3. Ujęte w budżecie państwa, w budżetach jednostek samorządu terytorialnego i planach finansowych jednostek budżetowych dochody i przychody stanowią :
1) prognozę ich wielkości
2) nieprzekraczalny limit
3) żadna z powyższych odp jest nieprawidłowa
1.04 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4. Ujęte w budżecie państwa, w budżetach jednostek samorządu terytorialnego i planach finansowych wydatki oraz łączne rozchody stanowią :
2.15 min………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Jednostki sektora finansów publicznych z wyjątkiem skarbu państwa :
1) nie mogą zaciągać pożyczek , kredytów , emitować papierów wartościowych oraz udzielać gwarancji i poręczeń
2) mogą zaciągać pożyczki , kredyty , emitować papiery wartościowe oraz udzielać gwarancji i poręczeń
3) kierownik jednostki podejmuje decyzje w tym zakresie
3.33 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
6. Wieloletni plan finansowy państwa to plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów budżetu państwa sporządzany na :
1) 4 lata budżetowe i zawiera wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych
2) 3 lata budżetowe i zawiera wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych
3) plan perspektywiczny wieloletni
4.40 min………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Wieloletni plan finansowy państwa :
1 ) nie ma powiązania z przygotowywanymi projektami ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy
2) stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy
3) żadna z powyższych jest nieprawidłowa
6.06 min………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. Ustawa budżetowa jest uchwalana na okres :
1) jednego roku od dnia wejścia w życie ustawy budżetowej
2) roku budżetowego, gdzie rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy
3) roku budżetowego
07.33 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
9. Różnica między dochodami a wydatkami budżetu państwa stanowi odpowiednio :
1) Nadwyżkę budżetu państwa albo deficyt budżetu państwa
2) nadwyżkę budżetu państwa
3) deficyt budżetu państwa
8.32 min………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10. Podatkowe i niepodatkowe dochody budżetu państwa ujmuje się w załączniku do ustawy budżetowej według :
1) źródeł dochodów
2) źródeł dochodów, części i działu klasyfikacji budżetowej
3) części i działu klasyfikacji budżetowej
11.01……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
11. Wydatki budżetowe państwa ujmuje się w załączniku do ustawy budżetowej w podziale na :
1) części, działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej
2) działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej
3) części
12.18 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
12. Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane :
1) w załączniku do ustawy budżetowej
2) w załączniku do ustawy budżetowej oddzielnie dla każdego programu
3) w ustawie budżetowej
13.33 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………
13. Podstawą gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym i sporządzenia planu finansowego jest :
1) uchwała budżetowa
2) ustawa budżetowa
14.25 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………
14. Dysponent środków budżetowych w danej części budżetowej to :
1) dysponent główny
2) dysponent drugiego stopnia
3) dysponent trzeciego stopnia
15.07 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………
15. Klasyfikacja według wydatków strukturalnych obejmuje :
1) 17 obszarów tematycznych wydatków
2) 86 kodów
3) 17 obszarów tematycznych wydatków i 86 kodów
16.13 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………
16. Podział wydatków budżetowych według budżetu zadaniowego to :
1) funkcje państwa , zadania budżetowe , podzadania budżetowe
2) funkcje państwa , zadania budżetowe , podzadania budżetowe, działania , cele i mierniki
3) zadania budżetowe , podzadania budżetowe, działania , cele i mierniki
18.28 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
17. Dysponenci główni opracowują projekty swoich części budżetowych w układzie :
1) klasyfikacji budżetowej
2) klasyfikacji budżetowej i układzie zadaniowym
3) układzie zadaniowym
19.45 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………
18. W terminie 21 dni od ogłoszenia rozporządzenia w sprawie planowania dysponenci opracowują i przekładają ministrowi finansów :
1) plany wydatków ze środków budżetowych
2) plany dochodów ze środków budżetowych
3) plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych
22.55 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………
19. W terminie 21 dni od dnia otrzymania pisma przekazującego wstępne kwoty wydatków na dany rok (czyli limity)dysponenci części budżetu państwa przekładają ministrowi finansów :
1) projekt planu budżetu państwa dla danej części budżetu państwa
2) plan budżetu danej części budżetu państwa
3) informacje potwierdzającą otrzymany limit kwoty wydatków do danej części budżetu państwa
24.48 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
20. Projekty planów finansowych według klasyfikacji budżetowej są sporządzane w szczegółowości:
1) część, rozdział, paragraf
2) część, dział, rozdział, paragraf
3) część , dział, rozdział
26.36 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………
21. Zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują kierownikom podległych samorządowych jednostek budżetowych informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w:
1) projekcie ustawy budżetowej
2) projekcie uchwały budżetowej
3) żadna z powyższych odpowiedzi jest nieprawidłowa
27.48 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………
22. Projekty planów finansowych jednostek budżetowych i jednostek samorządu terytorialnego stanowią podstawę gospodarki finansowej odpowiednio państwowej albo samorządowej jednostki budżetowej w okresie :
1) od 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o kwotach dochodów i wydatków wynikających odpowiednio z ustawy budżetowej albo uchwały budżetowej
2) od dnia opracowania projektu planu finansowego podstawie informacji o kwotach dochodów i wydatków wynikających odpowiednio z projektu ustawy budżetowej albo projektu uchwały
31.42 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………
23. Dotacje przedmiotowe i podmiotowe samorządowego zakładu budżetowego na dany rok nie mogą przekroczyć :
1) 50 % kosztów jego działalności
2) całkowitego planu kosztów jego działalności
3) kwoty planowanego rozliczenia z budżetu jednostki samorządu terytorialnego
32.49 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
24. Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie :
1) odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa
2) odrębnej uchwały w celu realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego
3) ministra lub szefa kancelarii prezesa rady ministrów
34.40 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………
25. W planie dochodów i wydatków agencji wykonawczej planowane wydatki
1) mogą być wyższe od planowanych dochodów
2) nie powinny być wyższe od planowanych dochodów
3) wysokość planowanych wydatków nie ma powiązania z planowanymi dochodami
36.15 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
26. Nadwyżkę środków finansowych ustala się na koniec roku w :
1) jednostce samorządu terytorialnego
2) agencji wykonawczej
3) instytucji gospodarki budżetowej
37.33 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
27. Instytucja gospodarki budżetowej
1) uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania go do krajowego rejestru sądowego
2) nie posiada osobowości prawnej
3) nie posiada osobowości prawnej i działa na podstawie statutu nadanego przez organ wykonujący funkcję organu założycielskiego
39.26 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
28. Instytucja gospodarki budżetowej jest jednostką sektora finansów publicznych tworzoną w celu realizacji zadań publicznych , która :
1) odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności oraz zobowiązania (do ,od, z ?) uzyskanych przychodów
2) wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności oraz zobowiązania tylko z dotacji
3) odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania
42.00 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
29. Koszty instytucji gospodarki budżetowej mogą być ponoszone tylko:
1) ze środków budżetowych
2) w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących uzyskane przychody
3) w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących uzyskane przychody oraz środki z (z roku poprzedniego) poprzedniego okresu
43.58 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………
30. Nowo tworzonej instytucji gospodarki budżetowej może być przyznana
1) dotacja (....?) na działalność instytucji gospodarki budżetowej w pierwszym roku jej funkcjonowania
2) jednorazowa dotacja na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe
3) nie otrzymuje dotacji
45.00 min……………………………………………....................................................................................................
31. Instytucja gospodarki budżetowej w celu zaciągnięcia zobowiązania przewyższającego 30 % rocznych przychodów jest obowiązana :
1) uzyskać zgodę organu wykonującego funkcje organu założycielskiego
2) poinformować ministra finansów
3) poinformować organ wykonujący funkcje organu założycielskiego
46.40 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………
32. Państwowy fundusz celowy jest tworzony na podstawie:
1) ustawy i nie posiada osobowości prawnej
2) odrębnej ustawy i nie posiada osobowości prawnej
3) odrębnej ustawy i posiada osobowość prawną
47.50 min……………………………………………………………………………………………………………………………………………
33. Państwowy fundusz celowy stanowi :
1) wyodrębniony rachunek bankowy
2) wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister wskazany w ustawie tworzącej fundusz albo inny organ wskazany w tej ustawie
3) żadna z powyższych odpowiedzi jest nieprawidłowa .
hakercom