obnizona_sprawnosc_grafomotoryczna.pdf

(1942 KB) Pobierz
Drogi czytelniku!
niniejsza publikacja została zabezpieczona przez rozpowszechnianiem znakami widocznymi
i niewidocznymi, które umożliwiają jednoznaczną identyfikację osoby pobierającej.
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Właściciel: wiolan86@gmail.com
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Właściciel: wiolan86@gmail.com
Marzena Krysztof-Zarzycka
Obni˝ona sprawnoÊç
grafomotoryczna
åwiczenia i karty pracy
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Właściciel: wiolan86@gmail.com
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Właściciel: wiolan86@gmail.com
ISBN 978-83-7696-488-1
© Copyright by Dr Josef Raabe Spó∏ka Wydawnicza Sp. z o.o., Warszawa 2011
Wszelkie prawa zastrze˝one.
Wydawca wyra˝a zgod´ na kopiowanie fragmentów publikacji do celów edukacyjnych.
Wydawnictwo do∏o˝y∏o wszelikich staraƒ w prowadzeniu dzia∏aƒ wynikajàcych z wymagaƒ
prawa autorskiego. W przypadku pojawienia si´ wàtpliwoÊci postara si´ je wyjaÊniç.
Wydawca: Dr Josef Raabe Spó∏ka Wydawnicza Sp. z o.o.
ul. M∏ynarska 8/12
01-194 Warszawa
NIP 526-13-49-514
REGON 011864960
Sàd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie
XII Wydzia∏ Gospodarczy KRS
KRS 0000118704
WysokoÊç kapita∏u zak∏adowego 50 000 z∏
www.twojelekcje.pl
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Właściciel: wiolan86@gmail.com
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Właściciel: wiolan86@gmail.com
Obni˝ona sprawnoÊç grafomotoryczna
LEGENDA
Szare kwadraciki z róŜną liczbą kropek, znajdujące się na górze kaŜdej karty lub
przy kaŜdym ćwiczeniu, oznaczają poziom:
ćwiczenie lub karta pracy dla uczniów, którzy mają problemy z osiągnięciem
gotowości szkolnej
ćwiczenie lub karta pracy dla uczniów w wieku wczesnoszkolnym (klasy I–III)
ćwiczenie lub karta pracy dla uczniów w wieku starszoszkolnym (klasy IV–VI)
Symbol
znajdujący się na górze karty pracy oznacza, Ŝe polecenie powinien
przeczytać terapeuta.
1
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Właściciel: wiolan86@gmail.com
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Właściciel: wiolan86@gmail.com
Obni˝ona sprawnoÊç grafomotoryczna
Marzena Krysztof-Zarzycka
Ćwiczenia usprawniające umiejętności
grafomotoryczne
Ćwiczenia wzmacniające układ mięśniowy
Rozgrzewka
n
Dziecko stoi wyprostowane. Stopy ma złączone, ręce opuszczone wzdłuŜ ciała.
Głowa ustawiona jest prosto, stanowi przedłuŜenie linii kręgosłupa. Dziecko po-
rusza głową naprzemiennie do przodu i do tyłu. Gdy głowa dziecka opuszczona
jest do przodu, dziecko zatrzymuje głowę w takiej pozycji przez 6 sekund, mocno
naciągając linię kręgosłupa. Następnie dziecko wraca do pozycji wyjściowej. Ruch
w tej pozycji zatrzymuje na 2 sekundy, następnie odchyla głowę do tyłu. Kąt na-
chylenia głowy w tyle ma wynosić ok. 20°. W tej pozycji głowa dziecka zatrzymu-
je się na 3 sekundy, po czym wraca do pionu. Sekwencję ćwiczenia dziecko
powtarza trzykrotnie.
Dziecko stoi wyprostowane z lekko rozstawionymi na boki nogami, ręce opusz-
czone wzdłuŜ ciała. Głowa stanowi przedłuŜenie linii kręgosłupa. Dziecko poru-
sza głową delikatnie na boki, w takt tykania wskazówek zegara – rytm sekundowy.
Sekwencję ćwiczenia dziecko powtarza dziesięciokrotnie, nie przerywając ruchu
głowy.
Dziecko stoi wyprostowane z lekko rozstawionymi nogami do boku, ręce opusz-
czone wzdłuŜ ciała. Głowa ustawiona jest prosto, stanowi przedłuŜenie linii kręgo-
słupa. Dziecko wykonuje delikatny skłon do przodu. Ręce wykonują zwis do przodu
nad głową, lekko dotykając paluszkami podłogi. Dziecko porusza delikatnie i płyn-
nie korpusem na boki, naśladując ciałem ruch duŜego wahadła w zegarze. Se-
kwencję ćwiczenia wykonuje ośmiokrotnie, po czym wraca do pozycji wyjściowej.
Dziecko przyjmuje na podłodze pozycję czworaczną i zaczyna raczkować. Raczkuje,
zakreślając ciałem duŜe koło. Czynność tę wykonuje po trzy razy na kaŜdą ze stron.
Następnie raczkuje, unosząc naprzemiennie wysoko ręce do poziomu głowy. Czyn-
ność tę powtarza czterokrotnie. Po zakończeniu tej czynności dziecko zaczyna racz-
kować, wysuwając do tyłu nogi, równieŜ naprzemiennie. Czynność powtarza
czterokrotnie.
n
n
n
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin