filozofia mini.doc

(56 KB) Pobierz

 

FenomenologiaE.Husserl: -badania logiczne, przezwyciężenie sprzeczności między obiektywizmem a subiektywizmem,logika jako zbiór norm odnoszących się do prawidłowego myślenia,krytyka psychologizmu w logice,dotarcie do eidos(istoty) doświadczenia, istnienie świata przyjmujemy intuicyjne-nie jest jednak ono takie oczywiste. M.Heidegger: zwraca się od bytu do bycia-ludzie źle interpretują te przestrzenie przez co uprzedmiatawiają siebie i innych,ogłosił kres metafizyki, prawdę stanowi to co pomija nauka-doświadczenie wew.,sacrum-zmysłowość i duchowość. M.Scheller:człowiek posiada pierwiastek duchowy,trwałą postawą nie może być samo życie,duch wznosi się ponad granice ludzkich stanów cielesnych.

Egzystencjonalizm

J.P. Sartre: człowiek, jako jedyny z wszystkich bytów ma bezpośredni wpływ na to kim jest i dokonując niezależnych wyborów wyraża swoją wolność-ludzie są na tę wolność skazani,każdy swoim zachowanie kreuje określone wzory osobowe,pragnienie-wybór spontaniczny,subiektywność-jednostkowa jaźń,niemożność wyjścia poza ludzki świat sensów i znaczeń,zasada metodologiczna (poznanie jednocześnie z refleksją),zasada ontologiczna (określa osobę konkretną przez jej materializm).

Strukturalizm

C.Levi-Strauss: świadome ludzkie'ja'było późnym efektem rozwoju ludzkości,nie można redukować człowieka do procesów biologicznych ani do sfery wolności,kultura nie jest rzeczywistością Tworzoną lecz tworzącą.

Hermeneutyka

H.G.Gadamer:pwrócił do koncepcji'koła hermeneutycznego' Heideggera- nie można zrozumieć całości bez zrozumienia szczegółu, a szczegół nie może być zrozumiany bez odwołania się do całości, ,znaczenie poznajemu obserwując jego działanie,nie należy przestawać być sobą-poszerzenie własnego horyzontu rozumienia by uwzględnić odmienność.

Filozofia analitycznaG.Frege:uznał,że przedmiot ma sens oraz znaczenie, uniwersaliom(piękno, dobro) nie przysługuje egzystencja, dążenie do wyeliminowania metafizyki,nie istnieją przedmioty będące odpowiednikiem nazw ogólnym(idealizm jest błędem poznawaczym).L.Wittgenstein: |Traktat filozoficzny| |Dociekania filozoficzne| Świat jest zbiorem faktów,stany rzeczy są złożone z prostych przedmiotów, tautologia-kontrtautologia,filozofia jest sposobem rozjaśniania wiedzy o realnym świecie| 'gra językowa',nie ma ogólnej teorii sądów,można:rozkazywać, opisywać,wymyślić historyjkę,Język ma charakter publiczny,świat jest tworzony przez język- Kaczkozając.Kryzys wsp. filozofii H.Arendt:dramat masowej zagłady-pojęcie zła,ustrój totalitarny-ideologia oraz terror,imperializm, antysemityzm,powstanie ruchów masowych,Faszym,Komunizm-język:odbiera człowiekowi wolność-władza jako konieczność,masy nie mają wiedzy na temat świata ani świadomości interesów, Arendt odnosi się do komunizmu i socjalizmu,brak szacunku dla faktówi przypisywanie złych intencji osobom o odmiennych poglądach|Fakty są bardziej kruche od odkryć i teorii|sposobem doskonalenia duszy jest 'teoria'|WŁADZA autorytarna-piramida->źródło poza systemem sprawowania władzy,źródło autorytetu powyżej pirmaidy, WŁADZA totalitarna:cebula środek przywódca,dalej poglądy,partie,organizacje.

Racjonalizm krytyczny K.R.Popper: koncepcja społeczeństwa otwratego, zasada falsyfikowalności jako kryterium naukowości,filozofia społ.-polityczna| teza-łabędzie,metoda naukowa-> dedukcja,teoria naukowa->teoria falsyfikowalna,Proces naukowy-budujemy teorię,szukamy danych przeczących jej(falsyfikacja), dobra teoria,która przetrwa próbę falsy-fikacji.,odrzuca naukowość marksizmu, SPOŁECZENSTWO Zamknięte- społ.plemienne,kolektywne,sposoby pos-tępowania są określone przez rytuał, ob-yczaj-Sparta,SPOŁECZEŃSTWO Otwarte- jednostka ma prawo do osobistych decyzji,jedn.dążą do awansu społ,co może prowadzić do walk(zamknięte jest wolne od konfiktów).Dzieje Grecji-z zamk do otwart-lęk przed odpowiedzialnością.

KOŁO WIEDEŃSKIE odrzuca wszelkie lelemnty metafiz.,źródłem poznania są czyste fakty za pomocą'zdań protokularnych',matoda naukowa-> indukcja,kryterium prawdziwości-> weryfikacja,proces naukowy:zbieramy dane,uogólniamy budując teorię,szukamy danych potw.teorię(weryfikacja).

Ponowoczesność Z.Baumann: nomada – osoba która wędruje, wymienia informacje i porozumiewa się z innymi bez poruszania się z miejsca|

odwrót od nauki w stronę wolności, SPoł.PONOWoczesne(świat stos.społ.przekształcony przez rozwój nowych środków komunikacji)-etap rozwoju społ.po ukształtowaniu się społ. nowoczesnego,powszechna utrata wiary w postęp,nasilenie konsumpcjonizmu, indywidualizmu,relatywizmu moralnego, utowarowanie kultury,globalizacja, Postmodernizm(opis i diagnoza)-prawda nie polega na zgodności z rzeczywistością, prawda postęp postrzegane jako narzędzia przmocy, postmodernim krytykuje totalitaryzm, należy zawiesić wiarę w postęp-traktować jako względną,z dystansem, racjonalność->wybór największej satysfakcji, wolność->wybór pomiędzy satysfakcjami,za głowną cechę NOWOczesności uznaje się wyzwolenie, zniesienie ograniczeń,liczy się co tu i teraz,CEchy:rzyczywistość gry i spektaklu.

Idea polityki filozoficznej Postmodernizm J.F.Lyotard: krytykuje możiwość jednej narracji,jedność i prostota jest związaną z dominacja jednej partii i jednej totalitarnej wizji rzeczywistości,ład można zrealizować wyłącznie przemocą.

Dekonstrukcja Derrida: dek.nie jest metodą ale aktywnością czytania,przeciwieństwo mowy i pisma,dek.ma wykazać że to metafora,figura i retoryka organizują tekst,nie kłamie się mówiąc fałsz jeżeli wierzymy że to prawda,Derrida odróżnił: historię pojęcia kłamstwa,historię wydarzeń związanych z kłamstwem, prawa rządzące opowiadaniem kłamstw.

Tożsamość indywidualna i zbiorowa

J.J.Rousseau: moralność jako głos naszej wewnętrznej natury, następstwem tego są emocje,odrzuca pojęcie honoru,Herder: kązdy jest sobą w unikalny sposób-ma żyć swoim życiem,konsekwencja-> wezwanie do samorealizacji,ideału., naszą tożsamość definiujemy w dialogu, tożs.jako przestrzeń gdzie kształtują sią nasze gusta,opinie,pragnienia,Hegel:na płaszczyźnie indywidualnej->tożsamość jest tworzona ze 'znaczącymi'iinymi,na płaszczyźnie społecznej->polityka równego uznania,odmowa uznania albo błędne uznanie może być formą opresji.

C.Taylor: odwołuje się do Hegla i jego opozycje pomiędzy panem a niewolnikiem, honor powiązany jest z nierównością,przeciwieństwem honoru jest godność,która należy się każdemu, tożs.jest kształtowana przez uznanie lub jego brak.

C.Dalszy Postmodernizm-Demokracja

R.Rorty: analityczna filozofia języka, podobne wnioski jak u Lyotarda,oskarża filozofię o szerzenie wiary w Jedyną prawdę,wszystkie prawdy są niepewne, prawda nie jest elementem świata a jedynie właściwością opisu,tylko opisy mogą być prawdziwe lub fałszywe-działa to w obrębie jakiegoś słownika(pełnią tylko jakąś użyteczną funkcję,pozostają te,które sprawdzają się najlepiej-PRAGmatyzm- system filozoficzny, którego podstawowym elementem jest pragmatyczna teoria prawdy, uzależniająca prawdziwość tez od praktycznych skutków),jest romantykiem -dzięki literaturze rozwija się wrażliwość na cierpienie,nowe słowniki przyniosą człowiekowi mniej cierpienia.

KONCEPCJE Sprawiedliwośći

J.Rawls: nieświadomość tego co rózni pozwala określić wspólną koncepcję sprawiedliwości,nikt nie chce uprzywilejować żadnej grupy bo po opuszczeniu'zasłony niewiedzy'mogłoby się okazać że znalazł się poza nią.

Maximin-max.poprawa sytuacji najmniej uprzywilejowanych,zmniejszenie dysproporcji społecznych.

1 zasada sprawiedliwości-każda osoba ma mieć równe prawo do jak najszerszej podstawowej wolności,która nie narusza wolności innych.

2 zasada sprawiedliwości- nierówności społ. i ekonomiczne mają być tak ułożone,żeby wiązały się z propozycjami dla wszystkich równo otwartymi (niesprawiedliwość-nierówności,nie są korzystne dla wszystkich).

1reguła priorytetu: zasada 1 sprawiedliwości jest ważniejsza niż druga

2reguła priorytetu: prio.sprawiedliwości wobec efektywności i dobrobytu. Przedmiot sprawied.-główne instytucje społeczne rozdzielają prawa i obowiązki.

Krytyka koncepcji sprawiedliwości- odwoływała się do innej podstawy dla sprawiedl.niż umowoa społeczna.

Liberalizm polityczny- Rawls uwzględnia wielość doktryn filozoficznych i religijnych istniejących w liberalnym społeczeństwie,spraw.jako koncepcja politycznaOVERLAPPing consensus-zdarza się ludziom uznającym różne rozległe doktryny.

Ciężary sądu

1.ludzie są gotowi zaproponować i dotrzymać sprawi.warunków kooperacji,

2.-..- uznać ciężary sądu i pogodzić się z jego konsekwencjami dla publicznego rozumu.Rodzaje sądów:teoretyczne, moralne, praktyczne. Źródła dla sądu: dowody,pojęcie-kontekst,doświadczenie

perspektywa.Rozumne doktryny: są konsekwentne, spójne, zrozumiałe (rozum teoretyczny)| porządkują wartości wyróżniające pewne z nich(rozum praktyczny),czerpią z tradycji myślowej i ewoluują,wszyscy ludzie nie wzynają jednej doktryny,liberalizm nie kwestionuje poprawności sądów politycz i moralnych, nie twierdzi,że powinniśmy zachwać sceptycyzm wobec naszych własnych przekonań. Idea publicznego rozumu: rozum społeczeństwa->sposób formułowania planów i określania jego celów,przedmiotem rozumu jest dobro ogółu, jego natura i treść jest publiczna, wszystkie partie działaja w imię prawa  wspólnego,sędziowie-nie opinie własne.

Modernizm-Nieskończony Projekt

J.Habermass przeciwstawia się tezie o wyczerpaniu się potencjały nowoczesności,pisze o zaniechaniu i zniekształceniu idei nowoczesności, estetyka->patologiczna forma'sztuki dla sztuki',nie należey żegnać moderny,Koncepcje liberalizmu:Rawls- odnosi się do sfery politycznej,Habermas -ma szerszy charakter i uwzględnia szeroko pojętą tożsamość politycz.'my'.

Polit.deliberatywna-Sfera Publiczna powinna być przestrzenią,w której kształtuje się opinia publiczna, Porozumienie może być akceptowalne, jeśli każdy z obywateli może zabrać głos w dyskusji,a jego argumenty zostaną poważnie potraktowane,Prawowity obieg władzy->zorganizowana społecznie publiczność powinna identyfikować problemy na podstawie własnych doświadczeń,opracowywać je, następnie uchwalać w postavi prawa.Idea Europy: była odpowiedzią na chaos związany z globalizacją i presją ekonomiczną, Denacjonalizacja-rządy zaakceptowały wysokie bezrobocie, marginalizację pewnych grup społecznych, Zanik wiary w możliwość wpływania na losy międzynarodowej wspólnoty, odpolitycznienie obywateli,Większa rola religii,Islam-język-stosowanie przemocy.

Kolonizacja świata życia (św.przeżywany): należy do niego sztuka, religia,obyczaje,z powodu globalizacji i regulacji wolnorynkowej zaczęły znikać więzi społeczne, Habermass chciał zrównoważyć te dwa wymiary,Porządek prawny jest prawomocny, gdy adresaci prawa akceptują je i są przekonani o jego zasadności,Pozapaństwowe regulacje zostały pozbawione takiej prawomocności->efekt to wycofanie obywateli z aktywności publicznej. Jak wyjść z sytuacji kryzysu?:więcej prawa-> strategia jurydyzacji-wzrost regulacji prawnych ma wzmocnić Europę,Serce-> można zwrócić się 'ku sercu' i zaznaczyć znaczenie współpracy i zaangażowania obywateli. MINUSY:konflikt normatywności,Habermass już kiedyś ogłosił powstanie europejskiej przestrzeni(za wcześnie),dyskusja na temat wojny w Iraku|PLUSY:podbudowa współczesnych analiz filozo.-politycznych ,Właściwa analiza kryzysu,jedynie zjednoczona gospodarka może być przeciwwagą dla innych globalnych rynków.

Feminizm: 1 Fala:emancypantki dążyły do uzyskania samodzielnej podmiotowości prawnej,chciały dziedziczyć,mieć prawo do relacji handlowych,potem przerodziło się to w walke p prawa polityczne(sufrażystki- domagały się praw wyborczych dla kobiet). J.S.Mill:filozof i pierwszy poseł domagający się praw wyborczych dla kobiet. 2 Fala: mimo posiadania praw publicznych nie były obecne w przestrzeni publicznej,zawodowej, nie tworzyły kultury,nie miały wykształcenia, kobieta powinna być wykształcona, na równi z mężczyznami pracować, realizować zawodowe aspiracje-często łączyło się to z odrzuceniem macierzyństwa i rodziny,walką o aborcję, wyzwoleniem seksualnym.3 Fala:zdobyły co mogły,trudno im było połączyć rolę matki z pracą zawodową-role kobiece mierzone według modelu pani domu, role zawodowe mierzone wg modelu mężczyzny,który zajmuje się wyłącznie pracą. Nastąpiła swoista rebelia przeciwko wizji superkobiety, która zdoła wszystko połączyć.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin