Ramowy zakres weryfikacji i oceny prawidłowości wykonania AW.pdf
(
46 KB
)
Pobierz
RAMOWY ZAKRES
WERYFIKACJI i OCENY PRAWIDŁOWOŚCI WYKONYWANIA
AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
ORGANIZACJA i ZARZĄDZANIE
1. Wyodrębnienie organizacyjne stanowiska/komórki
i bezpośrednia podległość kierownikowi jednostki
•
•
•
•
•
ustalenie formy zatrudnienia audytora wewnętrznego
ustalenie kwalifikacji zawodowych do przeprowadzania audytu wewnętrznego
ustalenie usytuowania stanowiska/komórki audytu wewnętrznego w strukturze
jednostki
ustalenie rodzaju podległości kierownikowi jednostki
badanie organizacyjnej odrębności wykonywania zadań
audytu
wewnętrznego
2. Karta audytu wewnętrznego i inne regulacje wewnętrzne
(np.: zarządzenia,
regulaminy, instrukcje i inne dokumenty mające wpływ na funkcjonowanie audytu
wewnętrznego)
•
•
•
analiza zawartości merytorycznej karty audytu i innych regulacji wewnętrznych
ustalenie aktualności karty audytu wewnętrznego i innych regulacji wewnętrznych
stwierdzenie zatwierdzenia Karty audytu i rozpowszechnienia wśród pracowników
3. Doskonalenie zawodowe
•
•
•
•
•
analiza profilu wykształcenia, wiedzy, umiejętności audytora wewnętrznego
analiza kolektywnej wiedzy komórki audytu wewnętrznego
analiza potrzeb szkoleniowych i planu szkoleń
ustalenie kryteriów doboru planowanych szkoleń
analiza zakresu szkoleń odbytych przez audytora wewnętrznego
4. Metodyka audytu wewnętrznego (KsiąŜka/Podręcznik procedur)
•
•
•
•
analiza zawartości merytorycznej dokumentu
ustalenie aktualności dokumentu
ocena aspektu praktycznego rozwiązań metodologicznych i zgodności przyjętych
rozwiązań z faktycznie stosowanymi
stwierdzenie
rozpowszechnienia
metodologii
pracowników komórki audytu wewnętrznego
audytu
wewnętrznego
wśród
1
5. Program zapewnienia i poprawy jakości
•
•
•
analiza rozwiązań zastosowanych w programie zapewnienia i poprawy jakości
ocena stosowania programu i zapewnienia poprawy jakości
ustalenie
zasadności
stosowania
sformułowania
„Przeprowadzony
zgodnie
z Międzynarodowymi Standardami Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego”
6. Zarządzanie komórką audytu wewnętrznego
(dot. komórki wieloosobowej)
•
•
stwierdzenie wyznaczenia koordynatora audytu wewnętrznego
ustalenie
zapisów
w
zakresach
czynności
lub
innych
dokumentach
odzwierciedlających róŜnice w uprawnieniach i obowiązkach audytorów wewnętrznych
i osób nieposiadających uprawnień
ocena podejmowanych działań
i wystarczających zasobów
zmierzających
do
zapewnienia
odpowiednich
•
•
•
•
analiza rozwoju zawodowego, w tym potrzeb szkoleniowych pracowników
stwierdzenie dokonywania ocen wyników działania audytorów wewnętrznych
stwierdzenie dokonywania oceny efektywności działań komórki audytu wewnętrznego
PLANOWANIE
1. Analiza ryzyka
•
•
•
•
analiza metody identyfikacji obszarów ryzyka
analiza metody szacowania ryzyka
ustalenie zakresu udziału kierownictwa jednostki w analizie ryzyka
analiza wszechświatu audytu dla poszczególnej jednostki
analiza porównawcza liczby i zakresu identyfikowanych obszarów ryzyka
analiza porównawcza wyników szacowania ryzyka
•
•
2. Opracowanie i dystrybucja
Planu audytu
•
•
•
stwierdzenie spełnienia
kierownika jednostki)
wymogów
formalnych
(terminowość,
tryb,
akceptacja
porównawcza analiza zakresu zaplanowanych zadań i wyników szacowania ryzyka
analiza przyjętych załoŜeń organizacyjnych
analiza załoŜeń i celów krótkoterminowych
•
3.
Opracowanie i aktualizacja strategicznego planu audytu
•
•
•
•
analiza załoŜeń i celów długoterminowych komórki audytu
analiza załoŜeń przyjętych do opracowania strategicznego planu audytu
stwierdzenie aktualizacji planu strategicznego na podstawie wyników corocznej
analizy ryzyka
stwierdzenie akceptacji dokonanej przez kierownika jednostki
2
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
1. Realizacja Planu audytu
•
•
•
analiza realizacji załoŜeń i celów krótkoterminowych
ilościowa analiza zaplanowanych zadań/czynności
analiza procesu uzgadniania zakresu realizacji Planu audytu
analiza trybu zlecania i realizacji zadań dodatkowych – pozaplanowych
•
2. Opracowanie i dystrybucja Sprawozdania z wykonania planu audytu
•
stwierdzenie spełnienia
kierownika jednostki)
wymogów
formalnych
(terminowość,
tryb,
akceptacja
3.
Wykorzystanie dostępnych zasobów
•
analiza wykorzystania zasobów pod kątem osiągniętych rezultatów – efektywność
wykorzystania zasobów
analiza działań podjętych w celu zapewnienia realizacji Planu audytu
•
REALIZACJA ZADAŃ ZAPEWNIAJĄCYCH
1. Analiza ryzyka obszarów objętych czynnościami
•
•
•
•
•
•
stwierdzenie dokonywania identyfikacji
w obszarze objętym czynnościami
i
szacowania
ryzyk
zidentyfikowanych
badanie niezaleŜności w identyfikacji i szacowaniu ryzyk
stwierdzenie wykorzystania informacji uzyskiwanych od pracowników i/lub kierownika
komórki audytowanej
stwierdzenie dokonywania analizy systemów zarządzania i kontroli ustanowionych dla
badanego obszaru
stwierdzenie udokumentowania procesu analizy obszarów
badanie zgodności sposobu przeprowadzenia analizy z rozwiązaniami przyjętymi
w metodyce audytu
2. Opracowanie programu zadania
•
•
•
stwierdzenie opracowania programu zadania zgodnie z wymogami formalnymi
badanie zgodności celu i zakresu zadania z wynikami analizy ryzyka
analiza zaplanowanych technik przeprowadzenia zadania w kontekście realizacji
ustalonego celu i zakresu
3. Realizacja zadania
•
•
stwierdzenie przeprowadzania zadania audytowego na podstawie upowaŜnienia
potwierdzenie poinformowania kierownika komórki audytowanej o celu, zakresie
i załoŜeniach organizacyjnych realizowanego zadania
3
•
•
analiza jakości dowodów i informacji uzyskanych w trakcie zadania w kontekście ich
wystarczalności, wiarygodności, istotności i przydatności do osiągnięcia celu zadania
analiza jakości dokonanych ustaleń stanu faktycznego, określenia
przyczyn
i skutków zaistniałych uchybień w kontekście ich rzetelności, obiektywizmu
i niezaleŜności
stwierdzenie przedstawiania istotnych ustaleń poczynionych w trakcie zadania
audytowego oraz informowania o wstępnych wynikach zadania
stwierdzenie udokumentowania przebiegu zadania
badanie zgodności realizacji zadania z wymogami formalnymi
badanie zgodności realizacji zadania
określonym w programie zadania
z
celem,
zakresem
i
harmonogramem
•
•
•
•
4. Opracowanie i dystrybucja sprawozdania z zadania
•
•
•
•
•
•
stwierdzenie zgodności elementów sprawozdania z wymogami formalnymi
analiza ustaleń
i niezaleŜności
przedstawionych
w
sprawozdaniu
w
kontekście
obiektywizmu
analiza jakości sprawozdania w kontekście jasnego, rzetelnego i zwięzłego ustalenia
stanu faktycznego i adekwatności zaleceń w stosunku do poczynionych ustaleń
stwierdzenie klasyfikowania ustaleń stanu faktycznego
badanie zgodności sposobu dystrybucji sprawozdania z obowiązującymi przepisami
badanie sposobu i adekwatności działań podjętych w wyniku analizy dodatkowych
wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeŜeń
5. Monitoring i czynności sprawdzające
•
•
•
•
analiza systemu monitorowania wyników
badanie adekwatności i terminowości podjętych czynności
w stosunku do rodzaju i istotności sformułowanych zaleceń
sprawdzających
stwierdzenie sporządzenia notatki informacyjnej uwzględniającej w szczególności
ocenę ryzyka występującego w obszarze działalności objętej zadaniem audytowym
stwierdzenie przekazania notatki informacyjnej kierownikowi jednostki i kierownikom
komórek objętych czynnościami sprawdzającymi
REALIZACJA CZYNNOŚCI DORADCZYCH
1. Programowanie czynności doradczych
•
•
•
stwierdzenie uzgodnienia ze zleceniodawcą celu i zakresu działania, wzajemnej
odpowiedzialności stron oraz innych oczekiwań ze strony zleceniodawcy
badanie zgodności celu i zakresu czynności doradczych z zakresem działania audytu
wewnętrznego
stwierdzenie opracowania programu czynności zawierającego informacje istotne dla
realizacji czynności doradczych, zaleŜnych od rodzaju planowanych czynności
4
2. Realizacja czynności doradczych
•
•
•
badanie zgodności realizowanych czynności doradczych z uzgodnionym celem
i zakresem działania
analiza jakości informacji uzyskanych w trakcie czynności w kontekście ich
wystarczalności, wiarygodności, istotności i przydatności do osiągnięcia celu zadania
stwierdzenie udokumentowania przebiegu czynności doradczych odpowiednio do
rodzaju i charakteru zrealizowanych czynności
3. Sprawozdanie z czynności doradczych
•
•
stwierdzenie sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonych czynności doradczych
analiza adekwatności sprawozdania w odniesieniu do rodzaju i charakteru
zrealizowanych czynności, z ewentualnym przedstawieniem opinii lub wniosków
dotyczących funkcjonowania jednostki
stwierdzenie dystrybucji sprawozdania odpowiednio do rodzaju i
zrealizowanych czynności, zgodnie z zakresem podmiotowym czynności
charakteru
•
5
Plik z chomika:
junosza1755
Inne pliki z tego folderu:
glosariusz_terminow_dotyczacych_kontroli_i_audytu_w_administracji_publicznej.pdf
(1280 KB)
audyt projektu EFS.pdf
(160 KB)
Analiza obszarów ryzyka MOPS w Siemianowicach Śląskich 2009.doc
(33 KB)
audyt zarzadzania finansowego projektu.doc
(20 KB)
czynnosci_doradcze.pdf
(268 KB)
Inne foldery tego chomika:
audyt wewnetrzny
Podstawy audytu wewnętrznego (mariusz_r)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin