Ramowy zakres weryfikacji i oceny prawidłowości wykonania AW.pdf

(46 KB) Pobierz
RAMOWY ZAKRES
WERYFIKACJI i OCENY PRAWIDŁOWOŚCI WYKONYWANIA
AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
ORGANIZACJA i ZARZĄDZANIE
1. Wyodrębnienie organizacyjne stanowiska/komórki
i bezpośrednia podległość kierownikowi jednostki
ustalenie formy zatrudnienia audytora wewnętrznego
ustalenie kwalifikacji zawodowych do przeprowadzania audytu wewnętrznego
ustalenie usytuowania stanowiska/komórki audytu wewnętrznego w strukturze
jednostki
ustalenie rodzaju podległości kierownikowi jednostki
badanie organizacyjnej odrębności wykonywania zadań
audytu
wewnętrznego
2. Karta audytu wewnętrznego i inne regulacje wewnętrzne
(np.: zarządzenia,
regulaminy, instrukcje i inne dokumenty mające wpływ na funkcjonowanie audytu
wewnętrznego)
analiza zawartości merytorycznej karty audytu i innych regulacji wewnętrznych
ustalenie aktualności karty audytu wewnętrznego i innych regulacji wewnętrznych
stwierdzenie zatwierdzenia Karty audytu i rozpowszechnienia wśród pracowników
3. Doskonalenie zawodowe
analiza profilu wykształcenia, wiedzy, umiejętności audytora wewnętrznego
analiza kolektywnej wiedzy komórki audytu wewnętrznego
analiza potrzeb szkoleniowych i planu szkoleń
ustalenie kryteriów doboru planowanych szkoleń
analiza zakresu szkoleń odbytych przez audytora wewnętrznego
4. Metodyka audytu wewnętrznego (KsiąŜka/Podręcznik procedur)
analiza zawartości merytorycznej dokumentu
ustalenie aktualności dokumentu
ocena aspektu praktycznego rozwiązań metodologicznych i zgodności przyjętych
rozwiązań z faktycznie stosowanymi
stwierdzenie
rozpowszechnienia
metodologii
pracowników komórki audytu wewnętrznego
audytu
wewnętrznego
wśród
1
5. Program zapewnienia i poprawy jakości
analiza rozwiązań zastosowanych w programie zapewnienia i poprawy jakości
ocena stosowania programu i zapewnienia poprawy jakości
ustalenie
zasadności
stosowania
sformułowania
„Przeprowadzony
zgodnie
z Międzynarodowymi Standardami Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego”
6. Zarządzanie komórką audytu wewnętrznego
(dot. komórki wieloosobowej)
stwierdzenie wyznaczenia koordynatora audytu wewnętrznego
ustalenie
zapisów
w
zakresach
czynności
lub
innych
dokumentach
odzwierciedlających róŜnice w uprawnieniach i obowiązkach audytorów wewnętrznych
i osób nieposiadających uprawnień
ocena podejmowanych działań
i wystarczających zasobów
zmierzających
do
zapewnienia
odpowiednich
analiza rozwoju zawodowego, w tym potrzeb szkoleniowych pracowników
stwierdzenie dokonywania ocen wyników działania audytorów wewnętrznych
stwierdzenie dokonywania oceny efektywności działań komórki audytu wewnętrznego
PLANOWANIE
1. Analiza ryzyka
analiza metody identyfikacji obszarów ryzyka
analiza metody szacowania ryzyka
ustalenie zakresu udziału kierownictwa jednostki w analizie ryzyka
analiza wszechświatu audytu dla poszczególnej jednostki
analiza porównawcza liczby i zakresu identyfikowanych obszarów ryzyka
analiza porównawcza wyników szacowania ryzyka
2. Opracowanie i dystrybucja
Planu audytu
stwierdzenie spełnienia
kierownika jednostki)
wymogów
formalnych
(terminowość,
tryb,
akceptacja
porównawcza analiza zakresu zaplanowanych zadań i wyników szacowania ryzyka
analiza przyjętych załoŜeń organizacyjnych
analiza załoŜeń i celów krótkoterminowych
3.
Opracowanie i aktualizacja strategicznego planu audytu
analiza załoŜeń i celów długoterminowych komórki audytu
analiza załoŜeń przyjętych do opracowania strategicznego planu audytu
stwierdzenie aktualizacji planu strategicznego na podstawie wyników corocznej
analizy ryzyka
stwierdzenie akceptacji dokonanej przez kierownika jednostki
2
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
1. Realizacja Planu audytu
analiza realizacji załoŜeń i celów krótkoterminowych
ilościowa analiza zaplanowanych zadań/czynności
analiza procesu uzgadniania zakresu realizacji Planu audytu
analiza trybu zlecania i realizacji zadań dodatkowych – pozaplanowych
2. Opracowanie i dystrybucja Sprawozdania z wykonania planu audytu
stwierdzenie spełnienia
kierownika jednostki)
wymogów
formalnych
(terminowość,
tryb,
akceptacja
3.
Wykorzystanie dostępnych zasobów
analiza wykorzystania zasobów pod kątem osiągniętych rezultatów – efektywność
wykorzystania zasobów
analiza działań podjętych w celu zapewnienia realizacji Planu audytu
REALIZACJA ZADAŃ ZAPEWNIAJĄCYCH
1. Analiza ryzyka obszarów objętych czynnościami
stwierdzenie dokonywania identyfikacji
w obszarze objętym czynnościami
i
szacowania
ryzyk
zidentyfikowanych
badanie niezaleŜności w identyfikacji i szacowaniu ryzyk
stwierdzenie wykorzystania informacji uzyskiwanych od pracowników i/lub kierownika
komórki audytowanej
stwierdzenie dokonywania analizy systemów zarządzania i kontroli ustanowionych dla
badanego obszaru
stwierdzenie udokumentowania procesu analizy obszarów
badanie zgodności sposobu przeprowadzenia analizy z rozwiązaniami przyjętymi
w metodyce audytu
2. Opracowanie programu zadania
stwierdzenie opracowania programu zadania zgodnie z wymogami formalnymi
badanie zgodności celu i zakresu zadania z wynikami analizy ryzyka
analiza zaplanowanych technik przeprowadzenia zadania w kontekście realizacji
ustalonego celu i zakresu
3. Realizacja zadania
stwierdzenie przeprowadzania zadania audytowego na podstawie upowaŜnienia
potwierdzenie poinformowania kierownika komórki audytowanej o celu, zakresie
i załoŜeniach organizacyjnych realizowanego zadania
3
analiza jakości dowodów i informacji uzyskanych w trakcie zadania w kontekście ich
wystarczalności, wiarygodności, istotności i przydatności do osiągnięcia celu zadania
analiza jakości dokonanych ustaleń stanu faktycznego, określenia
przyczyn
i skutków zaistniałych uchybień w kontekście ich rzetelności, obiektywizmu
i niezaleŜności
stwierdzenie przedstawiania istotnych ustaleń poczynionych w trakcie zadania
audytowego oraz informowania o wstępnych wynikach zadania
stwierdzenie udokumentowania przebiegu zadania
badanie zgodności realizacji zadania z wymogami formalnymi
badanie zgodności realizacji zadania
określonym w programie zadania
z
celem,
zakresem
i
harmonogramem
4. Opracowanie i dystrybucja sprawozdania z zadania
stwierdzenie zgodności elementów sprawozdania z wymogami formalnymi
analiza ustaleń
i niezaleŜności
przedstawionych
w
sprawozdaniu
w
kontekście
obiektywizmu
analiza jakości sprawozdania w kontekście jasnego, rzetelnego i zwięzłego ustalenia
stanu faktycznego i adekwatności zaleceń w stosunku do poczynionych ustaleń
stwierdzenie klasyfikowania ustaleń stanu faktycznego
badanie zgodności sposobu dystrybucji sprawozdania z obowiązującymi przepisami
badanie sposobu i adekwatności działań podjętych w wyniku analizy dodatkowych
wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeŜeń
5. Monitoring i czynności sprawdzające
analiza systemu monitorowania wyników
badanie adekwatności i terminowości podjętych czynności
w stosunku do rodzaju i istotności sformułowanych zaleceń
sprawdzających
stwierdzenie sporządzenia notatki informacyjnej uwzględniającej w szczególności
ocenę ryzyka występującego w obszarze działalności objętej zadaniem audytowym
stwierdzenie przekazania notatki informacyjnej kierownikowi jednostki i kierownikom
komórek objętych czynnościami sprawdzającymi
REALIZACJA CZYNNOŚCI DORADCZYCH
1. Programowanie czynności doradczych
stwierdzenie uzgodnienia ze zleceniodawcą celu i zakresu działania, wzajemnej
odpowiedzialności stron oraz innych oczekiwań ze strony zleceniodawcy
badanie zgodności celu i zakresu czynności doradczych z zakresem działania audytu
wewnętrznego
stwierdzenie opracowania programu czynności zawierającego informacje istotne dla
realizacji czynności doradczych, zaleŜnych od rodzaju planowanych czynności
4
2. Realizacja czynności doradczych
badanie zgodności realizowanych czynności doradczych z uzgodnionym celem
i zakresem działania
analiza jakości informacji uzyskanych w trakcie czynności w kontekście ich
wystarczalności, wiarygodności, istotności i przydatności do osiągnięcia celu zadania
stwierdzenie udokumentowania przebiegu czynności doradczych odpowiednio do
rodzaju i charakteru zrealizowanych czynności
3. Sprawozdanie z czynności doradczych
stwierdzenie sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonych czynności doradczych
analiza adekwatności sprawozdania w odniesieniu do rodzaju i charakteru
zrealizowanych czynności, z ewentualnym przedstawieniem opinii lub wniosków
dotyczących funkcjonowania jednostki
stwierdzenie dystrybucji sprawozdania odpowiednio do rodzaju i
zrealizowanych czynności, zgodnie z zakresem podmiotowym czynności
charakteru
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin