PowerPoint 2013: efektowna prezentacja w 10 prostych krokach
Stworzenie fachowej prezentacji, która przyciągnie oko i zapadnie w pamięć wymaga tylko dziesięciu kroków.
Krok 1: otwieramy prezentację
1. W lewej części okna PowerPoint znajdziemy opcje związane z otwieraniem istniejących już plików. Jeśli chcemy utworzyć nowy dokument prezentacji, klikamy na jedną z propozycji w oknie (patrz obrazek poniżej).
2. Do dyspozycji mamy liczne efektowne szablony. Jeśli chcemy utworzyć prezentację całkowicie od podstaw, wybieramy opcję Pusta prezentacja. Otworzy się okno edycji z wyświetlonym pierwszym slajdem prezentacji.
Krok 2: dodajemy slajdy
1. Pierwszy slajd to slajd tytułowy. Miniatury slajdów widoczne są po lewej stronie okna programu. Aby dodać kolejne, na zakładce NARZĘDZIA GŁÓWNE klikamy na Nowy slajd i wybieramy jeden z układów zawartości.
By zmienić dotychczasowy układ wybranego slajdu, klikamy na Układ.
2. Kolejne slajdy wraz z tytułami możemy utworzyć na podstawie notatek w dokumencie tekstowym. W tym celu klikamy na Slajdy z konspektu...
3. Kolejność slajdów możemy zmienić, zaznaczając miniatury za pomocą myszy i przeciągając je (patrz obrazek poniżej) w inne miejsce w kolejce.
Krok 3: zmieniamy wygląd slajdów
1. Przechodzimy na zakładkę PROJEKTOWANIE, klikamy na Rozmiar slajdu i określamy rozmiar slajdu. Możemy kliknąć na Niestandardowy rozmiar slajdów..., aby wpisać własne parametry.
2. Klikając na Motywy, możemy wybrać jeden z szablonów oraz motywów kolorystycznych prezentacji.
3. Jeśli chcemy dostosować wygląd tła, klikamy na Formatowanie tła. W wyświetlonym panelu znajdziemy opcje pozwalające zmodyfikować kolorystykę, dodać efekt, wstawić deseń lub teksturę, a także fotografię.
4. Zdjęcie do prezentacji możemy wstawić z dysku komputera lub pobrać z internetu. Za pomocą suwaka (patrz obrazek poniżej) ustawiamy przejrzystość fotografii. Klikając na A, dodamy efekty artystyczne, a wybierając B - skorygujemy kolorystykę i jasność obrazu. Klikamy na Zastosuj do wszystkich, aby skopiować tło i ustawienia do kolejnych slajdów.
Krok 4: dodajemy teksty
1. Aby dodać tekst, wystarczy kliknąć na pole tekstowe i wpisać potrzebną treść. Żeby edytować napis, zaznaczamy go i w górnym menu na zakładce NARZĘDZIA GŁÓWNE modyfikujemy krój czcionki, rozmiar i inne parametry tekstu. Pola tekstowe wraz z zawartością możemy przemieszczać, obracać bądź zmieniać ich rozmiar.
2. Jeśli chcemy, aby napis wyglądał bardziej efektownie, przechodzimy na zakładkę FORMATOWANIE, która pojawia się po kliknięciu na jeden z elementów prezentacji. Tutaj możemy dodać do napisu na przykład efekt odbicia.
W panelu Formatowanie kształtu znajdziemy opcje dostosowania poszczególnych efektów.
Krok 5: wstawiamy inne elementy prezentacji
1. W slajdach możemy umieszczać dodatkowe obiekty, takie jak tabela czy wykres, grafika SmartArt, ilustracja lub obiekt wideo.
Wystarczy kliknąć na jedną z ikon na slajdzie (patrz obrazek powyżej) lub przejść do zakładki WSTAWIANIE, gdzie znajdziemy więcej opcji do wyboru (na przykład obiekty dźwiękowe czy kształty).
2. Aby wzbogacić naszą prezentację efektownymi diagramami, klikamy na SmartArt, a następnie w oknie dialogowym (patrz obrazek poniżej)wskazujemy jeden z licznych schematów pasujący do założeń naszej prezentacji. Możemy też zaznaczyć tekstową treść slajdu i kliknąć na Konwertuj na grafikę SmartArt.
Wówczas poszczególne akapity zostaną wstawione w pola diagramów, na przykład:
Krok 6: modyfikujemy elementy pokazu
1. Gdy wstawimy jeden z elementów prezentacji, na przykład wykres, po kliknięciu na niego pojawiają się narzędzia, za pomocą których dostosujemy wygląd obiektu.
2. Możemy wybrać jeden ze stylów (patrz obrazek poniżej) oraz dopasować kolorystykę.
17 marca 2014 12:51
komentarze (3)
Strona 3/5
Klikając na Edytuj dane, zmienimy dane do wykresu.
3. Jeśli klikniemy podwójnie na jedną z części wykresu, w panelu po prawej stronie okna pojawią się dodatkowe opcje (patrz obrazek powyżej), za pomocą których na przykład przesuniemy każdy z wycinków (patrz obrazek poniżej).
4. Dodane kształty edytujemy na zakładce FORMATOWANIE. Możemy zmienić kolorystykę obiektu, dodać gradient, teksturę, poświatę czy odbicie (podobnie jak w przypadku tekstu), a także efekty 3D. Obiekty możemy też wypełniać fotografiami.
5. Warto wiedzieć, że z gotowych kształtów możemy wykonać odmienny kształt.
W tym celu klikamy na narysowany kształt prawym przyciskiem myszy i z kontekstowego menu wybieramy Edytuj punkty.
Następnie chwytamy kursorem myszy za czarne albo białe punkciki lub krawędź obiektu i przeciągamy (patrz obrazek powyżej), modelując kształt obiektu, na przykład:
Krok 7: dodajemy akcje i animacje do obiektów
1. Danemu obiektowi możemy przypisać akcję, czyli zdarzenie, które nastąpi na przykład po kliknięciu lub najechaniu na niego kursorem myszy. W tym celu przechodzimy na zakładkę WSTAWIANIE, zaznaczamy obiekt i klikamy na Akcja.
Następnie w wyświetlonym oknie określamy czynność do wykonania, na przykład przejście do określonego slajdu (patrz obrazek poniżej), otworzenie obrazu lub witryny internetowej.
2. Aby dodać efekt animacji do obiektu, przechodzimy na zakładkę ANIMACJE, zaznaczamy obiekt i wskazujemy jeden z efektów na liście.
Aby podejrzeć, jak wygląda animacja na naszym obiekcie, klikamy na Podgląd.
3. Klikając na Opcje efektu, dostosujemy działanie wybranej animacji.
W polach (patrz obrazek poniżej) możemy określić na przykład czas trwania efektu oraz moment rozpoczęcia.
4. Jeśli obiektem jest diagram SmartArt, możemy sprawić, aby poszczególne części były animowane kolejno - po wywołaniu przejścia kliknięciem lub wciśnięciem klawisza na klawiaturze - a nie wszystkie naraz. W tym celu klikamy na Opcje efektu i wybieramy Kolejno. W przypadku wykresów do dyspozycji mamy opcję Według serii - po jej wybraniu poszczególne części wykresu będą pojawiały się w chronologicznej kolejności.
5. Obiekt może również poruszać się po wyznaczonej ścieżce. W tym celu klikamy na Dodaj animację i wybieramy Ścieżka nies...
Następnie rysujemy dowolną linię - ścieżkę animacji obiektu.
Może on na przykład po kliknięciu uciec swobodnym ruchem z kadru prezentacji.
Krok 8: dodajemy efekty przejść
1. Pomiędzy slajdami prezentacji warto utworzyć atrakcyjne efekty przejść. Zaznaczamy slajd, przechodzimy na zakładkę PRZEJŚCIA i wybieramy jeden z efektów (patrz obrazek poniżej).
Klikając na Opcje efektu, dostosujemy szczegóły efektu.
2. Na zakładce PRZEJŚCIA możemy określić również czas trwania przejścia, towarzyszące dźwięki i inne parametry.
Krok 9: dostosowujemy pokaz
1. Klikamy na zakładkę POKAZ SLAJDÓW, aby dostosować prezentację. Gdy wybierzemy Próba tempa, program na podstawie naszych działań może określić ilość czasu potrzebną na wyświetlanie kolejnych elementów prezentacji.
Dane te wykorzystywane są podczas automatycznego pokazu.
2. Następnie klikamy na Przygotuj pokaz slajdów, aby w nowym oknie określić właściwości pokazu - na przykład sposób przełączania slajdów czy rozdzielczość pokazu.
Krok 10: zapisujemy
1. Aby zapisać pokaz, klikamy na PLIK, a następnie wybieramy Zapisz jako i wskazujemy lokalizację pliku. Prezentację możemy zapisać na dysku lub na naszym koncie w usłudze SkyDrive.
2. Nazywamy prezentację i wybieramy format zapisu, na przykład Prezentacja programu PowerPoint z włączoną obsługą makr, jeśli pokaz zawiera dodatkowe makra.
3. Jeśli chcemy prezentację zapisać w pliku wideo, wybieramy Eksportuj. Następnie klikamy na Utwórz wideo, wskazujemy przeznaczenie klipu (na przykład do internetu) i klikamy na Utwórz klip wideo.
marcin_w6