socjologia zmian społecznych.pdf
(
488 KB
)
Pobierz
CZEŚĆ 1 – POĘCIA I KATEGORIE
PODSTAWOWE POJĘCIA W BADANIU ZMIANY
METAFORA ORGANICZNA: KLASYCZNE PODEJŚCIE DO ZMIANY SPOŁECZNEJ
Badania synchroniczne-‐
przekrojowe; definiowane jako spojrzenie na społ. W bezruchu; statyka
Badania diachroniczne-‐
sekwencyjne; spojrzenie na społ. W ruchu i skupienie się na zachodzących w nim zmian
Aparat pojęciowy używany zazwyczaj do analizy zmiany wywodzi się w całości przede wszystkim z
modelu
systemowego.
Dopiero niedawno model ten napotkał alternatywe w postaci procesualnej wizji społ,
podejścia
morfogenetycznego
MODEL SYSTEMOWY I WYWODZĄCE SIĘ Z NIEGO POJĘCIE ZMIANY SPOŁECZNEJ
Pojęcie
systemu
oznacza złożoną całość, składającą się z wielu El. Poł. Wzajemnymi relacjami i oddzielonych od
środowiska zewn. Wyraźną granicą.
Zmiana społ
jest w zw z tym rozumiana jako zmiana zachodząca wewn syst bądź tez obejmująca go w całości. Jest to
różnica między rozmaitymi następującymi po sobie stanami tego samego systemu.
Aby można było określić różnice, jednostka musi zachować minimum tożsamości-‐ mimo zmiany w czasie.
Najprościej ujmując proces zmiany społ zawiera 3 el: różnicę; w różnych momentach czasu; między stanami tego
samego systemu.
Typowa def: Przez zmianę społ rozumiem jakąkolwiek niecykliczną przemianę syst spol rozumianego jako całość (
Hawley)
System:
podstawowe elementy; relacje między elementami; funkcje el w systemie jako całości, granice, podsystemy,
środowisko
Możliwości zmiany systemu:
zmiana składu, zmiana w strukturze, zmiana funkcji, zmiana granic, zmiana w relacjach
podsystemów, zmiana w środowisku
Zmiana w systemie
modyfikcja adaptacyjna
Zmiana systemu
radykalna transformacja
WIĄZKI ZMIAN: ODEJŚCIE OD PROSTEJ WIZJI DYNAMIKI SPOŁECZNEJ
Proces społeczny
sekwencja wzajemnie powiązanych zmian; każdy rodzaj ruchu, modyfikacji, transformacji, przemiany
lub ewolucji.
Wielość zmian odnoszących się do tego samego systemu przyczynowo powiązanych ze sobą, co więcej zmiany te
następują po sobie sekwencyjnie ( industrializacja, globalizacja)
Dwa z pośród procesów społecznych:
rozwój społeczny
– jest kierunkowy (żaden ze stanów systemu nie powtarza się na kolejnym etapie), każdy
późniejszy stan systemu przedstawia wyższy poziom wybranej cechy oraz procesy stymulują immanentne (
wewnętrzne) skłonności systemu
cykl społeczny
–
ruch okrężny, w którym każdy stan systemu pojawia się ponownie w odpowiednim
momencie w przyszłości, będąc jednoczenie repliką tego, co się już zdarzyło w jakimś momencie w przeszłości,
oraz fakt, iż ta powtarzalność , przybierająca postać falowania lub oscylacji, wynika z immanentnej skłonności
systemu.
Postęp społeczny-‐
poszerza on obiektywna i neutralną kategorię rozwoju poł o wymiar aksjologiczny, oceniający.
Zasadniczo przez postęp rozumiemy: kierunkowy proces, który nieustannie przybliża system do preferowanego,
korzystnego stanu lub do realizacji wizji społ idealnego, szczegółowo i całościowo opisywanych w licznych utopiach społ.
Najczęściej idea postępu definiuje-‐ zgodnie ze światopoglądem danego autora-‐ jak powinno wyglądać społ.
MODEL ALTENRATYWNY: DYNAMICZNE POLE SPOŁECZNE
Na znaczeniu zdają się zyskiwać dwa trendy intelektualna: 1. Podkreślanie powszechnych dynamicznych właściwości
rzeczywistości społecznej, to jest postrzeganie społ w ruchu (wizja procesualna), oraz 2. Odejście od traktowania społ
jako obiektu, to jest de reifikacja rzeczywistości społ ( model pola)
Dla socjologii oznaczało to tyle, że nie może on postrzegać społ jako nieruchomego stanu, ale jako proces.
W tym wypadku, nie postrzegamy już społ jako sztywnego, twardego systemu, ale raczej jako miękkie pole relacji.
Rzeczywistość społ jest interpersonalna, istnieje pomiędzy ludźmi, to sieć więzi, zależności, wymiany. Innymi słowy, jest
to specyficzna tkanka łącząca ludzi razem. Pole interpersonalne pozostaje w ciągłym ruchu.
Kiedy przyjmie się taka perspektywą, najmniejszą, elementarną jednostką analizy socjologicznej staje się zdarzenie.
4 wymiary, aspekty pola: idealny, normatywny, interakcyjny i szans życiowych.
W zależności od tego co wchodzi w skład sieci relacji, wyróżniamy 4 rodzaje tkanek, które przenikają i scalają społ. Są to
tkanki: idei, reguł, działań, interesów.
Uda nam się uchwycić faktyczną złożoność życia społ rozgrywającego się w polu społ-‐ kulturowym, jeżeli zdamy sobie
sprawę z 2 rzeczy: 1. Procesy zachodzące we wspomnianych 4 wymiarach nie rozgrywają się niezależnie od siebie. 2.
Pole społ-‐ kulturowe funkcjonuje na różnych poziomach złożoności: mikro, mezzo, makro.
W ramach modelu płynnego pola społ-‐kult, powstałego jako alternatywa dla zreifikowanej wizji systemu społ,
prawomocność zachowują wprowadzone wcześniej podstawowe pojęcia dynamiki społecznej, choć w nieco
zmodyfikowanym znaczeniu. A zatem:
Zmiana społeczna-‐
różnica między stanami pola społ w czasie
Proces społeczny-‐
sekwencja zdarzeń społecznych
Rozwój społeczny-‐
zróżnicowanie, ekspansja, formowanie się pola społ w różnych wymiarach, wynikające z wewn
właściwości
Postęp społeczny-‐
każdy rodzaj rozwoju postrzegany jako korzystny z punktu widzenia jakiegoś stanowiska
aksjologicznego
RÓŻNORODNOŚĆ PROCESÓW SPOŁECZNYCH: TYPOLOGIA
Typologia procesów społecznych-‐ podstawowe cechy, kryteria:
Forma, skutki procesu, świadomość procesu społ wśród ludzi, siła napędowa procesu, poziom rzeczywistości społ na
którym rozgrywa się proces, zakres czasowy
1. Forma procesu społecznego
procesy mogą być kierunkowe i niekierunkowe.
Procesy kierunkowe
są nieodwracalne i często kumulatywne. Jako przykłady-‐ socjalizacja dziecka, rozrost miasta
Procesy kierunkowe mogą być stopniowe, narastające, lub linearne.
Procesy niekierunkowe
(płynne) mogą być dwóch rodzajów. Niektóre całkowicie przypadkowe, chaotyczne, np.
falowanie nastrojów w rewolucyjnym tłumie. Inne mają charakter oscylacyjny-‐ można w nich wyodrębnić powtarzające
się lub chociaż podobne wzory, a kolejne fazy są bądź identyczne, bądź przynajmniej jakościowo podobne do innych.
2.Skutki procesu społecznego
niektóre procesy prowadzą do powstania zupełnie nowych warunków , stanów społ,
struktur społ. Mają prawdziwie twórczy charakter. Wszystkie tego typu procesy można określić mianem
morfogenezy.
Np. mobilizacja ruchu społ, powstanie nowych grup
Trzeba je odróżnić od procesów zwykłej przemiany, które mają mniej istotne konsekwencje, nie prowadzą do powstania
zasadniczych innowacji. Niektóre z nich nie tworzą w ogóle niczego nowego, rezultatem innych jest niewielka
modyfikacja, reforma, zmiana kompozycji. Te pierwsze, zwane
reprodukcją prostą
nie powodują zmiany zastanych
warunków. Znajdują się one w centrum uwagi szkoły strukturalno-‐ funkcjonalnej, która interesuje się głównie
warunkami koniecznymi do zachowania stabilności, porządku społ., np. kontrola społ
Podczas gdy reprodukcja prosta pozostawia wszystko w niezmienionym stanie,
reprodukcja rozszerzona
powoduje
ilościowe wzbogacenie bez zasadniczych modyfikacji jakościowych. Dzieje się tak na przykład przy wzroście
demograficznym, rozrastaniu się przedmieść, itp. I przeciwnie, ilościowe zubożenie, analogicznie bez zmiany
jakościowej, można nazwać
reprodukcją zawężoną.
Dochodzi do niej, gdy wydaje się rezerwy finansowe, nie
oszczędzając, gdy następuje tak zwany ujemny wzrost populacji czy niepohamowana eksploatacja zasobów naturalnych.
Kiedy obok ilościowych modyfikacji zachodzi jeszcze zasadnicza zmiana jakościowa, nie mówimy już o reprodukcji, ale o
transformacji.
Transformacja
odpowiada temu, co wcześniej nazywaliśmy zmianą systemu,
reprodukcja
zaś wskazuje najwyżej na
zmianę w systemie.
3.społeczna świadomość procesów
Wprowadzając do naszej typologii czynnik podmiotowy, możemy wyróżnić trzy
dodatkowe rodzaje zmian. Te rozróżnienia krzyżują się.
a. procesy mogą być dostrzegane, przewidywane i planowane. Merton-‐ jawne
b. procesy mogą być niedostrzegane, nieoczekiwane, nieplanowane. Merton-‐ ukryte
c. ludzie mogą dostrzegać proces, przewidywać jego rozwój, planować określone skutki, jednocześnie całkowicie się w
swoich obliczeniach myląc. Proces przebiega inaczej niż oczekiwali. Merton-‐ proces bumerangowy.
4.umiejscowienie przyczynowości
dotyczy to siły sprawczej, która za nimi stoi, czynników przyczynowych,
wprawiających je w ruch. W pierwszym wypadku mówimy o
procesie endogennym
(procesy są immanentne, wewn), w
drugim o
procesie egzogennym
(przyczyny są zewn) procesy endogenne rozwijają naturalny potencjał, skłonności i
tendencje zawarte w zmieniającej się rzeczywistości. Procesy egzogenne mają charakter reaktywny, adaptacyjny; są
odpowiedzią na naciski, bodźce i wyzwania pochodzące z zewnątrz.
Pośród niezliczonych wersji determinizmów społ, w których różne czynniki wskazywano jako kluczowe, można wyróżnić
dwie podstawowe kategorie procesów. Pierwsza obejmuje procesy materialistyczne, powodowane przez twarde,
ekonomiczne, biologiczne bodźce. Druga to procesy idealistyczne, gdzie niezależną rolę sprawczą przypisuje się
ideologii, religii.
Żadne z nich nie jest już traktowany jako podstawowa przyczyna procesów społ. Współczesna socjologia w swojej
naukowej formie zazwyczaj rezygnuje z poglądu o istnieniu dominującego czynnika zmiany społecznej.
Obecnie uznaje się , że za wszystkimi przyczynowymi siłami stoją ludzkie działania i tylko one.
Wyróżniamy działania
spontaniczne, oddolne
podejmowane z indywidualnych powodów, które nie maja nic wspólnego
z procesami które faktycznie powodują i działania
planowane, odgórne
które są intencjonalne i zorientowane na
pewne cele.
5.poziomy procesów społecznych:
mikro, mezzo, makro
6.zakres czasowy procesów
ogromna różnorodność czasowa.
ZMIENNE KOLEJE IDEI POSTĘPU
ZDEFINIOWANIE IDEI POSTĘPU
Pojęcie postępu ma sens jedynie w połączeniu z ideą transformacji (zmianą systemu a nie tylko w systemie). Dla
przejrzystości i precyzji analizy można ją rozbić na kilka głównych składników: 1.pojęcie nieodwracalnego, liniowego
czasu zapewniającego kontynuację przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Postęp to z definicji, pozytywnie
wartościowana różnica między przeszłością a teraźniejszością ( postęp dokonany) lub między teraźniejszością a
przyszłością ( postęp przewidywany). 2. Pojęcie kierunkowego ruchu, w którym żadna z faz się nie powtarza, a każda z
nich bardziej niż jakakolwiek wcześniejsza zbliża się do ostatecznego stanu końcowego. 3. Idea kumulatywnego
procesu, który dokonuje się bądź stopniowe, krok po kroku, bądź na drodze rewolucji poprzez okresowe skoki
jakościowe, 4. Dające się wyróżnić typowe konieczne stadia, przez które przechodzi proces. 5.naciski na endogenne
przyczyny procesu, które rozumie się jako autodynamiczne lub rozwijające naturalny potencjał zawarty w społ
podlegającym zmianie. 6. Postrzeganie procesu jako nieuchronnego, koniecznego, nie da się go zatrzymać ani odwrócić.
7. Pojęcie poprawy, rozwoju, to jest ocenienie każdej kolejnej fazy procesu jako relatywnie lepszej od poprzedniej, aż do
ostatniej, końcowej fazy, która ma doprowadzić do całkowitej realizacji preferowanych wartości, takich jak szczęście,
dostatek, wolność.
Stało się jasne, że postęp w jednej dziedzinie odbywa się często kosztem regresu w innej.
Jako fragmentaryczne, częściowe kryteria postępu wyróżniliśmy: zbawienie, wiedzę, wspólnotę, wolność, emancypację,
panowanie nad naturą, sprawiedliwość, równość, dostatek, możliwość wyboru, powszechnie dostępne szanse życiowe.
MECHANIZM POSTĘPU
Musimy pamiętać o trzech sprawach: 1. Siłach napędowych ( lub podmiocie) postępu. 2. Musimy mieć na uwadze formę
lub kształt procesu. 3. Musimy prześledzić powodujący postęp sposób działania systemu społ.
Mówiąc o
podmiocie postępu
możemy wyróżnić trzy następujące po sobie etapy w historii myśli społ. Pierwsi myśliciele
umieszczali siłe sprawczą postępu w świecie nadprzyrodzonym. Późniejsi zajęli odmienne stanowisko i umieścili
podmiot sprawczy w ludzkim świecie. Wreszcie nowocześni myśliciele za twórców postępu uznają najczęściej pomioty
ludzkie ( indywidualne i zbiorowe).
Kiedy rozważamy zagadnienie podmiotu, podstawowym problemem staje się różnica między wizją postępu ,
autodynamicznego i aktywistycznego.
Postęp autodynamiczny
zakłada pozaludzki podmiot, postęp dzieje się.
Postęp
aktywistyczny
skupia się na ludziach i działaniach, postęp jest osiągany.
Na wiele różnych sposobów można również postrzegać formę czy kształt procesu. Jednym z wymiarów trajektorii
postępu jest jej równość, gładkość. Niektórzy autorzy traktują postęp jako stopniowy ruch ku lepszym stanom społ.
Istnieje jednak inny, alternatywny obraz postępu jako procesu nieregularnego, przebiegającego poprzez nagłe
przyspieszenia oraz zahamowania.
Wreszcie, jeżeli weźmiemy pod uwagę wytwarzający postęp sposób działania systemu społ, pojawiają się kolejne dwie
przeciwstawne wizje. Pierwsza z nich, ponownie charakterystyczna dla wczesnych ewolucjonistów, podkreśla pokojowe,
harmonijne rozwijanie postępowego potencjału. Druga skupia się na wewnętrznych napięciach, sprzecznościach i
konfliktach, których przezwyciężenie popycha system w kierunku postępu.
ALTERNATYWNE POJĘCIE POSTĘPU
Kiedy podmiotowość nazwać postępową? Jakie cechy są szczególnie istotne?
1.Kreatywne, autonomiczne i samoświadome jednostki. 2. Bogate w opcje i elastyczne struktury. 3. Przyjazne warunki
naturalne. 4. Zachowana ciągłość i szanowanie tradycji. 5. Optymistyczne nastawienie do przyszłości, umiejętność jej
przewidywania i długofalowego planowania. Jest to typ idealny społ aktywnego, w którym może wytworzyć się
postępowa podmiotowość.
Jaki jest modelus operandi podmiotowości zanurzonej w zbiorze warunków i oddziaływań zawartych w naszym typie
idealnym? Wolność i autotranscendencja!
CZASOWY WYMIAR SPOŁECZEŃSTWA: CZAS SPOŁECZNY
CZAS JAKO WYMIAR ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Wszystkie działania społ zawierają się w innych, szerszych działaniach. Nazywamy to
osadzeniem w czasie.
CZAS JAKO ASPEKT ZMIANY SPOŁECZNEJ
W odniesieniu do zmiany społecznej czas przybiera dwojaka postać.
Może służyć za zewn skalę pomiaru zdarzeń i procesów, nadając ład ich chaotycznemu biegowi, co umożliwia
lepszą orientację w świecie społ lub koordynację dział podejmowanych przez jednostkę. Jest to
czas ilościowy
mierzony
przez tradycyjne urządzenia tj zegary i kalendarze
Czas jako wewn, immanentna, ontologiczna właściwość zdarzeń i procesów społ. Jest to
czas jakościowy
określany przez naturę samych procesów społ. dowolne procesy społ będą przejawiały różne właściwości czasowe:
a. mogą być z natury krótsze lub dłuższe
Plik z chomika:
ellexm
Inne pliki z tego folderu:
Socjologia zmian spo__ecznych - notatki.doc
(310 KB)
socjologia zmian społecznych.pdf
(488 KB)
sztompka-wykłady (1).doc
(107 KB)
sztompka-wykłady.doc
(107 KB)
Teoria zmiany spo+éecznej (2) 10.10.2007.doc
(138 KB)
Inne foldery tego chomika:
Analiza danych jakościowych
Antropologia
Badania archiwalne
Filozofia
Historia myśli socjologicznej
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin