Wtryskiwacze LPG.pdf

(4873 KB) Pobierz
J
T
eoretyczno-empiryczne studium
modelowania impulsowego
wtryskiwacza gazu
Monografie – Politechnika Lubelska
Politechnika Lubelska
Wydział Mechaniczny
ul. Nadbystrzycka 36
20-618 LUBLIN
Jacek Czarnigowski
T
eoretyczno-empiryczne studium
modelowania impulsowego
wtryskiwacza gazu
Politechnika Lubelska
Lublin 2012
Recenzenci:
prof. dr hab. inż. Józef Jonak, Politechnika Lubelska
dr hab. inż. Marek Idzior, prof. Politechniki Poznańskiej
Redakcja i skład: Jacek Czarnigowski
Praca została wykonana w ramach realizacji projektu badawczego
numer N N504 483939 Narodowego Centrum Badań i Rozwoju:
„Model impulsowego wtryskiwacza gazu do silników spalinowych”
numer umowy 4839/B/T02/2010/39
Publikacja wydana za zgodą Rektora Politechniki Lubelskiej
© Copyright by Politechnika Lubelska 2012
ISBN: 978-83-63569-09-9
Wydawca: Politechnika Lubelska
ul. Nadbystrzycka 38D, 20-618 Lublin
Realizacja: Biblioteka Politechniki Lubelskiej
Ośrodek ds. Wydawnictw i Biblioteki Cyfrowej
ul. Nadbystrzycka 36A, 20-618 Lublin
tel. (81) 538-46-59, email: wydawca@pollub.pl
www.biblioteka.pollub.pl
Druk:
TOP Agencja Reklamowa Agnieszka Łuczak
www.agencjatop.pl
Elektroniczna
wersja książki dostępna w Bibliotece Cyfrowej PL
www.bc.pollub.pl
Nakład: 100 egz.
Spis treści
1. Wstęp .......................................................................................................... 9
1.1. Wprowadzenie .................................................................................. 10
1.2. Problematyka precyzji dozowania paliwa gazowego ....................... 16
1.2.1. Wymagania ze strony procesu spalania ...................................... 16
1.2.2. Technika zasilania silników spalinowych paliwami gazowymi . 19
1.3. Budowa i klasyfikacja impulsowych wtryskiwaczy gazu ................. 21
1.4. Charakterystyka wtryskiwacza jako urządzenia mechatronicznego . 34
1.4.1. Charakterystyka dawkowania ..................................................... 34
1.4.2. Charakterystyka czasowa ............................................................ 35
1.5. Podsumowanie .................................................................................. 38
2. Sposób realizacji pracy ............................................................................. 40
2.1. Cel i zakres pracy................................................................................ 40
2.2. Metodyka badań.................................................................................. 43
2.2.1. Obiekty badań ............................................................................. 43
2.2.2. Stanowisko pojazdowe................................................................ 51
2.2.3. Stanowisko pozasilnikowe .......................................................... 56
2.2.4. Stanowisko symulacyjne ............................................................. 63
3. Badania impulsowego wtryskiwacza gazu ............................................... 73
3.1. Badania pojazdowe ........................................................................... 73
3.1.1. Minimalne ciśnienie zasilania ..................................................... 78
3.1.2. Maksymalne ciśnienie zasilania ................................................... 79
3.1.3. Ciśnienie zasilania przy pełnym obciążeniu silnika ..................... 81
3.1.4. Minimalny czas impulsu wtryskowego ........................................ 81
3.1.5. Maksymalny czas impulsu sterującego ........................................ 82
3.1.6. Czas impulsu sterującego początku pełnego obciążenia .............. 83
3.2. Badania pozasilnikowe ..................................................................... 84
3.2.1. Metoda i zakres badań.................................................................. 84
3.2.2. Analiza wyników badań ............................................................... 90
3.3. Symulacyjne badania przepływowe ................................................ 103
3.3.1. Badania symulacyjne przy zmiennym ciśnieniu zasilania ........ 105
3.3.2. Badania symulacyjne przy zmiennej prędkości ruchu elementu
zaworowego ......................................................................................... 114
4. Model impulsowego wtryskiwacza gazu ................................................ 118
4.1. Model ruchu elementu zaworowego ............................................... 120
4.1.1. Model cząstkowy zwłoki załączania ......................................... 122
4.1.2. Model cząstkowy czasu otwierania........................................... 123
4.1.3. Model cząstkowy czasu wyłączenia ......................................... 125
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin