Repetytorium z języka Polskiego.pdf

(4859 KB) Pobierz
SPIS TRE
CI
1
1
1
1
1
1
2
2
2
2
2
3
3
3
3
3
3
3
3
3
4
4
4
4
4
4
5
5
5
5
6
6
6
6
6
7
7
7
7
7
8
8
8
9
9
9
11
11
11
11
11
12
1. RAMY CZASOWE
2. TYPOWE CECHY SZTUKI GRECKIEJ, HELLE SKIEJ I RZYMSKIEJ
2.1 FILOZOFIE ANTYCZNE
2.1.1 Sokrates
2.1.2 Platon
2.1.3 Arystoteles
3. WARTO CI STARO YTNEJ MITOLOGII
3.1 JAK DOSZ O DO POWSTANIA MITÓW
3.2 ANTROPOMORFICZNY CHARAKTER MITÓW
3.3 UNIWERSALNO
MITÓW
3.4 CHARAKTERYSTYKA I DZIEJE NIEKTÓRYCH BOHATERÓW MITOLOGICZNYCH.
KOSMOGONIA MITOLOGICZNA
4. LITERATURA STARO YTNEJ GRECJI
4.1 EPIKA ANTYCZNA I NAJDOSKONALSZY JEJ TWÓRCA - HOMER
4.1.1 Historia wojny troja skiej i jej przebieg("Iliada")
4.1.2 W drówki Odysa ("Odyseja")
4.1.3 Cechy charakterystyczne eposu homeryckiego
4.1.4 Walory formy i stylu "Iliady"
4.2 LIRYCY STARO YTNEJ HELLADY
4.2.1 Tematyka wierszy Tyrteusza (liryka tyrte ska)
4.2.2 Subtelno analizy uczu - Safona
4.2.3 Anakreont - autor utworów biesiadnych
4.2.4 Dorobek literacki Symonidesa
4.3 HISTORIA TEATRU ANTYCZNEGO (ETAPY ROZWOJU, TWÓRCY, DZIE A)
4.4 "ANTYGONA" SOFOKLESA JAKO NAJDOSKONALSZY PRZYK AD TRAGEDII ANTYCZNEJ
4.4.1 Dzieje domu Edypa
4.4.2 Charakterystyka postaw bohaterów tragedii
4.4.3 Tragizm jako kategoria estetyczna w utworze
4.4.4 "Antygona" jako utwór o pa stwie i w adzy
4.4.5 Ogólnoludzkie prawdy w stasimonach "Antygony"
4.4.6 Formalne wyznaczniki dramatu antycznego
5. LITERATURA STARO YTNEGO RZYMU
5.1 HORACY - LIRYK ANTYCZNY
5.1.1 Utwory Horacego - charakterystyka
5.1.2 Filozofia horacjanizmu
5.2 WERGILIUSZ - EPIK STARORZYMSKI
6. BIBLIA - JEDEN Z NAJDAWNIEJSZYCH ZABYTKÓW J ZYKOWYCH, LITERACKICH, RELIGIJNYCH
6.1 TRE CI, ICH UK AD, CECHY TYPOWE STAREGO TESTAMENTU
6.1.1 Kosmogonia biblijna
6.1.2 Wizja cz owieka i wiata w "Ksi dze Koheleta"
6.1.3 Ksi ga psalmów - tematyka, walory formy
6.1.4 Wa ne wskazania moralne w historiach biblijnych
6.2 TRE
I ZNACZENIE NOWEGO TESTAMENTU.
6.2.1 Uniwersalizm przypowie ci biblijnych
6.2.2 Charakterystyka ewangelii
6.2.3 Charakterystyka i znaczenie ewangelii w. Jana ("Apokalipsa w. Jana")
7. REALNE I ETYMOLOGICZNE ZNACZENIE WYBRANYCH POJ
MITOLOGICZNYCH I BIBLIJNYCH
8. RAMY CZASOWE
9. CHARAKTERYSTYKA YCIA POLITYCZNEGO I SPO ECZNEGO
10. KULTURA
10.1 DUALISTYCZNA
10.2 AKADEMIA KRAKOWSKA
10.3 FILOZOFIE
10.3.1 w. Augustyn
10.3.2 w. Tomasz
10.3.3 w. Franciszek
11. NAJDAWNIEJSZE ZABYTKI PI MIENNICTWA POLSKIEGO
12. POEZJA KO CIELNA
12.1 RODOWÓD I RODZAJE
12.2 "BOGURODZICA"
12.3 "ROZMY LANIA PRZEMYSKIE"
12.4 "LAMENT WI TOKRZYSKI" (" ALE MATKI BOSKIEJ POD KRZY EM")
12.5 GATUNKI LITERACKIE
13. POLSKA POEZJA WIECKA
13.1 TEMATYKA
14. EPIKA REDNIOWIECZNA
14.1 "PIE
O ROLANDZIE"
14.1.1 ARTYZM FORMY
14.2 KRONIKI
14.2.1 Cechy i zadania
14.2.2 Polscy kronikarze i ich dzie a
14.3 KRONIKA GALLA ANONIMA
14.3.1 Tre
14.4 UTWORY O TEMATYCE MI OSNEJ
14.4.1 "TRISTAN I IZOLDA"
14.4.2 "HELOIZA I ABELARD"
15. TYPY TEATRU REDNIOWIECZNEGO
16. WZORCE PARENETYCZNE
16.1.1 ASCETA
16.1.2 WI TY
16.1.3 RYCERZ REDNIOWIECZNY
16.1.4 W ADCA DOSKONA Y
16.1.5 Przyczyny wykreowania takich wzorców osobowych
17. CECHY POETYKI
17.1 CECHY LITERATURY REDNIOWIECZA
17.2 NAWI ZANIA W LITERATURZE EPOK PÓ NIEJSZYCH
18. NAWI ZANIA DO NAST PNYCH EPOK
19. UZUPE NIENIE
19.1 SZTUKA
19.2 LITERATURA OBCA
19.3 POJ CIA
20. RAMY CZASOWE
21. PODSTAWOWE CECHY KULTURY RENESANSU
21.1 NAZWY EPOKI
21.2 PODSTAWOWE PR DY UMYS OWE I RELIGIJNE
21.2.1 Humanizm
21.2.2 Reformacja
21.2.3 Luteranizm
21.2.4 Kalwinizm
21.2.5 Anglikanizm
21.2.6 Arianie
21.3 KANON ZASAD POETYCKICH (CECHY ODRODZENIA)
21.4 ZNACZENIE DRUKARZY
22. INDYWIDUALNO CI RENESANSU POLSKIEGO I EUROPEJSKIEGO
22.1 DOKONANIA
22.1.1 DANTE ALIGHIERI (1265-1321)
22.1.2 JAN BOCCACIO (1313 - 1375)
22.1.3 FRANCISZEK PETRARKA (1304 - 1375)
22.1.4 MICHA MONTAIGNE (1533 - 1592)
12
12
12
12
12
12
13
13
13
13
13
14
14
14
14
14
14
15
15
15
15
15
15
15
15
15
16
16
16
16
16
16
16
17
17
17
17
17
19
19
19
19
19
19
19
19
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
22.1.5 FRANCISZEK RABELAIS (1494 - 1553)
22.1.6 ERAZM Z ROTTERDAMU [Gerhard Gerhards] (1469 - 1536)
22.1.7 TOMASZ MORE (1478-1535)
22.1.8 WILLIAM SZEKSPIR (1564-1616)
22.1.9 MIGUEL CERVANTES (1547-1616)
22.2 PREKURSORZY IDEI HUMANIZMU W POLSCE
22.2.1 KONRAD CELTIS
22.2.2 FILIP BUONACCORSI (KALLIMACH)
22.3 WIELCY POLACY I ICH WK AD
22.3.1 MIKO AJ REJ
22.3.2 JAN KOCHANOWSKI
23. LITERATURA POLITYCZNA XVI STULECIA
23.1 OBRAZ ZANIEDBA SPRAW PUBLICZNYCH I WIZJA NAPRAWY
23.1.1 "O POPRAWIE RZECZYPOSPOLITEJ" ANDRZEJ FRYCZ-MODRZEWSKI (DIAGNOZA)
23.1.2 "PIE
O SPUSTOSZENIU PODOLA" JAN KOCHANOWSKI
23.1.3 "ODPRAWA POS ÓW GRECKICH"
23.1.4 "NA SOKOLSKIE MOGI Y"
23.1.5 "KAZANIA SEJMOWE" PIOTR SKARGA
23.2 PREZENTACJA FEUDALNYCH STOSUNKÓW NA WSI
24. OBYCZAJOWO
POLSKI XVI WIEKU
24.1 WIE I JEJ UROKI
24.2 OBLICZE SZLACHTY XVI WIEKU
25. CZ OWIEK RENESANSU I JEGO SPRAWY
25.1 WZORCE OSOBOWE OKRESU ODRODZENIA
25.2 IDEA Y YCIOWE KOCHANOWSKIEGO WYRA ONE W JEGO FRASZKACH I PIE NIACH
25.3 POETA DOCTUS W TWÓRCZO CI K.JANICKIEGO I J.KOCHANOWSKIEGO
25.4 IDEA DWORZANINA W UTWORZE . GÓRNICKIEGO
25.5 WIAT PRZE Y OSOBISTYCH JAKO TEMAT LITERACKI
26. WALORY ARTYSTYCZNE UTWORÓW RENESANSOWYCH
26.1 GATUNKI LITERACKIE
26.2 RELIGIJNO
MIKO AJA S PA-SZARZY SKIEGO
27. RAMY CZASOWE
28. CHARAKTERYSTYKA CZASÓW BAROKU
28.1 SYTUACJA POLITYCZNA I KULTURALNA NA ZACHODZIE EUROPY
28.2 ABSOLUTYZM
28.3 SYTUACJA POLITYCZNA POLSKI
28.4 NURTY KULTURY BAROKOWEJ
28.4.1 Geneza
28.4.2 Barok dworski
28.4.3 Barok sarmacki (dworkowy)
28.4.4 Cechy redniowieczne
28.5 WZÓR OSOBOWY SZLACHCICA - SARMATY (CECHY)
29. CECHY CHARAKTERYSTYCZNE KULTURY BAROKOWEJ
29.1 SZTUKA BAROKU - CECHY
29.2 LITERATURA OKRESU BAROKU
29.2.1 Czas trwania i podzia na okresy (W Polsce)
29.2.2 Cechy literatury barokowej w Polsce
29.2.3 Cechy stylu literatury barokowej
29.2.4 Marinizm
29.3 TERMINY I OKRE LENIA RODKÓW ARTYSTYCZNYCH STOSOWANYCH W BAROKU
30. JAN ANDRZEJ MORSZTYN JAKO POETA DWORSKI
30.1 MI O
JAKO NACZELNY TEMAT UTWORÓW J. A. MORSZTYNA
30.2 FORMA UTWORÓW J. A. MORSZTYNA I JEJ ZWI ZEK Z TRE CI
30.3 DLACZEGO J. A. MORSZTYNA MO NA NAZWA POET KONCEPTUALIST
31. TWÓRCZO
DANIELA NABOROWSKIEGO
31.1 TYPOWE CECHY EPOKI (NP.: VANITAS) W POEZJI D. NABOROWSKIEGO
21
21
21
21
21
22
22
22
22
22
22
22
22
22
23
23
23
23
24
24
24
25
26
26
27
27
28
28
28
28
30
31
31
31
31
31
31
31
31
31
32
32
32
32
32
32
32
32
32
33
34
34
34
34
34
34
32. WAC AW POTOCKI JAKO G ÓWNY PRZEDSTAWICIEL LITERATURY DWORKOWEJ
32.1 TEMATYKA I KOMIZM DROBNYCH UTWORÓW POTOCKIEGO
32.2 GENEZA "WOJNY CHOCIMSKIEJ" WAC AWA POTOCKIEGO
32.3 "WOJNA CHOCIMSKA" JAKO PODR CZNIK PATRIOTYZMU DLA WSPÓ CZESNYCH
32.4 TEMATYKA AUTOBIOGRAFICZNA W TWÓRCZO CI W. POTOCKIEGO
32.5 PATRIOTYZM W. POTOCKIEGO I JEGO OCENA WSPÓ CZESNYCH
33. TWÓRCZO
PAMI TNIKARSKA OKRESU BAROKU
33.1 PAMI TNIK JAKO GATUNEK LITERACKI
33.1.1 Rodzaje i typy pami tników
33.1.2 Funkcja i znaczenie w czasach baroku
33.1.3 Twórcy pami tników w XVII w.
33.2 YCIORYS JANA CHRYZOSTOMA PASKA
33.3 PAMI TNIKI JANA CHRYZOSTOMA PASKA JAKO PRZEJAW SARMATYZMU
33.3.1 Warstwa obyczajowa
33.3.2 Wzorce osobowe
33.3.3 J zyk i styl utworu
34. EPISTOLOGRAFIA BAROKOWA - CECHY
34.1 "LISTY JANA III I MARYSIE KI"
35. GATUNKI LITERACKIE
36. CZASY SASKIE W KULTURZE POLSKIEJ
36.1.1 Dwa nurty kultury
36.1.2 Cechy kultury dworskiej (magnackiej)
36.1.3 Sytuacja ko cio a
36.1.4 Sytuacja polityczna w Polsce
36.1.5 Sytuacja kultury w Polsce
36.1.6 Oblicze sarmatyzmu
37. RAMY CZASOWE
38. KLASYCYZM WE FRANCJI
38.1 POJ CIE KLASYCYZMU
38.2 POD O E FILOZOFICZNE
38.2.1 Kartezjusz
38.2.2 Kant
38.2.3 Locke
38.3 ZALECENIA POETYKI KLASYCYSTYCZNEJ (M. BOILEAU)
38.4 LITERATURA FRANCUSKA XVII W - MOLIER
39. O WIECENIE W EUROPIE
39.1 FILOZOFIE
39.1.1 Racjonalizm
39.1.2 Empiryzm
39.1.3 Ateizm
39.1.4 Deizm
39.1.5 Humanitaryzm
39.1.6 "Tabula rasa"
39.1.7 Utylitaryzm
39.1.8 Sensualizm
39.1.9 Relatywizm
39.2 OSI GNI CIA CZO OWYCH PRZEDSTAWICIELI
39.2.1 Encyklopedy ci
39.2.2 Wolter
39.2.3 Wolterianizm
39.2.4 Denis Diderot
40. WIEK XVIII W POLSCE
40.1 SYTUACJA SPO ECZNO-POLITYCZNA
40.2 PREKURSORZY
40.2.1 Stanis aw Konarski
40.2.2 Stanis aw Leszczy ski
35
35
35
35
35
35
36
36
36
36
36
36
36
36
36
36
37
37
37
37
37
37
37
37
38
38
39
39
39
39
39
39
39
39
39
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
41
41
41
41
41
42
40.2.3 Komisja Edukacji Narodowej
40.3 PRASA I TEATR JAKO NACZELNE RODKI AGITACJI W S U BIE REFORM
40.3.1 rola Warszawy w XVIII w.
40.3.2 dzia alno króla i znaczenie dworu królewskiego
40.3.3 charakterystyka czasopi miennictwa
40.3.4 powstanie Sceny Narodowej w Warszawie
41. IGNACY KRASICKI - KSI
POETÓW POLSKICH
41.1 WALORY TRE CI I FORMY BAJEK IGNACEGO KRASICKIEGO
41.1.1 TRE
BAJEK
41.2 BOHATER POZYTYWNY DRUGIEJ PO OWY XVIII WIEKU - MIKO AJ DO WIAD-CZY SKI -
WZORZEC OSOBOWY DOBY O WIECENIA
41.2.1 Cechy powie ci
41.2.2 Dzieje bohatera
41.2.3 Funkcja powie ci
41.3 SATYRY I. KRASICKIEGO - O MIESZANIE I DRWINA Z WAD SPO ECZE STWA
41.3.1 Rodzaje satyr i dzieje gatunku
41.4 CIEMNOTA I ZACOFANIE DUCHOWIE STWA - "MONACHOMACHIA"
41.4.1 Tre utworu
41.4.2 Cechy poematu heroikomicznego
42. TWÓRCZO
OKRESU SEJMU WIELKIEGO
42.1 PUBLICYSTYKA PATRIOTYCZNA
42.1.1 Dzia alno i program spo eczno-polityczny Stanis aw Staszica.
42.1.2 Hugo Ko taj
42.1.3 Rola publicystyki
42.2 "POWRÓT POS A" JAKO AKTUALNA KOMEDIA POLITYCZNA
42.2.1 Charakterystyka bohaterów
42.2.2 "Powrót pos a" jako komedia klasycystyczna
43. SENTYMENTALIZM I ROKOKO JAKO NURTY TOWARZYSZ CE KLASYCYZMOWI ORAZ
TWÓRCZO
REWOLUCYJNA
43.1 NURT SENTYMENTALNY
43.1.1 Jan Jakub Rousseau - prekursor nurtu
43.1.2 Karpi ski - poeta sentymentalny
43.2 CECHY CHARAKTERYSTYCZNE ROKOKA
43.3 POEZJA JAKUBA JASI SKIEGO
44. DOROBEK CZASÓW STANIS AWOWSKICH
44.1 ZAS UGI WOBEC J ZYKA (WALKA O CZYSTO
J ZYKA)
44.2 GATUNKI LITERACKIE
44.3 CECHY CHARAKTERYSTYCZNE CZ OWIEKA O WIECONEGO
45. RAMY CZASOWE
46. PRZEJAWY ROMANTYZMU W LITERATURZE OBCEJ
46.1 FILOZOFIA EPOKI
46.1.1 Irracjonalizm
46.1.2 Mistycyzm
46.2 ROMANTYZM W NIEMCZECH
46.2.1 Goethe - "Król olszyn"
46.2.2 J.W.Goethe - "Faust"
46.2.3 Werteryzm
46.3 CHARAKTERYSTYKA ROMANTYZMU FRANCUSKIEGO
46.3.1 Rousseau
46.3.2 Germaine de Staël
46.3.3 Rene Chateaubriand
46.3.4 Wiktor Hugo
46.3.5 Aleksander Dumas
46.3.6 Alfred de Mussel
46.4 ROMANTYZM W ANGLII
46.4.1 Byronizm
42
42
42
42
42
42
43
43
43
44
44
44
44
45
45
45
45
46
46
46
46
46
47
47
47
48
48
48
48
48
49
49
50
50
50
50
52
52
52
52
52
52
52
52
53
53
53
54
54
54
54
54
54
54
Zgłoś jeśli naruszono regulamin