Mały plastyk - autorski program plastyczny.pdf

(745 KB) Pobierz
PRZEDSZKOLE NR 422 w WARSZAWIE
„MAŁY PLASTYK”
PROGRAM ROZWIJAJĄCY TWÓRCZĄ AKTYWNOŚĆ PLASTYCZNĄ
DZIECKA , JEGO ZDOLNOŚCI I ZAINTERESOWANIA
Opracowały:
Daria Andrzejewska-Rudomina
Monika Iwańska
WARSZAWA 2014
1
„ Twórczość dziecka ma swoistą wartość,
która może stanowić żyzne podłoże dla nauczania i wychowania".
Celestyn Freinet
WPROWADZENIE
Twórczość plastyczna odgrywa istotną rolę w rozwoju dziecka i jest jedną z ważniejszych
form działalności w wieku przedszkolnym. Sztuka poza funkcją zabawową pełni między
innymi funkcje poznawczą i wychowawczą obejmującą całą osobowość dziecka. Praca
umysłu w połączeniu z pracą rąk sprawia, że zajęcia artystyczne stają się ważnym,
niewerbalnym środkiem poznawania otaczającej rzeczywistości.
Program „Mały Plastyk” jest wyrazem zainteresowania i troski o dziecko oraz o rozwój
jego zdolności
.
Dzięki zajęciom plastycznym kształtuje on swoją osobowość i zwiększa
szansę powodzenia w szkole i w życiu. Uniwersalnym sposobem wspomagającym
wszechstronny rozwój dziecka, w tym osobowość twórczą, są zajęcia plastyczne. Sztuki
plastyczne umożliwiają dziecku ujawnienie własnych myśli i uczuć. Są dla niego twórczą,
dynamiczną aktywnością. Kontakt ze sztuką - zarówno z pozycji odbiorcy, jak i twórcy -
rozwija u dziecka ekspresję i umiejętności artystyczne oraz zdolność do działania i
osiągania celu; wyrabia też poczucie ładu, porządku i estetyki, rozbudza zaciekawienie i
wrażliwość, pomaga również w odkrywaniu swojego „ja”. Wszystko, co jest dla dziecka
nowe i ciekawe, oddziałuje na jego zmysły, kształtuje percepcję i wyobraźnię, wywołuje
także przeżycia będące źródłem radości i dobrego samopoczucia. Twórczość plastyczna
jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Poprzez
rysunek i inne prace plastyczne poznajemy naszego wychowanka: jego emocje, rozwój
intelektualny, zainteresowania.
Doceniając wartości twórczej aktywności i obserwując rozwój twórczości artystycznej
dzieci przedszkolnych, ich pierwsze sukcesy i osiągnięcia, zdecydowałyśmy się opracować
autorski program plastyczny, który uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
Realizacja programu z pewnością przyczyni się do ogólnego rozwoju dziecka, umożliwi mu
aktywne poznawanie świata zgodnie z jego potrzebami, zainteresowaniami, zdolnościami
i dążeniami poprzez zabawy plastyczne, grupowe i indywidualne, uwzględniające
kreatywność, indywidualizm i swobodną ekspresję w twórczości plastycznej oraz
różnorodność technik plastycznych..
2
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Program napisany jest w oparciu o aktualną podstawę programową wychowania
przedszkolnego zatwierdzoną przez MEN
Program kierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym (przede wszystkim
dla grup przedszkolnych prowadzonych przez osoby opracowujące ten
program)
Jego realizacja ma charakter długookresowy
Program zakłada rozwijanie aktywności poznawczej dziecka przez
organizowanie warunków do prowadzenia działań plastycznych, rozwijania
zainteresowań poznawczych, do czerpania radości w odkrywaniu nowego.
Działania plastyczne powinny być tak organizowane, aby były ciekawe,
pobudzały dziecko do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania.
Jego realizacja umożliwia każdemu dziecku poszerzyć i pogłębić wiadomości
zgodnie z indywidualnymi możliwościami, przy wykorzystaniu różnorodnych
środków, form i metod pracy.
Program posiada jasno sprecyzowane cele, które będą osiągane przez
odpowiednio dobrane metody i formy pracy z dzieckiem. Zawiera również
propozycje tematów zajęć plastycznych oraz możliwych do wykorzystania
technik. W programie ujęte zostały przewidywane osiągnięcia dzieci jak również
sposoby ich prezentowania. Na zakończenie programu zostanie przeprowadzona
ewaluacja
CEL GŁÓWNY PROGRAMU
Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci oraz ich wrodzonych
możliwości twórczych poprzez różnorodne działania plastyczne.
CELE SZCZEGÓŁOWE
kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji plastycznej
stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych oraz do
eksperymentowania różnym materiałem i narzędziami
wyrażanie swojej wiedzy, przeżyć i doświadczeń za pomocą plastycznych
środków wyrazu
kształtowanie twórczej postawy, kreatywności
aktywizowanie procesów poznawczych
kształtowanie zainteresowania wytworami artystycznymi- dziełami sztuki
poprzez obcowanie z malarstwem architekturą, fotografią
rozwijanie wrażliwości zmysłowej, estetycznej
3
kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole
odkrywanie i budzenie wiary we własne możliwości i zdolności
rozwijanie dyspozycji psychicznych – samodzielności, wytrwałości,
umiejętności planowania, dokonywania właściwych wyborów, własnego
potencjału pozytywnych wartości
uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk- przyrodniczych, społecznych
ZADANIA NAUCZYCIELA
Nauczyciel powinien mieć świadomość celu prowadzonych zajęć, być autentycznym w
kontaktach z dziećmi, przez cały czas obserwować grupę, dobierać ćwiczenia
umożliwiające nabywanie nowych doświadczeń w pracy, nowych wrażeń. Powinien
być wrażliwy i empatyczny w stosunku do dzieci, mieć elastyczne podejście do
proponowanych dzieciom zajęć.
organizuje miejsce pracy do działań plastycznych
inspiruje dzieci, motywuje do zabawy plastyką poprzez wyzwalanie w nich
ciekawości, rozwijanie wyobraźni i fantazji, tworzy klimat sprzyjający pracy
twórczej
zachęca dziecko do tworzenia, odkrywania, wypowiadania się w różnych
technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu, prostych
kompozycji i form konstrukcyjnych
zaspakaja potrzebą bezpieczeństwa, akceptacji, swobody
tworzy sytuacje edukacyjne sprzyjające samodzielnemu myśleniu i
rozwiązywaniu zadań
METODY
praktycznego działania
doświadczeń i eksperymentowania
pokazu i obserwacji
FORMY
praca indywidualna
praca w grupach
praca zespołowa
4
PROPOZYCJE TECHNIK PLASTYCZNYCH
Frottage
Collage
Malowanie
gwaszem
pokrywanie farbą różnych przedmiotów, np. liści, a
potem odciskanie ich na kartce papieru.
wykonywanie kompozycji z różnych materiałów np.
słomy, papieru, tkanin, a następnie naklejanie na
podłoże
farby mieszamy z pastą do zębów
Mocno rozcieńczone dowolne farby wodne lub tusze
spuszczamy dużymi kroplami na papier i za pomocą
Barwienie rurką
plastikowej rurki do napojów rozdmuchujemy je w
do napojów
różne strony (dmuchamy dość mocno). W zależności
od kierunku rozdmuchiwania otrzymamy różnej
grubości „niteczki”. Najcieńsze wzorki uzyskamy
wówczas, gdy trzymamy rurkę pionowo do papieru i
w trakcie dmuchania poruszamy nią energicznie w
różnych kierunkach.
„Wyszywanka”
Na kartce z bloku technicznego rysujemy prosty
na papierze
wzór, np. jabłko. Kolorowym, grubym kordonkiem
lub włóczką obklejamy kontury (można także
wypełnić całą powierzchnię). Obklejony wzór
wypełniamy kredkami lub farbami na zasadzie
kolorowanki. Obraz można oprawić w ramki
kartonowe ozdobione dowolnymi wzorami
naklejonymi z włóczki.
Układanie materiałów
Przygotowujemy podłoże z plasteliny i na tym
przyrodniczych na
podłożu układamy różnorodny materiał
podłożu z plasteliny
przyrodniczy, możemy także układać kawałki gazet,
drobnych przedmiotów dekoracyjnych, skorupki
jaj...
Układanka na
Rysujemy prosty kształt, np. zwierzę. Dzielimy
papierze
rysunek na wyraźne fragmenty ciała – głowa, nogi,
tułów, ogon. Kartkę z rysunkiem przykładamy do
złożonych razem kilku kartek kolorowego papieru
(najlepiej ksero – jest dwustronny) i wycinamy
dokładnie wszystkie narysowane fragmenty, tnąc
nożyczkami wszystkie warstwy razem. Należy
uważać, aby kartki pod spodem nie przesuwały się.
Kartki można ze sobą lekko posklejać na rogach –
przynajmniej częściowo ułatwi to pracę. Następnie
rozdzielamy wycięte kawałki, układamy tyle
różnokolorowych obrazków, ile było kartek papieru,
i naklejamy (puzzle) na kartkach.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin