Jak być lubianym.docx

(15 KB) Pobierz

Data: 12.09.2014 r.

Klasa: 4b

Prowadząca: Paulina Pytel

Temat: Jak być lubianym?

Zakres treści:

·         Kultura osobista na co dzień

·         Czynniki wpływające pozytywnie i negatywnie na samopoczucie

·         Koleżeństwo, wzajemna pomoc

Cele. Uczeń:

·         Wymienia cechy osoby kulturalnej

·         Potrafi odpowiednio zachowywać się wobec kolegów i koleżanek

·         Wskazuje przykłady pozytywnego i negatywnego zachowania w sytuacjach szkolnych;

·         Wskazuje rozwiązania sytuacji konfliktowych;

Metody:

·         Pogadanka

·         Drama

·         Praca z tekstem (opowiadanie)

·         dyskusja

Środki dydaktyczne:

·         Karty pracy – drama

·         Podręcznik :Na tropach przyrody 4” Nowa Era

·         Karteczki samoprzylepne

Formy pracy:

·         Indywidualna

·         Grupowa

·         Cała klasa

 

 

 

 

 

Przebieg lekcji:

1.       Czynności organizacyjne.

2.       Wprowadzenie do tematu lekcji.

3.       Nauczyciel podaje temat lekcji,. Uczniowie zapisują numer letki, temat oraz date w zeszytach.

4.       Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne, a na tablicy rysuje tabelkę (wg wzoru załącznik 1). Zadaniem uczniów jest napisanie na karteczce swojego imienia oraz nazwiska. Następnie każdy z uczniów podchodzi do tablicy i umieszcza karteczkę w odpowiedniej kolumnie (w zależności od samopoczucia).

5.       Pogadanka na temat samopoczucia uczniów w danym dniu. Co wpływa na samopoczucie w szkole? (czynniki pozytywne i negatywne).

6.       Praca z tekstem, podręcznik srt.18 - 19 – opowiadanie z dialogiem. Podział uczniów na role. Uczniowie wcielając się w rolę bohaterów tekstu czytają go na głos. Po skończeniu czytania opowiadania nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat zachowania bohaterów tekstu. Uczniowie uzasadniają swoje wypowiedzi.

7.       Drama. Uczniowie próbują odegrać scenki rodzajowe zaczerpnięte z tekstu. Reszta klasy ocenia zachowanie bohaterów i proponuje rozwiązania sytuacji.

8.       Burza mózgów. Jak myślicie kogo możemy nazwać kulturalna osobą? (nie używa brzydkich słów, mówi dzień dobry, gdy wchodzi do pomieszczenia, używa słów proszę, dziękuje przepraszam, nie śmieci.

9.       Jakie cechy posiada taka osoba? Grzeczna, miła, pomocna, kulturalna, odważna, prawdomówna

10.   Podsumowanie lekcji. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

·         W jaki sposób powinniśmy się zachowywać?

·         Kogo możemy nazwać kulturalną osobą?

11.   Zadanie domowe: zeszyt ćwiczeń str.

12.   Ocena aktywności uczniów

 

 

 

 

 

 

 

 

Karty pracy - drama

Sytuacja nr 1:

Sytuacja nr 1: Sebastian jest uczniem, który ma problemy z matematyką i prosi kolegów  o pomoc w rozwiązaniu zadania domowego.

Sebastian: Cześć, czy mógłbyś pomóc mi wytłumaczyć to zadanie z matematyki? Nie potrafię go rozwiązać, mimo to, że próbowałem kilka razy w domu.

Kolega 1: Jak nie rozumiesz to go nie rób, nikt nie będzie tracił czasu na tłumaczenie Ci go.

Kolega 2: Bardzo chętnie bym CI pomógł, jednak teraz nie mogę, ponieważ mam zajęcia pozalekcyjne. Może spotkamy się jutro po szkole to CI je wytłumaczę.

Sytuacja nr 2:

A: Pożycz mi długopis?

B: Nie masz swojego?

Zgłoś jeśli naruszono regulamin