ore_osiem kroków czyli kilka praktycznych rad.pdf
(
578 KB
)
Pobierz
Elżbieta Fiok
Osiem kroków
czyli kilka praktycznych rad
Elżbieta Fiok • Osiem kroków czyli kilka praktycznych rad •
Osiem kroków czyli kilka praktycznych rad!
Praca nauczyciela z klasą w której uczą się cudzoziemcy, stawia przed nami wiele
nowych wyzwań, przygotowań, dodatkowej pracy. Musimy podjąć ten wysiłek, bo jesteśmy
świadkami zmieniającej się rzeczywistości.
Przedstawione wskazówki są wynikiem doświadczenia jakie zdobyłam podczas ponad
15‐letniej pracy w szkole, w której uczą się cudzoziemcy. Chciałam zwrócić uwagę na to, co
dla mnie jest najważniejsze, co się sprawdziło i co pomogło w codziennej pracy. Chcę
podkreślić,
że
nie zawsze podjęte działania zakończone były sukcesem, ale mam
świadomość, że doświadczenie porażki jest także jest nauką.
Oto kilka rad dla tych, przed którymi pojawi się problem dziecka – cudzoziemca w
klasie. O tym, że taki uczeń pojawi się w naszej klasie, zazwyczaj wiemy wcześniej. Dobrze,
gdy ten czas poświęcimy na odpowiednie przygotowania.
Krok 1
Sprawdzamy status prawny dziecka
W Polsce każde dziecko ma prawo do bezpłatnej edukacji. Niezależnie od statusu
prawnego rodziców, dzieci objęte są obowiązkiem przedszkolnym i szkolnym. Kwestie
edukacji cudzoziemców reguluje Ustawa o systemie oświaty (art. 94a) oraz Ustawa
o szkolnictwie wyższym (art. 33a).
Szczegóły dotyczące przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do
publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek oraz organizacji
dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i
kultury kraju pochodzenia określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1
kwietnia 2010 roku. Jednoznacznie określa ono,
że
dzieci przyjmowane są do szkoły na
zasadach stosowanych wobec obywateli polskich. W sytuacji, kiedy cudzoziemiec nie posiada
świadectwa
lub dokumentów potwierdzających ukończenie odpowiedniej klasy lub szkoły,
dyrektor placówki zobowiązany jest do przeprowadzenia postępowania klasyfikacyjnego.
Jego zadaniem jest określenie, do której klasy może zostać zakwalifikowane dziecko.
Dodatkowo ustawa o systemie oświaty przewiduje,
że
osoby, które nie znają języka
polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo
1
Elżbieta Fiok • Osiem kroków czyli kilka praktycznych rad •
do dodatkowej bezpłatnej nauki języka polskiego.
Naukę języka polskiego dla tych osób
organizuje gmina właściwa ze względu na miejsce ich zamieszkania.
Roczna nauka języka polskiego może być zorganizowana w formie:
•
•
kursu przygotowawczego, jeżeli do udziału w zajęciach zgłoszonych zostanie co
najmniej 15 osób;
dodatkowych lekcji języka polskiego, jeżeli do udziału w zajęciach zgłoszonych
zostanie mniej niż 15 osób.
Dodatkowa bezpłatna nauka języka polskiego prowadzona jest w wymiarze
pozwalającym na opanowanie języka w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych
zajęciach edukacyjnych, nie niższym jednak niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo.
Rozkład oraz wymiar zajęć ustala dyrektor szkoły lub placówki, w której są organizowane.
Dzieci cudzoziemców podlegające obowiązkowi szkolnemu, mają ponadto możliwość
uczestniczenia w zajęciach z języka i kultury kraju swojego pochodzenia. Lekcje mogą być
organizowane w szkole za zgodą organu prowadzącego. Szkoła jest zobowiązana do
nieodpłatnego udostępnienia pomieszczeń i niezbędnych pomocy dydaktycznych.
Łączny
wymiar godzin przeznaczonych na naukę języka polskiego i kultury kraju pochodzenia nie
może przekraczać 5 godzin tygodniowo.
Poznanie statusu prawnego dziecka ułatwi nam wyjaśnienie kwestii związanych np. z
ewentualną opieką medyczną, psychologiczną czy sytuacją materialną dziecka. Jeśli uczeń –
cudzoziemiec jest mieszkańcem ośrodka musimy wiedzieć, że jest objęty podstawową opieką
medyczną, a jego rodzice mają dostęp do porad psychologa, prawnika. Mieszkańcom
ośrodka udzielana jest pomoc materialna, np. na zakup podręczników, niezbędnych pomocy
i przyborów szkolnych, lub zwrot kosztów wyjść i wycieczek szkolnych.
Dzieci, których rodzice posiadają status uchodźcy przez pierwszy rok objęte są
programem integracyjnym. Obejmuje on
świadczenia
pieniężne, opłacanie składki na
ubezpieczenie zdrowotne, pomoc w znalezieniu mieszkania, a nawet w wypełnianiu różnego
rodzaju urzędowych wniosków. Uchodźcy mają więc zapewnioną pomoc ułatwiającą
rozpoczęcie
życia
poza ośrodkiem. Na terenie Polski programem integracyjnym zajmują się
lokalne odziały MOPR. Kontakty z osobą opiekującą się daną rodziną niejednokrotnie
pozwoliły mi na poznanie jej (rodziny) statusu materialnego czy wyjaśnienie przyczyn
nieobecności dziecka/dzieci w szkole.
2
Elżbieta Fiok • Osiem kroków czyli kilka praktycznych rad •
W najtrudniejszej sytuacji są rodziny, które posiadają zgodę na pobyt tolerowany.
Wiąże się to z bardzo ograniczoną pomocą materialną oraz koniecznością opuszczenia
ośrodka i znalezienia mieszkania..
Wiedza dotycząca statusu prawnego naszego ucznia była dla mnie zawsze bardzo
ważna. Dzięki niej mogłam zwrócić się bezpośrednio do pracownika ośrodka bądź MOPR
i wyjaśnić, dlaczego dziecko nie posiada podręczników, potrzebnych przyborów, dlaczego
jest nieobecne w szkole itp.
Krok 2
Ustalamy, z jakiego kraju pochodzi nasz uczeń
Bardzo długo Polska była krajem jednolitym kulturowo. Cudzoziemcy w polskich
szkołach byli prawie nieobecni. Dane na temat liczebności uczniów pochodzących z innych
krajów Ministerstwo Edukacji Narodowej zaczęło gromadzić dopiero od 2000 roku. Od kilku
lat liczba cudzoziemców uczących się w polskich szkołach systematycznie wzrasta. Coraz
częściej spotykamy uczniów
wyznających inną religię, często pochodzących z odległych
kulturowo krajów. Obecnie bardzo liczną grupą uczniów cudzoziemców są dzieci
narodowości czeczeńskiej.
Poznanie kultury, religii nowego ucznia jest niezbędnym czynnikiem pozwalającym na
uniknięcie przykrych i nieprzewidywalnych sytuacji. W ostatnim czasie pojawiło się wiele
publikacji dotyczących podstawowych zasad, zwyczajów i tradycji panujących w innych
kulturach. Trzeba więc poświęcić trochę czasu i poszerzyć swoją wiedzę.
Chciałabym zwrócić uwagę na kilka różnic kulturowych, które mają bezpośredni
wpływ na pracę nauczyciela:
Inne poczucie czasu
•
częste spóźnienia uczniów na zajęcia i rodziców na umówione spotkania;
•
zbyt późne odbieranie dzieci po zajęciach.
Jasno określone podziały na sferę kobiet i mężczyzn
•
cudzoziemcy narodowości czeczeńskiej chcą we wszystkich istotnych sprawach
rozmawiać z mężczyznami, trudno im się pogodzić,
że
w Polsce tak wiele kobiet
pracuje, zajmuje ważne stanowiska; nietaktem ze strony Polki jest podanie ręki
mężczyźnie,
•
mężczyźni pracują i decydują o przyszłości swojej rodziny;
3
Elżbieta Fiok • Osiem kroków czyli kilka praktycznych rad •
•
kobiety zajmują się dziećmi a więc i sprawami szkoły;
•
dziewczynki narodowości czeczeńskiej nie będą chciały siedzieć w jednej
ławce
z chłopcem;
Wczesne wejście w dorosłość
•
nasze nastolatki to w kulturze np. czeczeńskiej dorosłe osoby;
•
nastoletni chłopcy potrafią zareagować agresją w sytuacji, gdy okaże się,
że
dziewczyna wie więcej, lepiej się uczy.
Różnice w stroju
•
dotyczy młodych dziewcząt i kobiet: niektóre części ciała, jak ramiona, łydki nie mogą
być odkryte. Mogą się z tym wiązać trudności z włożeniem odpowiedniego stroju na
lekcje wychowania fizycznego czy ubiorem na wycieczkę. Byłam
świadkiem,
gdy
podczas wyjazdu nad jezioro w upalny letni dzień, młode dziewczyny i kobiety kąpały
się w sukienkach.
Różnice w obchodzonych świętach
•
podczas Ramadanu – postu zdarzało się, że dzieci przychodziły głodne, nie miały nic
do jedzenia, cierpiały na ból głowy, brzucha;
•
muzułmanie nie jedzą wieprzowiny, trzeba o tym pamiętać podczas wycieczek, lub
częstując ucznia szkolnym obiadem,
Inne ważne różnice
•
pies jest dla Czeczenów zwierzęciem nieczystym, pamiętajmy o tym i nie zmuszajmy
dzieci do kolorowania, wypowiadania się i czytania tekstów o naszych czworonożnych
przyjaciołach.
Krok 3
Zapoznajemy się z systemem edukacji kraju, z którego przyjechał uczeń
W miarę możliwości postarajmy się dowiedzieć, czy dziecko uczyło się już
przedmiotów, które znajdują się w programie polskiej szkoły. Jest to także doskonały
moment na sprawdzenie, czy uczeń omawiał określony materiał np. z matematyki.
Większość z nich jest dobrze przygotowana z tego przedmiotu. Posiadając tę wiedzę możemy
4
Plik z chomika:
totoo
Inne pliki z tego folderu:
Zarzadzanie-emocjami-–-krok-w-strone-zdrowia-psychicznego.pdf
(440 KB)
Profilaktyka-agresji-i-przemocy-rowiesniczej2021.pdf
(3937 KB)
Nowe-narkotyki-poradnik-dla-nauczycieli-gis_men.pdf
(2170 KB)
Dziecko-w-sytuacji-kryzysowej.-wspierajaca-rola-pracownikow-oswiaty.pdf
(1057 KB)
materialy_szkoleniowe_Szkoła jako organizacja ucząca się-rola zwewnhetrznego wsparcia.pdf
(1031 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alexander Poraj-Żakiej _ wykłady
Azja - Pacifik
BENEFIT miesiecznik HR kadrowych i dyrektorów
bezpłatne rózne
Biblioteczka Oświaty Samorządowej 1-7
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin