mycie samochodu.docx

(37 KB) Pobierz

Czas na Etap I czyli Mycie


Proces mycia, powinien być wykonywany w zacienionym miejscu. Będziemy wtedy spokojni o brak zacieków a później białych plam na karoserii, czy szybach. Do prawidłowego Mycia będziemy potrzebować: 2 Wiadra, Rękawice z Mikrofibry lub Gąbkę pokrytą Mikrofibra, Pędzelki (do zakamarków), dostęp do wody w postaci węża ogrodowego lub Myjki Ciśnieniowej, oraz ręczniki do osuszenia karoserii po myciu.



1.1 Mycie wstępne Pre-Wash

Jeśli posiadamy aktywną pianę i pianownicę to warto jej użyć aby wstępnie umyć auto. Wiadomo, że takie mycie nie zastąpi mycia ręcznego dlatego też można połączyć oba te sposoby aby przeprowadzić dokładny proces mycia auta. Mając do dyspozycji myjkę ciśnieniową i pianownicę spryskujemy dokładnie całe auto od dołu do góry pokrywając je równomiernie, aby wyglądało tak, jakby było pokryte śniegiem. Czekamy kilka minut. Piana zacznie powoli spływać i znikać. Spłukujemy myjką ciśnieniowa auto zmywając dokładnie całą pianę.

Film Instruktażowy http://www.youtube.com/watch?v=s5pq_Z-5VtU&feature=related



1.2 Mycie datali tj. Wnęki, Emblematy, Nadkola

Do mycia Detali najlepiej nadają się właśnie Pędzelki oraz środki do mycia tzw APC (ALL Porpose Cleaner). Spryskujemy dany element, czekamy chwilkę aż preparat zadziała i czyścimy pędzelkiem na końcu dobrze spłukując wodą.



1.3 Mycie Felg

Do mycia felg używamy środków do tego przeznaczonych oraz najlepiej szczotki i pędzelka. Spryskujemy suchą felgę danym preparatem, czekamy chwilę aż zacznie działać i pomagamy mu szczotką i pędzlem.
UWAGA!!! Preparaty do kół to jest mocna chemia dlatego używamy ich najlepiej w rękawiczkach i uważając żeby nie psikać na lakier samochodu



1.4 Mycie Właściwe

Po wcześniej wykonanych czynnościach przechodzimy do mycia zasadniczego całego auta. Najlepiej jakbyśmy się wyposażyli w dwa wiadra aby auto umyć tzw. „metodą na dwa wiadra”. W jednym wiadrze rozrabiamy ciepłą/letnią wodę z szamponem, a w drugim wiadrze samą wodę. Rękawicę zamaczamy w wodzie z szamponem, myjemy jeden panel i płuczemy rękawice w drugim wiadrze. Im częściej płuczesz rękawice tym bezpieczniej gdyż brud spływa z niej i zostaje w drugim wiadrze z samą wodą. Najłatwiej mycie zacząć od dachu, potem szyby i kolejno czyścimy auto coraz niżej. Miejsca pod listwami warto jest myć na samym końcu gdyż tam jest zawsze nagromadzone najwięcej brudu. Po wszystkim dokładnie spłukujemy samochód.

Chciałbym dodać, że to jak myjemy i czym myjemy naszą prerłke w dużej mierze ma wpływ na stan naszego lakieru, powinniśmy używać tylko specjalnie do tego przystosowanych szamponów, mycie środkami typu płyn do mycia naczyń, dodatki płynu do mycia szyb, czy inne wynalazki, niszczą lakier. Dodatkowo myjąc szczotką, zamiast miękkiej gąbki ( z mikrofibry, wełny ) dodatkowo postarzamy swój lakier, będzie on porysowany i wypłowiały. Przestrzegam również przed myciem na myjniach automatycznych, wirujące szczotki praktycznie szarpią nasz lakier.



1.5 Osuszanie karoserii

Po procesie mycia dobrze jest karoserie osuszyć aby nie powstały zacieki do tego celu najlepiej użyć Ręczników z Mikrofibry ponieważ nie rysują one powierzchni i dobrze chłoną wodę. Warti też użyć kompresora do przedmuchania trudno dostępnych miejsc. tj grille, łączenia elementów, klamki.



1.6 Przykładowy spis środków do mycia

Aktywna Piana (piany bezpieczne dla lakieru oraz warstwy wosku):
-ValetPro PH Neutral Snow Foam
-Auto Brite Magi Foam
-Auto Brite Super Snow Foam

Pędzelki:
Tutaj nie ma konkretnych wymogów ważne tylko żeby nie miały metalowych elementów, a jak są to owijamy je taśmą izolacyjną (chodzi o to żeby przez przypadek nie porysować lakieru albo go uszkodzić)

Gąbki do mycia, Rękawice
- Car Pro Wool Wash Mitt
- Chemical Guys- dwustronna rękawica do mycia samochodu
- SONAX Gąbka 2w1 z mikrofibry
- MEGUIARS MICROFIBER WASH MITT
- MEGUIARS MICROFIBER WASH MITT

Szampony:
- MEGUIARS ULTIMATE WASH & WAX
- RISE AND SHINE BIG APPLE SHAMPOO (posiadam i polecam)
- DURAGLOSS CAR WASH CONCENTRATE
- MEGUIARS GOLD CLASS CAR WASH
- DODO JUICE BORN TO BE MILD

APC:
- MEGUIARS ALL PURPOSE CLEANER
- MEGUIARS ALL PURPOSE CLEANER PLUS
- NIELSEN APC CYCLONE
- AUTOBRITE MULTI PURPOSE CLEANER
- BILT HAMBER SURFEX HD

Reczniki do osuszania:
- JAN NIEZBĘDNY DO MYCIA PODŁÓG (tzw pomarańczowy janek)
- MICROFIBER MADNESS DRY ME CRAZY
- CHEMICAL GUYS WOOLLY MAMMOTH
- MONSTER SHINE AZUR WAFFEL DRYER
- CHEMICAL GUYS MIRACLE DRYER
- FLUFFY DRYER



Etap II Oczyszczanie Lakieru




2.1 Usuwanie smoły

Do usuwania smoły możemy użyć produktów do tego specjalnie stworzonych tzw Tar Remower lub zwykłej Nafty albo Benzyny Ekstrakcyjnej. W przypadku Tar Remowerów, spryskujemy powierzanie i czekamy aż smoła się rozpuści
http://i49.servimg.com/u/f49/16/29/32/14/dsc_3910.jpg
W przypadku Nafty i Benzyny ekstrakcyjnej moczymy szmatkę i przecieramy smołę. Po usuwaniu smoły Tar Remowerem lub Nafty wypadało by auto ponownie umyć lub spłukać



2.2 Glinkowanie

Glinka- masa podobna do plasteliny służąca do oczyszczenia lakieru z przyspojonego brudu. Usuwa zabrudzenia niewidoczne ,,gołym okiem", nalot w postaci zanieczyszczeń przemysłowych i środowiskowych. Sprawia że lakier jest bardzo gładki. Musi być stosowana razem z preparatami nadającymi ,,poślizg".

Postępowanie z glinką :

1. Glina nie może być przechowywana w zbyt niskiej temperaturze, jak również powierzchnia lakieru nie powinna być za zimna, ponieważ wówczas przy zetknięciu z samochodem Glinka ponownie wychładza się i twardnieje. Im Glinka jest bardziej miękka tym łatwiej się nią pracuje i tym też jest ona delikatniejsza dla lakieru.

2. Przed użyciem glinki należy ją dobrze ugnieść, tak aby zewnętrzna warstwa, która będzie miała bezpośredni kontakt z lakierem, była całkowicie czysta. Drobne zabrudzenia trzeba więc wgnieść do wewnątrz. Dzięki ugniataniu Glinka także pod wpływem ciepła rąk staje się bardziej miękka. UWAGA!!! Jeśli Glinka upadnie na ziemię, wiem, że z bólem serca, ale wyrzucicie ją, albo przynajmniej odetnijcie całą zabrudzoną stronę. Nawet najmniejszy bowiem kamyczek może spowodować duże szkody na lakierze.

3. Żeby ułatwić sobie zadanie z punktu trzeciego oraz mieć na uwadze zasadę numer 1, najlepiej jest przed użyciem glinki, włożyć ją do ciepłej wody. Ewentualnie można też mieć zawsze przy samochodzie miseczkę z ciepłą wodą, żeby móc co jakiś czas zanurzyć i zagrzać glinkę.

4. Glina potrzebuje dodatkowo produktu, który nada jej poślizgu. W przeciwnym razie nie da się jej prowadzić po lakierze czy innych gładkich powierzchniach, np. szyby, które też równie dobrze można czyścić za jej pomocą. Żeby uzyskać poślizg można użyć po prostu zwykłą czystą wodę, wode z szamponem lub płynem do szyb. Większość producentów kosmetyków samochodowych oferuje jednak specjalnie przeznaczone do tego spraye. Z serii kosmetyków firmy Meguiar’s jest to np. Quik Detailer.

5. Glina przeznaczona jest do usuwania takich zabrudzeń jak: sadza, żywica, resztki owadów, nalot rdzy. W żadnym wypadku nie stosuje się jej w celu usunięcia dużego brudu. Przed zastosowaniem glinki należy więc umyć przeznaczoną do czyszczenie powierzchnię.

Jak używać Glinki

1. Spryskujemy (specyfikiem dającym poślizg) odpowiednie miejsce na lakierze, lub obszar który chcemy czyścić glinkową. Nawet jeśli chcemy użyć glinki na całym samochodzie, spryskujemy obszar po obszarze…

2. Na spryskanej powierzchni ślizgamy glinką na lakierze, ale nie naciskamy jej zbyt mocno. Siła nie jest potrzeba, a dla lakieru dobre jest wszystko to, co delikatne. Należy często sprawdzać glinkę i gdy tylko pojawi się na niej jakieś zabrudzenie, wgnieść je do wewnątrz.

3. Po wyglinkowaniu całego auta ponownie je myjemy i wycieramy do sucha



Oto filmik instruktażowy
http://www.youtube.com/watch?v=yfEfLGL59GI



2.3 Przykładowe Produkty

Tar Removery:
- NIELSEN TAR AND GLUE REMOVER
- VALETPRO CITRUS TAR & GLUE REMOVER
- MEGUIARS BUG'N TAR REMOVER

Glinki:

-CAR PRO CLAY BAR
- BILT HAMBER AUTO CLAY (SOFT,MEDIUM,REGULAR)
- VALETpro YELLOW CLAY BAR
- MEGUIARS CLAY BAR
- AUTO FINESSE FINE CLAY BAR



Etap III Korekta Lakieru


Jest to punkt mający największy wpływ na efekt końcowy gdyż nawet jeżeli zakupimy sobie najdroższy i najlepszy wosk (trochę abstrakcyjne stwierdzenie) to jeżeli nie przygotujemy odpowiednio powierzchni pod jego nałożenie, która będzie w rysach, swirlsach, hologramach itp. to efekt końcowy absolutnie nas nie zachwyci, a wręcz przeciwnie - będziemy źli sami na siebie i sprzedawców, że polecili nam produkty, które zupełnie inaczej wyglądają na zdjęciach (pomijając aspekty marketingowe producentów) niż w rzeczywistości na naszym aucie.




Cały Poradnik o korekcie lakieru jest pod tym linkiem
>>>KLIK<<< (http://www.detailer.pl/blog/2011/01/polerowanie-maszynowe-lakieru-z-uzyciem-polerki-obrotowej-autor-davekg-poradnik-detailing-world)



Etap IV Przygotowanie Lakieru pod LSP ( Last Step Product czyli WOSK)


4.1 Cleaner

Cleaner - Jest to proces mający wpływ na trwałosć naszej powłoki woskowej. Cleaner usuwa wszelkie pozostałości po poprzednich etapach czyszczenia auta(np. resztki past) oraz pozwala na dobre związanie wosku z lakierem. Cleaner nakładamy bawełnianym lub mikrofibrowym aplikatorem, a następnie przecieramy całość MF. Zaleca się stosowania cleanera tego samego producenta co wosk, zwłaszcza przy droższych woskach.

Generalnie każdy producent Wosku ma w swojej ofercie Cleaner do swoich wosków np. Zymol HD- Cleanse do wosków Zymol (z innymi wosk schodzi dużo szybciej), DodoJuice Lime Prime/ Lime Prime Litle gównie do wosków DodoJuice lecz jest to jeden z najwszechstronniejszych Cleanerów i współpracuje prawie z większością wosków



Przykład na filmie jak używać Cleaner-a (od 2:30)

http://www.youtube.com/watch?v=kFa0jilMPzo&feature=related


4.2 Odżywanie lakieru (Politura)




Politura jest substancją o konsystencji gęstego mleczka, może byc nanoszona ręcznie aplikatorem lub padem za pomocą maszyny. Nie posiada właściwości zabezpieczających lakier, zgodnie z informacją większości producentów politur, jest uznawana za odżywkę dla lakieru. Lakier(wbrew pozorom, być może) nie jest powłoką zupełnie martwą, posiada mikropory, określoną rozciągliwość, odporność na temperaturę etc. Politura pozwala, poprzez wypełnienie porów i pokrycie lakieru cienką warstwą nadać mu większą głębię koloru, bardziej kontrastowe odbicia, uzyskać efekt tzw. wet look. Politura dzięki właściwościom, uzupełniającym, pozwoli zamaskować niewielkie koliste ryski na samochodzie, oraz odbudować pełnię blasku.


Sposób używania:
1. Działamy na kwadratach 40x40 do pełnego wchłonięcia preparatu, stanowczymi kolistymi ruchami dłoni.
2. Na aplikator ( najlepiej w postaci gąbki) nakładamy trochę politury.
3. Przykładamy aplikator do lakieru i wcieramy go do momentu aż się wchłonie.
4. Dokładnie wycieramy mikrofibrą resztki preparatu i bierzemy się za kolejny fragment.
5. Na koniec jeszcze raz całą karoserie przecieramy mikrofibra

Uwagi: Pamiętajmy, aby nie dopuścić, do zaschnięcia preparatu na karoserii, gdy poczujemy, że aplikator dość wcześnie traci swój poślizg, możemy poratować się, dodając raz jeszcze niewielką ilość politury na aplikator. Po odżywieniu lakieru i wypełnieniu drobnych rysek, nalezy nawoskować samochód, powłoka lakiernicza staje się wówczas, bardzo dobrze zabezpieczona i utrwalona. Pozwoli to również zniwelować widoczne pod światlo niewielkie, koliste ryski, tzw. Swirlxy. Jednak pamiętać, należy o tym, że na zbyt "porysowany" i "wypłowiały" lakier nie powinno się używać samej politury, gdyż efekt może być niewidoczny, lub odwrotny do zamierzonego. Dlatego powinniśmy po dokładnym umyciu i glinkowaniu pojazdu zatroszczyć się o korektę lakieru, pastami polerskimi, w celu wyrównania powierzchni, lakieru oraz usunięcia zmatowień.



Etap V Woskowanie



5.1 Rodzaje wosków

Woski dzielimy na:

a. Naturalne czyli z woskiem Carnauba - Są to woski głównie na sezon Jesienno Lesni ponieważ ich trwałość nie jest duża (jak się dobrze o nie dba to potrafią wytrzymać 2-3miesiące, są oczywiście wyjątki tj SwissVax Crysral Rock, Zymol Destiny, DodoJuice SuperNatural ale to już wysoka cena półkowa) Głownym zadanie wosków Naturalnych jest wygląd czyli Maksymalny Wetlook i wygląd aut z wystaw.


b. Seleanty czyli woski uzyskiwane chemicznie ich głównym zadaniem jest wytrzymałość, dają tez ładny Wetlook ale czasem podchodzący pod taki plastikowy wygląd lecz to juz kwestia gustu co sie komu podoba :)

c. Hybrydy czyli mix Naturalnego i Seleantu dają ładny wygląd i dużą trwałość wosku :) Takim woskiem jest nieśmiertelny Collinite 476s



5.2 Ogólne zasady nakładania wosku

Woski najlepiej nakładać w temperaturach powyżej 16 stopni są wyjątki ale o nich pisać nie będę. Powierzania do woskowania musi zostać wcześniej dokładnie umyta i wyczyszczona, ale o tym już w dalszych poradnikach :)


Woski normalne „W Płynie” lub „ W Paście”

1.Nakładamy wosk na Karoserie najlepiej za pomocą aplikatora w postaci gąbki

2. Gdy nałożymy wosk na całą karoserie zostawiamy auto na jakąś godzinkę (w ładny dzień najlepiej w słońcu aby dobrze wyschnął i lepiej dał się spolerować) Należy jednak pamiętać ze każdy wosk ma inny czas schnięcia. Najlepiej sprawdzić to za pomocą palca, jak wosk po przejechaniu palcem ładnie schodzi to należy go już spolerować.

3. Po upływie tego czasu autko najlepiej dać na chwile do cienia albo garażu i można polerować pozostałości (Najlepiej szmatką z Mikrofibry bo nie rysuje lakieru i dobrze usuwa pozostałości wosku)

4. Ewentualne pozostałości można usunąć środkami typu Quick Detailer


Woski typu Quick „Czyli w spray, na mokro itd.”

1. Nakładamy wosk za pomocą szmatki

2. Od razu go ścieramy ( bo jak zaschnie to będzie lipa)

3. Pozostałości usuwamy np. Quick Detailer


Należy jednak pamiętać aby przed użyciem wosku zapoznać się z instrukcja aplikowania go.



5.3 QD- Quick Detailer

Quick Detailer - jak sama nazwa może wskazywać, coś na szybko związane z detailingiem :) Bardzo pomocny środek, rzec by można małe a cieszy. Jego zadaniem, co prawda nie jest gruntowne oczyszczanie samochodu, ale w przypadku, kiedy mamy już samochód umyty, a chcemy oczyścić go, po zaciekach, bądź politurach, a nawet kurzu - sprawdzi się tutaj znakomicie. Zaleca się również używanie go po całym procesie detailingu, czyli po woskowaniu (istnieją też QD z Carnaubą np. CG Pro Detailer który poprawia wytrzymałość naturalnego wosku oraz podnosi na nowo jego blask), zmywamy resztki wosku, tam gdzie mogło umknąć naszej uwadze jego dokładne spolerowanie. Dodatkowo większość z nich zawiera substancje uzupełniające naszą barierę lśniącego na aucie wosku. Quick Detailer'a używać również możemy jako środka typu "water less" kiedy po prostu po kilku dniach od mycia chcemy zetrzeć nagromadzony na naszym peugeocie, lekki brud, kurz i inne zanieczyszczenia. Pamiętajmy aby w przypadku Quick Detailer'a kiedy oczyszczamy zabrudzony pojazd używać delikatnych ręczników z mikrofibry, dobrze chłoną brud, jak i drobiny piasku. Warto więc zaopatrzyć się w ich większą ilość, lub otrzepywać co jakiś czas ten którego używamy. Zaoszczędzi nam to kłopotu z powstawaniem drobnych mikro rysek.



VI Detale które podnoszą znacząco wygląd samochodu



Generalnie nawet najlepsza korekta i najlepszy wosk nie dadzą ładnego efektu jeśli plastiki, opony i felgi nie będą się równie dobrze prezentować. Dlatego warto zawsze na nie nałożyć jakieś dresingi :)

Do Plastików jest dużo preparatów, od wykończenia na tzw Satynę po wysmarowanie olejem czyli dla każdego coś miłego :) Ja do Plastików polecam Meguiar's Ultimate Pretectant daje fajną satynę i wyciąga głęboką czerń

Do Opon to samo co do plastików środków co nie miara, osobiście polecam Meguiars Endurance Tyre Gel, jego cena jest duża bo 45zł ale wydajność jest rewelacyjna ok 8 aplikacji (po 4 koła) zeszło mi może 1/10 opakowania, gdzie na spray Carrefour wydałem 8zł a puszka starczała na 2-3kpl.

Alufelgi też powinny błyszczeć dlatego są do nich specjalne woski dzięki którym błyszczą, nie łapią tak brudu oraz opiłków z hamulców takimi woskami są np. Chemical Guys Whell Guard, AUTO FINESSE MINT RIMS , WOLF'S CHEMICALS NANO RIM SEALANT, itd

Mycie Silnika

Silnik też można myć i wbrew pozorom nie jest to takie nie bezpieczne jak mogło by się wydawać, wystarczy tylko zachować ostrożność. Myjemy tylko zimny silnik.

Na początek odłączamy akumulator (żeby przez przypadek wskutek dostania się wody nie poszło zwarcie) jeśli mamy też łatwy dostęp do ECU to tez warto go wyciągnąć oraz zabezpieczyć skrzynkę z bezpiecznikami i alternator. Jeśli już mamy wszytko przygotowanie to zaczynamy od polania całego silnika wodą, następnie używamy jakiegoś preparatu do mycia silników (autoland Spec, NIELSEN CHOICE 1 L, MEGUIARS ENGINE CLEAN, APC ) po spryskaniu nim czekamy chwilkę, bierzemy pędzelek i czyścimy wszystko ładnie następnie spłukujemy wszystko dokładnie woda. Gdy silnik wyschnie (Ja przedmuchuje silnik kompresorem i odpalam na jakieś 10min żeby woda odparowała ale nie nagrzał się za bardzo na początku jest jak z lokomotywy parowej) to na plastiki i gumowe przewody możemy nałożyć dresingi aby wyglądało pod maską jak w aucie salonowym :)

Czyszczenie tapicerki samochodowej (napisał go Kanar z Kosmetykaaut.pl)

Prawidłowe wyczyszczenie elementów tekstylnych w aucie to proces złożony jednak przy bliższym poznaniu prawidłowej techniki poradzi sobie z nim każdy.

Poniżej przedstawiam jak należy go wykonać i jakie produkty są przydatne podczas prania tapicerki samochodowej.

Będziecie potrzebowali:

-odkurzacz piorący (ekstraktor),

-opryskiwacz 1 l na prespray, najlepiej z pompką żeby równomiernie nałożyć produkt (może być większej pojemności, ale więcej jak 1l na raz nie należy rozrabiać),

- miękka szczotka, najlepsza drewniana, taka jakie dawniej stosowano do czyszczenia butów do butów,

-termometr do zmierzenia temperatury roztworu, przydatny ale nie wymagany,

-gąbka/mikrofibra do boczków i podsufitki,

-odkurzacz zwykły

-prespray

-środek do ekstrakcji

-dostęp do cieplej wody


Odkurzanie

Odkurzcie wszystko najdokładniej jak się da, im dłużej wam to zajmie tym lepiej. Jak już uznacie, że skończyliście to klepnijcie ręką w fotel,jeśli się nie kurzy to ok. Następnie klepnijcie mocno ręką w wykładzinę, jeśli podskoczą ziarenka piasku to należy powtórzyć proces odkurzania. Przy wykładzinach podłogowych można się wspomagać szczotką średniej twardości np, z syntetycznym włosiem ale na tyle miękką, żeby nie zmechaciła wykładziny. Łatwo to sprawdzić, idźcie do sklepu i kupcie taką która jak się pociągnie po wewnętrznej części przedramienia nie zarysuje skory.


Pranie

Działamy etapami, po 1 elemencie (fotelu), ja zawsze zaczynam od kierowcy, potem przechodzę na tył, następnie fotel pasażera, wykładziny, bagażnik i boczki drzwiowe.

Jeśli czyścimy podsufitkę to należy robić ją przed fotelami. Dokładnie odkurzamy (przydaje się końcówka ze szczotką z miękkim włosiem do odkurzacza. Rozrabiamy w letniej (!!!) wodzie środek czyszczący (APC, bonnet itp). Bierzemy gąbkę/fibrę i natryskujemy na nią za pomocą opryskiwacza niewielką ilość środka, wyciskamy lekko żeby była wilgotna ale żeby z niej nie sączył się produkt. Powolnymi spokojnymi, ruchami przecieramy tapicerkę. Co jakiś czas płuczemy gąbkę/fibrę w czystej wodzie. Zaczynamy od tyłu i przesuwamy się ku przodowi. Z boczkami możemy postąpić identycznie. jeśli boimy się wyprać je za pomocą ekstraktora.
Idealne do takich prac są środki do czyszczenia pielęgnacyjnego.

Pamiętajcie o tym aby w mało widocznym miejscu przeprowadzić próbę z podsufitką, zdarzają się sytuacje w których materiał odkleja się pod w...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin