Symptomy ryzyka dysleksji w wieku szkolnym.docx

(20 KB) Pobierz

Symptomy ryzyka dysleksji w różnym wieku szkolnym

Wiek niemowlęcy (0 - pierwszy rok życia)
motoryka duża - opóźniony lub nietypowy rozwój ruchowy . Dzieci nie raczkują lub mało raczkują, gorzej utrzymują równowagę w postawie siedzącej i stojącej
Dzieci przejawiają minimalne dysfunkcje neurologiczne, jak np. obniżony tonus mięśniowy, utrzymujące się pierwotne odruchy wrodzone, które powinny zaniknąć do końca pierwszego roku życia.

Wiek poniemowlęcy (2 - 3 lata)
motoryka duża - opóźniony rozwój ruchowy. Dzieci mają trudności z utrzymaniem równowagi, automatyzacją chodu. Później zaczynają chodzić, biegać;
motoryka mała - opóźniony rozwój motoryki rąk Dzieci są mało zręczne manualnie, nieporadne w samoobsłudze ( np. myjąc ręce, ubierając się, jedząc łyżką, zapinając duże guziki), a także mało sprawne w zabawach manipulacyjnych ( np. polegających na budowaniu z klocków );
funkcje językowe - opóźnienie rozwoju mowy Dzieci później wypowiadają pierwsze słowa. Nie wypowiadają pierwszych słów - w wieku 1 r.ż., prostych zdań -w wieku 2 lat, zdań złożonych - w wieku 3 lat,
funkcje wzrokowe, koordynacja wzrokowo - ruchowa - opóźnienie rozwoju grafomotorycznego dzieci nie próbują same rysować, nie naśladują linii - w wieku 2 lat, nie naśladują linii pionowej i poziomej - w wieku 2-3 lat, nie umieją narysować koła - w wieku 3 lat;

Wiek przedszkolny (3 - 5 lat)
motoryka duża - niska sprawność ruchowa w zakresie ruchów całego ciała, która objawia się tym, że dziecko:

·         słabo biega,

·         ma kłopoty z utrzymaniem równowagi, np. podczas po linii krawężnika,

·         z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym, hulajnodze,

·         jest niezdarne w ruchach, źle funkcjonuje w zabawach ruchowych;

motoryka mała - słaba sprawność ruchowa rąk, której symptomami są:

·         trudność i niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych np. zapinania małych guzików, sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych, takich jak nawlekanie korali, koordynacja wzrokowo-ruchowa, w zakresie której zaburzenia objawiają się;

·         trudnościami z budowaniem z klocków,

·         niechęcią dziecka do rysowania, wykonywaniem bardzo uproszczonych rysunków,

·         poprzez sposób trzymania ołówka w palcach ( nieprawidłowy chwyt ) - dziecko rysując za mocno lub za słabo go przyciska,

·         brakiem umiejętności rysowani koła - w wieku 3 lat, kwadratu i krzyża - w wieku 4 lat, trójkąta i kwadratu opartego na kole - w wieku 5 lat;

funkcje wzrokowe - zaburzenia w rozwoju objawiają się:

·         nieporadnością w rysowaniu ( rysunki bogate treściowo, lecz prymitywne w formie),

·         trudnościami w składaniu według wzoru obrazków pociętych na części, puzzli, wykonywaniu układanek, mozaiki;

funkcje językowe - zaburzenia w rozwoju stają się widoczne poprzez:

·         opóźniony rozwój mowy,

·         nieprawidłową artykulację wielu głosek,

·         jako trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów (częste przekręcanie wyrazów), wydłużony okres posługiwanie się neologizmami,

·         trudności z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów i aliteracji,

·         trudności z zapamiętywaniem i przypominaniem nazw ( szczególnie sekwencji nazw, takich jak pory dnia, nazwy posiłków),

·         trudności z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek,

·         trudności z budowaniem wypowiedzi, używanie głównie równoważników zdań i zdań prostych, mały zasób słów;

lateralizacja - opóźniony rozwój

·         brak przejawów preferencji jednej ręki, orientacja w schemacie ciała i przestrzeni, czyli opóźnienie orientacji

·         z końcem wieku przedszkolnego dziecko nie umie wskazać prawej ręki

 

Klasa 0 (6 - 7 lat)

Objawy jak wyżej oraz:
motoryka duża - obniżona sprawność ruchowa, która objawia się tym, że dziecko:

·         słabo biega, skacze,

·         ma trudności z wykonywaniem ćwiczeń równoważnych, takich jak chodzenie po linii, stanie na jednej nodze,

·         ma trudności z uczeniem się jazdy na nartach, łyżwach, rowerze, hulajnodze;

motoryka mała - mała sprawność manualna, dla której charakterystyczne są:

·         trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie samoobsługi, np. z zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę, używaniem widelca, nożyczek,

·         trudności z opanowaniem prawidłowych nawyków ruchowych podczas rysowania i pisania, np. dziecko pomimo wielu ćwiczeń niewłaściwie trzyma ołówek w palcach, w niewłaściwym kierunku kreśli linie pionowe ( od dołu do góry ) i poziomie ( od prawej do lewej );

koordynacja wzrokowo - ruchowa - zaburzenia objawiają się:

·         trudnościami z rzucaniem i chwytaniem piłki,

·         tym, że dziecko źle trzyma ołówek w palcach ( nieprawidłowy chwyt ), ma trudności z rysowaniem szlaczków, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych ( np. rysowaniem rombu w wieku 6-7 lat );

funkcje językowe - zaburzenia objawiają się jako:

·         wadliwa wymowa, przekręcanie trudnych wyrazów ( przestawianie głosek i sylab, asymilacja głosek, np. sosa lub szosza ),

·         błędy w budowaniu wypowiedzi, błędy gramatyczne,

·         trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych wyrażających stosunki przestrzenne: nad - pod, za - przed,

·         trudności z różnicowaniem podobnych głosek ( np. z-s, b-p, k-g ) w porównywanych słowach typu: kosa - koza lub sztucznych: resa - reza,

·         mylenie nazw zbliżonych fonetycznie,

·         trudności z dokonywaniem operacji ( analizy, syntezy, opuszczania, dodawania, zastępowania, przestawiania ) na cząstkach fonologicznych (logotomach, sylabach, głoskach) w takich zadaniach, jak wydzielanie sylab i głosek ze słów, ich syntetyzowaniem (zaburzenia analizy i syntezy głoskowej i sylabowej), analizowaniem struktury fonologicznej słów, rozpoznawaniem i tworzeniem rymów i aliteracji,

·         trudności z zapamiętywaniem wiersza, piosenki, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie,

·         trudności z zapamiętywaniem nazw,

·         trudności z zapamiętywaniem materiału uszeregowanego w serie i sekwencje, takiego jak nazwy dni tygodnia, pór roku, kolejnych posiłków, sekwencji czasowej: wczoraj - dziś - jutro i sekwencji cyfr: szeregów 4-cyfrowych;

funkcje wzrokowe - zaburzenia, które można dostrzec, gdy dziecko ma:

·         trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich syntetyzowaniem w całość, np. podczas budowania według wzoru konstrukcji z klocków lego, układania mozaiki, trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki,

·         trudności z odróżnianiem kształtów podobnych ( np. figur geometrycznych, liter m-n, l-t-ł ) lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni ( np. liter p-g-b-d ); lateralizacja - opóźnienie rozwoju lateralizacji - obserwujemy brak ustalenia ręki dominującej, dziecko nadal jest oburęczne; orientacja w schemacie ciała i przestrzeni - opóźnienie rozwoju orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, które objawia się tym, że dziecko:

·         ma trudności ze wskazaniem na sobie części ciała, gdy określa terminami: prawe - lewe (np. prawa i lewa ręka, noga, ucho),

·         nie umie określić kierunku na prawo i na lewo od siebie (np. droga na prawo, drzwi na lewo);

orientacja w czasie - zaburzenia dotyczące trudności z określaniem np. pory roku, dnia;

czytanie - nasilone trudności w nauce czytania, dla których jest to, że dziecko:

·         np. czyta bardzo wolno,

·         głównie głoskuje i nie zawsze dokonuje poprawnej wtórnej syntezy,

·         przekręca wyrazy,

·         nie rozumie przeczytanego zdania;

pierwsze próby pisania - można zaobserwować, że dziecko:

·         często pisze litery i cyfry zwierciadlane,

·         odwzorowuje wyrazy, zapisując je od strony prawej do lewej.


Wiek szkolny (klasa I - III)
motoryka duża, czyli mała sprawność ruchowa całego ciała, która objawia się tym, że dziecko:

·         ma trudności z opanowaniem jazdy na hulajnodze, dwukołowym rowerze, wrotkach, łyżwach, nartach,

·         niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach w-f, ponieważ ma trudności z wykonywaniem niektórych ćwiczeń, np. układów gimnastycznych;

motoryka mała, czyli obniżona sprawność ruchowa rąk - zauważamy, że dziecko:

·         nie opanowało w pełni czynności samoobsługowych związanych z ubieraniem się, myciem i jedzeniem (nożem i widelcem);

koordynacja wzrokowo - ruchowa - zaburzenia objawiają się:

·         trudnościami z rzucaniem do celu i chwytaniem,

·         niechęcią do rysowania i pisania,

·         poprzez sposób trzymania ołówka/długopisu - dziecko zbyt mocno przyciska ołówek/długopis, przez co ręka szybko się męczy,

·         trudności z rysowaniem szlaczków w liniaturze zeszytu, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych,

·         poprzez niski poziom graficzny rysunków i pisania - dziecko „brzydko” rysuje (poziom wykonania - nieadekwatny do wieku życia) i niestarannie pisze (nie mieści się w liniaturze, zagina „ośle uszy” na rogach kartek zeszytu, pisze wolno);

funkcje wzrokowe - objawy zaburzeń to:

·         trudności z wyróżnianiem elementów z całości lub z ich syntetyzowaniem w całość np. podczas budowania według wzoru konstrukcji z klocków, układania mozaiki,

·         trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki,

·         trudności z odróżnianiem kształtów podobnych (np. liter m-n, l-t-ł ) lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni ( np. liter p-g-b-d );

funkcje językowe - objawy zaburzeń to:

·         wadliwa wymowa,

·         przekręcanie złożonych wyrazów (przestawianie głosek i sylab, asymilacje głosek),

·         używanie sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym, trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, sformułowań wyrażających stosunki przestrzenne ( np. na-pod, za-przed ),

·         trudności z pamięcią fonologiczną, sekwencyjną, czyli trudności dotyczące zapamiętywania: sekwencji nazw, np. nazw dni tygodnia, pór roku, nazw kolejnych posiłków, sekwencji czasowej: wczoraj - dziś - jutro i sekwencji cyfr: szeregów 4-cyfrowych, wierszy, piosenek, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie,

·         trudności z szybkim wymienieniem nazw, np. wszystkich znanych owoców, szeregu słów,

·         wolne tempo nazywania szeregu prostych obrazków,

·         trudności z nazywaniem i zapamiętywaniem liter alfabetu, cyfr, powtarzaniem z pamięci szeregu słów oraz szeregów cyfrowych (złożonych z pięciu cyfr),

·         trudności z zapamiętaniem tabliczki mnożenia;

lateralizacja - utrzymywanie się oburęczności; orientacja w schemacie ciała i przestrzeni - przejawy zaburzeń to:

·         trudności z jednoczesnym wskazywaniem na sobie części ciała i określeniem ich terminami: prawe - lewe, np. odróżnieniem prawej i lewej ręki, strony ciała,

·         trudności z określeniem położenia przedmiotów względem siebie, np. droga na prawo, drzwi na lewo,

·         pisanie liter i cyfr i/lub zapisywanie wyrazów od prawej do lewej strony;

czytanie - nasilone trudności w nauce czytania, które można dostrzec, jeżeli dziecko:

·         bardzo wolno czyta - prymitywna technika (głoskowanie lub sylabizowanie z wtórną syntezą słowa), ale mało błędów,

·         bardzo szybko czyta, lecz popełnia przy tym wiele błędów - wynikają one z tego, że dziecko domyśla się treści na podstawie kontekstu,

·         niewłaściwie i słabo rozumie przeczytany tekst;

pisanie - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej to:

·         trudności z zapamiętywaniem kształtu rzadziej występujących liter o skomplikowanej strukturze (np. wielkie litery pisane: F, H, Ł, G),

·         mylenie liter podobnych pod względem kształtu, np. l-t-ł, m-n,

·         mylenie liter identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni:

o        p-b-d-g,

o        popełnianie błędów podczas przepisywania tekstów;

o        myleniem liter odpowiadających głoskom podobnym fonetycznie (np. głoski z-s, w-f, d-t, g-k),

o        trudnościami z zapisywaniem zmiękczeń, myleniem głosek i-j, głosek nosowych ą-om, ę-en,

o        nagminnym opuszczaniem, dodawaniem, przestawianiem, podwajaniem liter i sylab,

o        pisaniem wyrazów bezsensownych,

·         nasilonymi trudnościami podczas pisania ze słuchu (dyktanda);

orientacja w czasie - przejawy zaburzeń to:

·         trudności z określaniem pory roku, dni, czasu na zegarze.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin