k_krzos_taniec.pdf

(349 KB) Pobierz
,, Taniec to niemy rytm, muzyka,
którą się widzi ...,,
Teofil Gautier
,,Taneczne formy aktywności ruchowej
Program własny zajęć pozalekcyjnych
w Zespole Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów
Lublinie
Opracowała: mgr Klaudia Krzos
nauczyciel mianowany wychowania fizycznego
w Zespole Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie
Spis treści:
1. Wstęp
2. Zadania programowe
3. Uwagi o realizacji
4. Cele edukacyjne
cele ogólne
cele szczegółowe
5. Treści programowe
6. Procedury osiągania celów po realizacji całego programu
7. Przewidywane osiągnięcia
7. Warunki realizacji programu
metody
formy pracy
formy organizacyjne
środki
dydaktyczne
baza dydaktyczna
8. Ewaluacja
9. Literatura pomocna w realizacji programu.
Wstęp
Brak ruchu w obecnych czasach jest następstwem szybkiego rozwoju
cywilizacyjnego. Szybki rozwój i postęp przyniósł wiele pozytywnych rozwiązań, ale równieŜ
wpłynął negatywnie na ogólny stan zdrowia społeczeństwa. Widać to we wciąŜ wzrastającym
tempie pojawiających i szerzących się chorób, zwanych obecnie ,,cywilizacyjnymi”.
Tryb
Ŝycia,
jaki narzuciły nam społeczeństwa doprowadza do rujnowania
krzewionych przez tysiące lat ideałów człowieka zdrowego. Słynne powiedzenie ,, w
zdrowym ciele zdrowy duch” stało się tylko hasłem przewodnim nielicznych jednostek,
pozostali w pogoni za cywilizacją nieświadomie stają się jej ofiarą.
Zatracając naturalne potrzeby ruchu doprowadzili do nieodwracalnych chorób
natury psychiczno-fizycznej: stres, choroby układu krąŜenia, układu kostnego
(skrzywienia), układu mięśniowego, otyłości i wiele innych, które dotyczą nie tylko
dorosłych, ale niestety dzieci i młodzieŜy równieŜ.
Program ten przygotowałam w oparciu o :
Wiedzę i umiejętności zdobytą podczas własnych doświadczeń, praktyki zdobytej
podczas uczestnictwa w zajęciach klubu tanecznego LIDER jako tancerka jak równieŜ
podczas warsztatów, kursów doskonalących z zakresu ruchu, tańca i muzyki.
Dostępną literaturę na temat zajęć rytmiczno - tanecznych.
Doświadczenie i praktykę zdobytą podczas pracy z młodzieŜą w szkole.
Mam nadzieję,
Ŝe
program ten będzie pomocny w pracy z młodzieŜą i przyczyni się
do dbania przez młodzieŜ o swoje zdrowie, sprawność fizyczną, wyeksponuje rolę
ruchu tanecznego w ogólnym rozwoju młodzieŜy na etapie rozwoju szkolnego.
Uwagi o realizacji:
Program realizowany będzie przez cały rok szkolny trzy godz. tygodniowo z grupą
chętnych uczniów z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie.
Metody, zasady i formy pracy będą uwzględniały ogólne załoŜenia podstawy
programowej wychowania fizycznego ( DZ. U. Nr 14, poz.129, luty 1999) i będą
dostosowane do aktualnych moŜliwości uczniów, poziomu sprawności i wydolności
fizycznej, wieku, zainteresowań uczestników zajęć pozalekcyjnych realizowanych w
ramach tego programu.
W trakcie realizacji programu naleŜy przestrzegać ogólnych zasad kształcenia i
wychowania:
Podmiotowego traktowania ucznia.
Integracji kształcenia i wychowania.
Łączenia teorii z praktyką
Aktywnego i
świadomego
udziału uczniów w procesie nauczania i uczenia się.
3
Jedynym lekarstwem i profilaktyką jest ruch, który stanowi podstawę rozwoju
uzdolnień muzycznych.
Udział w zespole np. tanecznym pomaga w zaspokajaniu naturalnych potrzeb
prezentowania siebie i swoich uzdolnień na forum szkoły. Nie beŜ znaczenia jest takŜe
promowanie aktywnego zdrowego stylu
Ŝycia
oraz kulturalnego i bezpiecznego spędzania
wolnego czasu. Ponadto terapeutyczna funkcja muzyki sprzyja kształtowaniu pozytywnych
postaw i cech osobowości młodego człowieka. Muzyka zaspokaja potrzebę przeŜyć
estetycznych, sprzyja i jest przyczyną bezinteresownych wzruszeń. Oprócz działania
relaksującego pobudza do podejmowania szybkich decyzji, kształci wolę a wykonywanie
poleceń w swobodnej, radosnej atmosferze łagodzi kompleksy, nieśmiałość i lęk.
Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom młodzieŜy oraz aby zachęcić ją do
aktywnych form zajęć w czasie wolnym postanowiłam zaproponować chętnym dziewczętom
udział w pozalekcyjnych zajęciach muzyczno-ruchowych.
Własne doświadczenia z taką formą zajęć nabyte podczas prowadzenia lekcji
wychowania fizycznego oraz wiadomości i umiejętności zdobyte na kursach, warsztatach
pozwoliły mi opracować program zajęć pozalekcyjnych z
ćwiczeń
muzyczno-ruchowych.
Program ten moŜna wykorzystać w całości lub dostosować do zapotrzebowania i oczekiwań
grupy.
Moim załoŜeniem jest wskazanie wpływu muzyki i ruchu na pełniejszy i harmonijny
rozwój dziecka.
Cele ogólne :
Rozwijanie zainteresowań młodzieŜy róŜnymi formami aktywności
fizycznej.
Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej..
Udział w uroczystościach szkolnych.
Zadania programowe:
1. Dostarczenie wiedzy na temat róŜnorodnych form spędzania czasu i
przygotowanie młodzieŜy do korzystania z tych form.
2. Zapewnienie warunków do rozwoju zainteresowań uczennic poprzez zajęcia
pozalekcyjne (rozbudzenie zainteresowań i zachęcenie do uczestnictwa w
kole tanecznym).
3. Dokonywanie oceny postawy ciała i poziomu sprawności ucznia.
4. Stymulowanie i umoŜliwienie uczniom podejmowania aktywności ruchowej i
wyraŜania własnych przeŜyć w zabawach, grach i tańcach.
5. Tworzenie warunków do doskonalenia aktywności relaksacyjno-zdrowotnej
oraz aktywności estetyczno - tanecznej.
6. Kształtowanie nawyków dbania o swoje zdrowie.
Cele szczegółowe
:
Przygotowanie uczestników do
świadomego
korzystania z dorobku
rodzimej kultury muzycznej.
Zapoznanie uczennic z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi
tańców-rozwój wiadomości i umiejętności pozwalających na udział w
poznawanych układach tanecznych.
4
Praca nad swoją sprawnością – dbanie o utrzymywanie prawidłowej
postawy ciała, akceptacja siebie jako uczestnika grupy tanecznej,
umiejętności rozwiązywania problemów w grupie tanecznej.
PrzybliŜanie zasad zachowania się wobec siebie w róŜnych sytuacjach –
zasady savoire – vivreu na co dzień.
Poznawanie róŜnych form aktywności fizycznej.
Uświadomienie sobie celowości pracy nad sobą – wdraŜanie do
zachowań prozdrowotnych.
Rozwijanie poczucia rytmu i estetyki ciała.
Rozwijanie wraŜliwości na muzykę i kształtowanie ekspresji twórczej.
Kształtowanie umiejętności tańców integracyjnych. – rozwijanie
kreatywności ucznia.
Przekazanie wiedzy potrzebnej do rozwijania własnych zainteresowań
umoŜliwiającej poprawę swojej sprawności i sylwetki.
Kształcenie poczucia rytmu i formy.
Wyrabianie poczucia solidarności z grupą i współodpowiedzialności w
pracy zespołowej.
Wyzwalanie radości i optymizmu poprzez wspólne zabawy muzyczno –
ruchowe i tańce integracyjne.
Osiąganie zadowolenia i satysfakcji z własnych osiągnięć twórczych
Rozwijanie celowego i twórczego działania za pomocą
środków
muzycznych
Promowanie zdrowego i aktywnego stylu
Ŝycia.
PrzybliŜenie uczniom wiadomości o historii i pochodzeniu oszczególnych
tańców
W realizacji powyŜszych celów szczególną rolę odegra współpraca z dyrekcją
szkoły, rodzicami powierzonych mi uczennic, wychowawcami klas, w których będę
realizowała program.
Treści programowe:
Na zajęciach muzyczno-ruchowych prowadzonych podczas spotkań pozalekcyjnych
zamierzam realizować następujące treści:
Kształtowanie umiejętności i postaw, przekazywanie wiadomości umoŜliwiających poprawę
swojej sprawności i sylwetki
Zapoznanie uczniów z BHP na zajęciach tanecznych
WdraŜanie doodpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i współćwiczących
przy wykonywaniu
ćwiczeń.
Elementy tańca ludowego, klasycznego, towarzyskiego, integracyjnego.
Aerobik (nowoczesne formy fitness obejmujące
ćwiczenia,
które są przede
wszystkim relaksem i przyjemnością
Podstawowe kroki do róŜnych form ruchowych.
Nauczanie poszczególnych elementów techniki wybranych tańców
traktowane jako
środek
podnoszący sprawność fizyczną, kształtujący
prawidłową postawę, rozwijający poszczególne grupy mięśniowe oraz
wyrabiający kondycję ruchową
ćwiczących.
Techniki oddychania w czasie zajęć.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin