Amerio R. Iota unum Analiza zmian w Kościele Katolickim.pdf
(
26866 KB
)
Pobierz
R o m an o A m e rio
WYDAWNICTWO ANTYK MARCIN DYBOW
SKI
Romano flmerio urodził się
uj
1905 r. ui Lugono. UJ 1927r.
obronił no Uniwersytecie Katolickim
uj
Mediolanie pracę
doktorska z filozofii poświęcona Tomaszowi Campanelli.
Był uczniem o. Gemelliego, założyciela tejże uczelni.
Otrzym ał rzadko przyznaw any tytuł honorowego
obywatela miasta lugono, gdzie przez 42 lata (1928-70)
nauczał filozofii, greki i łaciny. UJniósł znaczący wkład
w studia filozoficzne nad Antonim Rosminim; zosłynęł przede
wszystkim jako autor pomnikowego wydania krytycznego
no temat
Osservazioni sulla morale cottolico
Manzoniego. Te
prace filozoficzno-teologiczne sq uważane za nieocenione
źródło wiedzy o twórczości największego filozofa i poety
XVII wieku. Romano Rmerio napisał także:
II sistemo
teologico di Tommoso Campanella. Studio di editi e inediti eon
oppendici e indici, II Sorpi dei Pensieri filosofici inediti,
II problema exegetico fondamentale del pensiero.
Rutor
loto Unum
mógł kompetentnie wypowiadać się o pracach Centralnej Komisji
Przygotowawczej Soboru Watykańskiego II, gdyż J€ Jelmini, biskup lugono i członek tejże
Komisji, włqczył go bezpośrednio w opracowywanie schematów oraz opinii soborowych,
co dało Romano Rmerio możność dokładnego zapoznania się z całościq dokumentacji
dotyczqcej Vaticonum Secundum. Ten genialny filozof i teolog, obserwujqc zmiany jakie
zachodzę w okresie ostatniego soboru, zapowiadajqcy kryzys i wykazujący z żelazna logikę
i konsekwencję na czym polega współczesne odszczepieństwo od wiary, niestety był za życia
oskarżany o czarnowidztwo i zacofanie. Dziś, gdy nie sposób zaprzeczyć faktom, wraca do łask
bowiem to wszystko, co opisał i co zapowiadał, potwierdziło się w całej rozcięgłości!
Dawniej skazany na milczenie dziś doczekał się ciepłego wspomnienia ze strony papieża
Benedykta XVI.
lota Unum. Analiza zmian w Kościele katolickim w XX wieku
to skrupulatny, niekiedy bezlitosny,
opis rzeczywistości. Dzieło po raz pierwszy ukazało się we Włoszech nakładem jednej
z najbardziej prestiżowych oficyn, Ricciardi, któro w ten sposób odniosła wielki sukces
wydawniczy. Księżka, doczekała się wielu wydań w obcych językach, przykuło uwagę świata,
zarówno ze względu na nazwisko Rutora, jak i no jej szczególnę wartość.
Na łamach rzymskiego dziennika II Tempo z 31 grudnia 1985 r. krytyk Gionfranco Morro napisał:
„W czasach oczywistego kryzysu największym darem, jaki sędziwy wierny może dać swemu
Kościołowi, jest włośnie wyrażanie się w sposób jasny."
Oto jedno z najważniejszych księżek XX wieku jest już w języku polskim!
Wydawnictwo A N TYK
05-806 Komorów
ul. Klonowa 10a
tel/fax 0 22 758 03 59
www.antyk.org.pl
ANTYK
ROMANO AMERIO
IOTA UNUM
Analiza zmian
w Kościele katolickim
w XX wieku
Iota unum non prceteribit
„Nie przeminie ani jedna jota”
Mt V, 18
WYDAWNICTWO ANTYK - MARCIN DYBOWSKI
SPIS
TREŚCI
WYKAZ SKRÓTÓW.................................................................................................6
ROZDZIAŁ I..........................................................................
9
KRYZYS..................................
9
1. Uściślenia terminologiczne i metodologiczne....
.................................................. 9
2. Czy można zaprzeczyć, że mamy do czynienia z kryzysem?.............................10
3. Błąd „ chrystianizmu w tórn ego...............................................
......................... 11
4. Kryzys przypisywany nieumiejętności dostosowania się..................................
12
5. Jak Kościół adaptuje swą „opozycyjność” względem świata..........................
13
6. Inne głosy negujące obecny kryzys.....................................................................
14
7.
Papież dostrzega rozprzężenie..................................................................
8. Złudna zbawienność kryzysu. - Fałszywa teodycea..........................................17
9. Kolejne potwierdzenie istnienia kryzysu..............................................................20
10. Pozytywne interpretowanie kryzysu. - Fałszywa teodycea (por. §8)...................
21
11. Jeszcze słów kilka o fałszywej teodycei.............................................................
22
ROZDZIAŁ II........................................................................................................... 24
RYS HISTORYCZNY. KRYZYSY W KOŚCIELE................................
24
12. Kryzysy w Kościele: Jerozolima, AD 50..........................................................24
13. Kryzys nicejski roku 325.....................................................................................
26
14. Błędy doby Średniowiecza.........................
!...................................................... 28
15. Kryzys wywołany schizmą luterańską.
-
Idealny wymiar chrześcijaństwa...
29
16. Rozległość chrześcijańskich horyzontów i ich ograniczenia..........................32
17. Zanegowanie istoty katolicyzmu w doktrynie Lutra........................................34
18. Jeszcze o herezji Lutra: bulla
„Exsurge,
Domine,y.........................................36
19. Zasada niezależności a nadużycia wKościele...................................................
38
20. Dlaczego kazuistyka nie spowodowała kryzysu w Kościele...........................
39
21. Wielka Rewolucja Francuska......................
:....................................................41
22.
Zasada niezależności. - Konstytucja „Auctorem fidei”.................................
43
23. Kryzys Kościoła w czasie Rewolucji Francuskiej............................................46
24. Syllabus Piusa IX.................................................................................................48
25. Duch świata. - Aleksander Manzoni................................................................
52
26. Kryzys modernistyczny i drugi Syllabus..........................................................55
27.
Kryzys przedsoborowy i trzeci Syllabus...........................................................58
28. Encyklika „Humani generis
”
(1950)................................................................60
15
ROZDZIAŁ ffl................................................................
63
PRZYGOTOWANIA DO SOBORU_______________________
63
29.
Sobór Watykański II. - Przygotowania...............................
.............. ........... . 63
30. Paradoksalne zakończenie Soboru....................................................................66
31. Jeszcze o paradoksalnym zakończeniu Soboru: Synod Rzym ski.__________72
32. Dodatkowy przyczynek do tezy o paradoksalnym zakończeniu Soboru:
Konstytucja Apostolska „ Veterum sapientia "........................................................75
33. Zakończenie Soboru Watykańskiego I . ..............................................................81
34. Konkluzje Vaticanum II.
—
Wymiar duszpasterski..........................................83
35. Czego oczekiwano po Soborze...............................................
86
36. Prognozy kardynała Montiniego. Jego m inim alizm .......................
90
37. Prognozy katastroficzne................................................................
92
ROZDZIAŁ IV.......................................................
95
PRZEBIEG SOBORU______________________________________________95
38. Mowa inauguracyjna: antagonizm świat-Kościół a wolność Kościoła........95
39. Mowa inauguracyjna: „oryginalny" język a pierwotny sen s......................100
40. Mowa inauguracyjna.
—
Nowe podejście do błędów ...............................
. 102
41. Odrzucenie prac przygotowawczych. —Zerwanie legalności Soboru
........106
42. Zerwanie legalności Soboru (cd.)
........................
108
43. Konsekwencje naruszenia legalności Czy można mówić o sprzysiężeniu?
112
44. Działania Papieża podczas Soboru Watykańskiego II.
—
,,Nota prcevia .
115
45. Działania Papieża podczas Soboru Watykańskiego II (cd.)
—
Interwencje w
kwestiach doktryny mariologicznej, misji i moralności m ałżeńskiej................
118
46. Podsumowanie Soboru zawarte w mowie kończącej IV Sesję. —Paralela z
Piusem X. —Kościół a św ia t...................................................................................
121
ROZDZIAŁ V ..........................................................................................................125
OKRES POSOBOROWY_________________________________________ 125
47. Wyjście poza dorobek Soboru.
—
Duch Soboru...............................................125
48. Wyjście poza dorobek Soboru. - Wieloznaczność dokumentów soborowych.
...127
49. Nowatorska hermeneutyka soborowa. —Zmiany semantyczne. —Słowo
„dialog"....................................................................................................................
129
50. Nowatorska hermeneutyka soborowa (c d )—Niedopowiedzenia i słowa-
wytrychy. -Spójnik „ale" wyrażający przeciwieństwo. - TzW- „pogłębianie".....
130
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Richter Ślepa uliczka nacjonalizmu Myśl Polska.html
(179 KB)
Alberoni R. Wygnać Chrystusa.pdf
(4933 KB)
Attali J. Pascal.pdf
(14246 KB)
Attali J. Pascal.rar
(34741 KB)
Adamczewski J. Legendy starego Krakowa.rar
(2750 KB)
Inne foldery tego chomika:
Arendt
Arystoteles
Augustyn
B
Bocheński
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin