Amerio R. Iota unum Analiza zmian w Kościele Katolickim.pdf

(26866 KB) Pobierz
R o m an o A m e rio
WYDAWNICTWO ANTYK MARCIN DYBOW
SKI
Romano flmerio urodził się
uj
1905 r. ui Lugono. UJ 1927r.
obronił no Uniwersytecie Katolickim
uj
Mediolanie pracę
doktorska z filozofii poświęcona Tomaszowi Campanelli.
Był uczniem o. Gemelliego, założyciela tejże uczelni.
Otrzym ał rzadko przyznaw any tytuł honorowego
obywatela miasta lugono, gdzie przez 42 lata (1928-70)
nauczał filozofii, greki i łaciny. UJniósł znaczący wkład
w studia filozoficzne nad Antonim Rosminim; zosłynęł przede
wszystkim jako autor pomnikowego wydania krytycznego
no temat
Osservazioni sulla morale cottolico
Manzoniego. Te
prace filozoficzno-teologiczne sq uważane za nieocenione
źródło wiedzy o twórczości największego filozofa i poety
XVII wieku. Romano Rmerio napisał także:
II sistemo
teologico di Tommoso Campanella. Studio di editi e inediti eon
oppendici e indici, II Sorpi dei Pensieri filosofici inediti,
II problema exegetico fondamentale del pensiero.
Rutor
loto Unum
mógł kompetentnie wypowiadać się o pracach Centralnej Komisji
Przygotowawczej Soboru Watykańskiego II, gdyż J€ Jelmini, biskup lugono i członek tejże
Komisji, włqczył go bezpośrednio w opracowywanie schematów oraz opinii soborowych,
co dało Romano Rmerio możność dokładnego zapoznania się z całościq dokumentacji
dotyczqcej Vaticonum Secundum. Ten genialny filozof i teolog, obserwujqc zmiany jakie
zachodzę w okresie ostatniego soboru, zapowiadajqcy kryzys i wykazujący z żelazna logikę
i konsekwencję na czym polega współczesne odszczepieństwo od wiary, niestety był za życia
oskarżany o czarnowidztwo i zacofanie. Dziś, gdy nie sposób zaprzeczyć faktom, wraca do łask
bowiem to wszystko, co opisał i co zapowiadał, potwierdziło się w całej rozcięgłości!
Dawniej skazany na milczenie dziś doczekał się ciepłego wspomnienia ze strony papieża
Benedykta XVI.
lota Unum. Analiza zmian w Kościele katolickim w XX wieku
to skrupulatny, niekiedy bezlitosny,
opis rzeczywistości. Dzieło po raz pierwszy ukazało się we Włoszech nakładem jednej
z najbardziej prestiżowych oficyn, Ricciardi, któro w ten sposób odniosła wielki sukces
wydawniczy. Księżka, doczekała się wielu wydań w obcych językach, przykuło uwagę świata,
zarówno ze względu na nazwisko Rutora, jak i no jej szczególnę wartość.
Na łamach rzymskiego dziennika II Tempo z 31 grudnia 1985 r. krytyk Gionfranco Morro napisał:
„W czasach oczywistego kryzysu największym darem, jaki sędziwy wierny może dać swemu
Kościołowi, jest włośnie wyrażanie się w sposób jasny."
Oto jedno z najważniejszych księżek XX wieku jest już w języku polskim!
Wydawnictwo A N TYK
05-806 Komorów
ul. Klonowa 10a
tel/fax 0 22 758 03 59
www.antyk.org.pl
ANTYK
ROMANO AMERIO
IOTA UNUM
Analiza zmian
w Kościele katolickim
w XX wieku
Iota unum non prceteribit
„Nie przeminie ani jedna jota”
Mt V, 18
WYDAWNICTWO ANTYK - MARCIN DYBOWSKI
SPIS
TREŚCI
WYKAZ SKRÓTÓW.................................................................................................6
ROZDZIAŁ I..........................................................................
9
KRYZYS..................................
9
1. Uściślenia terminologiczne i metodologiczne....
.................................................. 9
2. Czy można zaprzeczyć, że mamy do czynienia z kryzysem?.............................10
3. Błąd „ chrystianizmu w tórn ego...............................................
......................... 11
4. Kryzys przypisywany nieumiejętności dostosowania się..................................
12
5. Jak Kościół adaptuje swą „opozycyjność” względem świata..........................
13
6. Inne głosy negujące obecny kryzys.....................................................................
14
7.
Papież dostrzega rozprzężenie..................................................................
8. Złudna zbawienność kryzysu. - Fałszywa teodycea..........................................17
9. Kolejne potwierdzenie istnienia kryzysu..............................................................20
10. Pozytywne interpretowanie kryzysu. - Fałszywa teodycea (por. §8)...................
21
11. Jeszcze słów kilka o fałszywej teodycei.............................................................
22
ROZDZIAŁ II........................................................................................................... 24
RYS HISTORYCZNY. KRYZYSY W KOŚCIELE................................
24
12. Kryzysy w Kościele: Jerozolima, AD 50..........................................................24
13. Kryzys nicejski roku 325.....................................................................................
26
14. Błędy doby Średniowiecza.........................
!...................................................... 28
15. Kryzys wywołany schizmą luterańską.
-
Idealny wymiar chrześcijaństwa...
29
16. Rozległość chrześcijańskich horyzontów i ich ograniczenia..........................32
17. Zanegowanie istoty katolicyzmu w doktrynie Lutra........................................34
18. Jeszcze o herezji Lutra: bulla
„Exsurge,
Domine,y.........................................36
19. Zasada niezależności a nadużycia wKościele...................................................
38
20. Dlaczego kazuistyka nie spowodowała kryzysu w Kościele...........................
39
21. Wielka Rewolucja Francuska......................
:....................................................41
22.
Zasada niezależności. - Konstytucja „Auctorem fidei”.................................
43
23. Kryzys Kościoła w czasie Rewolucji Francuskiej............................................46
24. Syllabus Piusa IX.................................................................................................48
25. Duch świata. - Aleksander Manzoni................................................................
52
26. Kryzys modernistyczny i drugi Syllabus..........................................................55
27.
Kryzys przedsoborowy i trzeci Syllabus...........................................................58
28. Encyklika „Humani generis
(1950)................................................................60
15
ROZDZIAŁ ffl................................................................
63
PRZYGOTOWANIA DO SOBORU_______________________
63
29.
Sobór Watykański II. - Przygotowania...............................
.............. ........... . 63
30. Paradoksalne zakończenie Soboru....................................................................66
31. Jeszcze o paradoksalnym zakończeniu Soboru: Synod Rzym ski.__________72
32. Dodatkowy przyczynek do tezy o paradoksalnym zakończeniu Soboru:
Konstytucja Apostolska „ Veterum sapientia "........................................................75
33. Zakończenie Soboru Watykańskiego I . ..............................................................81
34. Konkluzje Vaticanum II.
Wymiar duszpasterski..........................................83
35. Czego oczekiwano po Soborze...............................................
86
36. Prognozy kardynała Montiniego. Jego m inim alizm .......................
90
37. Prognozy katastroficzne................................................................
92
ROZDZIAŁ IV.......................................................
95
PRZEBIEG SOBORU______________________________________________95
38. Mowa inauguracyjna: antagonizm świat-Kościół a wolność Kościoła........95
39. Mowa inauguracyjna: „oryginalny" język a pierwotny sen s......................100
40. Mowa inauguracyjna.
Nowe podejście do błędów ...............................
. 102
41. Odrzucenie prac przygotowawczych. —Zerwanie legalności Soboru
........106
42. Zerwanie legalności Soboru (cd.)
........................
108
43. Konsekwencje naruszenia legalności Czy można mówić o sprzysiężeniu?
112
44. Działania Papieża podczas Soboru Watykańskiego II.
,,Nota prcevia .
115
45. Działania Papieża podczas Soboru Watykańskiego II (cd.)
Interwencje w
kwestiach doktryny mariologicznej, misji i moralności m ałżeńskiej................
118
46. Podsumowanie Soboru zawarte w mowie kończącej IV Sesję. —Paralela z
Piusem X. —Kościół a św ia t...................................................................................
121
ROZDZIAŁ V ..........................................................................................................125
OKRES POSOBOROWY_________________________________________ 125
47. Wyjście poza dorobek Soboru.
Duch Soboru...............................................125
48. Wyjście poza dorobek Soboru. - Wieloznaczność dokumentów soborowych.
...127
49. Nowatorska hermeneutyka soborowa. —Zmiany semantyczne. —Słowo
„dialog"....................................................................................................................
129
50. Nowatorska hermeneutyka soborowa (c d )—Niedopowiedzenia i słowa-
wytrychy. -Spójnik „ale" wyrażający przeciwieństwo. - TzW- „pogłębianie".....
130
Zgłoś jeśli naruszono regulamin