Klasyfikacja procesów.rtf

(64 KB) Pobierz

Klasyfikacja procesów

dr Renata Brajer-Marczak

 

Procesy można podzielić na rodzaje, stosując różne kryteria podziału.

 

Poszczególne klasyfikacje procesów nie wykluczają się, wręcz przeciwnie uzupełniają.

1. Ze względu na wagę zadań wykonywanych w organizacji

                     Procesy podstawowe, których efektem jest produkt (usługa) skierowany na rynek zewnętrzny. Z takich produktów firmy „żyją”, uzyskują przychody ze sprzedaży

 

                     Procesy pomocnicze (wspierające), ich efektem jest produkt lub usługa skierowana do wnętrza przedsiębiorstwa, czasami tez do otoczenia. Dzięki tym procesom możliwy jest sprawny przebieg procesów podstawowych np. księgowość  w firmie produkcyjnej)

2. Ze względu na rangę stanowisk decyzyjnych

                     Procesy zarządcze, mają one charakter koncepcyjny, ich efektem jest usługa o charakterze niematerialnym (np. podejmowanie decyzji, planowanie w przedsiębiorstwie),

 

                     Procesy wykonawcze, sprowadzają się do wykonywania poleceń (decyzji), (np. wystawienie faktury, wykonywanie ciągu operacji w procesie technologicznym, ściąganie należności w firmie produkcyjnej)

3. Ze względu na znaczenie dla organizacji

                    Procesy strategiczne (kluczowe), to procesy podstawowe, pomocnicze, zarządcze, które w największym stopniu wpływają na sukces strategiczny danej organizacji (gwarantują przewagę strategiczną),

 

                    Procesy operacyjne, są to procesy, które umożliwiają organizacji bieżące funkcjonowanie

 

 

4. Ze względu na nadrzędność i podrzędność

                    Procesy główne,

                    Procesy podrzędne (tzw. subprocesy)

 

Przykładowo:

Proces główny: rozwój nowego produktu

Subprocesy: badanie rynku, analiza konkurentów, określenie koncepcji wyrobu, projektowanie wyrobu, testowanie wyrobu, projektowanie procesu produkcji

5. Ze względu na przestrzenno-organizacyjną alokację (przebieg):

                    Procesy wewnątrzfunkcyjne, to procesy zawierające się w obrębie jednej funkcji, np. w zaopatrzeniu lub w jednej komórce organizacyjnej, np. w magazynie,

 

                    Procesy międzyfunkcyjne, to procesy przebiegające przez różne komórki różnych funkcji przedsiębiorstwa, np. realizacja zamówienia klienta

6. Ze względu na tworzenie wartości dodanej dla klienta:

                    Procesy tworzące wartość dodaną,

                    Procesy nie tworzące wartości dodanej, ale przyczyniające się do jej powstanie, np. w późniejszym czasie,

                    Procesy nie dodające wartości dodanej

7. Ze względu na miejsce w łcuchu wartości:

                    Procesy innowacyjne (badanie potrzeb klienta, projektowanie wyrobu),

 

                    Procesy operacyjne (wytwarzanie wyrobu i dostarczanie go klientowi),

 

                    Procesy obsługi posprzedażnej (obsługa klienta po dostarczeniu mu produktu i/lub usługi)

 

 

Grupa procesów operacyjnych

1. Zrozumienie rynków i klientów

2. Opracowanie oferty handlowej

3. Wytwarzanie produktów i usług

4. Marketing i sprzedaż

5. Produkcja i dostawy w przedsiębiorstwach przemysłowych

6. Fakturowanie i obsługa klienta

Grupa procesów zarządczych

7. Zarządzanie zasobami ludzkimi i rozwój personelu

8. Zarządzanie systemami informacyjnymi

9. Zarządzanie zasobami finansowymi i aktywami

10. Wdrażanie programów środowiskowych

11. Zarządzanie relacjami zewnętrznymi

12. Zarządzanie doskonaleniem i zmianami

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin