Lohfink G. Czy Bóg potrzebuje Kościoła.pdf
(
5521 KB
)
Pobierz
Gerhard Lohfink
C Z Y B Ó G P O T R Z E B U JE
K O ŚC IO Ł A ?
O teologii lu d u B ożego
przełożyła
Ełiza Pieciul-Karmińska
w^d rodzę
S
łowo wstępne d o wydania polskiego
Niedawno byliśmy świadkami dwóch wydarzeń, które zapa
dły nam głęboko w pamięć. Wraz z milionami ludzi na całym
świecie uczestniczyliśmy w chorobie i śmierci wielkiego polskie
go papieża Jana Pawła
II
oraz w wyborze Benedykta XVI. Wiele
znajomych osób mówiło mi wówczas niemal jednym głosem, że
jeszcze nigdy aż tak bezpośrednio nie doświadczyło w Kościele
działania Ducha Świętego.
W tle tego pozytywnego doświadczenia znajduje się oczywi
ście przygnębiający wniosek, że Kościół przeżywa obecnie głę
boki kryzys. Wszędzie na świecie rozprzestrzenia się neopogań-
stwo, które wewnętrznie coraz mocniej oddala się od tradycji
chrześcijańskiej — i to często niekoniecznie z wrogości wobec
chrześcijaństwa. Wiara zanikajak parująca powoli woda. Wpraw
dzie pojawiają się nowe formy religijności, ale w coraz mniej
szym stopniu są one związane z Kościołem. Można by wręcz
mówić o swoistej religijności „wędrownej”.
Zarówno Jan Paweł II, jak i Benedykt XVI dostrzegli owo
przesilenie z wielkim poczuciem realizmu. Wiedzieli, że nowa
sytuacja wymaga, by Kościół znów skupił się na istocie swej wia
ry, na swej prawdziwej historii, na tym, co dotąd wiodło go przez
stulecia w sposób pewny. Na przełomie tysiącleci Jan Paweł
II
wezwał do „oczyszczenia pamięci”. Niniejsza książka pragnie
7
Słowo wstępne
iść tą drogą. Chce ona oczyścić naszą pamięć, by ukazać to, co
jest właściwym celem ludu Bożego i Kościoła.
Kilka lat temu, gdy moja praca
Czy Bóg potrzebuje Kościo
ła?
była już prawie gotowa, przyszło mi na myśl, żeby zadedy
kować ją ówczesnemu kardynałowi Josephowi Ratzingerowi. Nie
tylko dlatego, że ja sam z jego teologii wyniosłem niezwykle wie
le. Był jeszcze jeden powód. Należę do Katolickiej Gminy Zinte
growanej
(.Katholische Integrierte Gemeinde').
To Joseph Ratzin
ger, gdy był jeszcze arcybiskupem Monachium, udzielił kościel
nego pozwolenia na działalność gminy i uznał jej statut. Od tej
chwili był z nami serdecznie związany jako przyjaciel i dobro
czyńca. Prowadziliśmy z nim wiele teologicznych i duchowych
rozmów i zawsze mogliśmy opowiedzieć mu o życiu naszych gmin.
Swoją książkę zadedykowałem mu z wdzięczności.
Oczywiście cieszy mnie, że właśnie on został papieżem. My
ślę, że czytelnicy wybaczą mi, że jestem teraz troszeczkę dumny
z ówczesnej dedykacji. Jednocześnie jednak zapytają: Co to
w ogóle jest Gmina Zintegrowana?
Katolicka Gmina Zintegrowana powstała po II wojnie świato
wej w Monachium. Młodzi ludzie, którzy wywodzili się z ruchu
Młodzieży Katolickiej i którzy pomimo prześladowań ze strony
reżimu narodowosocjalistycznego nadal potajemnie się spotykali,
stawiali sobie wówczas pytanie: Czego brakowało naszemu Ko
ściołowi, że pomimo obecności milionów ochrzczonych w dwu
dziestowiecznej Europie doszło do dwóch wojen światowych?
Czego brakowało Kościołowi, że pomimo tak wielkiej liczby
ochrzczonych chrześcijan nie można było rozwiązać nabrzmie-
1Niemieckie słowo
Gemeinde
w tekście polskim tłumaczone będzie konse
kwentnie jako „gmina”. Jest to jedno z kluczowych pojęć rozwijanej w niniejszej
książce teologii ludu Bożego. Autor mówi o „gminie” w kontekście nowotesta-
mentowym również tam, gdzie w języku polskim przyjęło się mówić o „Koś
ciele”. Zostanie to każdorazowo uwzględnione w polskich cytatach z Nowego
Testamentu (przyp. tłum.).
8
Słowo wstępne
wających od stu lat problemów społecznych i kwestii socjalnych,
co doprowadziło do powstania dwóch śmiercionośnych ideolo
gii: komunizmu i narodowego socjalizmu? Czego brakowało
Kościołowi w Niemczech, że nie potrafił zapobiec wymordowa
niu wielu żydowskich braci i sióstr?
Młodzi mężczyźni i kobiety, którzy w roku 1948 na nowo
zgromadzili się w Związku Młodych
(.Junger Bund),
stopniowo,
krok po kroku, przekształcili go w stowarzyszenie gmin. Przez
słowo „integracja” chcieli wyrazić, że odkupicielska moc wiary
i sakramentów powinna jednoczyć członków gminy w głębokim
wspólnym życiu oraz przenikać wszystkie wymiary ich codzien
ności. Edukacja, twórczość, gospodarka, medycyna — czyli, krót
ko mówiąc, wszystkie wymiary życia — powinny zostać włączo
ne w wiarę tak, by mógł powstać fragment społeczeństwa ukształ
towanego przez wiarę, w którym na nowo dojdzie do zjednoczenia
wiary i życia. Wiara powinna stać się formą życia. Także dla ludzi
posiadających rodzinę i wykonujących zawody świeckie powinna
zaistnieć możliwość całościowego wypełniania — wspólnie z ka
płanami — Jezusowego polecenia przepowiadania.
W roku 1978 i latach następnych Katolicka Gmina Zintegro
wana otrzymała pozwolenie kościelne i stała się „wspólnotą apo
stolską” świeckich i kapłanów w niemieckich diecezjach: Pader
born, Monachium, Rottenburg, Augsburg i Münster, później rów
nież poza terenem Niemiec — w Rzymie, Frascati, Wiedniu,
Daressalam i Morogoro (Tanzania). Nigdy nie byłbym w stanie
napisać niniejszej książki bez żywego doświadczenia ludu Boże
go, które odnalazłem i odnajduję na co dzień w tych gminach.
Przede wszystkim zrozumiałem to, co pragnę unaocznić w tej książ
ce: Jeśli wiara jest prawdziwie biblijna i katolicka, wówczas dąży
ona do formy kształtującej całe życie, w której wszyscy — za
równo kapłani, jak i świeccy — mogą żyć wspólnie, naśladując
Jezusa, oczywiście każdy według miary swojego powołania.
W języku niemieckim ukazało się właśnie piąte wydanie książ
ki. Dotąd została przetłumaczona na język angielski, włoski, hisz
9
Słowo wstępne
pański, niderlandzki i norweski. W przygotowaniu jest przekład
węgierski. Teraz, ku mojej wielkiej radości, ukazuje się również
w Polsce. Za to dziękuję Wydawnictwu W drodze, wszystkim
naszym polskim przyjaciołom, a przede wszystkim pani Elizie
Pieciul, autorce polskiego przekładu. Dziękuję jej nie tylko za
niestrudzoną i fachową pracę tłumaczeniową, lecz również
za zaangażowanie w wydanie tej książki.
Gerhard Lohfink,
lipiec 2005
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Lubina.djvu
(5436 KB)
Lubina.txt
(698 KB)
Lubina.epub
(293 KB)
Leksykon powiedzeń historycznych.pdf
(10677 KB)
Leakey R. Pochodzenie człowieka.pdf
(8855 KB)
Inne foldery tego chomika:
A
Arendt
Arystoteles
Augustyn
B
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin