Upośledzenie lekkie.pdf

(216 KB) Pobierz
Uczniowie z upośledzeniem umysłowym
Upośledzenie umysłowe
Istotnie niższy niż przeciętny poziom funkcjonowania intelektualnego z jednocześnie
występującym ograniczeniem w zakresie dwóch lub więcej spośród następujących
umiejętności przystosowawczych:
Porozumiewania się
Samoobsługi
Trybu życia domowego
Uspołecznienia
Korzystania z dóbr społeczno-kulturowych
Samodzielności
Troski o zdrowie i bezpieczeństwo
Umiejętności szkolnych
Organizowania czasu wolnego i pracy
Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
Grupa najliczniejsza
Uczniowie z u.u. oraz uczniowie, u których u.u. współwystępuje jako jeden z symptomów
niepełnosprawności ruchowej (mpd) lub autyzmu.
Zaburzenia o charakterze globalnym
Funkcje instrumentalne;
Percepcja
Pamięć
Uwaga
Myślenie
Mowa
Sprawności motoryczne
Sprawności manualne
Funkcje kierunkowe
Motywacja uczenia się
Kontrola emocji
Potrzeba osiagnięć
Procesy poznawcze
Myślenie – konkretno-obrazowe (11-12 r.ż); sztywność, wolne tempo, mało samodzielne;
brak możliwości abstrahowania, syntezy, uogólniania, wyciągania wniosków, samodzielnego
poszukiwania rozwiązań
Stosowanie czynności konkretnych (doświadczeń, obserwacji) przed przejściem do
schematu, symbolu, kodu. Poznanie bezpośrednie
Stosowanie zasady poglądowości
Odwoływanie się do wydarzeń w których uczestniczyli
Wykorzystywanie ilustracji, modeli, zdjęć, symulacji, inscenizacji
Zaburzenia koncentracji uwagi; dominuje dowolna, rozproszona, mała podzielność
Ubogi zasób słów, przewaga słownika biernego nad czynnym, nie różni się pod względem
formy i składni od mowy dzieci w normie
Niejasne, niedokładne wrażenia zmysłowe; spostrzeganie – wąskie, globalne (związek z
zaburzeniami analizy i syntezy)
Zaburzenia pamięci logicznej – zaburzenia zapamiętywania i odtwarzania, konieczność
licznych powtórzeń, lepsza pamięć mechaniczna
Emocje
Sztywność
Małe zróżnicowanie
Mała zdolność opanowywania
Niedorozwój uczuć wyższych (brak rozumienia pojęć abstrakcyjnych)
Brak przeżyć emocjonalnych związanych z zainteresowaniami i działalnością poznawczą
Nieadekwatność emocji (brak umiejętności odróżniania spraw istotnych i nieistotnych)
Zachowanie
Impulsywne
Nieprzemyślane
Brak konsekwencji
Brak przewidywania
Zależne od temperamentu
Brak inicjatywy, samodzielności
Uleganie sugestii
Bierność
Słaby krytycyzm
Najczęstsze trudności
Brak samodzielności, pomysłowości, inicjatywy, przemyślanego planu działania
Trudności w zakresie analizy, syntezy, abstrahowania, wnioskowania
Zaburzenia orientacji przestrzennej
Niski poziom sprawności grafomotorycznej
Niedorozwój uczuć wyższych (społecznych, moralnych, patriotycznych, estetycznych)
Niestałość emocjonalna, impulsywność
Nieadekwatna samoocena
Gorsza samokontrola
Mniejsze poczucie samokontroli
Trudności w wiązaniu nowych wiadomości ze starszymi
Trudności w stosowaniu zdobytej wiedzy w działaniu
Wolniejsze tempo pracy
Zaniżona samoocena
Trudności w:
Przyswajaniu pojęć, definiowaniu, budowaniu systemu pojęć
Wydawaniu opinii, argumentowaniu, wartościowaniu (uzewnętrznianiu myśli gdy treść
wypowiedzi oderwana jest od społecznego kontekstu)
Wnioskowaniu nawet na materiale konkretnym, zwłaszcza abstrakcyjnym, symbolicznym
Opanowaniu podstawowych technik szkolnych (czytanie, pisanie, liczenie, mowa)
Odpowiednim odbiorze intencji i rozumieniu innych osób
Trwałym zapamiętywaniu treści,
Uwadze (jej koncentracji, selekcji)
Znaczące zróżnicowanie zdolności uczniów w nabywaniu wiedzy i umiejętności z różnych
przedmiotów.
Rozwój poznawczy nieharmonijny (efekty nauczania są zależne od poziomu intelektualnego,
zainteresowań, motywacji, niekiedy zdolności)
Wpływ warunków rozwojowych dziecka
Na co powinien zwrócić uwagę nauczyciel:
Indywidualne tempo uczenia się
Wyznaczanie indywidualnych celów dostosowanych do możliwości ucznia
Ograniczenie instrukcji słownych na rzecz oddziaływania słowno-pokazowego,
wielozmysłowego (uczenie się przez ogląd, przeżywanie)
Stosowanie powtórzeń, utrwalanie treści
Stały nadzór jako zapobieganie znużeniu, rezygnacji gdy pojawiają się trudności
Stosowanie pochwał, zachęt, nagród, stałe motywacji
Okazywanie aprobaty, akceptacji (dla budowania pozytywnego obrazu siebie)
Wsparcie rodziców, psychoedukację, pomoc ze strony placówki w trudnościach
wychowawczych
Wzmacnianie uczenia się, stosowanie metod aktywizujących
Wdrażanie do samodzielności
Systematyczna ocena (konkursy, zabawy, gry ; uwzględnienie wkładu pracy własnej ucznia)
Poczucie sukcesu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin