Uczniowie z autyzmem.pdf

(204 KB) Pobierz
Uczniowie z autyzmem i spektrum zaburzeń autystycznych są bardzo różnorodną grupą pod
względem funkcjonowania społecznego i intelektualnego
Cechy wspólne:
Poważne i rozległe deficyty w zachowaniach społecznych
Opóźnienia i deficyty w nabywaniu mowy i języka
Ograniczone, sztywne, powtarzające się zachowania i zainteresowania
Zachowania autostymulacyjne, agresywne, autoagresywne, destrukcyjne, padaczkę,
obniżony potencjał intelektualny
Brak jednolitego, wypracowanego systemu wsparcia w edukacji .
Realizacja obowiązku szkolnego:
Zespoły rewalidacyjno-wychowawcze
Szkoły specjalne w tym klasy dla uczniów z autyzmem,
Klasy integracyjne
Szkoły ogólnodostępne
Nauczanie indywidualne
Charakterystyka uczenia się
Gdy maja nauczyć się czegoś nowego, wykazują skłonność powracania do sztywnych,
stereotypowych zachowań
Problemy z samodzielnym dokończeniem zadania
Konieczność uporządkowania nauczania
Dzielenie zadań na mniejsze etapy
Nie przejawiają inicjatywy
Tendencja do stereotypowego powtarzania czynności
Brak umiejętności zastosowania tego, czego nauczyły się w jednej sytuacji do innej. Uczenie
się związane bezpośrednio z określoną sytuacją.
Trudności z formułowaniem dłuższych wypowiedzi ustnych. Część osób jest w stanie
przekazać więcej informacji pisemnie niż ustnie
Sposób pracy
Nagradzać za każdą dobrze wykonaną część zadania
W sytuacji zaobserwowania niepokoju, lęku, rozdrażnienia czy problemów z wykonaniem
zadania – udzielić szczegółowych, konkretnych wskazówek
Jasne wyjaśnianie oczekiwań
Umożliwienie odłączania się od grupy dla uspokojenia i relaksu
Wykorzystywanie mocnych stron ucznia
Sytuację sprawdzania dostosować do możliwości komunikacyjnych oraz specyfiki
funkcjonowania (dodatkowe pytania, wypowiedź pisemna, testy). Więcej czasu na analizę i
rozumienie pytań i poleceń oraz wykonanie czynności
Zgłoś jeśli naruszono regulamin