Czekamy na Świętego Mikołaja
Dzień 5
Przebieg zajęć:
1. „Wymarzony prezent” – swobodne wypowiedzi dzieci. Opowiadanie o prezentach, które
dzieci chciałyby dostać od Mikołaja. Zwracanie uwagi na słuchanie kolegów i przestrzeganie
zasady, że mówi tylko jedna osoba.
2. Mikołaj – słuchanie wiersza Wandy Chotomskiej.
Mikołaj
Wanda Chotomska
– Kto ty jesteś?
– Mikołaj
z krainy Mikołajów.
– A co nam wieziesz?
– Podarki
dla dzieci ze wszystkich krajów.
Słoneczko na dzień dobry,
na uśmiechnięte dni
i gwiazdki kolorowe
na kolorowe sny.
Omówienie wyglądu Mikołaja – kolor ubrania, brody. Udzielanie odpowiedzi na pytania:
Co przywozi Mikołaj dzieciom?; Po co Mikołajowi taki duży worek?; Czym podróżuje
Mikołaj?; Kto ciągnie jego sanie? Wypowiedzi dzieci na temat ich spotkań z Mikołajem
3. „Mikołaj z workiem prezentów” – zabawa naśladowcza. Przebieg: Dzieci naśladują ładowanie
ciężkiego worka z prezentami na plecy i biegają z tym ciężarem. Zatrzymują
się i wskakują do domu przez komin, na hasło: Hop! – wykonanie podskoku i przysiadu
podpartego.
4. „Jak śmieje się Mikołaj?” – ćwiczenia ortofoniczne. Mikolaj cieszy się na spotkanie
z dziećmi i wesoło się śmieje. Dzieci naśladują śmiech Mikołaja: ha , ha, ha; ho, ho, ho;
he, he, he; chi, chi, chi.
5. „Czym przyjedzie Mikołaj?” – zabawa orientacyjno -porządkowa. Przebieg: Dzieci biegaj
ą w tempie podanym na bębenku. Na mocne uderzenie w instrument zatrzymują się
i patrzą, jaki obrazek pokazuje N.: samochód – każdy biega sam; sanie – bieg w parach;
pociąg – wszystkie dzieci tworzą jeden pociąg.
6. „Mikołaj” – zabawa ilustrująca ruchem treść wiersza Bożeny Godzimirskiej. N. ilustruje
treść wiersza ruchem, a dzieci naśladują.
Idzie Mikołaj, Dzieci kucają.
po drabinie, Stopniowo podnoszą się z przysiadu, wspinają się na palce
po drabinie, i wyciągają do góry ręce.
po drabinie
jeden skok, Podskok.
i już w kominie. Kucają
7. „Worek Mikołaja” – rysowanie fl amastrami. Odzwierciedlanie w formie plastycznej
własnych marzeń – rysowanie prezentu, który dziecko chciałoby dostać od Mikołaja.
Nazywanie swoich rysunków. Zorganizowanie wystawy prac dla rodziców.
PUSIA108