w_kregu_zabawy_program_wychowania_przedszkolnego_2014.pdf

(963 KB) Pobierz
Jadwiga Pytlarczyk
W kręgu zabawy
Program wychowania przedszkolnego
Redakcja językowa i korekta
Martyna Synowiec
Krystyna Bajor
Joanna Furmanek
Skład i łamanie
Paweł Kowalski
Jadwiga Pytlarczyk
– ukończyła WSP w Bydgoszczy – kierunek pedagogika w zakresie wychowania przedszkolnego; specjalista
w zakresie terapii pedagogicznej, ochrony środowiska, organizacji i zarządzania oświatą; nadzoru pedagogicznego; nauczyciel dyplo-
mowany, wieloletni dyrektor przedszkola i ekspert MEN ds. awansu zawodowego, doradca metodyczny; autorka licznych publikacji dla
nauczycieli i dyrektorów, m.in.: „Pomoc psychologiczno-pedagogiczna”, „Edukacja ekologiczna w przedszkolu”, „Nowy nadzór pedago-
giczny”, Program wychowania przedszkolnego „Z radością w świat” oraz „W kręgu zabawy”.
Laureatka Nagrody im. Marii Weryho-Radziwiłłowicz za zaangażowanie w działania na rzecz wczesnej edukacji małego dziecka.
ISBN 978-83-7253-789-8
© Grupa Edukacyjna S.A. 2014
Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
ul. Jutrzenki 118
02-230 Warszawa
tel. 22 381 72 07, faks 22 381 72 10
infolinia 800 650 300
juka@juka.edu.pl
www.juka.edu.pl
SPIS TREŚCI
Wstęp ............................................................................................................. 5
1. Szczegółowe cele kształcenia i wychowania.............................................. 6
2. Treści programowe ................................................................................... 7
2.1. Edukacja zdrowotna ............................................................................... 12
2.2. Edukacja emocjonalna i wprowadzenie w świat wartości ........................ 16
2.3. Edukacja społeczna i otoczenie techniczne ............................................. 19
2.4. Edukacja językowa ................................................................................. 23
2.5. Edukacja przyrodnicza i ekologiczna ....................................................... 28
2.6. Edukacja matematyczna ......................................................................... 32
2.7. Edukacja artystyczna ............................................................................... 36
2.8. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym
nowożytnym i wczesna edukacja wielokulturowa ....................................42
3. Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem
możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb
i możliwości dzieci ................................................................................... 48
4. Obserwacje pedagogiczne. Analiza gotowości dziecka do podjęcia
nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) .................................................. 56
Materiały pomocnicze .................................................................................. 60
Bibliografia .................................................................................................... 87
Podstawy prawne ........................................................................................... 88
WSTĘP
Wiek przedszkolny to okres szybkich zmian rozwojowych, pozostawiający swe
konsekwencje w dalszym życiu człowieka. Wychowanie przedszkolne to czas wspo-
magania dziecka, czyli tworzenia mu optymalnych warunków rozwoju i czuwanie
nad kierunkiem zmian. W procesie tym należy pomagać wychowankowi rozwijać
różnorodne umiejętności, takie jak samodzielność, kreatywność, umiejętność do-
strzegania problemów, planowania i realizowania zadań, kompetencje społeczne
oraz postawy kształtowane w relacjach ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym
i kulturowym.
Program ten opisuje sposób realizacji podstawy programowej wychowania
przedszkolnego w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych róż-
nymi formami wychowania przedszkolnego po zmianie z 2014 roku.
Program wyznacza szczegółowe umiejętności dziecka w różnych obszarach
jego funkcjonowania z podziałem na poziomy, wskazuje dodatkowe treści w ra-
mach wspomagania wychowanka w rozwijaniu uzdolnień. Ponadto przybliża spo-
soby osiągania przyjętych celów, wartościowania postępów dziecka oraz zawiera
materiały pomocnicze do pracy nauczyciela.
Podstawowe założenia tego programu oparte są na czterech filarach edukacji,
będących celami ogólnymi kształcenia. Są to:
1.
Uczyć się, aby wiedzieć
(wiedza)
Wiedza to środek i cel ludzkiego życia. Pozwala na komunikowanie, rozwijanie
umiejętności, rozumienie świata. Daje radość rozumienia, poznawania i odkry-
wania. Istotna jest sprawność procesów poznawczych.
2.
Uczyć się, aby działać
(umiejętności)
W codziennej rzeczywistości istotne są różnorodne kompetencje, dzięki którym
człowiek radzi sobie z różnymi zadaniami i problemami.
3.
Uczyć się, aby być
(system wartości i postaw)
Dzięki edukacji człowiek powinien kształcić samodzielne, krytyczne myślenie,
wypracować sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia. Waż-
ne są różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu systemu
postaw, wzbogacić osobowość, przygotować do „bycia” i pełnienia ról.
4.
Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi
(pokojowe współistnienie i współdziała-
nie całej ludzkości)
Ważne jest, aby odkryć siebie, zauważyć niepowtarzalność i odrębność każde-
go człowieka, poznać swoją tożsamość, zaakceptować odmienność innych ludzi
i kultur, współdziałać z innymi, nauczyć się rozwiązywać konflikty, planować i re-
alizować z innymi wspólne cele.
Program ten wyznacza właściwe proporcje między wychowaniem a kształce-
niem w warunkach wzmożonej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. Tytuł
nawiązuje do zabawy jako podstawowej formy aktywności małego dziecka.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin