Misiak Roman -Kształcenie obywatelskie wykładowcy cz-3 1PBL 2014r.pdf

(10976 KB) Pobierz
1 POMORSKA BRYGADA LOGISTYCZNA
im. Króla Kazimierza Wielkiego
Roman Misiak
POMOCNICZE MATERIAŁY
WYKŁADOWCÓW KSZTAŁCENIA
OBYWATELSKIEGO
Warszawa-Sejny-Wilno-Ryga-
Dyneburg-Smoleńsk-Katyń
dla
3
Roman Misiak
Roman Misiak
Bydgoszcz 2014
1
POMOCNICZE MATERIAŁY
dla
WYKŁADOWCÓW KSZTAŁCENIA
OBYWATELSKIEGO
3
Opracowane na podstawie zasobów zebranych
w ramach podróży historyczno-wojskowych,
dla kustoszy sal tradycji oraz kronikarzy jednostek
i instytucji wojskowych, organizowanych
przez Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej
w latach 2012-2013
Bydgoszcz 2014
2
„Z historii narodów mo
ż
emy si
ę
nauczy
ć
,
ż
e narody niczego nie
nauczy
ł
y si
ę
z historii.”
Georg Wilhelm Hegel
3
S
zanowni Czytelnicy! Z satysfakcją należy odnotować, że I i II części
„Pomocniczych materiałów dla wykładowców kształcenia obywatelskiego”
zyskały sobie Państwa pozytywne opinie. Podobnie, życzliwe oceny ze strony
wykładowców oraz osób, które miały sposobność zapoznania się z tymi
opracowaniami, zachęciły autorów do kontynuowania pracy. W tej samej
konwencji opracowana została III część „Pomocniczych materiałów…”
stanowiąca
źródło
wzbogacania
wiedzy
historycznej
wykładowców
kształcenia obywatelskiego z zasobów historycznych pozyskanych podczas
podróży organizowanych przez Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej
dla kustoszy sal tradycji oraz kronikarzy jednostek i instytucji wojskowych.
C
zęść III.cią „Pomocniczych materiałów …” rozpoczyna interesujący
tekst dotyczący mniej znanych wydarzeń z okresu wojny polsko-bolszewickiej
w 1920 roku. Już wtedy doszły do głosu barbarzyńskie metody prowadzenia
wojny, w której mocno ucierpiała także ludność cywilna.
W
tej
części,
materiał
stanowi
bardzo
przystępnie
napisane
przypomnienie, bądź usystematyzowanie wiedzy, która nie powinna być
obca, zarówno wykładowcom kształcenia obywatelskiego, ale również
ogółowi żołnierzy.
K
ontynuowanie wysiłków na polu edukacji obywatelskiej przez
Dowództwo 1. Pomorskiej Brygady Logistycznej ma na celu systematyczne
poprawianie kondycji szkoleniowej żołnierzy, nie tylko w zakresie wiedzy
specjalistycznej, ale także w dziedzinie historyczno-społecznej. Ten zakres
wiedzy jest ważnym czynnikiem rozwoju intelektualnego i pogłębiania
przekonań oraz umacniania postaw patriotycznych. Ma to bardzo duże
znaczenie w przypadku prowadzenia współczesnych operacji wojskowych
i występowania innych zagrożeń wymagających żołnierskiego ryzyka
i
poświęcenia.
Ten
sposób
poznawania
i
analizowania
wydarzeń
historycznych i miejsc, które się z nimi łączą, pozwala na poszerzenie
horyzontów ogólnoludzkiego myślenia, użytecznego także w kontaktach
z
żołnierzami
i
obywatelami
wspólnoty
państw
europejskich.
4
Podobnie, jak w dwóch poprzednich częściach „Pomocniczych materiałów
…”, również w ich trzeciej części znajdują się dość obszerne przypisy, które
zawierają wiele intersujących informacji, na co warto zwracać uwagę.
Wszystkim czytelnikom życzę miłej lektury.
Dariusz Pluta
pułkownik
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin