2014.03.31 Dec nr 103 MON Centralne plany rzeczowe.pdf

(965 KB) Pobierz
Warszawa, dnia 1 kwietnia 2014 r.
Poz. 105
Zarząd Planowania Rzeczowego – P8
DECYZJA Nr 103/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 31 marca 2014 r.
w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych
Na podstawie art. 2 pkt 10 i art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie
Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852) oraz § 1 pkt 8 lit. a–c i § 2 pkt 14
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Decyzja określa zasady opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
§ 2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) centralne plany rzeczowe – sporządzane na okres objęty programowaniem rozwoju
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i aktualizowane corocznie przez Zarząd Planowania
Rzeczowo–Finansowego – J8 (ZPRF – J8), plany:
a) Plan modernizacji technicznej,
b) Plan zakupu
środków
materiałowych,
c) Plan inwestycji budowlanych,
d) Plan inwestycji NSIP – inwestycje realizowane w ramach Programu Inwestycji
Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (North Atlantic Treaty Organisation –
NATO) w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NATO Security Investment Programme – NSIP);
2) zestawienia potrzeb rzeczowych – zestawienia propozycji zadań rzeczowych, w zakresie
o którym mowa w pkt 1, sporządzane w terminach, na zasadach i według wzorów
określonych w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie systemu planowania zasobów,
1
3)
4)
5)
6)
7)
8)
usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej, stanowiące podstawę aktualizacji
centralnych planów rzeczowych w roku planistycznym;
Plan modernizacji technicznej – zadania rzeczowe dotyczące:
a) zakupów sprzętu wojskowego,
b) modernizacji i modyfikacji sprzętu wojskowego,
c) remontów sprzętu wojskowego,
d) zakupów
środków
bojowych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków
majątkowych,
e) prac rozwojowych,
f) zakupów sprzętu wojskowego oraz innych przedmiotów i urządzeń dla jednostek sektora
finansów publicznych oraz podmiotów leczniczych (na zasadach określonych
w odrębnych przepisach), których finansowanie lub dofinansowanie odbywa się w ramach
dotacji celowych z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej (MON),
g) zakupów innych przedmiotów i urządzeń, niż uznawane za sprzęt wojskowy, jeżeli
jednostkowa wartość przedmiotu (urządzenia) lub zakres rzeczowy zamówienia wskazuje,
że
finansowanie zakupu będzie się odbywać w ramach wydatków majątkowych,
h) udziału w wielonarodowych programach inwestycyjnych;
Plan zakupu
środków
materiałowych – zadania rzeczowe dotyczące:
a)
środków
bojowych, których finansowanie odbywa się w ramach wydatków bieżących,
b) materiałów pędnych i smarów w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,
c) przedmiotów umundurowania i wyekwipowania w asortymencie naliczanym na zapasy
wojenne,
d)
żywności
w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne,
e) medycznych
środków
materiałowych w asortymencie naliczanym na zapasy wojenne
i interwencyjne oraz produkty immunologiczne;
Plan inwestycji budowlanych – zadania rzeczowe dotyczące:
a) inwestycji budowlanych jednostek sektora finansów publicznych,
b) inwestycji budowlanych instytutów badawczych, których finansowanie lub
dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowych z budżetu MON, dla których
zasady gospodarki finansowej określają odrębne ustawy,
c) udziału w wielonarodowych programach inwestycyjnych,
d) zakupów obiektów budowlanych bądź innych
środków
trwałych – stosownie do
postanowień rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie
szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U.
Nr 238, poz. 1579);
Plan inwestycji NSIP – zadania rzeczowe dotyczące:
a) inwestycji NATO ujętych w pakietach inwestycyjnych Programu NSIP, przewidzianych
do realizacji na terenie Polski,
b) zakresu rzeczowego niezbędnego do wykonania inwestycji NATO (realizowanych
w ramach wydatków okołopakietowych);
korekta centralnego planu rzeczowego – zmiana parametrów zadania rzeczowego, ujętego
w zatwierdzonym przez Ministra Obrony Narodowej, zwanego dalej „Ministrem”,
centralnym planie rzeczowym, w tym także polegająca na usunięciu zadania rzeczowego
z tego planu albo na wprowadzeniu do niego nowego zadania rzeczowego, z zastrzeżeniem
§ 11 ust. 1–3;
decentralne plany rzeczowe (w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych) – plany na
rok planistyczny sporządzane przez organy planujące drugiego stopnia, w szczegółowości nie
mniejszej niż szczegółowość określona dla centralnych planów rzeczowych
i z wyszczególnieniem pozycji ujętych w centralnych planach rzeczowych w kwotach
zbiorczych, w których dokonują oni podziału zadań rzeczowych zaplanowanych do realizacji
2
decentralnej na podporządkowanych dysponentów
środków
budżetu państwa trzeciego
stopnia;
9) organizator systemu funkcjonalnego (Organizator) – szef komórki organizacyjnej MON
odpowiedzialnej za planowanie, programowanie, tworzenie, rozwój i utrzymanie zdolności
operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przy pomocy Systemu Funkcjonalnego
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
10) organy planujące – szef (dowódca, komendant, dyrektor) komórki organizacyjnej MON lub
jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej wskazany w decyzji Ministra Obrony
Narodowej w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;
11) gestor sprzętu wojskowego (Gestor) – w rozumieniu przepisów dotyczących określenia
funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony
narodowej;
12) beneficjent – komórka organizacyjna MON lub jednostka organizacyjna resortu obrony
narodowej na rzecz której zaplanowane i realizowane są zadania rzeczowe;
13) szef instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe – Szef Inspektoratu Uzbrojenia oraz
Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w obszarze zakupu
środków
materiałowych;
14) szef instytucji decentralnie realizującej zadania rzeczowe – szef (dowódca, komendant,
dyrektor) komórki organizacyjnej MON lub jednostki organizacyjnej resortu obrony
narodowej realizującej zadania rzeczowe – innej niż wymienione w pkt 13;
15) odprawy modernizacyjne Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – cyklicznie
organizowane przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego narady z udziałem
Sekretarza Stanu, Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnego
Rodzajów Sił Zbrojnych, Szefa Inspektoratu Uzbrojenia, Szefa ZPRF – J8, Szefa Zarządu
Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych – J5, Dyrektora Biura do Spraw Procedur
Antykorupcyjnych oraz w zależności od potrzeb przedstawicieli Organizatorów, Gestorów
oraz pozostałych szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) komórek organizacyjnych
MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej dotyczące wypracowania
decyzji realizacyjnych w zakresie modernizacji technicznej;
16) rok planistyczny – rok, na który planowany jest budżet resortu obrony narodowej;
17) sprzęt wojskowy (SpW) – sprzęt, o którym mowa w art. 2 pkt 8a ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984, 1047 i 1473);
18) wydatki okołopakietowe – wydatki niezbędne do realizacji projektu realizowanego w ramach
pakietu CP (Capability Package), które zgodnie z zasadami NSIP nie kwalifikują się do
sfinansowania ze
środków
NATO i wymagają pokrycia ze
środków
krajowych;
19) zadanie rzeczowe – pozycja w planie rzeczowym charakteryzująca zasoby, usługi i roboty
budowlane zaliczane do zakresu, o którym mowa w pkt 3–6.
Rozdział 2
Sporządzanie centralnych planów rzeczowych
§ 3. 1. W celu właściwego przygotowania zadań rzeczowych, w tym stworzenia warunków
do ich efektywnej realizacji:
1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:
a) kieruje procesem planowania rzeczowego w resorcie obrony narodowej,
b) zapewnia korelację procesu planowania rzeczowego z procesami: planowania
i programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz planowania
operacyjnego użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
3
c) akceptuje projekty centralnych planów rzeczowych oraz centralne plany rzeczowe
i przedstawia je do zatwierdzenia Ministrowi,
d) akceptuje korekty centralnych planów rzeczowych i przedstawia je do zatwierdzenia
Ministrowi,
e) akceptuje rejestry ryzyka dla celów ujętych w projektach centralnych planów rzeczowych,
f) nadzoruje wykonywanie przez Organizatorów zadań związanych z planowaniem
rzeczowym;
2) Podsekretarz Stanu w MON właściwy do spraw infrastruktury:
a) opiniuje projekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych,
przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,
b) opiniuje korekty centralnych planów rzeczowych w zakresie inwestycji budowlanych,
przed ich przedłożeniem do zatwierdzenia Ministrowi,
c) opiniuje informacje o przebiegu realizacji centralnych planów rzeczowych w zakresie
inwestycji budowlanych, przed ich przedłożeniem Ministrowi,
d) monitoruje przebieg wykonania zadań inwestycyjnych przez inwestorów wojskowych,
e) nadzoruje proces planowania rzeczowego w zakresie Planu inwestycji NSIP;
3) Szef ZPRF – J8 organizuje prace związane z:
a) weryfikacją potrzeb rzeczowych, polegającą w szczególności na:
– określeniu zasadności finansowania zadań i ich zgodności pod względem
merytorycznym i finansowym z programami rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej, programami operacyjnymi, programami uzbrojenia oraz zatwierdzonymi
wnioskami w sprawie pozyskania nowego sprzętu wojskowego oraz wytycznymi
Ministra do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,
– zbilansowaniu wartości zadań rzeczowych z możliwościami wynikającymi
z przydzielonego limitu wydatków oraz wewnętrznej struktury budżetu resortu obrony
narodowej,
– zapewnieniu zgodności z zawartymi umowami wieloletnimi,
– zapewnieniu efektywności ekonomicznej oraz wzajemnej spójności zadań rzeczowych,
b) opracowaniem centralnych planów rzeczowych i projektu budżetu państwa
w zakresie centralnych planów rzeczowych,
c) zarządzaniem ryzykiem w odniesieniu do celów ujętych w projektach centralnych planów
rzeczowych, a wnioski w postaci rejestrów ryzyka przedstawia Szefowi Sztabu
Generalnego Wojska Polskiego do akceptacji,
d) przygotowaniem, w zakresie swoich kompetencji, propozycji zapisów do informacji
o projekcie budżetu MON sporządzanej corocznie dla członków parlamentarnych komisji
obrony narodowej,
e) przygotowaniem propozycji zapisów do decyzji budżetowej Ministra w zakresie
dotyczącym wydatków na zadania ujmowane w centralnych planach rzeczowych,
f) opracowaniem okresowych ocen realizacji zadań rzeczowych, przedstawianych
Ministrowi,
g) opracowaniem zestawienia wydatków, zaplanowanych na wykonanie zadań objętych
centralnymi planami rzeczowymi, które zgodnie z art. 181 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938 i 1646), nie powinny
wygasnąć z upływem roku budżetowego,
h) przygotowaniem propozycji systemowych rozwiązań, usprawniających proces
sporządzania centralnych planów rzeczowych i ich realizacji;
4) Dyrektor Departamentu Budżetowego:
a) ustala tryb prac związanych z opracowaniem projektu budżetu MON w części dotyczącej
centralnych planów rzeczowych (określa w tym celu wzory formularzy, zakres
ujmowanych w nich danych i terminy ich przedstawienia), a także informuje o wartości
4
limitu wydzielonego z poszczególnych
źródeł
finansowania na realizację zadań
rzeczowych,
b) uzgadnia projekty centralnych planów rzeczowych i centralne plany rzeczowe pod
względem zgodności z Wieloletnim Planem Finansowym Państwa i projektem budżetu
MON oraz korekty tych planów pod względem możliwości ujęcia proponowanych zmian
w planie finansowym resortu obrony narodowej i zabezpieczenia zobowiązań
wynikających z zawartych umów;
5) Szefowie instytucji centralnie realizujących zadania rzeczowe:
a) uzgadniają projekty centralnych planów rzeczowych, centralne plany rzeczowe i ich
korekty pod względem możliwości realizacyjnych oraz zgodności z zapisami
wynikającymi z zawartych umów,
b) ustalają zakres i szczegółowość danych uzupełniających niezbędnych do przygotowania
i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem
że
dane
uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści
ujętych w centralnych planach rzeczowych,
c) prowadzą szkolenia dla przedstawicieli instytucji opracowujących dane uzupełniające
niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień,
d) prowadzą postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące centralnej realizacji zadań
rzeczowych,
e) zgłaszają Szefowi ZPRF – J8, uzgodnione z Gestorami i Organizatorami, wnioski korekt
dotyczące:
zabezpieczenia finansowania zadań rzeczowych w ramach podpisanych umów
wieloletnich lub oczekujących na ich podpisanie,
zmniejszenia lub zwiększenia ilości asortymentu planowanego do zakupu,
zmiany nazwy zadania rzeczowego,
f) przedstawiają Szefowi ZPRF – J8 propozycje kierunków realokacji
środków
uwolnionych
z innych zadań rzeczowych (osiągniętych po zakończonych postępowaniach o udzielenie
zamówienia, bądź zadań rzeczowych niemożliwych do realizacji) na zadania rzeczowe,
których wykonanie jest uzasadnione i możliwe w ramach roku budżetowego,
g) sporządzają informacje o centralnej realizacji zadań rzeczowych;
6) organy planujące drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległe organowi
planującemu pierwszego stopnia:
a) uczestniczą w procesie generowania i weryfikacji potrzeb rzeczowych na kolejny rok
planistyczny zgodnie z przepisami regulującymi proces planowania zasobów, usług
i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej,
b) opracowują dane uzupełniające, uzgodnione z właściwym Gestorem, niezbędne
do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień, ujmując w nich
wszelkie wymagane informacje i dokumentację – stosownie do wymagań określonych
przez szefa instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe, z zastrzeżeniem,
że
dane
uzupełniające nie mogą ingerować w opis przedmiotu zamówienia oraz zmieniać treści
ujętych w centralnych planach rzeczowych,
c) opracowują projekty decentralnych planów rzeczowych (decentralne plany rzeczowe)
w części dotyczącej centralnych planów rzeczowych dokonując w nich podziału zadań
realizowanych decentralnie na podporządkowanych dysponentów
środków
budżetowych
trzeciego stopnia,
d) opracowują wytyczne dotyczące zasad i trybu decentralnej realizacji zadań rzeczowych
(w tym sposób ich rozliczania i sprawozdawania oraz dokonywania korekt) przez
podporządkowanych dysponentów
środków
budżetowych trzeciego stopnia,
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin