Historia motoryzacji polskiej cz-2.PDF

(6691 KB) Pobierz
SAMOCHODY UŻYTKOWE
Żubr A80 (1960 - 1967)
Żubr A80 (1960 - 1967)
Żubr A80
- to polski samochód ciężarowy produkowany w Jelczańskich Zakładach
Samochodowych w Jelczu-Laskowicach w latach 1960-1967.
W 1952 w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie rozpoczęto
wstępne prace nad pierwszym polskim samochodem ciężarowym dużej ładowności.
Podstawowe wytyczne do konstrukcji brzmiały następująco: ładowność 8000 kg, silnik
wysokoprężny o mocy 110 kW, możliwość budowy pojazdów pochodnych oraz stosowanie
dostępnych krajowych materiałów i technologii. Prototypowy silnik, który oznaczono
symbolem S-56, opracowany został w 1954 roku.
Prototyp samochodu ciężarowego, który oznaczono symbolem
A 80,
wykonany został w
BKPMot w 1955 roku. Miał on silnik ZS typu S-56 pochylony w prawo o 30° od pionu i
ustawiony wzdłużnie nad osią przednią. Objętość skokowa tej 6-cylindrowej jednostki wynosiła
9935 cm
3
. Przy stopniu sprężania 19 silnik osiągał moc 103 kW (140 KM) przy 2200 obr/min.
Maksymalny moment obrotowy wynosił 490 Nm przy 1400 obr/min. Kuty wał korbowy z
przykręcanymi przeciwciężarami podparty był na siedmiu łożyskach ślizgowych. Zastosowano
wtrysk bezpośredni do toroidalnych komór spalania mieszczących się w denkach tłoków
silnika. W układzie zasilania użyto tłoczkowej pompy wtryskowej typu Bosch oraz wtryskiwaczy
z rozpylaczami czopikowymi. Silnik miał górnozaworowy, popychaczowy (OHV) układ rozrządu,
smarowanie obiegowe pod ciśnieniem oraz chłodzenie cieczą - w głowicy obieg był
wymuszony, w kadłubie obieg był samoczynny (termosyfonowym). Masa suchego silnika
wynosiła 950 kg. W instalacji elektrycznej pojazdu zastosowano prądnicę prądu stałego o mocy
300 W. Rozrusznik o mocy 3,0 kW włączany był elektromagnetycznie.
Żubr A80 (1960 - 1967)
Układ napędowy tego samochodu rozwiązano klasycznie. Cierne sprzęgło jednotarczowe sterowane
było mechanicznie. Skrzynia biegów o pięciu biegach była oddzielona od silnika i podwieszona do
ramy pojazdu. Biegi II, III, IV i V miały synchronizację, przy czym bieg czwarty wykonano jako
bezpośredni. Przedni i tylny odcinek wału napędowego wyposażony zastał w dwa przeguby
krzyżakowe z łożyskowaniem igiełkowym. W tylnym moście napędowym pojazdu zastosowano
podwójną zespoloną przekładnię główną. Pierwszy stopień tworzyła przekładnia stożkowa o
przełożeniu 2,57, drugi stopień przekładnia walcowa. Całkowite przełożenie przekładni głównej
wynosiło 8,05. Przygotowano także przekładnie główne o innych wartościach przełożeń (7, 10 i 9,
15).
Podłużnicowa rama samochodu A 80 była spawana. Sztywna oś przednia oraz tylny most
zawieszone zostały na wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych. Zastosowano szprychowe,
dzielone koła jezdne (typu Trilex) odlewane z żeliwa oraz ogumienie dętkowe o wymiarach 12.00-
22". W układzie kierowniczym użyto przekładni śrubowo-kulkowej o przełożeniu 30.
Jednoobwodowy układ hamulcowy uruchamiany był pneumatycznie i miał możliwość podłączenia
instalacji hamulcowej przyczepy. Taśmowy hamulec pomocniczy (ręczny) był sterowany
mechanicznie i działał na wał napędowy. Ponadto samochód wyposażony został w hamulec
silnikowy. Wagonowa kabina kierowcy miała płaską oraz dzieloną szybę przednią. W tylnej części
kabiny zamontowano dwie składane leżanki mogące także służyć jako dodatkowe siedzenia dla
dwóch osób. Skrzynia ładunkowa mająca konstrukcję drewnianą, przystosowana była do montażu
pałąków i opończy. Powierzchnia ładowania wynosiła 11,2 m2. Przy rozstawie osi równym 4100 mm
długość pojazdu określono na 7346 mm.
Masa własna pojazdu wynosiła 7250 kg. Samochód A 80 przystosowany był do ciągnięcia przyczepy
o dopuszczalnej masie całkowitej 14 000 kg. Prędkość maksymalna wynosiła 72 km/h, a średnie
zużycie paliwa ok. 25 dm
3
/100 km.
Żubr A80 (1960 - 1967)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin