06_161309_Nowoczesne_metody_zzl.doc

(249 KB) Pobierz
Nowoczesne metody ZZL –piątek 19.15

 

Nowoczesne metody zarządzania potencjałem ludzkim

 

Planowanie personelu -jest ono powiązane z planowaniem na innych obszarach funkcjonalnych firmy oraz określa niezbędny poziom pracowników pod względem ilościowym i jakościowym w danej komórce organizacyjnej przedsiębiorstwa oraz przewiduje się przyszłe zmiany w poziomie i strukturze zatrudnienia. Planowanie obejmuje trzy obszary — planowanie potrzeb personalnych, planowanie

wyposażenia personalnego i planowanie obsad personalnych. Planowanie powinno być połączone z polityką personalną, wynikającą ze strategii ogólnej, uwzględniać powinien misję, specyfikę otoczenia, ocena mocnych i słabych stron określenie celów, opracowanie strategii.

Prawidłowo zrealizowany proces planowania może przynieść kierownictwu firmy

szereg korzyści: optymalizację stanu i struktury zatrudnienia; optymalizację kompetencji personelu; opracowanie odpowiednich kryteriów oceny efektywności polityki personalnej i technik ich pomiaru; równoważenie popytu i podaży na pracowników o określonych kwalifikacjach, przeciwdziałanie grupowym zwolnieniom czy masowym przyjęciom 

 

Metody planowania:

·                    prognozowanie o bazie zerowej –ocena obecnego stanu i planowanie zmian w stosunku do

potrzeb –np. opis stanowiska pracy

·                    prognozowanie scenariuszowe,

·                    ocena menedżerska -menedżerowie określają zapotrzebowanie na personel

·                    metoda delficka –zespół ekspertów

·                    metody statystyczne –przewidywanie przyszłych zmian (wydajność pracy, poziom zysku i

·                    sprzedaży, poziom bezrobocia) –stosuje się metodę benchmarkingu i wskaźnikową.

·                    symulacje komputerowe

 

Konsekwencją planowania popytu i podaży personelu powinno być powstanie następujących planów personalnych:

planu zatrudnienia - określenie liczby pozyskiwanych pracowników oraz wymaganych od nich kompetencji, źródeł i technik rekrutacyjnych czy wreszcie działań, za pomocą których pracownik zostanie zachęcony do pracy w firmie oraz decyzje o derekrutacji

planu doskonalenia personelu –szkolenia, liczba szkoleń i osób, rodzaje i narzędzia, osoby odpowiedzialne

— planu następstw - listy potencjalnych następców na dane stanowiska –księga sukcesorów

planu rozwoju personelu - etapy kariery pracownika

— planu działań motywacyjnych - zakres oddziaływania motywacyjnego na pracownika przy użyciu instrumentów materialnych i niematerialnych.

 

Marketing personalny: system postępowania i zachowania firmy wychodzącej naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom potencjalnych kandydatów do pracy, których traktuje się jako klientów

 

Proces dobory pracownika: rekrutacja, selekcja, adaptacja.

Prawidłowy dobór personelu charakteryzuje się: konkurencyjnością, fachowością, planowością, wszechstronnością, systemowością, metodycznością.

 

Do nowoczesnych technik REKRUTACJI możemy zaliczyć przede wszystkim:

Internet -

— zewnętrze firmy rekrutacyjne,

— poszukiwania bezpośrednie (direct search),

— banki danych.

 

SELEKCJA: Możliwe jest zastosowanie kilku strategii selekcyjnych:

„bieg przez płotki” — jeżeli kandydat pomyli się na jakimkolwiek etapie procedury

selekcyjnej, automatycznie zostaje wyeliminowany z dalszej selekcji;

strategia kompensacyjna — wszyscy kandydaci przechodzą całą procedurę selekcyjną,

a decyzja o ewentualnym zatrudnieniu jest podejmowana na końcu;               10

strategia hybrydowa — składa się z dwóch etapów. Pierwszy etap przechodzą

wszyscy kandydaci. Po tym etapie wybierani są najlepsi, którzy trafiają do dalszych

etapów selekcji.

Techniki oceny:

— wywiady –wywiad wstępny, a następnie wywiad pogłębiony: model biograficzny, weryfikowania listy  kryteriów, wydarzeń krytycznych, analizy sytuacji zawodowej.

— assessment center (centrum oceny) -6-12 osób – sytuacje symulujące

konkretne zadania zawodowe, metody grupowe

— testy, testy psychologiczne, testy umiejętności w tym symulacje pracy, test wiedzy, testy medyczne.

— referencje.

ADAPTACJA: dążenie do ograniczania ryzyka niezaadaptowania się nowego pracownika w organizacji, m.in. zapoznanie pracownika z obowiązkami i z pozostałymi osobami w komórce organizacyjnej, przydzielenie mu opiekuna na czas adaptacji czy przeszkolenie wstępne i stanowiskowe.

OCENA OKRESOWA:

Celami oceny okresowej są:

— identyfikacja mocnych i słabych stron pracownika,

— ocena jakości i ilości wykonywanej przez niego pracy,

— zaplanowanie — rozwoju zawodowego pracownika

 

Do najnowocześniejszych technik oceny okresowej zalicza się:

— skale ocen - ocenie natężenia określonych cech pracownika według kilkustopniowej oceny m.in. skala punktowa (1,2,3), przymiotnikowa (słaba, przeciętna), behawioraln (zawsze, nigdy), mieszana

— assesment center –testy, gry kierownicze, analizowanie i rozwiązywanie problemu,wywiady, dyskusje.

— zarządzanie przez cele (ang. Management By Objectives — MBO),

— ocenę metodą 360 stopni -pracownik jest oceniany kompleksowo, tzn. przez przełożonego, współpracowników, podwładnych (w przypadku kierownika), klientów firmy czy dział personalny.

—zarządzanie przez cele -komórki organizacyjnej w przedsiębiorstwie ustalane są cele do realizacji. Następnie cele te przekładane są na zadania dla każdego pracownika komórki, z których wykonania jest on rozliczany

— portfolio personalne -pracownik poddany jest ocenie z punktu widzenia jego potencjału rozwojowego

oraz efektów pracy, może być zakwalifikowany do:

              - pracowników mało przydatnych –uschłe drzewa

              - pracowników problematycznych –znaki zapytania

              - pracowników solidnych –woły robocze

              -pracowników najlepszych -orły

 

Zalety assesment center:

— pozwala kandydatom przedstawić swoje umiejętności w różnych sytuacjach, ponieważ

bierze się pod uwagę wyniki z każdego ćwiczenia wchodzącego w skład

assessment center,

— jest to metoda bardziej obiektywna niż sama rozmowa, której rezultat może zależeć

od uprzedzeń i nadinterpretacji dokonywanej przez prowadzącego rozmowę,

— jest to metoda wystandaryzowana, co oznacza, że każdy kandydat ma te same

szanse zademonstrowania swoich umiejętności,

— daje pełniejszy obraz zalet i ograniczeń kandydata niż jakakolwiek pojedyncza metoda.

 

Typowe błędy oceny okresowej:

1. B ł ą d     s u r o w o ś c i — przyznawanie oceny zaniżonej w stosunku do oceny rzeczywistej

pracownika, np. gdy osoba oceniająca pragnie pokazać swoją władzę i autorytet.

2 . B ł ą d     p o b ł a ż l i w o ś c i — przyznawanie oceny zawyżonej w stosunku do oceny

rzeczywistej pracownika, np. gdy osobę oceniającą łączą z pracownikiem określone więzy nieformalne

3. Efekt halo — rzutowanie jednej bądź kilku cech na ocenę całościową pracownika.

4 . B ł ą d    p r o j e k c j i — nieświadome przenoszenie na osobę ocenianą cech osoby

oceniającej.

5. B ł ą d    a t r y b u c j i — nieświadome przenoszenie na osobę ocenianą cech tych

osób, z którymi często przebywa czy kontaktuje się.

6 . E f e k t     h i e r a r c h i i — uzależnienie oceny okresowej od położenia w hierarchii

organizacyjnej firmy stanowiska zajmowanego przez ocenianą osobę.

7. E f e k t    k o n t a k t u — uzależnienie oceny okresowej od częstości kontaktów

przełożonego i pracownika.

8 . B ł ą d s t e r e o t y p u e s t e t yc z n e g o — opieranie się na powszechnych stereotypach,

np. pewny uścisk dłoni oznacza osobę zdecydowaną i pewną siebie.

9. B ł ą d   t e n d e n c j i    c e n t r a l n e j — przyznawanie ocen średnich i unikanie ocen

skrajnych.

10 . E f e k t     p i e r w s z e g o     w r a ż e n i a — uzależnienie oceny okresowej od opinii

wyrobionej przy pierwszym spotkaniu pracownika z przełożonym.

 

Rezultaty oceny okresowej powinny służyć:

— stworzeniu systemu informacji personalnej (SIP)

— powiązaniu poziomu wynagrodzeń pracowników z efektami ich pracy

— zwiększeniu motywacji pracownika przez powiązanie wyników pracy z systemem wynagrodzeń, szkoleń czy awansowania,

— wyselekcjonowaniu pracowników najlepszych i stworzeniu dla nich indywidualnych ścieżek kariery zawodowej,

— zidentyfikowaniu potrzeb szkoleniowych personelu,

— stworzeniu księgi sukcesorów

 

 

DEREKRUTACJA: Zjawisko ograniczania poziomu zatrudnienia w organizacji.

 

Jeżeli derekrutacja jest związana ze zmniejszaniem organizacji i będzie miała trwały

charakter, warto jest przeanalizować możliwy zestaw opcji postępowania:

— ograniczenie liczby godzin nadliczbowych,

— czasowe wstrzymanie przyjęć nowego personelu,

— zmniejszenie wymiaru czy organizacji czasu pracy,

— wykorzystanie naturalnej płynności pracowniczej,

— przemieszczenia pracowników wewnątrz organizacji,

— nieprzedłużanie umów na czas określony,

— dobrowolne zwolnienia pracowników,

— wymuszone zwolnienia pracowników

 

Negatywne skutki de rekrutacji:

· centralizacja decyzje podejmowane są na najwyższym szczeblu zarządzania, podział władzy ulega ograniczeniu

· kryzysowa mentalność koncentracja na sprawach bieżących kosztem planowania długoterminowego

· utrata innowacyjności mniejsza tolerancja dla ryzyka i ewentualnych niepowodzeń, związanych z podejmowaniem działań kreatywnych

· opór wobec zmian prowadzący do praktyk protekcjonistycznych konserwatyzm w działaniu

· obniżone morale zamykanie się pracowników w sobie i wzajemna niechęć

· upolitycznienie powstawanie grup interesów, prowadzące do upolitycznienia klimatu społecznego

· zanik priorytetów ograniczanie konfliktów przez dokonywanie cięć w poprzek całej organizacji, bez wyraźnie zarysowanych priorytetów

· utrata zaufania utrata zaufania menedżerów wobec swoich podwładnych, wzajemna nieufność między pracownikami

· narastanie konfliktów nasilanie się wewnętrznej walki o podział mniejszego „tortu”

· ograniczona komunikacja przepływ w górę hierarchii tylko dobrych informacji, ograniczona wymiana informacji z powodu nieufności

· deficyty w pracy zespołowej utrudnianie pracy zespołowej przez indywidualizm i brak spójności

· deficyty w przywództwie anemia przywództwa spowodowana stosowaniem zasady  „kozła ofiarnego” i niechęć liderów (menedżerów) do podejmowania kluczowych decyzji dotyczących problemowych sytuacji

 

Outplacment: systemy kompleksowej pomocy — menedżerskiej, instytucjonalnej, psychologicznej,

prawno-organizacyjnej — osobom zwalnianym z organizacji, mające na celu ograniczenie wszelkiego rodzaju negatywnych skutków redukcji zatrudnienia i ułatwienie pracownikom przyszłej aktywizacji zawodowej.

 

Dla pracodawcy:

·         ograniczenie spadku efektywności pracy wskutek niepokojów

·         poprawę lojalności obecnego personelu,

·         zmniejszenie liczby ewentualnych pozwów przed sądem pracy

·         zapobieżenie wynoszeniu na zewnątrz (do konkurencji) ważnych informacji (know-how)

·         minimalizację ewentualnego pogorszenia się wizerunku i reputacji firmy,

 

Dla pracownika:

·         ułatwienie znalezienia nowego miejsca pracy (przez szereg różnego rodzaju szkoleń),

·         korzystne ustalenie warunków zwolnienia i otrzymanie wsparcia po wypowiedzeniu

·         pomoc dla zwalnianego pracownika w zakresie likwidacji jego słabych stron

 

Rodzaje outplacmentu:

Odbiorcy: indywidualni, grupowi, mieszani, executive

Usługi: pełne, czasowe, kafeteryjne, Just in time,

Podmit zlecający: prywatny, korporacyjny

Rodzaj usługi: pełne, zmiana kwalifikacji, rynek pracy, własna przedsiębiorczość,

 

STRATEGIA WYNAGRODZEŃ:

System wynagradzania jest jednym z podstawowych instrumentów motywowania pracownika, wspierającym jednocześnie realizację celów rozwojowych organizacji. System wynagradzania powinien uwzględniać równocześnie zróżnicowane oczekiwania i potrzeby personelu firmy, powinien być spójny ze strategią firmy.

Tworzenie strategii wynagrodzeń może opierać się na analizie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa w oparciu o macierz BCG (uzależniony od pozycji przedsiębiorstwa na rynku) lub na analizie etapu cyklu rozwojowego organizacji.

Do podstawowych celów strategii zarządzania potencjałem ludzkim należy: przyciągnięcie i utrzymanie w organizacji pracowników o odpowiednich kompetencjach, stymulowanie personelu do efektywnego wykonywania zleconych zadań oraz zachęcanie pracowników do podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji.

Możemy wyróżnić trzy etapy globalnego rozwoju firmy:

1. Etap działalności za granicą — firma sprzedaje swoje produkty za granicę — w tym przypadku firma nie tworzy globalnej strategii wynagradzania, a jedynie pracownicy skierowani do obsługi klientów zagranicznych otrzymują dodatkowe wynagrodzenie pieniężne.

2. Etap działalności międzynarodowej — firma posiada za granicą swoje przedstawicielstwa,

w których zatrudnia pracowników z centrali i pracowników miejscowych — w tym przypadku z reguły przenoszona jest strategia wynagradzania stosowana w centrali.

3. Etap działalności globalnej — w strategii wynagradzania funkcjonującej w każdym kraju, w którym działa firma, powinny być uwzględnione lokalne uwarunkowania

 

Na system wynagrodzeń składa się:

— struktura i formy wynagrodzeń,

— metoda wartościowania pracy, rodzaj tabel płac i zasady podwyższania płacy zasadniczej,

— wynagrodzenia krótkoterminowe,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin