Malwina Stawisińska BIOLOGIA Z CHEMIĄ 243024 KONSPEKT LEKCJI
Publiczne Gimnazjum nr 1 w Lipnie
klasa: 1 liczba uczniów:
1. Temat lekcji: ‘’Właściwości substancji’’
2. Cele dydaktyczne:
Uczeń:
- podaje przykłady ciał fizycznych
- podaje przykłady substancji
- podaje definicję ciała fizycznego i substancji
- określa właściwości substancji znanych z życia codziennego
- na podstawie opisu substancji z życia codziennego podaje jej nazwę
- wymienia właściwości fizyczne i chemiczne
3. Metoda nauczania: poszukująca
4. Środki dydaktyczne:
- sprzęt laboratoryjny:
- odczynniki:
- inne: kubek, okulary, drut,
5. Ogólny plan lekcji z bilansem czasowym
· Czynności organizacyjne: 5 minut
- sprawdzenie obecności
- wprowadzenie atmosfery pracy
· Część nawiązująca: 7 minut
Zapiszcie temat lekcji w zeszytach:N: Prezentuje uczniom kubek i mówi, że to przedmiot. Każdy przedmiot to ciało fizyczne. Kubek zrobiony jest z … ? np. Gliny, ceramiki. Ceramika, glina to substancje z których sa zbudowane ciała fizyczne.
Tak samo postępuję z drutem (drut- metal) i okularami ochronnymi (okulary- plastik).
· Część postępująca: 20 minut
NOTATKA: substancja- rodzaj materii o określonym, stałym składzie posiadającym szereg właściwości fizycznych i chemicznych
ciało fizyczne- każdy przedmiot, który podlega badaniom nauki
N: Proszę o otworzenie podręczników na stronie z tabelką właściwości fizycznych i chemicznych.N: Jakie właściwości możemy określić zmysłami?
U: Barwa, smak, zapach, połysk, chropowatość, stan skupienia,
N: Otwórzcie ćwiczenia na temacie właściwości substancji i wykonajcie ćwiczenie 1. Sprawdzamy.
N: Wspólnie wykonujemy ćw 2.
NAZWA
STAN SKUPIENIA
BARWA
ZAPACH
INNE CECHY
CYNA
OCET
MĄKA ZIEMNIACZANA
PROSZEK DO PIECZENIA
OLEJ
N: wykonujemy ćwiczenie 3.
Metody określania właściwości substancji
Za pomocą zmysłów
Np. barwa, chropowatość, stan skupienia
Za pomocą doświadczeń
Np. palność, skład, gęstość,
Z tablic
Np. temp. wrzenia, topnienia, rozpuszczalnośc, gęstość
· Cześć podsumowująca:
N: zadanie nr 4 wykonujemy wspólnie
· Praca domowa:Dokończ zadanie 2. , zrób zadanie 6.
Narysuj w zeszycie tabelę i podaj 5 przykładów ciał fizycznych i substancji, z których się skladają
CIAŁO FIZYCZNE
SUBSTANCJA
1. stół
2. piłka
3. blacha
4. łyżka
5. ksiażka
- drewno, plastik
- guma
- metal
- drewno, metal, plastik
- papier
Rainhardt