Malwina Stawisińska BIOLOGIA Z CHEMIĄ 243024 KONSPEKT LEKCJI
Publiczne Gimnazjum nr 1 w Lipnie
klasa: 1 liczba uczniów:
1. Temat lekcji: ‘’Metale i niemetale’’
2. Cele dydaktyczne:
Uczeń:
- podaje przykłady metali i niemetali
- podaje podział metali na lekkie i ciężkie
- podaje właściwości metali i stopów
3. Metoda nauczania: poszukująca
4. Środki dydaktyczne:
- sprzęt laboratoryjny:
- odczynniki: druty: cynowy, aluminiowy, sód, woda, fenoloftaleina
- inne:
5. Ogólny plan lekcji z bilansem czasowym
· Czynności organizacyjne: 5 minut
- sprawdzenie obecności - wprowadzenie atmosfery pracy
· Część nawiązująca: 7 minut
Ile pierwiastków jest w układzie okresowym, a ile występuje w środowisku naturalnie? 90/115.
W układzie okresowym mamy metale i niemetale sa one poznaczone rożnymi kolorami.
· Część postępująca: 20 minut
1.
Omawiam właściwości metali
Notatka:
2. Podobieństwa:
-stały stan skupienia(wyjątek Hg)
-barwa srebrzystobiała
-metaliczny połysk
-kowalność i ciągliwość
Różnice:
-twardość (sód i aluminium)
- temperatura topnienia
-metale lekkie i ciężkie
- aktywnośc chemiczna
- dobre przewodnictwo cieplne i elektryczne
3. Właściwości metali są przeciwne do właściwości niemetali.
4. Stopy metali:
- mosiądz: cynk i miedź
- brąz- miedź i cyna
- stal- żelazo + inne pierwiastki
- duraluminium- glin + inne pierwiastki
5. Właściwości stopów
- stały stan skupienia
-duża twardość
-kowalnośc i ciągliwość
- przewodza ciepło i prąd
- wysoka temperatura topnienia
6. Korozja- niszczenie metali lub ich stopów pod wpływem tlenu, czynników atmosferycznych oraz niektórych związków chemicznych.
Pokazuję doświadczenie na reaktywność metali
Obserwacje:
Wnioski:
· Cześć podsumowująca:
· Praca domowa:Metody ochrony metali przed korozją.
Rainhardt