skat FAQ.pdf

(73 KB) Pobierz
DLACZEGO? JAK? PO CO?
1. Dlaczego grand jest warty 24 punkty, a nie 20?
Ad. 1. Do 13-tego Kongresu Skatowego, który odbył się w dniach 4 do 6
listopada 1932 roku w Altenburgu, liczono za grand 20 pkt., a za grand ouvert
30 pkt. Jak można zauważyć null ouvert za 46 pkt. przelicytowywał grand z
(bez) jednego (tj. 40 pkt). Dlatego ustalono na ww. Kongresie, że grand jest wart
24 pkt., a grand ouvert 36 pkt.
W dniach 21-22 listopada 1998 odbył się 27 Kongres Skatowy na którym
ustalono, że grand ouvert jest warty 24 pkt, przy czym uwzględnia się mnożnik
za grę otwartą. Ponadto ustalono, że wszystkie przegrane gry, również grane z
ręki, liczy się podwójnie. Zmiany te wchodzą życie z dniem 01 stycznia 1999 r.
2. Dlaczego null ouvert z ręki jest warty 59 punktów, a nie 69?
Ad. 2. Null jest wart 23 punkty, z ręki 35 pkt. - tj. o połowę więcej. Wobec tego,
dlaczego null ouvert z ręki nie jest równy 0,5x46+46=69?
Null ouvert z ręki jest wart 59 pkt. a nie 69 bo ustalając wartość nulla na 23
umieszczono go między treflem z jednym (24 pkt.), a pikiem z jednym (22 pkt.).
Z kolei null z ręki, tj. 35 pkt., umieszczony został między treflem z dwoma (36
pkt.), a pikiem z dwoma (33 pkt.). Null ouvert, tj. 46 pkt., umieszczono między
treflem z trzema (48 pkt.), a pikiem z trzema (44 pkt.). Wobec powyższego null
ouvert z ręki musi być między treflem z czterema (60 pkt.), a pikiem z czterema
(55 pkt.). Dlatego wybrano dla niego wartość 59 pkt.
P.S. Jak widać wartość 92 punktów przyjęta dla rewolucji jest zawyżona.
3. Dlaczego przeciwnicy gdy wezmą 60 oczek mówią "szok"?
Ad. 3. Najczęściej sami nie wiedzą :-). Mówiąc "szok" mają na myśli emocje
związane z przebiegiem trudnej gry. Ale naprawdę nie chodzi o
podenerwowanie, gdyż "das Schock" (wym.: szok) oznacza w języku niemieckim
kopę tj. 60 sztuk. To wszystko, szok to - sześćdziesiąt.
4. Dlaczego na suwanego ramsza niektórzy mówią szybki?
Ad. 4. Szybki ramsz? Zastanawiając się, to rozgrywanie ramsza nie jest szybsze
niż innych gier. Czasami trzeba się dobrze zastanowić co odłożyć, a co wybić.
Skąd ta nazwa? Jak wiemy podręcznikową nazwą jest ramsz suwany. Przesuwać
to po niemiecku schieben (wym.: sziben), a ramsz suwany to: Schieberamsch.
Jesteśmy "w domu" szybki to przekręcone słowo "schiebe".
P.S. Der Ramsch to po niemiecku tandeta. Osoby grające w kierki od razu
skojarzą to z mizerią (z franc.: miseure-też tandeta, miernota) - czyli grą w
której należy unikać zbierania lew.
5. Jak często rozgrywany jest grand, null itd.?
Ad. 5. Po rozegraniu serii 48 rozdań najczęsciej doliczymy się 14 gier grand, 11
trefli jako atu, 8 pików, 6 kierów, 5 karo, 3 nulle, 1 gra nie dochodzi do skutku (3
pasy). Przypatrując się dalej stwierdzimy, że:
gier wygranych jest ok. 80% z ogółu,
gier przegranych jest ok. 20 % z ogółu,
gier z ręki jest ok. 13% z ogółu,
gier z podjęciem skata ok. 87% z ogółu.
Powyższe liczby są liczbami przybliżonymi, wzięto je ze statystyki turniejowej.
Oczywiście są mocno zależne od poziomu graczy.
6. Jak najczęściej rozkładają się atuty u przeciwników?
Ad. 6. Ciekawe pytanie. Mam jako solista 5 atutów, czyli moi przeciwnicy mają
razem 6 atutów (bo 11-5=6) Pytanie: jak najczęściej rozłożą się te atuty?
Okazuje się, że myli się ten co uważa, że najczęściej będą rozkładać się 3:3. :-)
Po przeliczeniu okazuje się, że:
rozkład 3:3 wystąpi w 37,2% przypadków,
rozkład 4:2 (2:4) w 48,8% przypadków,
rozkład 5:1 (1:5) w 13,0% przypadków,
rozkład 6:0 (0:6) w 1,0% przypadków.
Inne przypadki zamieszczam w poniższej tabeli:
Liczba atutów
u solisty
11-n
4
Liczba atutów
u przeciwników
n
7
Rozkład atutów
u przeciwników
m:(n-m) i (n-m):m
3:4 i 4:3
2:5 i 5:2
1:6 i 6:1
0:7 i 7:0
Prawdopodobieństwo
zdarzenia
w%
65,0
29,3
5,4
0,3
37,2
48,8
13,0
1,0
69,7
27,1
3,2
41,8
49,5
8,7
78,9
21,1
52,6
47,4
5
6
3:3
2:4 i 4:2
1:5 i 5:1
0:6 i 6:0
6
5
2:3 i 3:2
1:4 i 4:1
0:5 i 5:0
7
4
2:2
1:3 i 3:1
0:4 i 4:0
8
3
1:2 i 2:1
0:3 i 3:0
9
2
1:1
0:2 i 2:0
Jeżeli ktoś lubi rachunek prawdopodobieństwa to podaję wzór w oparciu o
który można wyznaczyć powyższe prawdopodobieństwa:
oznaczenia:
N=20 liczba kart u przeciwników,
M=10 liczba kart u jednego przeciwnika,
n liczba atutów razem u obu przeciwników,
X=m liczba atutów u jednego przeciwnika.
Uwaga! Dla rozkładu np. 4:1 najpierw trzeba wyznaczyć prawdopodobieństwo
dla X=4, następnie dla X=1 (będą te same) i dodać do siebie.
Przyjemnego liczenia :-)
7. Po ilu rozdaniach powtórzy się rozkład kart?
Ad. 7. Talia skatowa 32 kartowa, rozdanie 3 x 10 + 2. Do oszacowania czasu
przyjęto: jedna rozgrywka w ciągu 1 minuty, gra ciągła przez 24 h na dobę przez
365,25 dni w roku.
a)
Ile
trzeba wykonać rozdań
k,
aby z prawdopodobieństwem
p
powtórzył się
jakiś rozkład?
Odpowiedź:
dla p
liczność k
Jedno rozdanie 1 min, to przez 24/365,25
da:
117,5 roku
179 lat
244 lata
50%
80%
95%
61.780.876
94.140.920
128.437.790
b) Ile trzeba wykonać rozdań
k,
aby z prawdopodobieństwem
p
powtórzył się
konkretny (upatrzony) rozkład?
Odpowiedź:
dla p
liczność k
Jedno rozdanie 1 min, to przez 24/365,25
da:
3.628.485.543 lat
8.425.082.526 lat
15.682.053.613 lat
50%
80%
95%
1.908.438.256.506.454
4.431.256.405.140.189
8.248.132.918.153.095
Zgłoś jeśli naruszono regulamin