Elzenberg H., Z filozofii kultury, 1991.pdf

(12189 KB) Pobierz
z
FILOZOFII
KULTURY
Wybór, opracowanie i wprowadzenie
Michał
Woroniecki
/N A K • KRAKÓ W 1991
Społeczny Instytut Wydawniczy ZNAK, Kraków 1991. Wydanie I. Nakład 5 000 cgz.
Obj. ark. wyd. 22, ark. druk. 24. Druk ukończono w styczniu 1991. Poligrafia
Archidiecezji Krakowskiej, Zakład nr 2 SIW, Kraków, ul. Kościuszki 37. Zam. 25/90.
SPIS TREŚCI
W prowadzenie - Michał W o r o n ie c k i......................................................
5
I. PRÓBY K O NTAKTU
Od autora .......................................................................................................
9
S tu d ia k r y ty c z n e
1. Żeromskiego
Sułkowski
.....................................................................
13
2. Berenta
Żywe kamienie
.......................................................................
16
3. O Borowym , o Kasprowiczu i o niektórych kłopotach z o c e ­
nami estetycznymi ................................................................................
23
4. Rabindranath Tagore jako poeta liryczny .....................................
34
5. Tagorego kilka dzieł p r o z ą ................................................................. 40
6. Rolland, Duham el, F r a n c e ................................................................. 46
7. Villiers de lTsle-Adam, Maeterlinck, Claudel .............................
52
8. A natol France ....................................................................................... 62
9. Rolland, Malraux, Aragon, Mauriac ............................................. 67
10. G ide, Valery, Malraux - Boy, R ogowicz, K ołoniecki jako
tłumacze .................................................................................................. 79
II.
Próby
M ontaigne’a ....................
91
12. Martin du Gard, Vercors, Ronsard, Rimbaud
Powojenne nawiązanie kontaktów z literaturą francuską ----- 100
E seje
1. Troska o myśl
(O początkach mojego filozofow ania) .............................................
2. O indywidualność w n a u c e ...................................................................
3. Legiony i romantyzm ............................................................................
4. Zły estetyk i jego s ł a w a .........................................................................
5. W ielkość i my
(Z pow odu dyskusji o M ickiewiczu) .................................................
6. Lukrecjusz i materializm .....................................................................
7. Brutus czyli przekleństwo cnoty ........................................................
8. Ahimsa i pacyfizm. Rzecz o gandyzmie ..........................................
9. Gandhi w perspektywie dziejowej ......................................................
110
118
124
130
138
145
159
170
177
11. PISM A ROZPROSZONE
1. W poszukiwaniu idei polskiej .......................................................... 197
2. Etyka w y r z e c z e n ia ................................................................................ 203
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
Rousseau jako p is a r z ............................................................................
O Nowe Średniowiecze .......................................................................
Pro dom o philosophorum .................................................................
Pochwała żerowania ............................................................................
Odpowiedź na kwestionariusz w sprawie przeżyć ludzkich
związanych z przyrodą .......................................................................
Odpowiedź na ankietę „Znaku“ ........................................................
Zależność i niezależność etyki od obrazu ś w ia t a .........................
Spór o zależność etyki od religii ......................................................
Przeciwko hedonizm owi .....................................................................
Realizm praktyczny w etyce a naczelne wartości życia ludzkiego
225
230
239
246
252
266
270
278
290
301
III. IN E D IT A
1. O okazywaniu niechęci lub braku niechęci jako czynnikach
politycznych wobec słabości i wobec siły ...................................... 311
2. D o
Religii i mistyki
................................................................................ 326
3. Kilka uwag w związku z lekturą
Wclterlebnis
H olzapfla ........... 333
4. Aksjologiczne pojęcie sensu ................................................................. 338
5. Sprawy zbiorowości ludzkiej a mój system myślowy .................. 354
6. Uwagi o pogardzie dla moralności ................................................... 369
7. Czy tak zwany sens może być życiu n a d a n y ? .................................. 375
N ota b ib liogra ficzn a ..................................................................................... 380
Zgłoś jeśli naruszono regulamin