KSIĘGA SYBILIŃSKA O PRZYSZŁOŚCI 1895r.pdf

(12773 KB) Pobierz
Z B IÓ R O B J A Ś N IE Ń , PR O R O C T W ,
P R Z E P O W IE D N I
I JASNOWIDZEŃ
O RÓŻNYCH NAR O DACH ,
A S Z C Z E G Ó L N IE O K O Ś C IE L E KATOLICKIM,,
P O L S C E I S Ł O W T A Ń S Z C Z Y Z N IE .
l
S T . i I T C E K 5 U G , Z RÓWNYCH MSM 1
t
UST LUDU
ZEBUAl I SPISAŁ
JÓZEF CHOCISZEWSKI.
INOW R O C ŁA W ,
N a k ł a d e m K s i ę g a r n i , . D z i e n n i k a K u j a w s k i e £ o . J‘
Ducha nic paście.
Proroctw nic lekceważcie,
A wszystkiego d<oświadczuj cic-:
Co dobre Jenit dzierżcie.
IT
ssal. r.
5
w. 19-21.
W S T Ę P.
< £ zj ie i bardzo £le na święcie. Kościół ów., (a
matka nasza, w wielkim pozostaje uciska i prze­
śladowaniu.
Biskupi oddalani są od swych
owieczek, kapłani pędzeni w dalekie kraje,
wee*
raz nawet na Sybir i do Kamczatki, u wierni
1
katolicy pozbawieni są często potno&y ducho wnej.
Głowa Kościoła, Ojciec św., otoczony nieprzy­
jaciółmi, prześladowany, gnębiony
a jak
okropnie spotwarzany od wrogów chrzcściamtwa.
1
iara. św. katolicka narażona w niektórych krajach
1
na takie nieomal prześladowania, jakie ponosili
chrseścianie w pierwszych wiekach P ° Chrystusie,
Oto płynęła przed niewielu laty krew Rusinów
Unitów, a tysiące tych braci naszych ponosi naj­
okropniejsze męczarnie sa to, że nie chcą się
zaprzeć wiary Ojców.
.1
popatrzmy, jak to bezbożność rozpościera
się po święcie całym ! Cześć prawego Boga idzie
w poniewierkę, wielu ludzi nie chce nawet wie­
rzyć, że Bóg istnieje. A gwałcenie dni świętych,
nicuszanowanic rodziców i starszych osób, pijań­
stwo, lenistwu, rozpusta, kradzieże i inne grzechy
jakież się okropnie rozszerzają? W dyploniaeyi
czyli w stosunkach między rządami panuje istny
duch pogański. Gdy ubogi człowiek co porwie,
karze go sąd więzieniem i słusznie, ale jeżeli
jaki mocarz urwie kawał kraju, uchodzi mu to
bezkarnie
żadne praico za
taką
zbrodnię
kar
nie przepisuje. Nie udem- nawet, aby poganie
czegoś podobnego się dopuścili, aby żądać wol­
ności dla innych, a własnych poddanych gnębić
najokropn iej.
N id y iko wiara, nic i narodowość jakże okro­
pnie w w id w krajach jest prześladowana. N a j­
więcej cierpią Słowianie, a ze Słowian podobno
najwięcej my Polacy.
Wszelkie klęski na nas
biednych się walą. Nie dość, że Wiara święta
i narodowość -polska strasznego, a niewypowie­
dzianego doznają ucisku, jeszcze i klęski okropne
maUryahte na nas się walą, niby grom po
gromie. Było kilka wojen, które dały nam się
bardzo w znaki, a krom lego wielka drożyzna,
brak zarobku, ciężkie podatki, nieurodzaje, po­
wodzie, choroby i inne plagi trapią nas, jakby
na wyścigi. A może jeszcze będzie gorzej. I nie
dziw, że takie klęski na nas się walą, gdyś
wielką jest plagą i w lelkiem nieszczęściem głód,
cholera, nieurodzaj, ogień i wojna, ale nad nie­
wolę i nad utratę niepodległości większej klęski
di a narodu być nie może
i lać jest największa
kara, jaką ran Bóy przepuszcza na niesforne,
woli jego nic wypełniające ludy.
Na widok takiej niedoli pyta się sam siebie
człowiek: „Czy to ju s ma być lak zawsze na
święcie, czy nie będzie kiedy lepiej i kiedyż to
nastąpi?" I tu miniowali zwraca stę myśl nasza
w mglistą', przyszłość, aby wybadać, wypatrzeć
tę błogą chwilę, kiedy się ziszczą nasze serdeczne
życzenia, kiedy zbawienne słońce wolności cie­
płymi promieńmi oświeci kraje, mrozem niewoli
zakrzepłe.
Nic rozpaczajmy, Bracia Rodacy, będzie
kiedyś lepiej, tylko usilną pracą, trzeba na szczę­
śliwą przyszłość zasłużyć, Wszak po nocy dzień
nastaje, a po burzy pogoda, polskie zaś 'przy­
słowie powiada, że i do nas przyjdzie Pan Jezus
z chorągiewką. B yć może, iż nie doczekamy się
tych szczęśliwych czasów, ale choć nie my, to
nasi polom koicie, nasi bracia, nasz naród, na­
sza Ojczyzna zakosztuje szczęścia i wolności.
Istnieją różne proroctwa i wieszczby o szczę­
śliwszej przyszłości naszego narodu. Zapewne
Bóg dobry, jak przed upadkiem Polski ostrzegał
nasz naród, róinemi znakami grożącą karę za­
powiadając, tak po upadku zsyła nam pociechę
i zachętę, do wytrwałej pracy przez proroctwa
o lepszej doli. Choć tym głosom ■wieszczym nic
należy zbyt wielkiego przypisywać znaczenia,
gdyż prawie nie one nie znaczą, jeżeli my sami
w myśl tych proroctw pracować nie będziemy;
s drugiej strony mogą się one stać potężną
dźwignią do obudzenia wiary i nadziei to po­
myślny skutek naszych usiłowań, mogą nas prży­
tem pokrzepić, pocieszyć i dodać nowej siły do
skutecznego działania.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin