07 AMERYKAŃSKIE KRĄŻOWNIKI TYPU NORTHAMPTON - CZĘŚĆ II.pdf

(18680 KB) Pobierz
-
,.
.
I
\.
Ciężki krążownik
USS HOUSTON (CA-30) w lutym 1942 roku.
.
-
--
-
-
---
--
·
----
~
\-zC1J1nz;
o
~m
- --- --- --
IOm
I~
m
~:<•
m
o
\
o
o
\
LI-,-:
-
"
·o ~o·
-
o
Oli.
O
O
o-o
"o
o
,
o
o oo
„~o
o
o
o o
~
~
~
„„
n
#<=
o
~
,,
f
;10
n
o....
o.s---~~~a
o o
15·,„o
.....,,.,,.
r-...i.
_
r
o
o
o
o
o o o
Il
()~
i~"r~·,ar~r~~.-
o··-
o
o
00000
.
o
o
-
oon
<:>
o
:;
0°6
o
o
6
"
o ro-
o
o
o
~
o
o
o
.p
o o o
o
o
ooo o
o
o
o
('
o o
o
o
o
o
o
o o
c o
o
o
-
-
~
-
-
Ciężki krążownik
USS NORTHAMPTON (CA-26) w listopadzie 1942 roku.
--
-
---
--
I
I
I
I
!
I
-
-
,l~r
~tk
11
A
o~,
o
-
~
~o
o oo
o
o
~
-
-
-
-
i
o o o
o
o
-
0000
oo
o
o
oo
o
o
oo
o
o
o
o o
o
o
o
o o
.
I
I'-
---------------
-
<:::::::::::
-
-
--
Konstrukcja
okrętów
uNORT
PTON -
uzupełnienie.
Rys.
M. Kopacz.
Niniejszy krótki
rozdział
stanowi
dodatek do pierwszej
części,
w której przed-
stawiona
została
konstrukcja
okrętów.
Ponieważ udało się dotrzeć
do nowych mate-
riałów
- prezentujemy przekroje poprzeczne
z
rejonu
kołowni
i
maszynowni
krążownika
typu
NORTHAMPTON oraz
wzdłużny
przekrój poziomy, na którym
widać
rozmieszczenie
kotłów
i turbin
okrętu.
Fot
J.
Główna
sterownia maszynowni na
krążowniku
AUGUSTA (1937 rok).
o
Wręga
81
------ --------
--,
....
25
STS
'
\
\
I
~
~
________
r
__.
. .__-
_-_
-_
_
-Tv0
_
--
_
_
··~.:~
I
I
I
I
I
76
STS
Linia
\VOdna
przy
pełnej
,
.
wypomosc1
I
I
I
I
.
I
Kocioł
I
Nr
5.
I
I
6,5
m
.
25
STS
I
~
10, I
m
I
.
o
.
I
o
o
o
o
76
STS
Linia
wodna
przy
pełnej
'
wypornosc1
.
I
I
I
I
--o
#
I
o
6,5
m
~
.
I
I
I
10, l
m
~
Wręga
72
i......--
Rys. M. Kopacz.
......
...
--
.
,_
it
-
r
.......
<f'.::
....-
~
............
~
............
............
Wl
u
li
,..--~..,..-~--
ł
'
-,_;--&
L 4 - -,
co
~
I
/
-
LP
l
-
">
-
LP
-
-
-
NR8
NR6
W2
~
GR
.-
-
...
co
'
.
n'
-
c:
...
-
H!'
J:~
·-
-
- -
"2.--
-
-
o-
-M·i
--
_..,
-
K-4-
---·-·-
---+-
--
-·-·-·-·-
-
-
...
--
M
1:-
--o-
- -·- -
-
....
,_
...
_,
...
-HP
):~I
co
...
-
-
K3
W2
~
GR
NR 7
-
NR5
.....
'
.
r
-
LP
,..,
-
I
...
...
~
LP
....
=
-
-.
-
Cli
'
'
'
-
-
~
=
-
.=·
-
~
t
ł
.
ł
I
"'
'
:
;
'
~
.-.
!..
;-J
~
............
/
'
'
I
/
M
....
'
'j;ł
I/
"
/
"'
/
/
I
.........
ł"l
/
1
-........
.........
/_
l...X
-
-
GR
.......
....._
-
-
....-
1F::
I
-
~
II
·-
'
!:.••
!
'
K
)
E3
..,
<
t
.
~1
111
u,
-
._
\_
HP
~
-
-
I
-
-
}
~..._
.....
~
-
~
-
-
cB
,_
_
I
('
r-
-
-
-
=
t
D
'!(
,H l
I.,
_J
ł
!
,...,
!
-
-
-
~
-
~
-
r-
I
'
C-
~
...
!~
ł
~
~
Lz;._
.J
=--
)
I
K2
-
-
NR4
·----
NR2
··-
~
-
=
-·-
-O
-
-·-·-
-
J
1-
-
'
D
:
I
I
\...
[/
;
ł
)
„,-
~
Wl
I
„„
-
i..._
i:-.
„co
-
-
-
-
J'--r--.-...
--
4
i=:
I
{j.-
_
/'-
,
.........
/
I
I
I
I :
:
I
łt:
~
7
...
i-.._
............
_„
V
'"'-..
M.
/
.....
.
/
i'--
/
""'
'"'-..
/
/
/
............
-
~
~
V
ł(
GR
~
-
-
,,
.........
........_
~):
łC
....
~
,
....
"'
NR3
NR 1
I
>
'
I
...
-
r=
=
·-.
-
'
-
-
-
=
'
Kl
l
f"
)
>
I
:
.
.-
...
r.
-
...
....
-
-
-
~
-.
;.....;
ł
:::i
:I
ł
J
-~
~
"
Mo
/
:/
-
r-r.
~
....
c-
........_
-
T"
,_...-
-
,_...-
,_
"
-
'
'
~
u
-
-
---
n
-
-
--
NR
1-8
K
1-4
Ml
M2
W2
-
Kotły.
-
Kotłownie.
-
Przednia maszynownia.
- Tylna
maszynownia.
-
Wały
śrub
zewnętrznych.
-
Wały
śrub
wewnętrznych.
HP
LP
co
GR
B
F
- Turbiny wysokiego
ciśnienia.
- Turbiny niskiego
ciśnienia.
- Kondensator.
-
Przekładnia
redukcyjna.
- Burtowy zbiornik balastowy.
- Burtowy zbiornik paliwa.
Schemat
układu
napędowego
typu
NORTHAMPTON.
krążownika
Rys.
M. Kopacz.
3
Fot. 2.
Krążownik
CHICAGO (CA-29) podczas
przygotowań
do wodowania w stoczni
Marynarki Wojennej na Mare Island.
Fotografię
wykonano 8 kwietnia 1930 roku, na dwa
dni przed
wspomnianą uroczystością.
Zwraca
uwagą
ostry, kliprowy dziób
zakończony
w
dolnej
części ,,gruszką
Taylora''
mającą zmniejszać
opór wody.
4
Przedwojenne modernizacje
Krążowniki
okrętów
typu NORTHAMPTON.
momencie
wejścia
się
znacznie
mniejszą wypornością niż zakładał
projekt.
Pozwoliło
to na przeprowadzenie
dość
poważnych
zmian i modernizacji w ich
wyglądzie
i uzbrojeniu.
Okręty,
budowane w czasach gdy
lotnictwo morskie dopiero
nabierało
znaczenia,
praktycznie nie
posiadały
lekkiej artylerii przeci-
wlotniczej.
Pierwotnie zaplanowane dla
krążown­
ików
działka
kalibru 37 mm firmy Colt nigdy nie
zostały
wprowadzone do
użytku.
I
tak
już około
1933 roku
rozpoczęto instalację ośmiu
poje-
dynczych karabinów maszynowych kalibru 12,7
mm firmy Brownig. Cztery karabiny
stanęły
na
podestach umieszczonych w
połowie
masztu
przedniego. Cztery
następne
na platformie
typu NORTHAMPTON w
do
służby charakteryzowały
maszt
główny.
Stanowiska
zostały
osłonięte
lekkimi
osłonami
z blachy. Masa poje-
dynczego zestawu
wynosiła około
50 kilo-
gramów.
Pociski
o masie
O,
116 kg wystrzeliwane
były
z
szybkością
450
strzałów
na
minutę.
Efektywny
zasięg wynosił
2400 metrów w
poziomie i 1500 metrów w pionie.
Począwszy
od 1934 roku kierowanie
ogniem artylerii
głównej odbywało się
za
pomocą
jednego dalocelownika typu Mk 24 umieszc-
zonego na szczycie masztu dziobowego, który
zepchnął
dotychczas
wykorzystywane dalmierze
typu Mk13 o
bazie
optycznej 3,7 metra do roli
urządzeń
pomocniczych.
Na opisywanych
okrę­
tach tego typu
dalmierze
wykorzystywano
(głównie
do celów nawigacyjnych) niemal do
,
końca
II Wojny Swiatowej.
wieńczącej
Fot.
3.
W
początkowym
okresie
służby krążowniki
typu
NORTHAMPTON
dysponowały
wyrzutniami
torpedowymi. Na fotografii
widać
próbne strzelanie torpedy
z
CHICAGO.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin