DYWIZJONY POLSKICH SIŁ POWIETRZNYCH NA ZACHODZIE 1940-1946 - 303 DYWIZJON MYŚLIWSKI WARSZAWSKI.pdf

(4398 KB) Pobierz
Pierwsze dni
303. Dywizjon Myśliwski (od 17 września 1940 r. 303- Dywizion Myśliwski im.
T. Kościuszki) był drugim dywizjonem myśliwskim utworzonym w ramach Polskich
Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Został zorganizowany w Blackpool w lipcu
1940 r., w okresie kiedy już trwały działania powietrzne mające nazwę „Battle of
Britain'. Organizatorem dywizjonu był mjr pil.
Zdzisław Krasnodębski,
były do­
wódca III/l. Dywizjonu Myśliwskiego wchodzącego w skład Brygady Pościgowej bro­
niącej Warszawy we wrześniu 1939 r. Personel dywizjonu wywodził się z dawnej
111. i 112. eskadry myśliwskiej, które tworzyły III/l. Dywizjon Myśliwski.
2 sierpnia 1940 r.
303. dywizjon został przeniesiony na lotnisko Northolt znajdu­
jące się pod Londynem. Odbywało się tam szkolenie lotnicze. Personel szkolony był
najpierw na samolotach
Master,
później na samolotach
Hurricane.
Do dywizjonu stacjo­
nującego w Northolt zostali skierowani doświadczeni piloci brytyjscy. Objęli kierowni­
cze stanowiska w dywizjonie, a dublowali ich dowódcy polscy. Dowódcami brytyjski­
mi byli m.in. S/Ldr
Ronald Kellett,
który dowodził dywizjonem, F/Lt
John Kent
(Ka­
nadyjczyk) - dowódca eskadry „A" i F/Lt
Athol Forbes
- dowódca eskadry
„B".
16 sierpnia 1940 r.
kadrę polskich pilotów w 303. dywizjonie stanowili: mjr
Zdzisław Krasnodębski,
kpt.
Tadeusz Opulski,
por.por.
Wojciech Januszewicz,
Ludwik Paszkiewicz, Wacław Łapkowski, Zdzisław Henneberg,
ppor.ppor.
Jan Zumbach, Mirosław Ferić, Jan Kazimierz Daszewski, Witold Łokuciew-
ski, sierż. Mirosław Wojciechowski,
plut.plut.
Stanisław Karubin, Eugeniusz
Szaposznikow, Marian Bełc, Kazimierz Wiinsche, Stefan Wojtowicz, Józef
Frantiśek
(Czech),
Karol Krawczyński
i
Piotr Gallus.
21 sierpnia 1940 r.
do dywizjonu przybyli: kpt.
Stanisław Pietraszkiewicz,
por.por.
Bogdan Grzeszczak, Witold Urbanowicz, Marian Pisarek, Walery Żak,
Arsen Cebrzyński,
ppor. ppor.
Jerzy Radomski, Bohdan Mierzwa, Jerzy Palu-
siński,
st. sierż.
Jan Kania,
sierż. sierż.
Tadeusz Andruszków, Jan Kowalski
i
Michał Brzezowski.
5
Adiutantem dywizjonu był kpt. pil.
Jan Żyborski,
oficerem informacyjnym -
kpt. pil.
Jarosław Giejsztowt,
lekarzem - por. dr
Zygmunt Wodecki,
a oficerem
technicznym - por. inż.
Wacław Wiórkiewicz.
30 sierpnia 1940 r. sześciu pilotów pod
Por. pil. Ludwik
dowództwem S/Ldr
Ronalda Kelletta
wy­
Paszkiewicz,
autor
pierwszego zestrzelenia
konywało lot ćwiczebny. Niedaleko St. Al-
w 303. dywizjonie
bans piloci dostrzegli ugrupowanie samo­
Zginął 27 września
lotów niemieckich. Jedną z tych maszyn,
1940 r.
lecącą w pewnym oddaleniu od ugrupowa­
nia, zaatakował por.
Ludwik Paszkiewicz.
Atak okazał się skuteczny -
Bf-110
runął na
ziemię. Zestrzelenie to uznano za oznakę
przygotowania 303- Dywizjonu Myśliwskie­
go do działań bojowych.
„Battle of Britain"
„Battle of Britain" - to całość intensywnych przygotowań obronnych oraz bez­
pośrednich walk lotnictwa brytyjskiego z hitlerowską Luftwaffe od 10 lipca do
31 października 1940 r.
31 sierpnia 1940 r.
dywizjon rozpoczął działania w „Battle of Britain". W dywi­
zjonie byli m.in. następujący polscy piloci:
dowódca - mjr
Zdzisław Krasnodębski
dowódca eskadry „A" - por.
Witold Urbanowicz
dowódca eskadry „B" - kpt.
Tadeusz Opulski
(por. Ludwik Paszkiewicz).
ESKADRA „A"
por.
Wojciech Januszewicz
por.
Zdzisław H e n n e b e r g
por.
Arsen Cebrzyński
por.
Marian Pisarek
ppor.
Jan Zumbach
ppor.
Mirosław Ferić
plut.
Stanisław Karubin
plut.
Eugeniusz Szaposznikow
plut.
Kazimierz Wiinsche
plut.
Stefan Wojtowicz
sierż.
Michał Brzezowski
ESKADRA „B"
por.
Ludwik Paszkiewicz
por.
Wacław Łapkowski
por.
Walery Żak
ppor.
Jan
K.
Daszewski
ppor.
Witold Łokuciewski
ppor.
Jerzy Radomski
ppor.
Bohdan Mierzwa
plut.
Karol Krawczyński
plut.
Józef Frantiśek
por.
Bogdan Grzeszczak
31 sierpnia,
w godzinach przedwieczornych, piloci eskadry „A" spotkali w po­
wietrzu formację samolotów niemieckich
Bf-109-
Podczas walki maszyny nieprzyja­
ciela zestrzelili na pewno: S/ldr
R. Kellett,
por.
Z. Henneberg,
ppor.
M. Ferić,
sierż.
S. Karubin,
sierż.
E. Szaposznikow
i sierż.
K. Wiinsche.
Ten niewątpliwy sukces
potwierdził dobre przygotowanie dywizjonu do walki oraz umiejętność współdziała­
nia pilotów w powietrznych zmaganiach. Zwycięstwo dywizjonu docenili również
Brytyjczycy, czego dowodem była depesza od dowódcy Królewskich Sił Powietrz­
nych (Chief of Staff of the RA.F.) o treści:
„Wspaniała walka 303 dywizjonu. Jestem
zachwycony. Nieprzyjaciel zobaczył, że polscy piloci są bezapelacyjnie górą".
Do kolejnego spotkania z niemieckimi samolotami doszło 2
września 1940
r.
O godz. 17.00 do alarmowego startu został poderwany cały dywizjon. Walka z nieprzy­
jacielskimi
Bf-109
odbyła się nad kanałem La Manche. Pewne zwycięstwo odnieśli:
6
7
bombowym
Ju-88
zestrzelili: F/Lt
A. Forbes,
sierż.
J. Frantiśek
i por.
W. Łapkow-
ski.
W walce z samolotami osłony niemieckiej ekspedycji bombowej po jednym
Bf-109
zestrzelili również sierż.
K. Wiinsche,
sierż.
J. Frantiśek
i S/Ldr
R. Kellett.
Prawdopodobne zestrzelenie myśliwca
Bf-109
zanotował ponadto S/Ldr
R. Kellett.
Podwójne zwycięstwo nad
Bf-109
odniósł sierż.
S. Karubin.
W walkach został ze­
strzelony samolot por.
W. Ł a p k o w s k i e g o .
Pilot wyskoczył na s p a d o c h r o n i e
i ranny odwieziony został do szpitala.
Dwaj pierwsi dowódcy 303. dywizjonu. Mjr
Z. Krasnodębski
(pierwszy od prawej) i por. W. Urbanowicz
(pierwszy od lewej). W środku pik
S. Pawlikowski
Dzień
6 •września
przyniósł kolejne sukcesy, ale i pierwsze poważne straty dy­
wizjonu. Zwycięstwa w walkach powietrznych odnieśli: por.
W. Urbanowicz,
sierż.
K. Wiinsche,
ppor.
M. Ferić,
sierż.
J. Frantiśek
i F/Lt
A. Forbes,
którzy zestrzelili
po jednym samolocie
Bf-109-
S/Ldr
R. Kellett
zestrzelił
Do-215,
a sierż.
S. Karubin
-
He-111.
Prawdopodobne zestrzelenie samolotu
Bf-109
przypisano F/Lt
A. Forbe-
sowi
i sierż.
K. Wunschemu.
Sukces dywizjonu okupiony został stratą 6 samolo­
tów
Hurricane.
Obaj dowódcy dywizjonu, ranni, wyskoczyli ze swoich maszyn. Mjr
Z.Krasnodębski,
ciężko poparzony, nie powrócił już do służby frontowej. Sko­
kiem na spadochronie z zestrzelonego
Hurricana
ratowali się: sierż.
J. Rogowski
(ranny w nogę), sierż.
S. Karubin,
F/lt
A. Forbes
i sierż.
J. Frantiśek.
Po zestrzeleniu dowódców obowiązki dowódcy 303- dywizjonu powierzono
por.
Witoldowi Urbanowiczowi.
7 września 1940 r.
działania bojowe nieprzyjaciela były szczególnie intensyw­
ne, a reakcja dywizjonu - skuteczna. W godzinach popołudniowych piloci stoczyli
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin