DYWIZJONY POLSKICH SIŁ POWIETRZNYCH NA ZACHODZIE 1940-1946 - 306 DYWIZJON MYŚLIWSKI TORUŃSKI.pdf

(5078 KB) Pobierz
Rok 1940
21 sierpnia 1940 r.
z rozkazu
płk. Wacława Iwaszkiewicza,
Zastępcy Generalnego Inspekto­
ra Sił Powietrznych, rozpoczęto w Ośrodku Zapasowym Lotnictwa w Blackpool formowanie
306 Dywizjonu Myśliwskiego. 306 był trzecim polskim dywizjonem myśliwskim utworzonym w
Wielkiej Brytanii. Jego personel rekrutował się przede wszystkim spośród dwóch dywizjonów
myśliwskich Lotnictwa Wojskowego - III/4 z Torunia i III/3 z Poznania. Formowaniem kierował
kpt. pil.
Tadeusz Rolski,
ostatni dowódca UI/4 Dywizjonu Myśliwskiego w Polsce.
Za oficjalną datę utworzenia Dyonu 306 uznano
28 sierpnia
- wydany tego dnia rozkaz RAF
zarządzał sformowanie No. 306 (Polish) Squadron w bazie RAF Church Fenton koło Tadcaster, w hrab­
stwie York. Tego dnia
przybyło na to lotnisko
pierwszych dziewięć sa­
molotów myśliwskich
Hurricane, ale w tym cza­
sie było tam jedynie kil­
ku ludzi z brytyjskiego
personelu tworzonej jed­
nostki - w tym tylko je­
den pilot, F/O
John Re-
ginald
Cass
Young.
Sa­
moloty
pochodziły
z wczesnych serii pro­
dukcyjnych i wymagały
wymiany śmigieł, czego
dokonano przy wydatnej
pomocy mechaników
z 43 Dywizjonu RAF.
6
10 września
dostarczono do dy­
wizjonu dwa samoloty szkolne: Mi­
les Master I i dwuster Fairey Battle.
Piloci rozpoczęli na nich loty pod kie­
runkiem instruktora F/O
Barra.
Na­
zajutrz rozpoczęto pierwsze loty na
Hurricane'ach.
17 września
przybył
drugi brytyjski dowódca eskadry -
F/Lt
H. W. Tennant.
Tego dnia jed­
nostka miała przedsmak działań bo­
jowych, kiedy dwaj szeregowi war­
townicy zameldowali o dostrzeżeniu
na niebie niemieckich spadochronia­
rzy. Okazało się jednak, że był to...
zerwany z uwięzi balon zaporowy.
19
września
do jednostki przybyło
sześciu kolejnych pilotów. Tego dnia
uroczyście podniesiono polską flagę
i dokonano parady Hurricane'ów, no­
szących już polskie szachownice
i oznakę dywizjonową na kadłubie.
Oznakę tę stanowiła "Dzika Kaczka"
toruńskiego HI/4 Dyonu Myśliwskie­
go, Z tym, Że umieszczona była na tle
Por
Władysław Nowak
przy burcie Hurricane 'a ozdobionego
rombu - jak W poznańskim 3 Pułku
oznaką Dywizjonu
306.
(via
R.
Gretzyngier)
(w 4 Pułku w Toruniu stosowano tło
pięciokątne). U szczytu odznaki umieszczono „Misia" 605 Dywizjonu RAF, z którego wywodził się
S/Ldr
D. Scott. 24 września
do jednostki przybyło siedmiu podoficerów pilotów oraz reszta persone­
lu naziemnego. Pomimo trudności językowych i niewielkiej liczby dostępnych samolotów, do końca
września na Hurricane'y przeszkolono 15 pilotów.
7
W październiku
pod kierunkiem F/Lt
H. Kennarda
rozpoczęto rotacyjne szkolenia ogniowe
pilotów na poligonie Sutton Bridge. Podobno planowano ogłoszenie gotowości bojowej jednej
eskadry na początku tego miesiąca, ale rozkaz ten anulowano, zapewne ze względu na zmniejsza­
jącą się aktywność niemieckiego lotnictwa.
29 października 1940 r.
przed wschodem słońca 306
po raz pierwszy wystawił klucz trzech Hurricane'ów w gotowości bojowej. Cztery dni wcześniej
odnotowano pierwsze uszkodzenie sprzętu - Sgt
Kazimierz Waśkiewicz
po swoim pierwszym
locie na Hurricane (egzemplarz nr L1717) wylądował ze schowanym podwoziem. Do
1 listopada
spośród 26 pilotów 22 ukończyło szkolenie na Hurricane'ach, a sześciu rozpoczęło szkolenie w lo­
tach nocnych. Większość Hurricane'ów wymagała częstych napraw, co spowalniało proces szko­
lenia.
2 listopada
Dywizjon dostał rozkaz przeniesienia do bazy Ternhill i następnego dnia pierw­
szy rzut naziemny wyruszył na nowe lotnisko. Baza nie była odpowiednio przygotowana do dzia­
łań i panowały na niej niemal polowe warunki. Z powodu brzydkiej pogody przelot samolotów do
Ternhill nastąpił dopiero
7 listopada.
Dzień wcześniej w drodze z Church Fenton do Ternhill
brytyjski pilot dostawczy (ferry) rozbił Hurricane'a przeznaczonego dla Dyonu 306.
8 listopada
Dywizjon uznano za gotów do działań operacyjnych i klucz w składzie F/Lt
H. Tennant,
S/Ldr
T. Rolski
i Sgt
B. Turzański
wystartował o 11.20 na patrol nad rejonem Liverpool-Manche-
ster. Nie napotkano nieprzyjaciela i pierwszy lot operacyjny dywizjonu zakończył się o 12.40.
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin