Jagiełło M. - Sposób na maturę. Biologia.pdf

(4800 KB) Pobierz
Sposób na maturę
BIOLOGIA
Małgorzata Jagiełło
Wydawnictwo Szkolne OMEGA
Kraków 2008
Spis treści
W stęp............................................................................................................................................ 7
Kilka słów o egzaminie maturalnym z biologii w latach 2008 i 2009 .................................. 9
Typy zadań występujących w arkuszach egzaminacyjnych............................................ 11
Przykładowe zadania egzaminacyjne
z omówieniem sposobu ich rozw iązyw ania......................................................................15
1.
2.
Zadania otwarte ......................................................................................................... 15
Zadania zam knięte..................................................................................................... 16
Grupa zadań sprawdzających wiadomości.........................................................................19
Grupa zadań polegających na porównywaniu cech,
obiektów, struktur, organizm ów...........................................................................................41
Grupa zadań polegających na odczytywaniu informacji bezpośrednio
z tekstu, tabeli, rysunku, w y k resu .........................................................................................49
Grupa zadań polegających na przetwarzaniu informacji przedstawionych
w różnej formie na informacje innego ro d zaju ................................................................... 59
1.
2.
Przetwarzanie tekstu na schem at............................................................................59
Rysowanie wykresu, diagramu słupkowego lub wykresu liniowego
na podstawie danych w tabeli lub danych tekstowych.......................................64
3.
4.
Konstruowanie tabeli na podstawie danych tekstowych.................................. 69
Tworzenie opisu na podstawie analizy rysunku lub schem atu....................... 74
Grupa zadań polegających na porządkowaniu informacji
wg wskazanego kryterium .......................................................................................................79
5
Grupa zadań polegających na analizie i interpretacji informacji podanych
w tabeli, tekście, na schemacie lub na wykresie oraz polegających
na analizie rodowodów i zapisywaniu krzyżówek genetycznych................................ 89
1.
Analiza i interpretacja informacji podanych w tabeli, tekście,
na schemacie lub w ykresie........................................................................................89
2.
Analiza i interpretacja rodowodów
i zapisywanie krzyżówek genetycznych............................................................. 104
Grupa zadań polegających na formułowaniu argumentów lub uzasadnieniu
za pomocą argumentów swojego wyboru, sądu, opinii na podstawie analizy
danych z tekstu, wykresu, schematu, rysunku lub tabeli............................................... 113
1.
2.
Podawanie argumentów uzasadniających w y b ó r........................................... 113
Wyrażanie swojej opinii .........................................................................................120
Grupa zadań polegających na formułowaniu prawidłowości,
zależności lub w niosków .......................................................................................................127
Grupa zadań polegających na planowaniu obserwacji,
doświadczenia, formułowaniu problemu badawczego lub hipotezy.........................139
1.
2.
3.
4.
Planowanie obserw acji........................................................................................... 139
Planowanie doświadczenia ...................................................................................141
Formułowanie problemu badawczego............................................................... 144
Formułowanie hipotezy badaw czej.....................................................................147
Zasady oceniania zadań egzaminacyjnych........................................................................153
Bibliografia .................................................................................................................................. 159
Wstfp
Prezentowane materiały powinny pomóc w pracy nad doskonaleniem umie­
jętności sprawdzanych na obu poziomach kształcenia, a zawartych w standardach
wymagań egzaminacyjnych. W publikacji tej znajdziecie:
► opis zasad egzaminu maturalnego z biologii,
H
► opis konstrukcji zadań i arkuszy egzaminacyjnych,
M
► szczegółowe omówienie różnych typów zadań egzaminacyjnych wraz
N
z podaniem sposobu ich rozwiązywania,
► omówienie typowych błędnych rozwiązań,
W
► opis zasad oceniania zadań i arkuszy egzaminacyjnych.
W
Publikacja ta powinna pomóc w dobrym przygotowaniu się do egzaminu
zarówno przyszłorocznym maturzystom, jak i tym, którzy chcieliby ponownie przy­
stąpić do egzaminu w celu podwyższenia uzyskanego wcześniej wyniku. Dzięki niej
porównacie swoją wiedzę i umiejętności z wymaganiami egzaminacyjnymi, a po­
przez analizę zadań, modeli odpowiedzi oraz zasad ich oceniania udoskonalicie
umiejętność udzielania trafnych odpowiedzi.
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin