Bielecka Elżbieta - Zarządzanie nieruchomościami w Policji 2012.pdf

(14897 KB) Pobierz
Gospodarowanie nieruchomościami
Skarbu Państwa
System Zarządzania
Nieruchomościami Policji
Redakcja naukowa
Elżbieta Bielecka
Warszawa 2012
gospodarowanie bielecka.indd 1
2012-07-03 09:50:58
Recenzent: prof. dr hab. inż. Andrzej Hopfer
© Copyright by Redakcja Wydawnictw Wojskowej Akademii Technicznej
Warszawa 2012
ISbN 978-83-62954-45-2
Opracowanie stylistyczne i korekta:
Renata Borkowska
DTP:
Sławomir Dębski
Projekt okładki:
Barbara Chruszczyk
Wydawca: Wojskowa Akademia Techniczna
Druk: P.P.H. Remigraf, ul. Ratuszowa 11, 03-450 Warszawa
Warszawa 2012
gospodarowanie bielecka.indd 2
2012-07-03 09:50:58
Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Część I – Podstawy teoretyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1 .
Specyfika gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa
w świetle ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz innych ustaw . 11
Gospodarowanie a zarządzanie nieruchomościami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Zapisy ustawy o gospodarce nieruchomościami w zakresie zasad
gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Zasady gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa w wybranych
przepisach prawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Efektywność gospodarowania a efektywność inwestycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Efektywność w gospodarowaniu publicznymi zasobami nieruchomości . . . . . 39
Uwarunkowania prawne gospodarki nieruchomościami stanowiącymi
własność Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego . . . . . . . . . 42
Specyfika gospodarowania publicznymi zasobami nieruchomości . . . . . . . . . . 43
Wybrane ekonomiczne aspekty gospodarowania publicznymi zasobami
nieruchomości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Identyfikacja i pomiar efektywności gospodarowania publicznymi
zasobami nieruchomości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
2 .
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
2.6.
2.7.
2.8.
Efektywność gospodarowania publicznymi zasobami nieruchomości . 31
3 .
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
3.8.
3.9.
Kataster a gospodarka nieruchomościami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Nieruchomość jako dobro o szczególnych właściwościach . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Mechanizm kreowania nieruchomości drogą dzielenia odnośnego terytorium . 60
Mechanizm kreowania nieruchomości drogą ich restrukturyzacji . . . . . . . . . . 60
Granica nieruchomości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Księgi wieczyste a systemy informacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Granica gruntów w katastrze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Kataster a oznaczenie nieruchomości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Problem informatyzacji katastru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Kataster a gospodarka nieruchomościami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
4 .
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
Znormalizowana metodyka projektowania i implementacji systemów
informacji przestrzennej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Współdziałanie jako podstawowa przesłanka budowy elementów
infrastruktury informacji przestrzennej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Normy i normalizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Metodyki MDA i SOA budowy systemu informacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Modelowanie pojęciowe; schemat pojęciowy i aplikacyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Implementacja modeli pojęciowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
gospodarowanie bielecka.indd 3
2012-07-03 09:50:58
Część II – System Zarządzania Nieruchomościami Policji . . . . . . . . . . . . . . . 87
5 .
Założenia metodyczne projektowania Systemu Zarządzania
Nieruchomościami Policji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
System informacyjny, informatyczny, system informacji przestrzennej . . . . . . 89
Metodyka projektowania systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Cykl życia systemu informacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Warunki sukcesu wdrożenia systemu informacyjnego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
6 .
6.1.
6.2.
6.3.
6.4.
Nieruchomości będące w trwałym zarządzie lub posiadaniu
zależnym Policji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Uwarunkowania prawne i społeczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Nieruchomości w trwałym zarządzie i posiadaniu zależnym Policji – zasób,
sposoby gospodarowania, strategia działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101
Systemy do wspomagania zarządzania nieruchomościami w Policji
– „wczoraj”, dziś i jutro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .111
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
7 .
7.1.
7.2.
7.3.
7.4.
7.5.
7.6.
7.7.
8.1.
8.2.
8.3.
Ogólna koncepcja Systemu Zarządzania Nieruchomościami Policji . . 119
Misja, cele i użytkownicy systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .119
Ogólna architektura systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
Wymagania jakościowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122
Dekompozycja systemu na podsystemy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123
Wymagania systemowe i sprzętowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124
Wstępny opis funkcjonalności aplikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .125
Zgodność z obowiązującymi przepisami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .127
Założenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .129
Model logiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
Aplikacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
8 .
Baza danych i aplikacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Część III – Możliwości rozwoju systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
9 .
Możliwości integracji systemu zarządzania nieruchomościami
z innymi systemami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143
Możliwości integracji wytwarzanego rozwiązania technologicznego
z innymi systemami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .145
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .149
9.1.
9.2.
9.3.
10 . Rola map tematycznych w prezentacji danych dotyczących zarządzania
nieruchomościami Policji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
10.1. Możliwości zastosowania map tematycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151
10.2. Metody kartograficznej prezentacji cech ilościowych zarządzanych
nieruchomości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151
10.3. Zastosowanie map tematycznych w prezentacjach dotyczących zarządzania
nieruchomościami Policji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153
gospodarowanie bielecka.indd 4
2012-07-03 09:50:58
Zgłoś jeśli naruszono regulamin