Pytania - uczenie się i pamięć.doc

(72 KB) Pobierz

Jak psychologia poznawcza (? chyba, nie jestem pewna) tłumaczy zjawisko amnezji dziecięcej?

Amnezja dziecięcia to niepamięć obejmująca pierwsze lata życia człowieka. Hipoteza poznawcza: sposób kodowania a sposób wydobywania; pojawianie się wspomnień jest możliwe dopiero po ukształtowaniu się pojęcia „Ja”.

Wysokie wyniki w szkole ściśle zależą od inteligencji / Ta zależność wychodzi różnie w zależności od metody badawczej.

To pytanie z Włodarskiego. Generalnie zależność między wynikami a inteligencją jest bardzo wyraźna, więc zapewne pierwsze zdanie jest poprawne.

 Dwa pytania o reminiscencje -  jakiej grupy wiekowej dotyczy i u kogo występuje?

Reminiscencja – nieświadome wspomnienie, refleksja. Tyczy się osób po pięćdziesiątym roku życia – lepiej pamiętają zjawiska z okresu kiedy mieli 10 – 30 lat. W większości przywołuje pozytywne wspomnienia. Wyjaśniają ją trzy hipotezy: dojrzewania (zapamiętujemy młodość, bo to szczyt możliwości poznawczych), poznawcza („pierwsze razy” wyróżniają się) i kształtowania stabilnego systemu Ja („moje czasy”).

W Jagodzińskiej – reminiscencja występuje po 40 r.ż.

Reminiscencja krótkotrwała – np. student uczący się do egzaminu musi się z wiedza przespać i wtedy „lepiej” pamięta. Wynika to z faktu, że nasz mózg po dużej dawce informacji jest zmęczony, spada wydajność wydobywania informacji, ale kiedy odpocznie (czyli po jakimś krótkim czasie typu noc) zdolność do wydobywania informacji, które wcześniej zmagazynowaliśmy jest większa.

Czym psychoanaliza tłumaczy zapominanie?

Wyparciem – to usunięcie ze świadomości lub utrzymywanie poza świadomością myśli, wyobrażeń i wspomnień, które są bolesne lub budzą lęk (konflikt pomiędzy id i ego).

Czy świadkowie lepiej pamiętają twarz napastnika jeśli miał broń?

Wykształcony w ewolucji efekt „walcz albo uciekaj” powoduje, że świadek przestępstwa z użyciem broni skupia się na niej tak mocno, że nie zapamiętuje innych szczegółów takich jak np. twarz czy ubranie napastnika.

Wiek w jakim najczęściej występuje amnezję globalna?

50 – 60 r. ż. .Przejściowa amnezja globalna – nagła utrata pamięci obejmująca dni, tygodnie, lata – trwa zazwyczaj od kilku do kilkunastu godzin. Jedną z przyczyn może być jednostronne uszkodzenie wzgórza.

Czym jest efekt świeżości i efekt pierwszeństwa.

Efekt świeżości – silniejsze oddziaływanie informacji które są „najświeższe”, nadeszły jako ostatnie niż te, które pojawiły się wcześniej, dotyczy pamięci krótkotrwałej.

Efekt pierwszeństwa – kontrastowy efekt to efektu świeżości tj. pierwsza informacja wywiera na nas silniejszy wpływ niż informacje późniejsze ponieważ stanowi ona punkt odniesienia dla kolejnych informacji, które do nas docierają. Jako przykład: szybko wyrabiamy sobie zdanie o jakiejś osobie i późniejsze jej zachowania interpretujemy zgodnie z naszym pierwszym wrażeniem, dotyczy pamięci długotrwałej.

Rozważając pamięć jako proces należy badać (np. cała pamięć czy wydobywanie i przetwarzanie)?

Rozważając pamięć jako proces należy zbadać całą pamięć. Pamięć jako „magazyn” to przede wszystkim wydobywanie, przechowywanie itp.

Czy w warunkowaniu klasycznym zawsze reakcja bezwarunkowa jest taka sama jak warunkowa?

Nie. Samo założenie warunkowania klasycznego odnosi się do zachowania reakcji bezwarunkowej przy bodźcu warunkowym i co za tym idzie z reakcji bezwarunkowej na bodziec bezwarunkowy otrzymujemy reakcję warunkową na bodziec warunkowy – taka samą (np. ślinienie się psa gdy mu się podstawi pod pysk karmę, ślinienie się psa na dźwięk dzwonka oznaczającego „porę” pokarmową)

Nabywanie umiejętności (czy to funkcja wykładnicza, potęgowa, prawo efektu)?

Potęgowa (to taka opadająca, to znaczy po jakimś czasie efekty uczenia są mniej spektakularne)

Czym wyróżniał się Szereszewski?

W jednym z eksperymentów pokazano mu cyfry ułożone w cztery kolumny, (13 cyfr w dwóch środkowych kolumnach i 12 w brzegowych). Szereszewski przyglądał się im przez trzy minuty. Następnie odtworzył tablicę bezbłędnie, wymieniając wszystkie liczby w ciągu 40 sekund. Potrafił wymienić je w dowolnej kolejności – w kolumnach bądź rzędach, po przekątnej, ruchem skoczka szachowego. 90 sekund zajęło mu przekształcenie wszystkich 50 cyfr w jedną liczbę 50-cyfrową.

Amnezja następcza jest ..... niż wsteczna (?)

Coś do uzupełnienia z amnezją pourazowa po tępym urazie i po ogniskowym.

Amnezja pourazowa częściej występuje po urazach tępych i wstrząsowych niż ogniskowych. Ogniskowe uszkodzenie skutkuje afazjami/agnozjami.

Negatywne aspekty pamięci utajonej, pamięć utajona (występuje u wszystkich ludzi)

Stereotypy i uprzedzenia, nieświadomy plagiat, deja vu, efekt fałszywej sławy (z interpretacji wykresu ze slajdów: gdy w stanie podzielonej uwagi usłyszymy nowe nazwisko, prawdopodobieństwo zakwalifikowania go jako nowego jest wyższe niż w stanie „skupienia” :-))

Rozwinąć skrót SPI

Model SPI Tulvinga – relacje pomiędzy systemami pamięci. Kodowanie ma charakter seryjny (serial –S); Przechowywanie jest równoległe (parallel -P); Wydobywanie jest niezależne (independent-I)

Podać 3 czynniki które różnicują wpływ na pamięć jawną i utajoną.

Na wyniki w testach pamięci jawnej wpływają, a na wyniki utajonej nie: poziom przetwarzania, poziom uwagi, intencjonalność uczenia się, organizacja list, alkohol.

Uczenie się w różnych salach - co powoduje?

Że każda z sal jest innym kontekstem do przypominania (np. pamiętamy że w sali 192 uczyliśmy się działu statystyki opisowej)

Czy w depresji jest zaburzona pamięć operacyjna?

Tak, poza tym: negatywne emocje, stres i starszy wiek.


Transfer

To zjawisko przenoszenia wprawy, gdy uprzednio opanowana sprawność wpływa na uczenie się nowego materiału lub czynności. Człowiek uczy się całe życie; na uczenie się rzeczy nowych wpływa uczenie się uprzednie. Transfer odgrywa ogromna rolę w życiu człowieka: wpływa na zdobywanie sprawności motorycznej i intelektualnej, ale także determinuje emocje i charakter osobnika.

ñ        proakcja - Wpływ wcześniejszych doświadczeń na końcowe rezultaty kolejnego uczenia się

 

Przyczyny wyższej efektywności uczenia się rozłożonego w czasie

Rozłożenie uczenia w czasie sprzyja szybszemu opanowaniu materiału co przejawia się w mniejszej liczbie niezbędnych powtórzeń jak i jego trwalszemu przechowywaniu. Badania w tym zakresie rozpoczął EBBINGHAUS. Nawet stosowanie długich przerw między kolejnymi powtórzeniami jest korzystniejsze od uczenia się skomasowanego.

 

Cechy magazynów pamięciowych

Najczęściej wyróżnia się trzy magazyny : 1.Rejestr sensoryczny(SR) ,2. Magazyn pamięci krótkotrwałej (STS) i 3.Magazyn Pamięci długotrwałej(LTS)

SR – ultrakrótkotrwały, ma dużą pojemność, przechowuje bodźce tak jak trafiają do narządów zmysłów

STS – 15-30sek, niepojemny ale wiadomości łatwo odtworzyć, przeszukiwanie seryjne, kody pamięciowe

LTS – przechowuje bardzo długo nieograniczoną ilość informacji

 

Strategie zapamiętywania i przypominania

Zapamiętywanie – kodowanie: powtarzanie, organizowanie, werbalizacja, wyobrażenia, elaboracja

Przypominanie – wydobywanie: rozpoznawanie i reprodukcja.

 

Taksonomia uczenia się

Efekty uczenia się są u człowieka różnorodne. Niekiedy jednostka aktualizuje to co już było dawniej w jej doświadczeniu(rozpoznaje odtwarza) innym razem to co robi nie przypomina w ogóle tego co się działo aczkolwiek jest to rezultatem uczenia się- tworzenia nowych rzeczy. Taksonomia uwzględnia też zmiany pojawiające się w wyniku transferu.

 

Czy cenniejsze nagrody dają lepsze wyniki?

NIE (wysokość nagrody nie wpływa na to jak dobrze nauczymy się materiału).

 

Metapamięć (pamięć o pamięci)

To co jednostka wie o pamięci. Na ile potrafi przewidywać własne rezultaty, w jakim stopniu wykorzystuje instrukcje dotyczące zapamiętywania, co wie o strategiach poza pamięciowych, czy umie się nimi posługiwać W wynikach badań różnych autorów nie ma zgodności na temat znaczenia metapamięci dla przebiegu i rezultatów działań jednostki.

 

Zjawisko końca języka

Zjawisko polegające na poczuciu pamiętana przy niemożności reprodukcji - samodzielnego wydobywania informacji zawartej w śladzie pamięciowym, inaczej paramnezja (z pamięci utajonej)

 

Pamięć fleszowa

Zwana także „efektem lampy błyskowej”, jest szczególnym rodzajem pamięci autobiograficznej. Termin ten określa niezwykle żywe, wyraźne, nasycone opisami spostrzeżeń (głównie wzrokowych), trwałe, dostępne i bardzo szczegółowe wspomnienia, które dotyczą ważnych, emocjonalnych zdarzeń, mających dla jednostki istotne konsekwencje. Cechą charakterystyczną wspomnień tego typu jest utrzymująca się na wysokim poziomie pewność i wiara w nieomylność własnych wspomnień, którym może towarzyszyć niska trafność.

 

Zespół Korsakowa i encefalopatia Wernickiego

Zespół amnestyczny po uszkodzeniu międzymózgowia. Jest o tym sporo w Jagodzińskiej więc nie przepisuję :)

 

Przypadki dysocjacji reprodukcji i rozpoznawania

1)      nieświadomy plagiat

2)      paramnezja (koniec języka)

3)      jamais vu

4)      deja vu

 

Asymilacja i akomodacja

Asymilacja to głębokość przetwarzania i włączanie do struktury wiedzy przechowywanej umyśle. Akomodacja to zmiany wiedzy przechowywanej w umyśle.

 

Przechowywanie w bardzo długich odstępach czasu

Przechować można tylko to, co zostało zapamiętane – częstość zapominania jest często w rzeczywistości brakiem zapamiętania. Potęgowe prawo zapominania: z czasem coraz mniej zapominamy, ale ten proces się nie zatrzymuje. Szybciej zapominamy nazwiska, mniej ogólne prawidłowości. Im dłużej się uczymy i osiągamy lepsze wyniki, tym wolniej zapomnimy.

 

Teorie prototypów

Teorie prototypów – Poszczególne egzemplarze kategorii mogą przynależeć do niej w różnym stopniu. Część centralna -> rdzeń kategorii to PROTOTYP . Im bardziej dany egzemplarz jest podobny do prototypu , tym jest lepszym reprezentantem kategorii.

 

 

Pętla fonologiczna

Składa się z dwóch systemów: Magazynu-w którym przechowywana jest informacja(wewnętrzne ucho) oraz systemu mowy subwokalnej (wewnętrzny głos).Utrzymywana informacja ok.2secund.

ñ          Efekt podobieństwa fonologicznego: im bardziej podobne są do siebie elementy po względem fonologicznym, tym więcej pojawia się błędów w odtwarzaniu

ñ          Efekt leksykalny: wcześniejsza wiedza wpływa na zakres pamięci-jest on większy dla LIST SŁÓW

ñ           

Występuje w modelu pamięci Baddleya; funkcje (związane z mową) - utrzymywanie informacji akustycznej, bezgłośne powtarzanie, odświeżanie śladów pamięciowych oraz przechowywanie śladu; lokalizacja: przechowywanie - szczelina sylwiusza, powtarzanie - obszar Broca.

 

Przeuczenie jest pozytywne

PRAWDA :)

 

Efekt świeżości związany z pamięcią ....... a efekt pierwszeństwa z pamięcią .........(STM, LTM?)

STM i LTM (w kolejności)

 

Eksperyment Kintscha i Buschke

Słowa niepowiązane, homonimy lub synonimy. Inne jest kodowanie w STM i LTM. Jeśli badani zapamiętywali homonimy, pomyłki pojawiały się w STM (czyli kodowanie oparte na brzmieniu). Jeśli synonimy - pomyłki występowały w LTM (czyli kodowanie oparte na znaczeniu, semantyce).

 

Badanie "igła w stogu siana" - badany zasypywany był słowami związanymi z szydełkowaniem. Na pytanie czy wśród tych słów pojawiła się "igła"(nie było tego słowa) odpowiadał że tak (procedura DSR)

 

Efekt Prousta

Dotyczy pamięci węchowej. Polega na tym że zapachy przywołują wspomnienia.

 

Pamięć ekologiczna

Jest badana w warunkach naturalnych, dotyczy codziennych sytuacji życiowych.

 

Objętość STM - 7 +/-2 elementy

 

Otępienie starcze to zaburzenie pamięci... postępujące.

 

Jeżeli dziecko widzi obrazki i je nazywa

To jest to przejaw obrazowo-słownego charakteru ludzkiej percepcji.

 

Jak Paivio określa kodowanie?

Kodowanie wg Paivio jest podwójne: werbalne (logogeny) i niewerbalne (percepcyjne, imageny),  w pamięci długotrwałej.

 

Rozkłady wzmocnień

Rozkładem wzmocnień nazywamy zasadę, która ustanawia prawdopodobieństwo, iż określone pojawianie się zachowania spowoduje jego wzmocnienie. Inaczej mówiąc jest to wzmacnianie ściśle określonego sposobu pojawiania się reakcji. Rodzaje: wzmacnianie ciągłe i wygaszanie.

 

Rozkłady wzmocnień a reagowanie

Rozkłady zmienne – stałe tempo reagowania, rozkłady stałe – zmienne tempo reagowania

 

Etapy nabywania umiejętności

1)      Etap poznawczy (bliski związek nabywania umiejętności z rozwiązywaniem problemów) – operatory

2)      Etap asocjacyjny - etap w którym ludzie przestają stosować ogólne metody rozwiązywania problemów i zaczynają stosować specyficzne dla danego obszaru.Przekształcanie wiedzy deklaratywnej w proceduralną, reguły produkcji

3)      Etap autonomiczny: w miarę ćwiczenia umiejętność zmienia się przez dodawanie nowych reguł i wzmacnianie już istniejących. Umiejętność staje się bardziej automatyczna : wymaga mniej uwagi i mniej przeszkadza w wykonywaniu innych zadań/

 

Strategie poznawcze

1)      Powtarzanie (recytowanie ,przepisywanie)

2)      Elaboracja, aktywne przetwarzanie i wiązanie nowego materiału z wiedzą przechowywaną w pamięci długotrwałej.

3)      Organizowanie (grupowanie, plany).

 

Koncepcja poziomów przetwarzania, CRAIK I LOCKHART

1)      Ślad pamięciowy produktem ubocznym procesu przetwarzania.

2)      Przypominanie to próba odtworzenia oryginalnej sytuacji percepcji

3)      Siła śladu zależy od głębokości przetworzenia

4)      Proces przywoływania zapamiętanej informacji ma charakter konstruktywny. PROCES PRZYPOMINANIA = CHARAKTER KONSTRUKTYWNY.

 

Teoria ekforii synergistycznej

Ekforia to aktywowanie ukrytego engramu (śladu pamięciowego)polegające na współdziałaniu informacji zakodowanej w śladzie pamięciowym z informacją zawartą we wskazówce do odtwarzania.

 

 

Badanie Jacoby'ego

Identyfikacja percepcyjna najlepsza , gdy słowa bez kontekstu, rozpoznawanie najlepsze przy generowaniu.

 

Otępienie - zespoły z uszkodzeniem struktur podkorowych

Osłabienie funkcji wykonawczych w zakresie pamięci operacyjnej. Obniżanie się umiejętności nabywania nowych danych. Stopniowa utrata wcześniejszych wspomnień.

1)      Alzheimer

2)      Parkinson

3)      Pląsawica Huntingtona

4)      SM

 

Wcześniejsze pierwsze wspomnienia u chłopców czy dziewczynek?

O ile dobrze pamiętam z Jagodzińskiej, to u dziewczynek.

 

Cechy wspólne osób z nadzwyczajną pamięcią

(synestezja, poziom inteligencji czy brak cech wspólnych) tu musi być poprawna ta czwarta odpowiedź :)

 

Czy profesorowie zapamiętują twarze czy nazwiska studentów

Zdecydowanie nazwiska (badania Bahricka)

 

Zasada specyficzności kodowania

Zgodnie z nią prawdopodobieństwo odtworzenia treści zalezy od tego, czy dostępne wskazówki są podobne do informacji zawartych w śladzie pamięciowym.

 

Czy dłużej sa przechowywane inf w pamięci ikonicznej, czy w echoicznej?

Stawiam na echoiczną ;)

 

Najlepiej zapamiętywane są wyobrażenia...

interaktywne-dziwaczne (74%), interaktywne nie-dziwaczne (73%)

 

Jakie sa trzy najefektywniejsze strategie zapamiętywania?

ñ       Efekt generowania- info generowana przez uczącego się jest zapamiętywana lepiej niż informacja podawana z zewnątrz

ñ       Efekt "aha"- wgląd; rozwiązanie znalezione przez samego uczącego się jest pamiętane lepiej

ñ       Efekt wykonania- ludzie mają wyższe osiągnięcia pamięciowe, gdy sami wykonują jakieś zadanie, w porównaniu do sytuacji, gdy widzą jak ktoś inny wykonuje to zadanie

 

Badanie procedurą wiem/pamiętam

Badanie pamięci deklaratywnej/proceduralnej, uczenie się listy słów i późniejsza weryfikacja.

 

Wspomnienia z dzieciństwa to pamięć semantyczna?

NIE

 

Czym wsławił się Rajan Mahadeva?

Zapamiętał 40 000 kolejnych cyfr liczby pi


Jaka kara jest najbardziej efektywna?

1)...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin