SKRYPT jagodzińska.doc

(176 KB) Pobierz

NAJGENIALNIEJSZY SKRYPT POD SŁOŃCEM

 

Przyjemnego czytania, owocnej nauki i czego tylko dusza zapragnie.

Całuję Was Robaczki!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKŁAD nr 1

Pamięć – sposoby, dzięki którym sięgamy do naszych przeszłych doświadczeń, aby wykorzystać te informacje w teraźniejszości

Pamięć jako PROCES:

a)     Kodowanie – zapamiętywanie

b)     Przechowywanie

c)     Przypominanie – wydobywanie

 

Uczenie się – proces, na skutek którego zachodzą względnie trwałe zmiany w potencjale zachowaniowym

è    Koncepcje poznawcze: proces ukierunkowany na cel. Ma charakter konstruktywny i kumulatywny – wiedza nie jest nabywana z zewnątrz tylko dzięki reorganizacji zachodzącej w mózgu (swego rodzaju wygrzebywanie)

Uczenie się to NABYWANIE a pamięć to PRZECHOWYWANIE.

 

UCZENIE SIĘ

PAMIĘĆ

Nurt behawiorystyczny (aby zrozumieć zachowanie, należy zrozumieć jak zostało nabyte)

Nurt poznawczy (zrozumieć jak funkcjonuje dojrzały system poznawczy)

·         Badanie zwierząt

·         Badania nad ludźmi

·         Poszukiwanie mechanizmów

·         Podstawy neuronalne

·         Badania laboratoryjne

·         Badania laboratoryjne

 

·         Badania w warunkach naturalnych

 

Podział PAMIĘCI ze względu na:

MECHANIZM WYDOBYCIA

FORMAT PRZECHOWYWANIA

ROZUMIENIE

TRWAŁOŚĆ PRZECHOWYWANIA

UDZIAŁ WOLI

deklaratywna

epizodyczna

mechaniczna

Bezpośrednia (świeża)

dowolna

proceduralna

semantyczna

logiczna

Odroczona (trwała)

mimowolna

 

 

 

PRZEDMIOT

RODZAJ PRZYPOMNIENIA

CZAS PRZECHOWYWANIA

FUKCJE

ŚWIADOMOŚĆ

obrazowa

rozpoznawcza

ultrakrótka

operacyjna

jawna

Słowna

odtwórcza

STM

trwała

utajona

uczuć

 

LTM

 

 

 

+ autobiograficzna
+ ekologiczna

+ gatunkowa (dziedziczna)
+ osobnicza (doświadczenia indywidualne)

Uczenie się UTAJONE:

·         Edward Tolman

·         Nie musi się odbywać przy pomocy wzmacniacza

·         Polega na utworzeniu mapy poznawczej

Doświadczenie nr 1-> MAŁPA:
Kiedy w doświadczeniu, postawimy przed małpą dwa pojemniki, gdzie pod jednym jest banan, a pod drugim nie i małpa podniesie pojemnik, pod którym nie ma jedzenia, będzie szukała go dalej i w końcu trafi na banana. Jeśli wyuczone zachowanie zwierzęcia je zawiedzie, nie jest ono bezradne, ale podejmuje kolejne reakcje i dokonuje kolejnych wyborów.

Doświadczenie nr 2 -> SZCZURY:
Szczury, które już kiedyś brały udział w doświadczeniu z labiryntem, w drugiej próbie szybciej trafiły do jedzenia niż szczury, które znalazły się w labiryncie po raz pierwszy.

Uczenie się PRZEZ BEZPOŚREDNIE KOJARZENIE BODŹCÓW I REAKCJI:

·         Utrwalenie związków przez powtórzenia i wzmocnienia

Uczenie się POZNAWCZE:

·         Występują procesy pomiędzy sytuacją a zachowaniem

·         Zmiana zachowania wywołana indywidualnym doświadczeniem

·         Rozwój pamięci deklaratywnej, epizodycznej i semantycznej

·         Uczenie się spostrzeżeniowe

·         Rozwiązywanie problemów

Uczenie się PRZEZ PRÓBY I BŁĘDY:

·         W nowej sytuacji; rozpoznawanie nowego układu zależności

·         Nieekonomiczny sposób uczenia się (ostatnia deska ratunku)

Wiąże się z tym również PRAWO EFEKTU (Thorndike) -> najsilniej utrwalają się czynności, po których następuje nagroda bądź satysfakcja.

Uczenie się PRZEZ WGLĄD:

·         Zrozumienie

·         Organizacja materiału (nadawanie struktury)

·         Wniknięcie w istotę rzeczy

Uczenie się ZŁOŻONYCH REAKCJI:

·         Tworzenie łańcuchów nawykowych

·         Nabywanie umiejętności sensomotorycznych (zmysłowo-ruchowych) i zachowań werbalnych (mowa)

Uczenie się ŚWIADOME:

·         Nabywanie wiedzy

·         Rozwiązywanie problemów

Uczenie się NIEŚWIADOME:

·         „posiadanie wiedzy”, wykorzystywanie jej bez zdolności słownego jej opisania

·         Bezpośrednie kojarzenie bodźców

Uczenie się ZAMIERZONE:

·         Słuchanie poleceń, robienie notatek, powtarzanie

·         Zdolność koncentracji uwagi

Uczenie się NIEZAMIERZONE:

·         Bezwiedne przyswajanie wiedzy i treści

·         Uwaga mimowolna

Uczenie się UBOCZNE:

·         Mimowolne

·         Przy okazji wykonywania innych czynności

Uczenie się SPOŁECZNE:

·         Poprzez obserwowanie zachowań innych ludzi

·         Modelowanie bądź naśladowanie

Warunkowanie KLASYCZNE:

·         Uczenie się nowych bodźców
 

·         Bodziec bezwarunkowy (Sb) – reakcja bezwarunkowa (Rb)

·         Bodziec warunkowy (Sw) – reakcja bezwarunkowa (Rb)

·         Bodziec warunkowy (Sw) – reakcja warunkowa (Rw)
 

·         Odruchy wrodzone 

Na poziomie behawioralnym warunkowanie klasyczne u wszystkich organizmów jest podobne.

Doświadczenie nr 1 -> PIES
Jeśli bezpośrednio przed podaniem psu pokarmu zadzwoni dzwonek, to po kilku próbach na sam dźwięk dzwonka pies za...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin