NAJGENIALNIEJSZY SKRYPT POD SŁOŃCEM
Przyjemnego czytania, owocnej nauki i czego tylko dusza zapragnie.
Całuję Was Robaczki!
WYKŁAD nr 1
Pamięć – sposoby, dzięki którym sięgamy do naszych przeszłych doświadczeń, aby wykorzystać te informacje w teraźniejszości
Pamięć jako PROCES:
a) Kodowanie – zapamiętywanie
b) Przechowywanie
c) Przypominanie – wydobywanie
Uczenie się – proces, na skutek którego zachodzą względnie trwałe zmiany w potencjale zachowaniowym
è Koncepcje poznawcze: proces ukierunkowany na cel. Ma charakter konstruktywny i kumulatywny – wiedza nie jest nabywana z zewnątrz tylko dzięki reorganizacji zachodzącej w mózgu (swego rodzaju wygrzebywanie)
Uczenie się to NABYWANIE a pamięć to PRZECHOWYWANIE.
UCZENIE SIĘ
PAMIĘĆ
Nurt behawiorystyczny (aby zrozumieć zachowanie, należy zrozumieć jak zostało nabyte)
Nurt poznawczy (zrozumieć jak funkcjonuje dojrzały system poznawczy)
· Badanie zwierząt
· Badania nad ludźmi
· Poszukiwanie mechanizmów
· Podstawy neuronalne
· Badania laboratoryjne
· Badania w warunkach naturalnych
Podział PAMIĘCI ze względu na:
MECHANIZM WYDOBYCIA
FORMAT PRZECHOWYWANIA
ROZUMIENIE
TRWAŁOŚĆ PRZECHOWYWANIA
UDZIAŁ WOLI
deklaratywna
epizodyczna
mechaniczna
Bezpośrednia (świeża)
dowolna
proceduralna
semantyczna
logiczna
Odroczona (trwała)
mimowolna
PRZEDMIOT
RODZAJ PRZYPOMNIENIA
CZAS PRZECHOWYWANIA
FUKCJE
ŚWIADOMOŚĆ
obrazowa
rozpoznawcza
ultrakrótka
operacyjna
jawna
Słowna
odtwórcza
STM
trwała
utajona
uczuć
LTM
+ autobiograficzna+ ekologiczna
+ gatunkowa (dziedziczna)+ osobnicza (doświadczenia indywidualne)
Uczenie się UTAJONE:
· Edward Tolman
· Nie musi się odbywać przy pomocy wzmacniacza
· Polega na utworzeniu mapy poznawczej
Doświadczenie nr 1-> MAŁPA:Kiedy w doświadczeniu, postawimy przed małpą dwa pojemniki, gdzie pod jednym jest banan, a pod drugim nie i małpa podniesie pojemnik, pod którym nie ma jedzenia, będzie szukała go dalej i w końcu trafi na banana. Jeśli wyuczone zachowanie zwierzęcia je zawiedzie, nie jest ono bezradne, ale podejmuje kolejne reakcje i dokonuje kolejnych wyborów.
Doświadczenie nr 2 -> SZCZURY:Szczury, które już kiedyś brały udział w doświadczeniu z labiryntem, w drugiej próbie szybciej trafiły do jedzenia niż szczury, które znalazły się w labiryncie po raz pierwszy.
Uczenie się PRZEZ BEZPOŚREDNIE KOJARZENIE BODŹCÓW I REAKCJI:
· Utrwalenie związków przez powtórzenia i wzmocnienia
Uczenie się POZNAWCZE:
· Występują procesy pomiędzy sytuacją a zachowaniem
· Zmiana zachowania wywołana indywidualnym doświadczeniem
· Rozwój pamięci deklaratywnej, epizodycznej i semantycznej
· Uczenie się spostrzeżeniowe
· Rozwiązywanie problemów
Uczenie się PRZEZ PRÓBY I BŁĘDY:
· W nowej sytuacji; rozpoznawanie nowego układu zależności
· Nieekonomiczny sposób uczenia się (ostatnia deska ratunku)
Wiąże się z tym również PRAWO EFEKTU (Thorndike) -> najsilniej utrwalają się czynności, po których następuje nagroda bądź satysfakcja.
Uczenie się PRZEZ WGLĄD:
· Zrozumienie
· Organizacja materiału (nadawanie struktury)
· Wniknięcie w istotę rzeczy
Uczenie się ZŁOŻONYCH REAKCJI:
· Tworzenie łańcuchów nawykowych
· Nabywanie umiejętności sensomotorycznych (zmysłowo-ruchowych) i zachowań werbalnych (mowa)
Uczenie się ŚWIADOME:
· Nabywanie wiedzy
Uczenie się NIEŚWIADOME:
· „posiadanie wiedzy”, wykorzystywanie jej bez zdolności słownego jej opisania
· Bezpośrednie kojarzenie bodźców
Uczenie się ZAMIERZONE:
· Słuchanie poleceń, robienie notatek, powtarzanie
· Zdolność koncentracji uwagi
Uczenie się NIEZAMIERZONE:
· Bezwiedne przyswajanie wiedzy i treści
· Uwaga mimowolna
Uczenie się UBOCZNE:
· Mimowolne
· Przy okazji wykonywania innych czynności
Uczenie się SPOŁECZNE:
· Poprzez obserwowanie zachowań innych ludzi
· Modelowanie bądź naśladowanie
Warunkowanie KLASYCZNE:
· Uczenie się nowych bodźców
· Bodziec bezwarunkowy (Sb) – reakcja bezwarunkowa (Rb)
· Bodziec warunkowy (Sw) – reakcja bezwarunkowa (Rb)
· Bodziec warunkowy (Sw) – reakcja warunkowa (Rw)
· Odruchy wrodzone
Na poziomie behawioralnym warunkowanie klasyczne u wszystkich organizmów jest podobne.Doświadczenie nr 1 -> PIESJeśli bezpośrednio przed podaniem psu pokarmu zadzwoni dzwonek, to po kilku próbach na sam dźwięk dzwonka pies za...
wsobietylkoja