Wykład 9.doc

(36 KB) Pobierz

                                                Wykład 9                                            17.01.2012

Edukacja zdrowotna w dydaktyce.

 

Czynniki mające istotny wpływ na zdrowie:

Ø     styl życia 53%

Ø     dziedziczność 16%

Ø     opieka zdrowotna 10%

Ø     środowisko 21%

 

Kierunki oddziaływania na wychowanka:

ü     rodzina

ü     placówki wychowania pozaszkolnego

ü     administracja publiczna

ü     instytucje usługowe

ü     zakłady pracy

ü     organizacje społeczne

ü     środowisko rówieśnicze

 

Zachowania zdrowotne w zdrowiu -  obejmują działania jednostki zdrowej, mogą być ukierunkowane na umacnianie zdrowia, zapobieganie chorobom, lub jak najwcześniejsze ich wykrywanie lub mogą sprzyjać utracie zdrowia, toteż należy je eliminować.

 

Programy edukacyjno- zdrowotne.

 

polecenie 1.

1)    temat programu

2)    cele:  

·        cel ogólny

·        cele szczegółowe:

o       w dziedzinie poznawczej

o       w dziedzinie psychoruchowej

o       w dziedzinie afektywnej

    3) grupa edukacyjna

    4) czas realizacji programu

 

 

polecenie 2.

test prawda/ fałsz

diagnoza wstępna

 

polecenie 3

·        treści

·        sposób realizacji treści- to metody nauczania i środki dydaktyczne

·        literatura

 

polecenie 4

Raport indywidualny z realizacji programu

 

Edukacja zdrowotna to proces kształtowania postaw sprzyjających zdrowiu poprzez:

ü     dostarczanie i wzmacnianie zasobu informacji o uwarunkowaniach zdrowia, choroby, niepełnosprawności, funkcjonowania systemu ochrony zdrowia

ü     oddziaływanie na sferę afektywną w celu rozwijania racjonalnego stosunku do siebie , innych osób oraz wytworów życia społecznego                 i norm kulturowych

ü     wyzwalanie tendencji i gotowości do działania według proponowanych programów i wzorców akceptowanych społecznie

ü     jest inwestowaniem w rozwój człowieka, poprzez oddziaływanie na świadomość, kształtowanie umiejętności dokonywania trafnych wyborów, rozbudowuje odpowiedzialności za podjęte decyzje zdrowotne

ü     nie jest tym samym co promocja zdrowia

ü     jest komplementarnym, nieodzownym i nieodłącznym elementem promocji zdrowia

ü     wszechstronną działalnością zmierzającą do celowego kształtowania postaw i zachowań jednostki w kierunku korzystnym dla jej zdrowia, czynników ryzyka, sposobów radzenia sobie z problemami zdrowotnymi oraz korzystania z usług społecznych i zdrowotnych

ü     jest celowym i świadomym procesem kształtowania racjonalnego stosunku do zdrowia, choroby, niepełnosprawności i śmierci.

 

 

 

Perspektywy widzenia jakości życia:  ( EGZAMIN!!!)

·        intrapersonalna - ja wobec siebie

·        interpersonalna- ja wobec innych

·        funkcjonalno- materialna-  ja wobec warunków codziennego życia   i pracy zawodowej

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin