Wykład 9 17.01.2012
Edukacja zdrowotna w dydaktyce.
Czynniki mające istotny wpływ na zdrowie:
Ø styl życia 53%
Ø dziedziczność 16%
Ø opieka zdrowotna 10%
Ø środowisko 21%
Kierunki oddziaływania na wychowanka:
ü rodzina
ü placówki wychowania pozaszkolnego
ü administracja publiczna
ü instytucje usługowe
ü zakłady pracy
ü organizacje społeczne
ü środowisko rówieśnicze
Zachowania zdrowotne w zdrowiu - obejmują działania jednostki zdrowej, mogą być ukierunkowane na umacnianie zdrowia, zapobieganie chorobom, lub jak najwcześniejsze ich wykrywanie lub mogą sprzyjać utracie zdrowia, toteż należy je eliminować.
Programy edukacyjno- zdrowotne.
polecenie 1.
1) temat programu
2) cele:
· cel ogólny
· cele szczegółowe:
o w dziedzinie poznawczej
o w dziedzinie psychoruchowej
o w dziedzinie afektywnej
3) grupa edukacyjna
4) czas realizacji programu
polecenie 2.
test prawda/ fałsz
diagnoza wstępna
polecenie 3
· treści
· sposób realizacji treści- to metody nauczania i środki dydaktyczne
· literatura
polecenie 4
Raport indywidualny z realizacji programu
Edukacja zdrowotna to proces kształtowania postaw sprzyjających zdrowiu poprzez:
ü dostarczanie i wzmacnianie zasobu informacji o uwarunkowaniach zdrowia, choroby, niepełnosprawności, funkcjonowania systemu ochrony zdrowia
ü oddziaływanie na sferę afektywną w celu rozwijania racjonalnego stosunku do siebie , innych osób oraz wytworów życia społecznego i norm kulturowych
ü wyzwalanie tendencji i gotowości do działania według proponowanych programów i wzorców akceptowanych społecznie
ü jest inwestowaniem w rozwój człowieka, poprzez oddziaływanie na świadomość, kształtowanie umiejętności dokonywania trafnych wyborów, rozbudowuje odpowiedzialności za podjęte decyzje zdrowotne
ü nie jest tym samym co promocja zdrowia
ü jest komplementarnym, nieodzownym i nieodłącznym elementem promocji zdrowia
ü wszechstronną działalnością zmierzającą do celowego kształtowania postaw i zachowań jednostki w kierunku korzystnym dla jej zdrowia, czynników ryzyka, sposobów radzenia sobie z problemami zdrowotnymi oraz korzystania z usług społecznych i zdrowotnych
ü jest celowym i świadomym procesem kształtowania racjonalnego stosunku do zdrowia, choroby, niepełnosprawności i śmierci.
Perspektywy widzenia jakości życia: ( EGZAMIN!!!)
· intrapersonalna - ja wobec siebie
· interpersonalna- ja wobec innych
· funkcjonalno- materialna- ja wobec warunków codziennego życia i pracy zawodowej
3
teresawawa