plan przykładowy1.pdf

(202 KB) Pobierz
Szkoła Podstawowa nr 3 w Lubartowie
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY
NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
mgr Anna Mioduchowska
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY
NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
mgr Anna Mioduchowska
Nauczyciel – wychowawca świetlicy
Szkoła Podstawowa nr 3 w Lubartowie
Opiekun stażu:
mgr Iwona Bugno
Czas trwania stażu:
9 miesięcy (od 01.09.2009 r. do 31.05.2010 r.)
Posiadane wykształcenie:
wyższe z przygotowaniem pedagogicznym.
Cel główny:
Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Cele szczegółowe:
Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły.
Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole.
Nabycie umiejętności prowadzenia dokumentacji obowiązującej w świetlicy.
Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków
pracy.
Doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu
lub innych nauczycieli oraz omawianie tych zajęć.
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i ich omawianie.
Podniesienie kompetencji zawodowych poprzez udział w formach doskonalenia zawodowego
oraz poprzez samokształcenie.
Wspieranie aktywności twórczej dzieci.
Pomaganie uczniom w nauce i wyrównywanie braków szkolnych.
Pogłębianie kontaktów z rodzicami i wychowawcami klas.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie
uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli
Zgodnie z § 6 ust.2 pkt.1
Znajomość organizacji zadań i zasad funkcjonowania szkoły,
w której nauczyciel odbywa staż.
SPOSÓB
DOKUMENTOWANIA
( DOWODY
REALIZACJI )
LP.
ZADANIA
FORMY
REALIZACJI
OSOBY
WSPIERAJĄCE
TERMIN
1
Poznanie
procedury
osiągnięcia
awansu
zawodowego.
Analiza karty
nauczyciela.
Poznanie przepisów
prawa oświatowego
dotyczących awansu
zawodowego.
Napisanie planu
rozwoju
zawodowego.
Bezpośrednia
rozmowa, zawarcie
kontraktu
z opiekunem.
Dyrektor szkoły,
opiekun stażu.
Opracowanie
i zatwierdzenie planu
rozwoju zawodowego.
Wrzesień.
2
Nawiązanie
współpracy
z opiekunem
stażu.
Opiekun stażu.
Opracowanie zasad
współpracy,
rozmowy, hospitacje.
Wrzesień.
3
Ustalenie
z opiekunem
terminów spotkań,
tematyki zajęć
na okres stażu,
ustalenie
terminów zajęć
obserwowanych
i prowadzonych.
Opracowanie
zakresu i tematów
zajęć.
Opiekun stażu.
Scenariusze zajęć
i potwierdzenie
opiekuna stażu.
Wrzesień.
4
Dokumentacja
realizacji planu
rozwoju
zawodowego.
Gromadzenie
dokumentacji
potrzebnej do
uzyskania awansu
zawodowego.
Opiekun stażu.
Opis dokumentów działań
programów, scenariuszy,
wydarzeń itp.
Na bieżąco.
5
Przygotowanie
projektu
sprawozdania
z realizacji planu.
Opis realizacji
niniejszego planu.
Opiekun stażu.
Sprawozdanie z realizacji
planu rozwoju
zawodowego.
Lista obecności
na
Radach Pedagogicznych
i zespołach
samokształceniowych.
Maj.
6
Poznanie
organizacji i zasad
funkcjonowania
szkoły.
Udział w Radach
Pedagogicznych i
zespołach samo-
kształceniowych.
Opiekun stażu,
Dyrektor,
nauczyciele.
Na bieżąco.
7
Poznanie:
a) obowiązującej
dokumentacji:
statut szkoły,
program
wychowawczy,
b) dokumentów
związanych
z zajęciami
opiekuńczo-
wychowawczymi:
dziennik zajęć
wychowawczych,
rozkłady zajęć itp.
Zapoznanie się
z tygodniowym
planem zajęć w
szkole, dyżurami,
zastępstwami
i zasadami
współpracy
dyrektora
z pracownikami.
Określenie roli
wychowawcy
świetlicy.
Opracowanie
planu,
dokumentacji
świetlicy.
Analiza
dokumentacji,
dokonywanie
samodzielnych
wpisów do
dzienników.
Opracowanie
projektu planu pracy
opiekuńczo-
wychowawczego
świetlicy.
Opiekun stażu,
Dyrektor,
pedagog szkolny.
Wpisy w dziennikach.
Projekt planu pracy
świetlicy.
Wrzesień/
październik
8
Obserwacja, udział
w spotkaniach
zespołowych,
spotkaniach Rady
Pedagogicznej,
rozmowa z innymi
nauczycielami.
Opiekun stażu,
Dyrektor,
nauczyciele.
Organizacja zajęć
własnych, udział
w zajęciach prowadzonych
przez innych nauczycieli,
udział w spotkaniach
Rady Pedagogicznej.
Wrzesień.
9
Bezpośrednia
rozmowa.
Dyrektor,
wychowawcy klas,
wychowawca
świetlicy,
pedagog szkolny.
Uwagi w autorefleksji.
Na bieżąco.
10
Poznanie
przepisów
bezpieczeństwa
i higieny pracy
w szkole.
(Szkolenia BHP.)
Udział w szkoleniu
wewnętrznym oraz
literatura
obowiązujących
aktów prawnych.
Opiekun stażu,
Dyrektor.
Oświadczenie o znajomości
przepisów i świadectwo
ukończenia kursu.
Wrzesień/
październik
Zgodnie z: § 6 ust.2 pkt.2
Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły,
w której nauczyciel odbywał staż.
(Rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych oraz rozwijanie spostrzegawczości,
umiejętności analizy i wyciągania wniosków.)
1
Obserwacja zajęć
prowadzonych
przez opiekuna lub
innego nauczyciela
oraz pedagoga
szkolnego.
Obserwacja według
wcześniej
opracowanych
narzędzi, omówienie
i zapisanie jej
wyników.
Dyrektor,
opiekun stażu,
pedagog szkolny,
nauczyciele.
Wnioski z obserwacji.
Co
najmniej
raz
w miesiącu.
2
Prowadzenie zajęć
w obecności
opiekuna, innego
nauczyciela lub
dyrektora.
Opracowanie
scenariusza zajęć.
Dyrektor,
opiekun stażu,
pedagog szkolny,
nauczyciele.
Konspekty z zajęć,
wnioski i uwagi
do realizacji.
Co
najmniej
raz
w miesiącu.
3
Ocena własnych
umiejętności,
analiza mocnych i
słabych stron
własnej
działalności.
Działanie
autorefleksyjne,
dokumentacja efektów
własnej pracy.
Opiekun stażu.
Autorefleksja.
Samoocena.
Na bieżąco.
4
Uczestnictwo
w doskonaleniu
zawodowym.
Udział w kursach
i szkoleniach, zbieranie
informacji mogących
pomóc w dalszej pracy,
lektura czasopism
pedagogicznych
i psychologicznych
oraz książek o tematyce
pedagogiczno-
psychologicznej.
Opiekun stażu,
Dyrektor,
bibliotekarki.
Zaświadczenie,
potwierdzenie udziału
przez opiekuna stażu.
Pisemna prezentacja
przeczytanych książek.
Na bieżąco.
5
Wspomaganie
aktywności
twórczej dzieci .
Udział wychowanków
w konkursach.
Współorganizowanie
konkursów.
Dyrektor,
opiekun stażu
organizatorzy.
Potwierdzenia
od organizatorów,
dyplomy,
sprawozdania
z organizacji konkursów.
W trakcie
stażu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin