Mini Przewodnik - Podstawy Dziennikarstwa Oraz Współpracy z Mediami.pdf

(2095 KB) Pobierz
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie
Projekt współfinansowany ze
środków
Unii Europejskiej
w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013
PODSTAWY DZIENNIKARSTWA
ORAZ
WSPÓŁPRACY Z MEDIAMI
Mini przewodnik po tematyce
dla uczestników szkolenia
dla
przedstawicieli lokalnych grup działania
Centrum Doradztwa Rolniczego
w Brwinowie Oddział w Krakowie
Kraków 2010
Podstawy dziennikarstwa oraz współpracy z mediami – mini przewodnik po tematyce dla lokalnych grup działania
Podstawy dziennikarstwa oraz współpracy z mediami
Mini przewodnik dla lokalnych grup działania oraz doradców rolnych
Centrum Doradztwa Rolniczego
w Brwinowie Oddział w Krakowie
Autorzy opracowań:
Zbigniew Bajka
Jolanta Brudnik i Sylwia Filas
Leszek Leśniak
Leszek Mazan
Zygmunt Moszkowicz
Tadeusz Skoczek
Andrzej Sowa
Redakcja:
Leszek Leśniak
współpraca:
Stanisław Gawor
ISBN: 987-83-924526-4-5
© Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie
Kraków 2010
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie”.
Publikacja współfinansowana ze
środków
Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013
Instytucja zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
2 z 120
Podstawy dziennikarstwa oraz współpracy z mediami – mini przewodnik po tematyce dla lokalnych grup działania
Spis treści:
Str.
4
1.
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
1.6.
Wstęp
Komunikacja zewnętrzna – LGD z otoczeniem
Pojęcie organizacji
Misja a komunikacja
Budowanie wizerunku
Public Relations w organizacji pozarządowej
Komunikacja ze społecznościami
Reputacja
6
6
11
12
14
17
19
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
2.6.
2.7.
2.8.
2.9.
Środki
masowej komunikacji – historia i współczesność
Zarys
Geneza i prapoczątki mediów
Współczesność mediów elektronicznych
Rynek mediów w Polsce na tle sytuacji europejskiej
Prasa w Polsce w okresie transformacji ustrojowej
Radio w Polsce po przełomie 1989 roku
Telewizja w Polsce w warunkach wolnego rynku mediów
Rozwój internetu i usług internetowych oraz telefonii komórkowej
Miejsce mediów w kulturze współczesnej
22
22
26
35
37
40
45
47
50
53
3.
4.
4.1
4.2
4.3.
Podstawowe formy twórczości dziennikarskiej
Dziennikarstwo internetowe
Dziennikarstwo internetowe, czyli przyszłość
Internetowa audycja, czyli o ywienie przekazu
Telewizja internetowa – koniec monopolu
55
62
62
64
65
5.
5.1.
5.2.
5.3.
Telewizja najbardziej opiniotwórcze medium
Początki telewizji
Słowo o historii telewizji w Polsce
Media regionalne lokalne, a marketing terytorialny
67
67
69
70
6.
6.1
6.2.
6.3.
6.4.
6.5.
6.6.
Radio – nadal popularna technika komunikacji
Radio wczoraj i dziś
Kilka zdań historii
Radio w Polsce (dawniej)
Radio dzisiaj
Przyszłość Radia
Przygotowanie audycji
83
83
84
84
86
89
89
7.
7.1
7.2.
7.3.
7.4.
7.5.
Podstawy komunikacji interpersonalnej
Proces komunikowania się i jego podstawowe elementy
Poziomy komunikacji
Bariery komunikacyjne
Komunikacja interpersonalna – wskazówki praktyczne
Komunikacja niewerbalna – rozumienie „mowy ciała”
93
93
94
97
99
106
8.
Rzecznik prasowy LGD
112
3 z 120
Podstawy dziennikarstwa oraz współpracy z mediami – mini przewodnik po tematyce dla lokalnych grup działania
WSTĘP
Integracja Polski z Unią Europejską wprowadziła do ycia lokalnych społeczności na
obszarach wiejskich wiele nowych zjawisk i wywołała procesy dynamizujące rozwój
ró norodnych form aktywności ludzi, organizacji, firm i struktur władzy. W tych procesach
uczestniczą z coraz lepszym skutkiem lokalne grupy działania. Wzmacnianie pozycji
partnerstw w lokalnych społecznościach jest koniecznością aby rosła rola tych partnerstw
w kształtowaniu aktywnych prospołecznych postaw ludzi. Tym celom słu y strategia
komunikacji LGD z otoczeniem.
Podstawowym elementem strategii docierania z informacjami jest zacieśnienie kontaktów
roboczych z mediami, aby z jednej strony zwiększyć zrozumienie wśród społeczeństwa ró nych
zjawisk naturalnych, a z drugiej odpowiadać autorytatywnie i szybko na pytania stawiane przez
społeczeństwo i media.
„Mini przewodnik po tematyce szkolenia” jest przeznaczony dla wszystkich,
którzy są zainteresowani doskonaleniem metod komunikacji i podnoszeniem poziomu
twórczości dziennikarskiej wykorzystywanej przez lokalne grupy działania w komunikacji
wewnętrznej i zewnętrznej.
W „Mini przewodniku…” omówiono zagadnienia związane z komunikacją lokalnych
grup działania z otoczeniem zewnętrznym oraz funkcjonowanie rzecznictwa prasowego
w partnerstwie, a tak e podstawy komunikacji interpersonalnej. Został przedstawiony zarys
historii
środków
masowej komunikacji i aktualne problemy mediów w Polsce, podstawowe
formy twórczości dziennikarskiej, a tak e opisane zostały podstawowe kwestie związane
z dziennikarstwem internetowym. Opisane zostały dwie główne techniki komunikacji
masowej telewizja i radio.
Znaczny postęp, jaki dokonał się w technologii komunikacyjnej ułatwił dotarcie
z informacją do społeczeństwa. Jednocześnie wzrosło „tempo”
ycia w rozumieniu
aktywności jednostek jak i zbiorowości, w tym interesujących nas szczególnie lokalnych
społeczności. Informacja obiektywna i prawdziwa ma swoją wartość o tyle, o ile jest
natychmiast rozpowszechniana wszelkimi dostępnymi metodami, co wymaga współpracy
4 z 120
Podstawy dziennikarstwa oraz współpracy z mediami – mini przewodnik po tematyce dla lokalnych grup działania
wszystkich partnerów w lokalnych grupach działania, ekspertów i doradców oraz właściwych
władz i instytucji zaanga owanych w rozwój obszarów wiejskich.
Niniejszy „Mini przewodnik…”
zawiera odniesienia do wielu opublikowanych
materiałów, dotyczących mediów i komunikacji społecznej, w których mo na znaleźć
szczegółowe wskazówki z ró nych dziedzin związanych z tematyką szkolenia.
„Mini przewodnik…” pomyślany został jako zbiór materiałów opracowanych głównie
przez wykładowców realizujących program szkolenia, ale tak e zawierający ró nego rodzaju
ciekawostki z obszaru problemowego – historia i rozwój mediów.
Leszek Leśniak
5 z 120
Zgłoś jeśli naruszono regulamin