Sekrety samokształcenia Jadwiga Płocka.pdf

(620 KB) Pobierz
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji
"Sekrety samokształcenia"
Darmowa publikacja dostarczona przez
ZloteMysli.pl
Copyright by Złote Myśli & Jadwiga Płocka, rok 2008
Autor: Jadwiga Płocka
Tytuł: Sekrety samokształcenia
Data: 13.09.2016
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
www.zlotemysli.pl
email:
kontakt@zlotemysli.pl
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie
w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody Wydawcy. Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo Złote Myśli nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
SPIS TREŚCI
I WSTĘP.............................................................................................5
Witaj!....................................................................................................................5
Podziękowania
...................................................................................................11
II WPROWADZENIE – KILKA PODSTAWOWYCH POJĘĆ...............12
Kilka podstawowych pojęć.................................................................................12
Andragogika...................................................................................................13
Kształcenie ustawiczne..................................................................................14
Samokształcenie............................................................................................15
Samoocena.....................................................................................................15
Samodoskonalenie.........................................................................................17
Samokontrola................................................................................................18
Samodyscyplina.............................................................................................19
Kształcenie na odległość
..............................................................................20
Technologia Informacyjna............................................................................20
E-learning......................................................................................................22
Kształcić się? – dlaczego? Jaki to ma sens – tyle wysiłku? Po co?..................24
III DLACZEGO CZŁOWIEK DOROSŁY POWINIEN SIE UCZYĆ?......25
IV TAJNIKI SAMOKSZTAŁCENIA...................................................35
Jakie znaczenie może mieć samokształcenie?..................................................37
Przystąp do procesu decyzyjnego!....................................................................39
W jaki sposób chcę zrealizować zamierzony cel?.............................................43
Jaką drogę wybrać, aby samokształcenie było efektywne?..............................45
V PROSTA DROGA DO SUKCESU....................................................59
Model kształcenia przez całe życie....................................................................60
Rola i funkcje nauczyciela konsultanta i słuchacza..........................................63
Konsultacje, konferencje, sesje.........................................................................67
Model konferencji.........................................................................................69
Model konsultacji zbiorowej.........................................................................71
Model sesji przedegzaminacyjnej.................................................................75
Jak sporządzać notatki na konsultacjach, na co zwracać uwagę?....................77
Materiały samokształceniowe...........................................................................80
Jak pisać prace kontrolne?................................................................................83
Jak wykonać konspekt?.....................................................................................85
Jak przygotować się do zaliczenia przedmiotu?...............................................88
VI JEŚLI E-LEARNING – TO W JAKI SPOSÓB UCZYNIĆ GO
SKUTECZNYM?...............................................................................94
Specyfika e-learningu........................................................................................95
Dlaczego ważna jest konsekwencja w działaniu?.............................................97
Portal edukacyjny; Platforma edukacyjna – kontakty z konsultantem
.........101
Pakiety edukacyjne
.........................................................................................107
Jak zorganizować swoją naukę?.......................................................................115
LITERATURA.................................................................................119
NETOGRAFIA.................................................................................121
„…to żaden powód nic nie robić tylko dlatego,
że nie można zrobić wszystkiego…”
Iwan Turgieniew
SEKRETY SAMOKSZTAŁCENIA –
darmowy fragment
Złote Myśli
Jadwiga Płocka
str.
5
I WSTĘP
Witaj!
W XVI w. czeski myśliciel Commenius stwierdził, że nigdy nie jest za
późno na naukę.
Kształcenie przez całe życie to inaczej kształcenie ustawiczne
(continuing education). Jego celem jest ciągłe dokształcanie
zawodowe, podążające za rozwojem techniki i technologii. Ten
sposób kształcenia staje się konieczny z trzech powodów: w wyniku
postępu technologicznego, starzenia się wiedzy, konkurencji na
rynku oraz kurczącego się rynku pracy, a więc bezrobocia.
Odświeżanie i uzupełnianie wiedzy jest konieczne, aby utrzymać
odpowiedni poziom profesjonalizmu, zgodny z wymogami klienta.
Tylko przedsiębiorstwa, które wytwarzają produkty wysokiej jakości,
liczą się na rynku (bo jest olbrzymia na nim konkurencja – słabi
giną), a do tego wymagany jest wyspecjalizowany personel i miejsca
pracy są na ogół dostępne tylko dla osób posiadających wysokie
kwalifikacje w poszukiwanej specjalności.
Jeśli jednak myślisz, że dopiero współcześnie zauważyliśmy ten fakt
– to jesteś w błędzie.
Wyobraź sobie, że pierwsze ogłoszenie prasowe o kursach
korespondencyjnych ukazało się w USA w 1700 roku. W Polsce
w 1776 roku na Uniwersytecie Krakowskim podjęto próbę
„listownego kształcenia rzemieślników”.
W latach 20. XX w.
rozpoczęło działalność
„radio edukacyjne”.
Pierwsza telewizja
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Jadwiga Płocka
Zgłoś jeśli naruszono regulamin