Niszczyciel Hatsuzuki 1942.pdf

(5167 KB) Pobierz
JAPONIA
Technika morska
BROŃ
Niszczyciele
1942
Niszczyciel typu Akizuki – IJN Hatsuzuki
IJN Hatsuzuki
(Księżyc w nowiu). Stocznia:
Maizuru Kaigun Kosha w Maizuru.
Położenie stępki: 25.07.1941.
Wodowanie:
03.04.1942.
W służbie:
29.12.1942.
Los okrętu: zatopiony
25.10.1944
przez okręty amerykańskie ogniem
dział na wschód od wyspy Luzon na pozycji 20°24'N, 126°20'E.
Dane taktyczno-techniczne. Wyporność standardowa:
2701 t.
Wyporność pełna:
3700 t.
Długość całkowi-
ta:
134,2 m.
Długość na linii wodnej:
132 m.
Szerokość:
11,6 m.
Zanurzenie:
4,2 m.
Napęd:
2 turbiny parowe o mocy
łącznej 52000 KM, 3 kotły parowe, 2 śruby.
Prędkość maksymalna:
33 węzły.
Zasięg:
8300 mil morskich przy prędkości
18 w.
Zapas paliwa:
1097 t.
Wyposażenie po wejściu do służby:
radar 21 Go.
Uzbrojenie po wejściu do służby:
8
dział uniwersalnych kalibru 100 mm Typ 98 w wieżach dwudziałowych (4 x II), zapas amunicji po 300 na lufę; 4 działka
przeciwlotnicze 25 mm Typ 96 na stanowiskach potrójnych, 4 wyrzutnie torpedowe 610 mm Typ 92 model 4 (1 x IV), za-
pas 8 torped Typ 93; 4 miotacze bomb głębinowych Typ 94, 2 zrzutnie bg (54-72 bomby głębinowe).
Załoga:
od 263 do
335 osób.
Budowę niszczyciela o
nazwie Hatsuzuki rozpoczęto w
stoczni
Maizuru Kaigun Kosho
w Maizuru
w dniu
25 lipca 1941
roku. Prace na pochylni zakoń-
czono wodowaniem jednostki
4
marca 1942,
zaś w dniu
29
grudnia 1942
roku została ofi-
cjalnie włączona w skład japoń-
skiej marynarki wojennej. Do-
wództwo niszczyciela objął kmdr
por. S. Taguchi.
Z dniem
15 stycznia
1943
roku okręt wszedł w skład
61. Dywizjonu Niszczycieli 3.
Floty.
Pierwszym zadaniem bo-
jowym, jakie otrzymał był udział
wraz z bliźniaczym Suzutsuki
eskortowaniu lotniskowców
Hiyo
i
Junyo
na Truk w dniach
22-27
marca 1943
roku. Po wykonaniu zadania jednostka pozostała na wodach południowych, by już 29 marca wyjść z ładun-
kiem do Kavieng. W dniu
3 kwietnia 1943
roku okręt uczestniczył w operacji ratowania krążownika Aoba uszkodzonego
przez amerykańskie lotnictwo, by 6 tego miesiąca powrócić na Truk.
W drugiej połowie
maja
jednostka odeszła do metropolii, gdzie pozostawała do
10 lipca 1943
roku, by następnie
powrócić na Truk. W drugiej połowie roku
1943
okręt wykonywał przede wszystkim zadania eskortowe, przy czym od 19
lipca do 2 września działała razem z bliźniaczym Suzutsuki. W okresie wrzesień - październik niszczyciel brał udział w
zakończonych niepowodzeniem operacjach floty japońskiej przeciwko operującym na tych wodach lotniskowcom US
Navy.
12 listopada
okręt udzielał pomocy storpedowanemu krążownikowi Agano, a w dniach
20-23
tego miesiąca eskor-
tował krążownik Chikuma w rejsie na Eniwetok.
W dniach między
23 listopada
a
5 grudnia 1943
roku Hatsuzuki uczestniczył w akcji floty japońskiej przeciwko
siłom amerykańskim lądującym na Tarawie, która jednak zakończyła się bez żadnych walk z powodu upadku garnizonu
2
wyspy. Wraz z Suzutsuki jednostka eskortowała z Truk do Kure w dniach
7-12 grudnia 1943
roku lotniskowiec
Zuikaku
i
krążownik
Chikuma.
Okręt uczestniczył również w operacjach zaopatrywania atolu Wake, przy czym w toku drugiej akcji przyholował
18 stycznia 1944
roku ciężko uszkodzonego bliźniaka - Suzutsuki do Kure. W
lutym
niszczyciel wraz z Wakatsuki eskor-
tował na trasie z Kure do Singapuru lotniskowce
Shokaku
i
Zuikaku,
by następnie pozostać na kotwicowisku Lingga. W
toku kolejnego rejsu z Kure Hatsuzuki eskortował do Lingga nowy lotniskowiec
Taiho,
który został jednostką flagową 1.
Floty Operacyjnej.
W ramach przygotowań do operacji pod kryptonimem A-Go niszczyciel przeszedł w
maju 1944
na kotwicowisko
Tawi Tawi. W toku operacji, której przebieg mocno odbiegał od przyjętych przez Japończyków założeń, Hatsuzuki
uczestniczył
19 czerwca 1944
roku wraz z innymi niszczycielami w akcji ratowania rozbitków z lotniskowca Shokaku
zatopionego przez amerykański okręt podwodny Albacore w odległości 140 Mm od wyspy Yap. Nie były to jednak jedyne
straty wiceadm Ozawa w bitwie na Morzu Filipińskim. Ataki lotnicze prócz zatopień spowodowały również liczne uszko-
dzenia biorących w operacji jednostek, które z niemałym trudem wycofywały się ku brzegom Japonii. W dniu 1 sierpnia
1944 roku nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy okrętu, które objął kmdr por. K. Hashimoto.
W październiku 1944 roku na Hatsuzuki podniósł swoją flagę dowódca
61. Dywizjonu Niszczycieli
kmdr S.
Amano, a 20 tego miesiąca niszczyciel opuścił, jak się miało okazać na zawsze, wody Japonii w składzie sił wiceadm.
Ozawa. Okręt wchodził w skład tzw. Północnej Grupy, a jego zadaniem było zapewnienie obrony przeciwlotniczej wysła-
nym na wabia japońskim lotniskowcom.
Ataki amerykańskiego lotnictwa na okręty Ozawa rozpoczęły się rankiem
25 października 1944
roku. W krótkim
czasie z walki zostały wyeliminowane i zniszczone 4 japońskie lotniskowce, zaś reszta Północnej Grupy rozpoczęła od-
wrót w kierunku wód metropolii. W pościg za uchodzącym z pola walki nieprzyjacielem ruszył zespól dowodzony przez
kontradm. L.T. DuBose składający się z 4 krążowników i 9 niszczycieli. O zmroku amerykańskie krążowniki wykryły Hat-
suzuki, który wraz z niszczycielami Wakatsuki i Kuwa prowadził akcję poszukiwawczą rozbitków z zatopionych wcześniej
lotniskowców. Krążownik Mobile otworzył o godz. 18.55 ogień w kierunku niszczyciela, który odpowiedział salwami i gwał-
townie zwiększył prędkość, próbując oderwać się od przeciwnika, kontradm. DuBose rzucił w pościg 3 swoje niszczyciele,
które w toku pojedynku ogniowego uzyskały kilka trafień, w wyniku czego Hatsuzuki zwolnił bieg. Gdy dystans między
przeciwnikami zmniejszył się do 5500 m, krążowniki rozpoczęły rozstrzeliwanie unieruchomionego japońskiego niszczy-
ciela ze swych ciężkich dział. W dniu 25 października 1944 roku o godz. 20.57 na pokładzie Hatsuzuki nastąpiła gwał-
towna eksplozja i okręt zatonął na wschód od Luzonu w punkcie o współrzędnych 20°24'N i 126°20'E. Wraz z niszczycie-
lem poszło na dno około 300 członków jego załogi, w tym dowódca dywizjonu Amano i dowódca okrętu Hashimoto. Ura-
towało się jedynie 8 marynarzy w spuszczonej przedtem łodzi, ratujących 17 rozbitków z Zuikaku, dotarli oni po 21 dniach
żeglugi na Tajwan. Okręt
10 grudnia 1944
roku skreślono go z listy floty.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin