Niszczyciel Fuyutsuki 1944.pdf

(5829 KB) Pobierz
JAPONIA
Technika morska
BROŃ
Niszczyciele
1944
Niszczyciel typu Akizuki – IJN Fuyutsuki
IJN Fuyutsuki
(Zimowy Księżyc). Stocznia:
Maizuru Kaigun Kosha w Maizuru.
Położenie stępki:
08.05.1943.
Wodowanie:
20.01.1944.
W służbie:
25.05.1944.
Los okrętu: uszkodzony 24.08.1945 na minach na Morzu Wewnętrznym,
tracąc rufę, złomowany w 1948 roku.
Dane taktyczno-techniczne. Wyporność standardowa:
2701 t.
Wyporność pełna:
3700 t.
Długość całkowi-
ta:
134,2 m.
Długość na linii wodnej:
132 m.
Szerokość:
11,6 m.
Zanurzenie:
4,2 m.
Napęd:
2 turbiny parowe o mocy
łącznej 52000 KM, 3 kotły parowe, 2 śruby.
Prędkość maksymalna:
33 węzły.
Zasięg:
8300 mil morskich przy prędkości
18 w.
Zapas paliwa:
1097 t.
Wyposażenie po wejściu do służby:
radary 21 Go, 22 Go, 13 Go.
Uzbrojenie po wejściu
do służby:
8 dział uniwersalnych kalibru 100 mm Typ 98 w wieżach dwudziałowych (4 x II), zapas amunicji po 300 na
lufę; 5 działek przeciwlotniczych 25 mm Typ 96 na stanowiskach potrójnych, 12 działek przeciwlotniczych 25 mm Typ 96
na stanowiskach pojedynczych, 4 km plot kal. 13,2 mm, 4 wyrzutnie torpedowe 610 mm Typ 92 model 4 (1 x IV), zapas 8
torped Typ 93; 4 miotacze bomb głębinowych Typ 94, 2 zrzutnie bg (54-72 bomby głębinowe).
Załoga:
od 263 do 335
osób.
Do budowy niszczyciela
Fuyutsuki, uważanego za proto-
typ zmodernizowanej nieco wer-
sji typu Akizuki, przystąpiono w
dniu
8 maja 1943
roku w stoczni
Maizuru Kaigun Kosho w Ma-
izuru.
Po 8 miesiącach robót
kadłub okrętu opuścił pochylnię
20 stycznia 1944,
by po dal-
szych 4 miesiącach w dniu
25
maja 1944
roku gotowa jednost-
ka zasiliła japońską flotę. Do-
wództwo niszczyciela objął kmdr
por. E. Sakuma.
Po wejściu do służby
okręt odbył typową drogę no-
wych jednostek, która wiodła
przez
11. Dywizjon Niszczycie-
li 1. Floty,
pełniący funkcję oddziału ćwiczebnego pozwalającego
na nadanie załogom niezbędnego szlifu treningowego. Po zakoń-
czeniu szkolenia z dniem
15 lipca 1944
roku Fuyutsuki otrzymał
przydział bojowy do
41. Dywizjonu Niszczycieli 10. Eskadry 3.
Floty,
zaś jego pierwszym zadaniem był rejs transportowy z Kure
na Okinawę przeprowadzony między
15
a
17 lipca.
Po powrocie
okręt trafił na dok w Yokosuka, gdzie przeprowadzono drobny
remont bieżący.
Pierwszy rzeczywisty kontakt z nieprzyjacielem miał
miejsce w dniu
12 października 1944
roku w trakcie eskortowa-
nia krążownika
Oyodo
z Yokosuka na Morze Wewnętrzne. Nisz-
czyciel został zaatakowany przez amerykański okręt podwodny
USS Trepang (SS-412). Jedna z wystrzelonych torped dosięgła
celu. W wyniku trafienia i eksplozji torpedy zatopieniu uległy
dziobowe przedziały jednostki oraz uszkodzona została wieża
artyleryjska Nr 1, jednak straty wśród załogi były minimalne. Fuy-
2
utsuki zachował pływalność i o własnych siłach dotarł do Kure. Remont w doku trwał od
14 października
do
20 listopada
1944
roku. Wkrótce po powrocie do służby
23 listopada
niszczyciel wyszedł w eskorcie lotniskowca
Junyo
z Kure do
Manili, by w dniach między
1
a
9 grudnia
tego roku zabezpieczać powrót Junyo i okrętu liniowego
Haruna
z Manili do
Sasebo.
Od końca
grudnia 1944
do
marca 1945
roku okręt przebywał na wodach Morza Wewnętrznego, jednak jego ak-
tywność ograniczał brak paliwa wyraźnie odczuwany przez japońską flotę oraz działania amerykańskiego lotnictwa. W
dniu
31 stycznia 1945
roku doszło do awarii nawigacyjnej, bowiem niszczyciel wszedł na nieoznaczoną mieliznę w rejo-
nie Oita, czego skutkiem było uszkodzenie kadłuba i kolejny pobyt w stoczni w Kure, zakończony
27 marca.
W między-
czasie 1 marca 1945 nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy okrętu, które objął kmdr por. H. Yamano.
W końcu
marca 1945
roku na kotwicowisku Tokuyama rozpoczęto koncentrację okrętów, które weszły w skład
tzw. Zespołu Uderzeniowo-Dywersyjnego dowodzonego przez wiceadm. S. Ito, przeznaczonego do niemal samobójczej
misji u wybrzeży Okinawy. Wśród 8 niszczycieli Zespołu znalazł się również Fuyutsuki. Z uwagi na swoje pierwotne, pro-
jektowe przeznaczenie jako jednostki obrony plot. szybkich lotniskowców, niszczyciel wraz z bliźniaczym Suzutsuki
otrzymał zadanie osłony flagowego pancernika Yamato przed atakami z powietrza od strony rufy. W czasie bitwy w dniu
7
kwietnia 1945
roku obrona ta nie na wiele się zdała wobec zmasowanych, falowych ataków amerykańskiego lotnictwa,
które ostatecznie doprowadziły do zatopienia Yamato o godz. 14.23. Zniszczony został także krążownik Yahagi oraz 4
niszczyciele. Ocalałe jednostki zawróciły ku brzegom metropolii. W czasie bitwy 7 kwietnia 1945 roku Fuyutsuki odniósł
niewielkie uszkodzenia, tracąc przy tym 12 zabitych i 12 rannych członków załogi, głównie wskutek ostrzału rakietowego i
z broni pokładowej samolotów.
Niszczyciel wyremontowano w stoczni w Sasebo, po czym skierowano do Moji, gdzie dotrwał do końca wojny,
formalnie wchodząc w skład
41. Dywizjonu Niszczycieli 31. Eskadry Eskortowej.
Krótko przed kapitulacją Japonii w dniu
20 sierpnia 1945
roku na wodach Morza Wewnętrznego okręt wszedł na
pływającą minę, która wybuchła pod rufą, powodując całkowite oderwanie tej części kadłuba. W dniu
20 listopada 1945
roku Fuyutsuki został oficjalnie skreślony z listy okrętów japońskiej floty. Jednostkę rozbrojono, po czym kadłub wykorzy-
stano w charakterze falochronu w porcie Takamatsu, by ostatecznie zostać
złomowany
w roku
1948.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin