Niszczyciel Brazen1930.pdf

(2095 KB) Pobierz
WIELKA BRYTANIA
Technika morska
BROŃ
Niszczyciele
1930
Niszczyciel grupy Amazon typu B – HMS Brazen H80
Amazon-class B-subclass destroyer – HMS Brazen H80
HMS Brazen H80.
Stocznia:
Palmers Shipbuilding & Iron
Co. Yarrow-on-Tyne.
Położenie stępki:
22.07.1929.
Wodowanie:
25.07.1930.
Wejście do służby:
08.04.1931.
Los okrętu: zatopiony
20
lipca 1940
roku.
Dane taktyczno-techniczne: Wyporność standardowa:
1381 t.
Wy-
porność pełna:
1818 t.
Długość całkowita:
98,45 m.
Długość w linii
wodnej:
97,50 m.
Długość między pionami:
95,10 m.
Szerokość:
9,83 m.
Zanurzenie średnie:
3,73 m.
Napęd:
3 kotły wodnorurkowe
systemu Admiralicji, 2 zespoły turbin parowych systemu Parsons o
mocy 34000 KM, 2 śruby.
Zapas paliwa:
396 t oleju napędowego.
Prędkość maksymalna: 35,25
węzła.
Zasięg:
4800 Mm/15 w., 5340 Mm/12,5 w.
Wyposażenie:
3-metrowy dalmierz
MQ.1, dalocelownik DDS, stacja hydrolokacyjna Asdic.
Uzbrojenie:
4 działa kal. 120 mm L/45 QF Mk IX na podstawach
Mk XIV (4 x I) z zapasem 190 pocisków na lufę, 2 działa plot kal. 40 mm Vickers L/39 pom-pom QF 2-pounder Mk II (2 x
I) z zapasem 500 pocisków na lufę, 4 karabiny maszynowe plot kal. 7,7 mm Lewis z zapasem 2000 pocisków na lufę, 1
karabin maszynowy kal. 7,7 mm Vickers z zapasem 1000 pocisków, 8 wyrzutni torped kal. 533 mm w poczwórnych apa-
ratach QR.III* z 8 torpedami Mk V i Mk IX (2 x IV), 2 pojedyncze burtowe miotacze i 1 rufowa zrzutnia bomb głębinowych
(20 bomb).
Załoga:
138 oficerów i marynarzy.
HMS Brazen należał do ty-
pu B grupy Amazon brytyjskich nisz-
czycieli z lat 30-tych. Został zamó-
wiony
22 marca 1929
w ramach
programu z 1928 roku, w stoczni
Palmers Shipbuilding & Iron Co.
w
Yarrow-on-Tyne.
Stępkę pod jego
budowę położono
22 lipca 1929,
kadłub wodowano
25 lipca 1930
roku. Okręt wcielono do służby w Royal Navy
8 kwietnia 1931
roku. Cena (bez uzbrojenia) wynosiła 220342 funtów
szterlingów.
Wyporność
standardowa jednostki wynosiła 1381 t, zaś wyporność pełna odpowiednio 1818 t. Długość całkowita
kadłuba 98,4 m, w linii wodnej 97,5 m, a między pionami 95,1 m. szerokość 9,83 m, a średnie zanurzenie 3,73 m
(wszystkie wymiary identyczne jak w przypadku typu A). Sylwetka niszczyciela stanowiła niemal pełne powtórzenie roz-
wiązań zastosowanych na typie A.
Układ napędowy
stanowiła dwuwałowa siłownia, obejmująca 2 zestawy turbin parowych z przekładniami reduk-
cyjnymi systemu Parsons na pozostałych okrętach serii. Łączna moc siłowni
34000
KM. Parę do turbin o ciśnieniu robo-
czym 21 atm. i temperaturze 315°C dostarczały 3 trójwalczakowe kotły wodnorurkowe systemu Admiralicji. Prędkość
maksymalna wynosiła
35,25 węzła
przy niepełnym obciążeniu, która przy złym stanie morza i pełnym obciążeniu spadała
do 31,25 węzła. Łączna pojemność zbiorników paliwa (głównych wraz z pomocniczymi) 396 t, co zapewniało zasięg 4800
Mm przy prędkości ekonomicznej 15 węzłów.
2
Podstawowe
uzbrojenie
jednostek
stanowiły 4 szybkostrzelne działa kal. 120 mm
L/45 QF Mk IX na pojedynczych łożach CP Mk
XIV. Zapas amunicji wynosił po 190 pocisków
na lufę. Zachowano wcześniejsze rozmieszcze-
nie dział na pokładzie, po 2 w superpozycji w
dziobowej i rufowej części okrętu.
Brazen
zo-
stał wyposażony na stanowisku B eksperymen-
talnie w działo kal. 120 mm L/45 Mk IX*na
łożu
Mk XIII,
zapewniające elewację lufy w przedzia-
le do +60°, jednak rozwiązanie to okazało się
nieudanym i szybko zostało zastąpione przez
standardowy model.
Uzbrojenie plot.
składało
się z 2 dział plot. Vickers kal. 40 mm L/39 QF 2
pdr Mk II pom-pom z zapasem amunicji po 500
szt. na lufę oraz 4 karabinów maszynowych kal.
0.303" (kal. 7,7 mm) Lewis z zapasem po 2000
pocisków na lufę. Dodatkowo niszczyciel otrzy-
mał pojedynczy karabin maszynowy kal. 0.303" (kal. 7,7 mm) Vickers z zapasem 1000 szt. amunicji. Do kierowania
ogniem artyleryjskim służył dalmierz MQ I o bazie 3-metrowej oraz dalocelownik DDS.
Uzbrojenie torpedowe
obejmo-
wało 8 wyrzutni torpedowych kal. 533 mm w 2 nowych i cięższych obrotowych aparatach QR III* przystosowanych do
stosowania torped Mk V i Mk IX. Wyrzutnie nie dysponowały zapasowymi torpedami. Wykrywanie okrętów podwodnych
umożliwiał zamontowany
ASDIC,
zaś ich zwalczanie -
bomby głębinowe typu D.
Zapas bomb na pokładzie wzrósł do
20 szt., a okręt wyposażono w
2 jednogniazdowe miotacze burtowe
i
zrzutnię rufową.
Bezpośrednio po wejściu do służby okręt
przydzielono do
4. Flotylli Niszczycieli
i skierowano
na Morze Śródziemne. W początkowym okresie służ-
by jednostce dawały się we znaki problemy z korozją
poszycia. W
1935
roku niszczyciel powrócił na ojczy-
ste wody i wszedł w skład
Home Fleet,
po czym
przez 3 lata przebywał na wodach szkockich. W
czerwcu 1939 roku Brazen uczestniczył w akcji ra-
towniczej okrętu podwodnego HMS Thetis, który za-
tonął w dniu 1 czerwca w czasie prób w Liverpool
Bay.
Po mobilizacji w
sierpniu 1939
roku jednostka weszła w skład
19. Flotylli Niszczycieli
w Dover i z chwilą wybu-
chu wojny podjęła działania konwojowe na wodach Kanału La Manche i Morza Północnego.
W
lutym 1940
roku Brazen został przerzucony do Rosyth.
18 lutego 1940
roku eskortując konwój HN.12 z Nor-
wegii do Methill, udzielił pomocy rozbitkom z norweskiego statku Sangstad, który zatonął 118 Mm na wschód od Kirkwall.
W dniu
21 lutego
wraz z bliźniaczym Boreas eskortował pomocniczy stawiacz min Teviotbank w czasie operacji minowej
u ujścia Tamizy.
W
kwietniu 1940
roku jednostka weszła w skład Home Fleet i wzięła udział w kampanii norweskiej. 13 kwietnia
eskortował konwój NP1 z oddziałami do Namsos. W dniu
15 kwietnia
wraz z niszczycielem Fearless wytropił i zatopił na
wodach Vaagsfjord okręt podwodny
U-49,
a następnie podjął z wody 41 jego rozbitków. Nazajutrz Brazen wchodził w
skład eskorty odprowadzającej do Scapa Flow pancerniki Rodney i Valiant oraz krążownik liniowy Renown. Do Norwegii
jednostka powróciła eskortując transportowiec Gunvor Maersk do Namsos, a później działała pod Narwikiem i Tromso.
Po powrocie do Anglii okręt
30 maja
1940
roku zderzył się z niezidentyfikowanym
wrakiem u ujścia rzeki Wash, co doprowadziło
do uszkodzenia poszycia kadłuba w rejonie
kotłowni. Naprawa zajęła 5 tygodni, po czym
jednostka trafiła do
1. Flotylli Niszczycieli
w
Dover.
Eskortując przybrzeżny konwój w dniu
8 lipca 1940
roku okręt został zaatakowany
przez nieprzyjacielskie lotnictwo, zdołał jednak
szczęśliwie uniknąć trafień. Kolejny atak
20
lipca 1940
roku w trakcie eskortowania kon-
woju CW.7 między Dover a Folkestone okazał
się dla Brazen zabójczy. Przez pewien czas
niszczyciel zdołał unikać bomb, jednak w koń-
cu otrzymał bezpośrednie trafienie w ma-
szynownię, które spowodowało przełamanie
się okrętu i jego zatonięcie o godz. 20.40 w
punkcie o współrzędnych 51°01'06"N i
01°17'16"E. na szczęście wraz z okrętem zginął tylko 1 członek załogi, zaś pozostałych podjęły z wody statki konwoju. W
swym ostatnim starciu Brazen miał strącić 3 niemieckie bombowce nurkujące Ju-87 Stuka.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin