Piotr Szukalski - Nowy podział administracyjny Polski Okiem demografa.pdf

(390 KB) Pobierz
Demografia i Gerontologia Społeczna – Biuletyn Informacyjny
2015, Nr 9
Piotr Szukalski
Instytut Socjologii
Uniwersytet Łódzki
pies@uni.lodz.pl
Nowy podział administracyjny Polski?
Okiem demografa
Pomysły odnośnie do nowego podziału administracyjnego kraju krążą na politycznych salonach, choć
brak im jednoznacznego – innego niż odnoszące się do pozycji skrzywdzonego byłego miasta
wojewódzkiego lub zachowania statusu regionu słabo rozwiniętego – uzasadnienia. W niniejszym
opracowaniu chciałbym spojrzeć na kwestię potencjalnie nowo tworzonych województw z punktu
widzenia demografii, zastanawiając się nad zasadnością pomysłów polityków. Wydaje się bowiem
racjonalne przyjęcie, iż utworzenie jakiegokolwiek regionu ma sens wówczas, gdy spełnione są 2
warunki. Po pierwsze, posiada on odpowiedni potencjał demograficzny i gospodarczy. Po drugie, jego
utworzenie nie oznacza obniżenia potencjału demograficznego i gospodarczego dotychczas
istniejących regionów do poziomu zagrażającego ich dalszej egzystencji.
W dalszej części tego opracowania zastanowię się zatem, jakie byłyby demograficzne konsekwencje
zmian podziału administracyjnego kraju sugerowanych przez partię dominującą w nowym
parlamencie. Ugrupowanie to mówi o 3 zmianach.
Po pierwsze, o wydzieleniu Warszawy jako osobnego regionu, aby uchronić pozostałą część obecnego
województwa mazowieckiego przed utratą środków unijnych w następnej perspektywie finansowej –
argumentem jest bowiem przekroczenie przez ten region jako jedyny w Polsce poziomu 75%
średniego poziomu PKB
per capita,
warunkującego zaliczenie do obszarów wymagających wsparcia,
przekroczenie będące tylko wynikiem wysokiego poziomu PKB w Warszawie, terenach przyległych i
Płocku.
Po drugie, o utworzeniu województwa środkowopomorskiego, z obszarów dawnych województw
koszalińskiego i słupskiego, zlokalizowanych obecnie na terytorium województw
zachodniopomorskiego, pomorskiego i wielkopolskiego. Argumentem jest zapewnienie środków na
rozwój Pomorza Środkowego.
Po trzecie, utworzenie województwa częstochowskiego (zwanego zamiennie jurajskiego,
staropolskiego), ulokowanego na pograniczu obecnych województw śląskiego, łódzkiego i
świętokrzyskiego. Podkreślana jest w tym przypadku marginalizacja Częstochowy i północnej części
obecnego województwa śląskiego, XIX-wieczne tradycje (specyfika terenów dawnej Kongresówki
znajdujących się w województwie śląskim), czy znaczenie przyszłej stolicy regionu jako metropolii.
Przyjrzyjmy się pokrótce demograficznemu potencjałowi nowo powstałych regionów oraz
konsekwencjom ich utworzenia dla jednostek dotychczas istniejących. Korzystać będziemy z danych
dostępnych w
Banku Danych Lokalnych GUS
oraz z
Prognozy demograficznej GUS
opublikowanej w
2014 r.
Wydzielenie Warszawy.
W przypadku wydzielenia Warszawy osobnym województwem staje się
miasto liczące obecnie 1,7 mln mieszkańców, zaś pozostały obszar tworzący nowe województwo
„mazowieckie” zamieszkuje 3,6 mln osób. Wielkości te w obu przypadkach są na tyle duże, iż ze
spokojem można mówić o odpowiednim potencjale demograficznym obu jednostek administracyjnych
zarówno dziś, jak i w nadchodzących dekadach – tab. 1.
Demografia i Gerontologia Społeczna. Biuletyn Informacyjny,
2015, nr 9
Tabela 1
Liczba ludności Warszawy i nowo utworzonego województwa „mazowieckiego”
w latach 2014-2030 (w tys. osób)
Region
2014
2020
2030
Warszawa
1735,4
1748,0
1755,5
„mazowieckie” 3599,1
3640,3
3662,8
Utworzenie województwa „środkowopomorskiego”.
Nowy region powstałby na pograniczu
zachodniopomorskiego i pomorskiego, skupiając głównie ziemie wchodzące w poprzednim podziale
administracyjnym w skład ówczesnych województw koszalińskiego i słupskiego. Zakładając, że w
jego skład wchodziłoby najczęściej wymienianych 12 powiatów ziemskich i 2 powiaty grodzkie,
obecna liczba ludności przyjęłaby wartość poniżej miliona, co oznaczałoby, iż powstałby najmniejszy
pod względem demograficznym region (choć miałby on jedynie o 20-30 tys. mniej mieszkańców od
Opolszczyzny czy Ziemi Lubuskiej) – tab. 2.
Tabela 2
Liczba ludności potencjalnego województwa środkowopomorskiego w latach 2014-2030
Powiaty
Obecnie znajdujące
się na terenie regionu
pomorski
Nazwa
powiatu
bytowski
człuchowski
słupski
Słupsk
białogardzki
drawski
kołobrzeski
koszaliński
Koszalin
sławnieński
szczecinecki
świdwiński
wałecki
złotowski
Liczba ludności w roku
2014
78631
57028
97727
93206
48679
58264
79567
65962
108605
57489
78858
48343
54348
69998
996705
2020
78318
55949
98488
89551
47231
56733
78990
66965
106180
56808
76974
46555
52949
69171
980862
2030
77138
53343
98371
82342
44385
53666
76959
67350
100897
54742
73142
43145
49978
67176
942634
zachodniopomorski
wielkopolski
Razem
Potencjał demograficzny tak utworzonego województwa byłby niski i – z uwagi na zachodzące na
zachodzące na tym obszarze przejawy depopulacji – coraz mniejszy, tracąc w perspektywie kilkunastu
najbliższych lat kolejne 5%.
Jednocześnie pojawienie się nowej jednostki administracyjnej szczebla regionalnego w małym stopniu
wpłynęłoby na potencjał demograficzny Wielkopolski (spadek populacji o 70 tys., czyli jedynie 2%) i
Pomorza Gdańskiego (zmniejszenie liczby ludności o 326 tys., czyli o niecałe 15% - przy czym
pozostała liczba ludności oscylowałaby w najbliższych latach wokół 2 mln). Dużo większy wpływ
zmiana ta miałaby na funkcjonowanie województwa zachodniopomorskiego, w którego przypadku
nastąpiłoby nie tylko zmniejszenie liczby ludności o 600 tys. (o prawie 35%), ale i degradacja tego
regionu z grupy tych o populacji przeciętnej do grupy regionów najmniejszych – tab. 3.
Wszystkie numery Biuletynu dostępne są na stronie: http://dspace.uni.lodz.pl
Strona 2
Demografia i Gerontologia Społeczna. Biuletyn Informacyjny,
2015, nr 9
Tabela 3
Konsekwencje demograficzne utworzenia województwa środkowopomorskiego
dla obecnie istniejących województw (w tys. osób)
Liczba ludności bez zmian
„Strata”
Liczba ludności po zmianie
Region
2014
2020
2030
2014
2020
2030
2014
2020
2030
pomorskie
2302,1
2324,1
2334,0
326,6
322,3
311,2
1975,5
2001,8
2022,8
wielkopolskie
3472,6
3490,4
3470,9
70,0
69,2
67,2
3402,6
3421,2
3403,7
zachodniopomorskie
1715,4
1692,5
1634,8
600,1
589,4
564,3
1115,3
1103,1
1070,6
Utworzenie województwa „częstochowskiego”.
Utworzenie nowego regionu ze stolicą w
Częstochowie oznaczałoby konieczność sięgnięcia po obszary znajdujące się na terenie trzech
istniejących obecnie województw (śląskiego, łódzkiego i świętokrzyskiego). Zakładając, iż
obejmowałoby ono 11 powiatów, najczęściej wymienianych w tym kontekście (choć pojawiają się
wątpliwości odnośnie do chęci wchodzenia wszystkich tych powiatów, a tym bardziej wszystkich
gmin je tworzących, w skład wyłaniającego się regionu), liczebność populacji wynosiłaby 1,1 mln –
tab. 4. Tym samym – jak na dziś – byłby to trzeci od końca pod względem populacji region w Polsce.
Co więcej, zgodnie z najnowszą prognozą demograficzną w perspektywie dziesięciolecia jego ludność
zmniejszyłaby się do poziomu poniżej miliona mieszkańców, a zatem na tyle małego, iż rodziły by się
pytania o racjonalność istnienia takiego regionu.
Tabela 4
Liczba ludności potencjalnego województwa częstochowskiego w latach 2014-2030
Powiaty
Liczba ludności w roku
Obecnie
znajdujące się na
Nazwa powiatu
2014
2020
2030
terenie regionu
radomszczański
115832
111840
105004
pajęczański
52293
50538
47636
łódzkie
wieluński
77513
75407
71761
wieruszowski
42196
41790
40828
lubliniecki
76980
75916
72880
częstochowski
135760
135870
134945
kłobucki
85396
84627
82409
śląskie
myszkowski
71977
71208
69014
Częstochowa
230123
218694
198082
zawierciański
121012
117604
110555
świętokrzyskie
włoszczowski
46146
44756
42316
Razem
1055228
1028250
975430
Równocześnie zaznaczyć należy, iż w przypadku województwa śląskiego zmniejszenie się liczby
mieszkańców o 720 tys., spowodowałoby spadek o 15%, zaś pozostała ludność (3,9 mln) gwarantuje
wystarczający poziom zapewniający ekonomiczną sensowność funkcjonowania wszystkich instytucji
szczebla wojewódzkiego – tab. 5. Podobnie jest w przypadku województwa łódzkiego – utrata 288
tys. ludności (ponad 11% stanu obecnego) prowadzi wciąż do utrzymania się w dłuższej perspektywie
populacji wystarczająco dużej do normalnego funkcjonowania regionu. Odmienna sytuacja występuje
w przypadku województwa świętokrzyskiego. Choć w przypadku przyłączenia do województwa
częstochowskiego powiatu włoszczowskiego świętokrzyskie traci jedynie 46 tys. mieszkańców, z
uwagi na fakt, iż region ten należy do najmniejszych z punktu widzenia demograficznego w Polsce i
najszybciej się wyludniających, zmiana powyższa przyspiesza osiągnięcie liczby ludności na tyle
małej, iż stawiającej pod znakiem zapytania racjonalność ekonomiczną istnienia takiej jednostki
administracyjnej.
Wszystkie numery Biuletynu dostępne są na stronie: http://dspace.uni.lodz.pl
Strona 3
Demografia i Gerontologia Społeczna. Biuletyn Informacyjny,
2015, nr 9
Tabela 5
Konsekwencje demograficzne utworzenia województwa częstochowskiego
dla obecnie istniejących województw (w tys. osób)
Liczba ludności bez zmian
„Strata”
Liczba ludności po zmianie
2014
2020
2030
2014
2020
2030
2014
2020
2030
2504,1
2434,1
2306,4
287,8
279,6
265,2
2216,3
2154,5
2041,1
4585,9
4477,7
4245,2
721,2
703,9
667,9
3864,7
3773,8
3577,3
1263,2
1226,0
1157,4
46,1
44,8
42,3
1217,0
1181,2
1115,1
Region
łódzkie
śląskie
świętokrzyskie
Podsumowanie.
Z demograficznego punktu widzenia spośród powyższych trzech propozycji zmian
podziału administracyjnego kraju jedynie pierwszy, polegający na wydzieleniu Warszawy jako
osobnego regionu ma sens. Powstałe w ten sposób 2 jednostki administracyjne odznaczać się będą
wystarczająco dużą liczbą ludności, aby zapewnić pracę wszystkim wymaganym przez prawo
instytucjom o charakterze regionalnym. Jedyne wątpliwości w tym przypadku odnoszą się, z jednej
strony, do ulokowania kluczowych instytucji, w sytuacji gdy dotychczasowa stolica regionu znajdował
się w centrum tego obszaru, zaś miasta brane pod uwagę (Płock i Radom) odznaczają się
zdecydowanie gorszą dostępnością dojazdową dla dużej części mieszkańców potencjalnie powstałego
województwa oraz – z drugiej strony – do przyszłych możliwości pełnej współpracy samorządów
ulokowanych na warszawskim obszarze metropolitarnym. Pozostałe dwie propozycje prowadzą do
pojawienia się słabych demograficznie – a zapewne również i gospodarczo – jednostek
administracyjnych, niekiedy osłabiając równocześnie potencjał ludnościowy dotychczasowych
województw w sposób zagrażający ekonomicznej racjonalności dostarczania usług społecznych
mieszkańcom (vide przykład województw zachodniopomorskiego i świętokrzyskiego).
Dodatkowo zaznaczyć należy, że wspomniane powyżej oba województwa częstochowskie i
środkowopomorskie
odznaczałyby
się
niskim
poziomem
rozwoju.
W
przypadku
środkowopomorskiego w jego skład weszłyby głównie podregiony koszaliński (73,6%
ogólnopolskiego poziomu PKB
per capita
w roku 2012, ostatnim dla którego dostępne są dane o
przestrzennym zróżnicowaniu – uboższy w dzisiejszym zachodniopomorskim jest tylko podregion
stargardzki) i słupski (72,3% średniej), niewiele wyższy jest poziom podregionu pilskiego (75,1%),
którego fragment wszedłby również w skład nowego regionu. W przypadku województwa
częstochowskiego jego trzonem byłby podregion częstochowski (84,4%, po bytomskim najuboższy
podregion dzisiejszego śląskiego) i podregion sieradzki (67,6%). Natomiast w przypadku Mazowsza
Warszawa posiadająca 290% średniej wyraźnie odbija się od reszty regionu, który poza podregionem
ciechanowsko-płockim, z reguły posiada PKB na poziomie 1/3-1/4 tego warszawskiego.
W efekcie powstające regiony byłyby słabe i demograficznie i gospodarczo, podobnie jak i część tych
województw, z których obszaru by je wykrojono. Czy jednak celem tej reformy powinno być
osłabianie samorządów regionalnych? (chyba że chodzi o wydłużanie okresu korzystania z funduszy
spójności). Odpowiedzi na to pytanie nie zna nikt, podobnie jak i odpowiedzi na pytanie o przyszłe
zadania stające przed samorządem wojewódzkim.
Wszystkie numery Biuletynu dostępne są na stronie: http://dspace.uni.lodz.pl
Strona 4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin