wymiana nagrzewnicy audi 100 a6 c4.doc
(
2750 KB
)
Pobierz
WYMIANA NAGRZEWNICY ORAZ REGENERACJA SILNIKCZKÓW KLAP KLIMATRONIKA
(
GDY ZACZYNAJĄ SIĘ BLOKOWAĆ
)
Potrzebne narzędzia i materiały:
1. Zestaw kluczy nasadowych
lub chociaż nr 8, 6, 7
śrubokręt płaski
i krzyżak-duże i małe.
2. Uszczelka do okien lub drzwi. Nie za gruba, nie za cienka 3-5mm. Dł ok. 1.5m
3. Silikon uniwersalny.
4.
Nowa nagrzewnica (jeśli tego wymaga)
5. Igła, spirytus, pałeczki higieniczne do czyszczenia silniczków.
6. Druga osoba do pomocy ale nie koniecznie.
UWAGA
!!!
W instrukcji jest
zamies
zczone
wykonanie prac z demontażem tunelu i kokpitu środkowego co nie jest konieczne ale ułatwia sprawę.
Jeśli pociekła nagrzewnica wyjmujemy zespół wentylatora (ZW), jeśli mamy tylko problem z silniczkami, które się blokują i są nieruchome, nie musimy go wyciągać, wtedy przydatny jest demontaż kokpitu i tunelu by dostać się do silniczków (czerwony i niebieski).
Zaczynamy od demontażu schowków nad kolanami kierowcy i pasażera. Przykręcone są śrubami z łbem 6ciokątnym
,
nasadówka nr 8.
Na fotce zaznaczono kółkami miejsca zatrzasków osłony podszybia, śrubek schowka kierowcy i listwy podszybia.
Demontujemy listwy nawiewów na nogi z obu stron, wystarczy podciągnąć do siebie. Uwaga na piankę uszczelniającą w miejscu łączenia się listew z zespołem wentylatora (ZW). Teraz mamy dostęp do kolanek łączących ZW z kanałami rozchodzącymi się na kratki. Kolanka trzeba nagiąć
d
ość mocno by je obrócić i wydostać.
Są montowane na wcisk
/wpust
, nie ma tam żadnych zatrzasków.
Teraz dobrze byłoby ściągnąć gumowy łącznik (harmonijka) kanału na nogi przedziału pasażerskiego/tyłu. Posiada o
n
„uszy” po obu stronach które ułatwiają zdejmowanie i zakładanie łącznika.
Następnie wyjmujemy radio lub sterownik klimatyzacji by rozłączyć od instalacji dwie kostki silniczków
klapy centralnej (kratki) i nawiewu na nogi/szybę. Kolory kostek to
czerwona
i
niebieska
,
znajdują się na korpusie ZW za sterownikiem klimatyzacji.
Widok już z wyjętym ZW. Na czerwono zaznaczono położenie
kolanka prawego
przed demontażem. Widać gumową harmonijkę dolną
i w oddali, na ścianie grodziowej
przewody podłączeniowe do nagrzewnicy.
Po zdjęciu kokpitu i tunelu wygląda to tak. kolorowy makaron
J
Teraz nurkujemy pod maskę by zdemontować ZW.
Najpierw demontujemy osłonę i listwę podszybia. Osłona ma 4 zatrzaski a listwa jest na 4 śrubach z łbem na imbus. Dalej
1. Odkręcamy dużą metalową opaskę po obwodzie ZW
2. Luzujemy cybant na łączniku tunelu powierza przed wentylatorem
3. Odpinamy wężyki podciśnienia i kostki z zaworków.
4. Odkręcamy i wyciągamy mechanizm wycieraczek z silniczkiem (na foto już wyjęty)
5. Rozpinamy kostkę silniczka reg. temp.
Gumę
łączącą obudowę parownika klimy z ZW z
suwamy i wyciągamy. Rozłączamy kostki czujnika temp przy wentylatorze i napięcie dla samego wentylatora. Zakładamy zaciski na przewody idące do nagrzewnicy lub z braku
takowych
spuszczamy wcześniej płyn chłodniczy
(tylko część)
. Teraz można
zluzować cybanty i
odłączyć przewody idące do nagrzewnicy.
Przy okazji po wyjęciu ZW można sprawdzić działanie zaworu otwierającego przepływ płynu przez nagrzewnicę.
Można przystąpić do wyjmowania ZW i tu jest potrzebna pomoc drugiej osoby by równo
wyciągać zespół bez klinowania się, jest ciasno. Podciągamy zespół od dołu do góry jak klapę. Podczas wyjmowania dojdziecie o co chodzi
J
Może być ciężko to ruszyć, zwłaszcza przy niskiej temp, bo trzyma go bitumiczna masa uszczelniająca do nadwozia.
W miejscu zaznaczonym na czerwono jest masa uszczelniająca która już do niczego u mnie się nie nadawał i przykleiłem tam ładnie uszczelkę do okien. Nic nie
szumi i nie
przecieka
woda
do wnętrza więc polecam to rozwiązanie.
Po wyjęciu ZW wygląda
tak
.
1. Czujnik temp zasysanego powietrza.
2. Silnik wentylatora.
3. Zbiornik/akumulator podciśnienia dla zaworków klimy.
4. Nagrzewnica (już wymieniona, biała masa to silikon do uszczelnienia w miejsce ori szczeliwa.
5. Silniczek reg temp.
6. Połączenie listew nawiewu na nogi.
7. Wyjście na łącznik harmonijkę.
8. Wyjście na kolanka kratek.
9. Tacka z silniczkami nawiewu na szybę/nogi i kratki. Uwaga na ramiona. W kółku zaznaczono wkręt trzymający tackę. Z drugiej strony tak samo.
10. Wyjście nawiewu na szybę. Można płożyć deko silikonu, stara gąbka uszczelniająca będzie do niczego.
ZW składa się z dwóch połówek, trzeba je rozdzielić. Służą do tego wkręty i metalowe spinki po obwodzie.
UWAGA!!!
Tych wkrętów jest kilkanaście i są 2 czy 3 rodzaje, długie krótkie i nijakie. Trzeba upewnić się że wszystkie wykręciliśmy bo można coś połamać.
Z jednej klapki zdejmujemy również zabezpieczenie, trzeba sprawdzić której.
Po rozdz
ieleniu klapki będą sobie luźno latać a po walce z ori szczeliwem nagrzewnicy jest nasz
a
J
Wkładamy owiniętą załączoną gąbką nową nagrzewnicę i skręcamy ZW. Trzeba tylko wcelować się w otwory klapek, cierpliwości. Skręcamy i spinamy do kupy. Teraz możemy zakitować nagrzewnicę by była szczelna i nie puszczała powietrza na bok w str. króćców. Nie za cienko nie za grubo, żeby założyć przewody się dało.
CZYZCZENIE SILNICZKÓW
Pod tym hasłem kryje się oczyszczenie komutatora
wirnika i jego s
zc
z
elin z pyłu zużywających się szczotek. Silniczki wyjmujemy z ich obudowy
i rozbieramy. W kółku zaznaczone jest jabłko/przegub który u mnie się zatarł dosłownie. Silniczki oczyściłem przy okazji na zaś. Te przeguby dobrze czymś posmarować na bazie smaru bezkwasowego jak choćby mydło.
Widok po zdjęciu pokrywy obudowy silniczka. Wewnątrz przekładnia, silniczek i potencjometr informujący o położeniu klapki.
Dobrze przed wyjęciem ramion i silniczków oznaczyć ich aktualne położenie, unikniemy adaptacji VAG’iem (nie pamiętam czy można je włożyć inaczej ale dla pewności oznaczyć).
Jeśli mamy wprawę polecam wyjąć szczotki, rozgiąć
dwie blaszki silniczka i zdjąć metalową obudowę z magnesem. Mamy wtedy wygodny dostęp do komutatora. Dłubiemy delikatnie w szczelinach i przecieramy szmatką, pałeczkami ze spirytusem sam komutator tak by błyszczał jasnym miedzianym kolorem (jak psu… oczy
J
) Inaczej nie rozginamy blaszek a wyciągamy same szczotki i przez powstałe otwory staramy się zrobić to samo.
Nie robimy krawędzi i rys na komutatorze!!!
Nie gubimy tych trzech elementów!
Silniczki są na 7V i dobrze je sprawdzić „na stole” bo może mają już dosyć i czyszczenie nic nie da. Zmieniając bieguny, zmieniamy kierunek obr. silniczka, ma bzyczeć i ładnie się kręcić.
Zbliżonego n
apięcia
może nam użyczyć
zwykła stara ładowarka do Nokii
(transformatorowa z dużym wtykiem jak np. 3310
J
)
Jeśli wszystko działa i pasuje to składamy do kupy w odwrotnej kolejności nie zapominając
o naklejeniu uszczelki do okien, uzupełnieniu płynu i odpowietrzeniu układu.
Tu jest podwójna ale naklejamy pojedynczą.
Nie mając wprawy może zlecieć cały dzień na ogarnięcie tego, więc trzeba zaplanować ew. postój auta dwa dni. Miłej zabawy
J
Stworzono na potrzeby Polskiego Klubu Audi C4 przez
J.A.G ® ™
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez wiedzy aut
ora
grozi konsekwencjami regulowanymi przepisami pr
awa karnego, kodeksy cywilnego i umowy ACTA.
Po uzyskaniu zgody
,
należałoby w prz
yszłości postawić piwo albo dwa
J
Plik z chomika:
vertadlo
Inne pliki z tego folderu:
Range Rover P38 Instrukcja obsługi PL.rar
(54297 KB)
Yamaha_XJ900_(ab_82)_Handbuch_GER.zip
(7813 KB)
PANNONIA TL 250F, 250D, TL 250B motocykl.pdf
(6710 KB)
Honda_Magna_VF700C_'87_Owners_Manual.zip
(5463 KB)
vivaro.pdf
(1779 KB)
Inne foldery tego chomika:
357
elektronika
filmy a seriály
filmy mp3
flac
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin