wymiana nagrzewnicy audi 100 a6 c4.doc

(2750 KB) Pobierz

WYMIANA NAGRZEWNICY ORAZ REGENERACJA SILNIKCZKÓW KLAP KLIMATRONIKA (GDY ZACZYNAJĄ SIĘ BLOKOWAĆ)

 

Potrzebne narzędzia i materiały:

1. Zestaw kluczy nasadowych lub chociaż nr 8, 6, 7 śrubokręt płaski i krzyżak-duże i małe.

2. Uszczelka do okien lub drzwi. Nie za gruba, nie za cienka 3-5mm. Dł ok. 1.5m

3. Silikon uniwersalny.

4. Nowa nagrzewnica (jeśli tego wymaga)

5. Igła, spirytus, pałeczki higieniczne do czyszczenia silniczków.

6. Druga osoba do pomocy ale nie koniecznie.

 

UWAGA!!! W instrukcji jest zamieszczone wykonanie prac z demontażem tunelu i kokpitu środkowego co nie jest konieczne ale ułatwia sprawę.

Jeśli pociekła nagrzewnica wyjmujemy zespół wentylatora (ZW), jeśli mamy tylko problem z silniczkami, które się blokują i są nieruchome, nie musimy go wyciągać, wtedy przydatny jest demontaż kokpitu i tunelu by dostać się do silniczków (czerwony i niebieski).

 

Zaczynamy od demontażu schowków nad kolanami kierowcy i pasażera. Przykręcone są śrubami z łbem 6ciokątnym, nasadówka nr 8.

Na fotce zaznaczono kółkami miejsca zatrzasków osłony podszybia, śrubek schowka kierowcy i listwy podszybia.                                                                                                                                                                                                   

D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\tunel śr.jpg

Demontujemy listwy nawiewów na nogi z obu stron, wystarczy podciągnąć do siebie. Uwaga na piankę uszczelniającą w miejscu łączenia się listew z zespołem wentylatora (ZW). Teraz mamy dostęp do kolanek łączących ZW z kanałami rozchodzącymi się na kratki. Kolanka trzeba nagiąć dość mocno by je obrócić i wydostać. Są montowane na wcisk/wpust, nie ma tam żadnych zatrzasków. D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\obd2.jpg     

Teraz dobrze byłoby ściągnąć gumowy łącznik (harmonijka) kanału na nogi przedziału pasażerskiego/tyłu. Posiada on „uszy” po obu stronach które ułatwiają zdejmowanie i zakładanie łącznika.

Następnie wyjmujemy radio lub sterownik klimatyzacji by rozłączyć od instalacji dwie kostki silniczków klapy centralnej (kratki) i nawiewu na nogi/szybę. Kolory kostek to czerwona i niebieska, znajdują się na korpusie ZW za sterownikiem klimatyzacji.

 

Widok już z wyjętym ZW. Na czerwono zaznaczono położenie kolanka prawego przed demontażem. Widać gumową harmonijkę dolną i w oddali, na ścianie grodziowej przewody podłączeniowe do nagrzewnicy.D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\kolano P.jpg

 

 

 

 

Po zdjęciu kokpitu i tunelu wygląda to tak. kolorowy makaron J

D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\makaron.jpg

 

              Teraz nurkujemy pod maskę by zdemontować ZW. Najpierw demontujemy osłonę i listwę podszybia. Osłona ma 4 zatrzaski a listwa jest na 4 śrubach z łbem na imbus. Dalej

 

1. Odkręcamy dużą metalową opaskę po obwodzie ZW

2. Luzujemy cybant na łączniku tunelu powierza przed wentylatorem

3. Odpinamy wężyki podciśnienia i kostki z zaworków.

4. Odkręcamy i wyciągamy mechanizm wycieraczek z silniczkiem (na foto już wyjęty)

5. Rozpinamy kostkę silniczka reg. temp.

 

 

 

 

D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\end.jpg

 

 

Gumę łączącą obudowę parownika klimy z ZW zsuwamy i wyciągamy. Rozłączamy kostki czujnika temp przy wentylatorze i napięcie dla samego wentylatora. Zakładamy zaciski na przewody idące do nagrzewnicy lub z braku takowych spuszczamy wcześniej płyn chłodniczy (tylko część). Teraz można zluzować cybanty i odłączyć przewody idące do nagrzewnicy. Przy okazji po wyjęciu ZW można sprawdzić działanie zaworu otwierającego przepływ płynu przez nagrzewnicę.

 

 

Można przystąpić do wyjmowania ZW i tu jest potrzebna pomoc drugiej osoby by równo wyciągać zespół bez klinowania się, jest ciasno. Podciągamy zespół od dołu do góry jak klapę. Podczas wyjmowania dojdziecie o co chodzi J Może być ciężko to ruszyć, zwłaszcza przy niskiej temp, bo trzyma go bitumiczna masa uszczelniająca do nadwozia.

 

D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\dziura.jpg

 

W miejscu zaznaczonym na czerwono jest masa uszczelniająca która już do niczego u mnie się nie nadawał i przykleiłem tam ładnie uszczelkę do okien. Nic nie szumi i nie przecieka woda do wnętrza więc polecam to rozwiązanie.

D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\klima+uszcz.JPG

Po wyjęciu ZW wygląda tak.D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\went.jpg

1. Czujnik temp zasysanego powietrza.

2. Silnik wentylatora.

3. Zbiornik/akumulator podciśnienia dla zaworków klimy.

4. Nagrzewnica (już wymieniona, biała masa to silikon do uszczelnienia w miejsce ori szczeliwa.

5. Silniczek reg temp.

 

6. Połączenie listew nawiewu na nogi.

7. Wyjście na łącznik harmonijkę.

8. Wyjście na kolanka kratek.

9. Tacka z silniczkami nawiewu na szybę/nogi i kratki. Uwaga na ramiona. W kółku zaznaczono wkręt trzymający tackę. Z drugiej strony tak samo.

10. Wyjście nawiewu na szybę. Można płożyć deko silikonu, stara gąbka uszczelniająca będzie do niczego.

 

ZW składa się z dwóch połówek, trzeba je rozdzielić. Służą do tego wkręty i metalowe spinki po obwodzie.

UWAGA!!! Tych wkrętów jest kilkanaście i są 2 czy 3 rodzaje, długie krótkie i nijakie. Trzeba upewnić się że wszystkie wykręciliśmy bo można coś połamać. Z jednej klapki zdejmujemy również zabezpieczenie, trzeba sprawdzić której. Po rozdzieleniu klapki będą sobie luźno latać a po walce z ori szczeliwem nagrzewnicy jest nasza J

D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\nagrzewnica.jpg

 

Wkładamy owiniętą załączoną gąbką nową nagrzewnicę i skręcamy ZW. Trzeba tylko wcelować się w otwory klapek, cierpliwości. Skręcamy i spinamy do kupy. Teraz możemy zakitować nagrzewnicę by była szczelna i nie puszczała powietrza na bok w str. króćców. Nie za cienko nie za grubo, żeby założyć przewody się dało.

 

 

CZYZCZENIE SILNICZKÓW

Pod tym hasłem kryje się oczyszczenie komutatora wirnika i jego szczelin z pyłu zużywających się szczotek. Silniczki wyjmujemy z ich obudowy i rozbieramy. W kółku zaznaczone jest jabłko/przegub który u mnie się zatarł dosłownie. Silniczki oczyściłem przy okazji na zaś. Te przeguby dobrze czymś posmarować na bazie smaru bezkwasowego jak choćby mydło.D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\silniki.jpg

D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\wyciaganie ramienia.jpg

D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\ramię.jpgD:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\wyjety.jpg

D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\silnik temp.jpg

Widok po zdjęciu pokrywy obudowy silniczka. Wewnątrz przekładnia, silniczek i potencjometr informujący o położeniu klapki.

D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\7v.jpg

Dobrze przed wyjęciem ramion i silniczków oznaczyć ich aktualne położenie, unikniemy adaptacji VAG’iem (nie pamiętam czy można je włożyć inaczej ale dla pewności oznaczyć).

             

Jeśli mamy wprawę polecam wyjąć szczotki, rozgiąć dwie blaszki silniczka i zdjąć metalową obudowę z magnesem. Mamy wtedy wygodny dostęp do komutatora. Dłubiemy delikatnie w szczelinach i przecieramy szmatką, pałeczkami ze spirytusem sam komutator tak by błyszczał jasnym miedzianym kolorem (jak psu… oczy J) Inaczej nie rozginamy blaszek a wyciągamy same szczotki i przez powstałe otwory staramy się zrobić to samo. Nie robimy krawędzi i rys na komutatorze!!!D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\szczotki.jpg

 

 

Nie gubimy tych trzech elementów!

 

 

Silniczki są na 7V i dobrze je sprawdzić „na stole” bo może mają już dosyć i czyszczenie nic nie da. Zmieniając bieguny, zmieniamy kierunek obr. silniczka, ma bzyczeć i ładnie się kręcić.

Zbliżonego napięcia może nam użyczyć zwykła stara ładowarka do Nokii (transformatorowa z dużym wtykiem jak np. 3310J)

 

Jeśli wszystko działa i pasuje to składamy do kupy w odwrotnej kolejności nie zapominając o naklejeniu uszczelki do okien, uzupełnieniu płynu i odpowietrzeniu układu.

D:\Moje Dokumenty\Jacek\Auto\Klima foto napraw\uszcz.jpg

Tu jest podwójna ale naklejamy pojedynczą.

 

 

Nie mając wprawy może zlecieć cały dzień na ogarnięcie tego, więc trzeba zaplanować ew. postój auta dwa dni. Miłej zabawy J

 

Stworzono na potrzeby Polskiego Klubu Audi C4 przez J.A.G ® ™

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie bez wiedzy autora grozi konsekwencjami regulowanymi przepisami prawa karnego, kodeksy cywilnego i umowy ACTA.

Po uzyskaniu zgody, należałoby w przyszłości postawić piwo albo dwa J

Zgłoś jeśli naruszono regulamin