Aseret hadibrot - Dziesięć Oświadczeń Boga - Dekalog
1. Ja Jestem (Haszem), twój Bóg.
2. Nie wolno ci mieć innych Bogów oprócz Mnie.
3. Nie wolno ci przysięgać na Imię (Haszem), twojego Boga, na próżno, bo Bóg nie wybaczy temu, kto przysiągł na Jego Imię na próżno.
4. Pamiętaj [stale] o dniu Szabatu, aby go uświęcać.
5. Szanuj twojego ojca i twoją matkę.
6. Nie wolno ci mordować (Nie zabijaj - jest formą błędną, gdyż każde zabijanie w duchu pacyfizmu jest wg niego moralne, choć niekiedy zabicie w obronie własnej, czy na wojnie, czy jako kara dla mordercy, jest jedynym sposobem aby powstrzymać "mordowanie").
7. Nie wolno ci cudzołożyć.
8. Nie wolno ci kraść (tradycyjne rozumienie tego przykazania brzmi w judaizmie: "Nie wolno ci porywać [człowieka]")
9. Nie wolno ci świadczyć przeciwko twojemu bliźniemu jako fałszywy (czyli: Nie kłam!).
10. Nie wolno ci pożądać (...) niczego, co należy do twojego bliźniego (chodzi o zawiść, z której wynikają inne grzechy: kłamstwo, kradzież a nawet morderstwo).
_________________________________________________
Ten Commandments
I am the Lord your God
You shall have no other gods before me
You shall not make for yourself an idol
Do not take the name of the Lord in vain
Remember the Sabbath and keep it holy
Honor your father and mother
You shall not murder
You shall not commit adultery
You shall not steal
You shall not bear false witness against your neighbor
You shall not covet your neighbor's wife
You shall not covet anything that belongs to your neighbor
_____________________________________________________
Aseret hadibrot spisane były na dwóch tablicach, na każdej znajdowało się ich pięć.
Na pierwszej - przykazania dotyczące relacji pomiędzy człowiekiem a Bogiem (bein adam leMakom) [przykazanie o szacunku dla rodziców obejmuje trzeciego partnera w stworzeniu człowieka - Boga], a na drugiej - dotyczące relacji pomiędzy człowiekiem a drugim człowiekiem (bein adam lechawero).
Aseret hadibrot – w tradycji rabinicznej - to Dziesięć Oświadczeń, Dziesięć Dekretów Boga. Natomiast w Torze określane są one jako aseret hadewarim (Dziesięć Orzeczeń [Rzeczy lub Słów]) (Szemot 34:28, Dewarim 4:13 i 10:4).
Oba te określenia znaczą w zasadzie to samo, ale tłumaczenie ich jako "przykazania", jest co prawda przyjęte, lecz bardzo nieprecyzyjne. Gdyby tzw. Dziesięć Przykazań nazywało się w hebrajskim rzeczywiście "przykazaniami", to ich oryginalna nazwa brzmiałaby aseret hamicwot [micwa=przykazanie]
adad.molo