Gdańsk, 11.05.2015
KOMPUTEROWA ANALIZA KONSTRUKCJI
PROJEKT KRATOWEGO
MOSTU ŁUKOWEGO
Krzysztof Czerwinski
Katarzyna Funik
1. Tematem opracowania jest analiza stalowego, kratowego mostu łukowego w tym:
- Obliczenia statyczne dla ciężaru własnego
- obliczenia statyczne dla obciążenia użytkowego 5kN/m2 przyłożonego na 1/2 długości jezdni oraz dla obciążenia wiatrem o wartości 2,5 kN/m2 przyłożonego z boku
- wykonanie kombinacji obciążeń SGN i SGU
- analiza drgań własnych dla pierwszych pięciu częstotliwości
- całkowanie równań ruchu dla sił Q(t)
2. Geometria mostu
- długość - 33m
- szerokość - 10,4m
- wysokość w środku rozpiętości - 9,5m
3. Dane wprowadzonego pojazdu
- siła przypadająca na oś samochodu F=290kN
- szerokość osi B=1.48m
- rozpiętość między osiami L=2.52m
4. Wyniki uzyskane z kombinacji SGN i SGU:
Maksymalne ugięcia uzyskano w pręcie nr 56: u=2,5 cm
Maksymalne przemieszczenie uzyskano w węźle nr 38: u=33,1 cm
Maksymalne naprężenia uzyskano w pręcie nr 32: S=1174,33 MPa
5. Wnioski.
Uzyskane maksymalne przemieszczenia są bardzo duże w związku z tym będą dostrzegalne w znaczący sposób. Przy narzuconych obciążeniach przekroje prętów są zbyt małe, co jest przyczyną powstania tak dużych przemieszczeń. Ponadto zbyt mała masa przekroju wpływa na podatność elementów konstrukcji na obciążenia dynamiczne. Należy zwiększyć przekroje prętów.
Naprężenia maksymalne znacznie przekraczają granicę plastyczności zastosowanej stali, która wynosi 335 MPa. Należy zwiększyć przekroje prętów lub należy zastosować wyższej klasy stal.
KaC2009