Katedra Inżynierii Drogowej
Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Politechnika Gdańska
Gdańsk, 26 stycznia 2015r.
Projekt odcinka drogi
Projektował: Krzysztof Czerwinski
132607, gr. 4
Sprawdził: mgr inż. Joanna Wachnicka
Oświadczam, że projekt został sporządzony zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej, a koncepcja została wykorzystana jedynie w celu edukacyjnym, niekomercyjnym.
Opis techniczny
1. Wstęp
Podstawą opracowania jest temat wydany przez Katedrę Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej. Celem opracowania jest zaprojektowania drogi klasy G od punktu A(464015; 676790) do punktu B(463205; 675418), według podkładu mapowego nr5. Zleceniodawcą jest Katedra Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej.
Zakres opracowania obejmuje:
a) Opis techniczny (część opisowa, część obliczeniowa)
b) Rysunek nr 1: Plan sytuacyjny w skali 1:2000
c) Rysunek nr 2: Przekrój podłużny w skali 1:200/1:2000
d) Rysunek nr 3: Przekroje normalne w skali 1:50
2. Podstawa prawna
- zlecenie inwestora
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane
(Dz. U. 1994 Nr 89 poz. 414)
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
(Dz. U. Nr 43, poz. 430)
3. Charakterystyka stanu istniejącego
Trasa projektowanej drogi przebiega przez teren pagórkowaty, poza terenem zabudowanym.
4. Opis przyjęcia założeń projektowych
Klasa drogi: główna (G)
Prędkość projektowa: 60 km/h
Szerokość pasów ruchu: 3,5 m
Szerokość poboczy: 1,2m
Spadki poprzeczne jezdni na odcinkach prostych: 2%
Spadki poprzeczne poboczy na odcinkach prostych: 6%
Spadki poprzeczne jezdni na łuku: 6%
Spadki poprzeczne poboczy na łuku: 6 i 8%
Pochylenie skarp: 1:1,5
Szerokość rowów odwadniających: 0,4m
Promień łuków poziomych: 350 i 400m
Graniczne pochylenie podłużne: 10%
Promień łuku pionowego wypukłego: 2500m
4. Obliczenia dotyczące łuków poziomych
Współrzędne punktów
A(464015; 676790)
W1(464070; 676366)
W2(463295; 676044)
B(463205; 675418)
Długości odcinków
AW1=XW1-XA2+YW1-YA2=427,55 m
W1W2=XW2-XW12+YW2-YW12=839,23 m
AW1=XB-XW22+YB-YW22=632,44 m
Kąt wewnętrzny łuku
cosα1=[Xw1-Xa*Xw2-Xw1+Yw1-Ya*Yw2-Yw1](Xw1-Xa)2+(Yw1-Ya)2*Xw2-Xw12+Yw2-Yw12=-0,058214
α1=74,828869°
cosα2=[Xw1-Xa*Xw2-Xw1+Yw1-Ya*Yw2-Yw1](Xw1-Xa)2+(Yw1-Ya)2*Xw2-Xw12+Yw2-Yw12=0,3054777
α2=59,256553°
Krętość drogi
K=αiL=74,828869°+59,256553°0,42755+0,83923+0,63244=70,6°km
Prędkość miarodajna
Vm=minVp+20;100=min80;100=80 kmh
5.Obliczenia dotyczące krzywych przejściowych
Dobór parametru klotoidy
Dla pierwszego łuku poziomego:
1) Warunek dynamiki i komfortu ruchu
Amin1=vp33,63k
k=0,7
Amin1=6033,63∙0,7=81,3
2) Warunek geometryczny układu KP-ŁK-KP
Amax2=Rπα180=3503,1416∙74,828869180=400,0
3) Warunek estetyki ze względu na kąt zwrotu KP
Amin3=R3=3503=116,7
Amax4=R=350
...
KaC2009