Cz drogowa z alfabetycznym spisem treści.doc

(233 KB) Pobierz
Co jest celem polityki transportowej państwa 2

 

 

Co jest celem polityki transportowej państwa 2

Co różni a co jest podobne w magnetycznym i indukcyjnym pętlowym detektorze pojazdów 27

Co to jest system TRISTAR. 17

Co to jest system zarządzania ruchem drogowym 29

Czym są „Inteligentne Systemy Transportowe” i w jakim celu się je stosuje. 11

Jak lokalizowane są pojazdy w systemach zarządzania transportem publicznym 41

Jak podzielono Warszawę z punktu widzenia polityki transportowej. 10

Jakie czujniki zawiera zintegrowany detektor pojazdów (na wyk był przykład detektora ASIM 298) 24

Jakie decyzje podejmowane są w warstwie wewnę a jakie w warstwie zewnęj Sys zarz trans publ 38

Jakie korzyści dla organizatora transportu wynikają z wprowadzenia sys zarz transp publicznym 43

Jakie korzyści dla pasażera wynikają z wprowadzenia systemów zarządzania transportem publ. 42

Jakie korzyści wynikają z wprowadzenia ITS. 12

Jakie są podstawowe przesłanki tworzenia sys zarzą i co jest podstawowym celem ich działania 30

Jakie są priorytetowe działania ITS w Polsce. 16

Jakie są priorytetowe obszary wdrażania ITS według dyrektywy 2010/40/UE. 14

Jakie są zalety nieinwazyjnych detektorów ruchu drogowego. 22

Jakie znasz cele szczegółowe Polityki Transportowej dla Warszawy (6 celów). 9

Jakie znasz cząstkowe systemy integrowane w ramach systemu zarządzania ruchem drogowym 36

Jakie znasz efekty wprowadzenia systemów zarządzania transportem publicznym 39

Jakie znasz kryteria optymalizacji przyjmowane w Systemach Zarządzania Transportem Publ. 34

Jakie znasz metody i środki regulacji, zarządzania i sterowania ruchem drogowym. 18

Jakie znasz priorytety dla transportu publicznego wprowadzone w Warszawie 35

Jakie znasz projekty ITS w Polsce. 15

Jakie znasz rodzaje detektorów pojazdów (sklasyfikuj je wg fizycznej zasady działania) 25

Jakie znasz rodzaje detektorów ruchu drogo, co różni detektor przejazdu od detektora obecności 26

Komu przynosi korzyści wprowadzenie systemów zarządzania transportem publicznym. 40

Na czym polega aspekt ekologiczny polityki transportowej państwa. 7

Na czym polega aspekt gospodarczy polityki transportowej państwa. 5

Na czym polega aspekt przestrzenny polityki transportowej państwa. 6

Na czym polega aspekt społeczny polityki transportowej państwa. 4

Na czym polega działanie podsystemu zarządzania miejscami parkingowymi 33

Na czym polega interoperacyjność systemów ITS. 13

Na czym polega sterowanie w układzie otwartym a na czym sterowanie w układzie zamkniętym. 20

Na czym polega strategia zrównoważonego rozwoju miasta przyjęta w „Polityce Trans Warszawy”. 8

Na czym polega złożoność systemu zarządzania transportem publicznym 37

Narysuj schemat blokowy obrazujący sterowanie w układzie zamkniętym. 19

Podaj obszar zainteresowań dziedziny inżynieria ruchu drogowego 1

Podaj symptomy i przyczyny „zapaści ruchowej” 28

Podjęcie jakich decyzji ułatwia System Zarzadzania Ruchem Drogowym 31

Wymień cel generalny i znane ci szczegółowe cele „Polityki Transportowej” dla Warszawy 3

Wymień podstawowe cele działania i zadania dla tych celów determinujące budowę sys zarz ru dro32

Wymień zalety i wady sygnalizacji świetlnej. 21

Z jakich podstawowych elementów składa się detektor pojazdów. 23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Podaj obszar zainteresowań dziedziny inżynieria ruchu drogowego

 

·         badania i analizy ruchu

         charakterystyka uczestników procesu ruchu (pojazd, człowiek, droga)

         badania ruchu drogowego

a)      w skali makro: powstawanie ruchu, cel i powód podróży, zagospodarowanie terenu, transport zbiorowy

b)      w skali mikro: źródła i cele ruchu, natężenie ruchu, prędkości pojazdów, jakość ruchu, ruch pieszych itp.

         analizy i interpretacje

a)      metody statystyczne

b)      EMC specjalistyczne oprogramowanie narzędziowe

·         organizacja i zarządzanie ruchem

         zarządzenia i przepisy dotyczące: pojazdów, kierowców, pieszych, prędkości, parkowania, wyprzedzania, kierunków ruchu itp…

         urządzenia i środki oddziaływania: znaki poziome, znaki pionowe, sygnalizacja, kanalizacja, przejścia dla pieszych

         zabezpieczenie ruchu (robót): bariery ochronne, zabezpieczanie robót drogowych, tymczasowa organizacja itp…

·         planowanie systemów transportowych

·         projektowanie geometryczne dróg i ulic

·         urządzenia postojowe

·         prawodawstwo, administracja i nadzór ruchu

 

2. Co jest celem polityki transportowej państwa

 

Celem Polityki Transportowej Państwa jest spełnienie racjonalnych oczekiwań społeczeństwa wywołanych wzrostem mobilności, co oznacza wzrost zapotrzebowania na dostępność transportową, uwzględniając przy tym wieloletnie niedoinwestowanie systemu transportu oraz następujące czynniki:

·         tempo wzrostu gospodarczego, przekraczające obecnie 5% PKB rocznie, które spowoduje dalszy wzrost zapotrzebowania na transport,

·         przekształcenia przestrzenne oraz zmiany stylu życia, które będą powodowały wydłużanie podróży,

·         konieczność zmniejszania negatywnego oddziaływania transportu na środowisko przyrodnicze i warunki życia.

Jako podstawowy cel polityki transportowej przyjmuje się zdecydowaną poprawę jakości systemu transportowego i jego rozbudowę zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, albowiem jakość systemu transportowego jest jednym z kluczowych czynników, decydujących o warunkach życia mieszkańców i o rozwoju gospodarczym kraju i regionów.

 

 

3. Wymień cel generalny i znane ci szczegółowe cele „Polityki Transportowej” dla Warszawy.

 

Generalnym celem polityki transportowej w Warszawie jest realizacja strategii zrównoważonego rozwoju miasta poprzez stworzenie warunków dla sprawnego i bezpiecznego przemieszczania osób i towarów, przy zapewnieniu priorytetu dla komunikacji zbiorowej. Rozwój transportu powinien służyć stymulowaniu rozwoju gospodarczego i ładu przestrzennego miasta, poprawie jego prestiżu oraz zmniejszeniu zróżnicowań w rozwoju i jakości życia w poszczególnych obszarach aglomeracji, przy spełnieniu (w istniejących i spodziewanych warunkach ekonomicznych) wymogów ograniczenia uciążliwości transportu dla środowiska.

 

Cele szczegółowe:

 

a)      zapewnienie sprawności funkcjonowania transportu przy rosnącym poziomie motoryzacji,

b)      poprawa jakości transportu zbiorowego,

c)       poprawa systemu transportu ładunków,

d)      poprawa warunków parkowania w centrum Warszawy i wybranych obszarach gmin warszawskich o bardzo dużej gęstości zabudowy,

e)      ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne i warunki życia mieszkańców,

f)        poprawa bezpieczeństwa ruchu,

g)       poprawa sytuacji finansowej i ekonomicznej efektywności transportu,

h)      usprawnienie zarządzania transportem.

 

4. Na czym polega aspekt społeczny polityki transportowej państwa.

 

Aspekt społeczny to głównie dążenie do równoprawności w dostępie do środków transportu (w celu ułatwienia dostępu do miejsc, pracy, szkół, usług oraz rekreacji i turystyki), dążenie do zmniejszenia zagrożenia społeczeństwa wypadkami oraz do ograniczenia uciążliwości transportu dla mieszkańców.

 

5. Na czym polega aspekt gospodarczy polityki transportowej państwa.

 

Aspekt gospodarczy ma dwa wymiary – pierwszy to zapewnienie warunków dla wzrostu gospodarczego w skali makro-ekonomicznej przez usuwanie barier i tworzenie nowych warunków tego rozwoju, drugi w skali sektorowej – rozwój transportu jako działu gospodarki, ochrona rynku i konkurencji

 

6. Na czym polega aspekt przestrzenny polityki transportowej państwa.

 

Aspekt przestrzenny to koordynacja zagospodarowania przestrzennego i systemu transportowego w celu ograniczenia tempa wzrostu generowanego ruchu i pracy przewozowej oraz lokalizowania obiektów transportowych w zgodzie z zasadami racjonalnego zagospodarowania terenu i uwarunkowaniami ładu przestrzennego.

 

7. Na czym polega aspekt ekologiczny polityki transportowej państwa.

 

Aspekt ekologiczny to dążenie do zachowania równowagi między zaspokajaniem potrzeb człowieka i troską o jego bezpieczeństwo, a zachowaniem walorów środowiska oraz jego nieodnawialnych zasobów z zabezpieczeniem interesów przyszłych pokoleń

 

8. Na czym polega strategia zrównoważonego rozwoju miasta przyjęta w „Polityce Transportu Warszawy”.

 

Celem tej strategii jest zapewnienie takiego podziału zadań między transportem publicznym i indywidualnym, aby w żadnym obszarze miasta poziom ruchu samochodowego nie przekroczył granicy ekologicznej pojemności systemu. Podstawowym elementem tej strategii jest zapewnienie priorytetu transportu zbiorowego, zwłaszcza w strefie centralnej i wybranych korytarzach.

 

 

9. Jakie znasz cele szczegółowe Polityki Transportowej dla Warszawy (6 celów).

 

a)      zapewnienie możliwości dojazdu,

b)      poprawa standardów podróży,

c)       stymulowanie rozwoju gospodarczego i ładu przestrzennego,

d)      poprawa bezpieczeństwa ruchu i bezpieczeństwa osobistego pasażerów,

e)      poprawa stanu środowiska, zmniejszenie uciążliwości transportu dla mieszkańców,

f)        podnoszenie prestiżu i wizerunku miasta.

 

 

10. Jak podzielono Warszawę z punktu widzenia polityki transportowej.

 

A.      Strefa I śródmiejska obejmująca 3 podstrefy:

- podstrefa Ia obejmująca obszar ścisłego śródmieścia z istniejącą intensywną zabudową,

- podstrefa Ib obejmująca obszary ścisłego śródmieścia przewidziane do przekształceń i intensyfikacji istniejącej zabudowy,

- podstrefa Ic obejmująca pozostałe obszary śródmieścia.

B.      Strefa II miejska

C.      Strefa III – przedmieścia

 

11. Czym są „Inteligentne Systemy Transportowe” i w jakim celu się je stosuje.

 

ITS to zaawansowane aplikacje, które – choć same w sobie są tylko nośnikami informacji – mają na celu świadczenie innowacyjnych usług związanych z różnymi rodzajami transportu i zarządzaniem ruchem oraz pozwalają na lepsze informowanie różnych użytkowników oraz zapewniają bezpieczniejsze, bardziej skoordynowane i „inteligentniejsze” korzystanie z sieci transportowych. ITS oznaczają systemy, w których technologie informatyczne i komunikacyjne stosowane są w obszarze transportu drogowego obejmującym infrastrukturę, pojazdy i użytkowników, oraz w zarządzaniu ruchem i zarządzaniu mobilnością, jak również do interfejsu z innymi rodzajami transportu. ITS łączą w sobie telekomunikację, elektronikę i technologie informatyczne z inżynierią transportu w celu planowania, projektowania, obsługi, utrzymywania i zarządzania systemami transportu.

 

12. Jakie korzyści wynikają z wprowadzenia ITS.

 

         zwiększenie przepustowości infrastruktury transportowej o średnio 22,5%,

         zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego (zmniejszenie liczby wypadków o 50-60%),

         znaczne skrócenie czasów podróży (o ok. 60%),

         poprawa jakości środowiska naturalnego (redukcja emisji spalin o średnio 40%),

         poprawa komfortu podróżowania i warunków ruchu kierowców oraz osób podróżujących transportem zbiorowym,

         redukcja kosztów zarządzania taborem drogowym, kosztów związanych z utrzymaniem i renowacją nawierzchni (zmniejszenie nakładów na infrastrukturę transportową, nawet o 30-35%).

 

13. Na czym polega interoperacyjność systemów ITS.

 

Interoperacyjność oznacza zdolność systemów oraz będących ich podstawą procesów gospodarczych do wymiany danych oraz do wymiany informacji i wiedzy.

 

14. Jakie są priorytetowe obszary wdrażania ITS według dyrektywy 2010/40/UE.

 

1.       Optymalne wykorzystanie danych dotyczących dróg, ruchu drogowego i podróży.

2.       Ciągłość usług ITS w zakresie zarządzania ruchem drogowym i transportem towarowym w europejskich korytarzach transportowych i aglomeracjach miejskich.

3.       Bezpieczeństwo ruchu drogowego (usługa eCall).

4.       Integracja pojazdów z infrastrukturą transportową.

5.       Bezpieczeństwo i ochrona danych oraz kwestie odpowiedzialności.

6.       Współpraca i koordynacja europejskich ITS.

 

15. Jakie znasz projekty ITS w Polsce.

 

Bydgoszcz

System Sterowania Ruchem

 

Gdańsk, Gdynia, Sopot

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR

 

Gliwice

Rozbudowa Systemu Detekcji wraz z modernizacją wybranych sygnalizacji świetlnych

 

Kalisz

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem Drogowym

 

Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej

 

Koszalin

Inteligenty System Transportowy

 

Kraków

System Zarządzania Transportem Publicznym

 

Poznań

Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportu

 

Rzeszów

Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportu

 

Wrocław

Inteligentny System Transportu

 

Szczecin

Poprawa funkcjonowania transportu miejskiego

 

Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu Zdroju

Wsparcie obsługi i bezpie...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin